Probleem in relatie

03-03-2022 17:07 279 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik zijn al meer dan 25 jaar getrouwd. Tot nu toe altijd erg gelukkig, natuurlijk wel eens een verschil van mening, maar niets wat niet op te lossen was.
Tot nu...
Sinds een jaar of 2 heeft mijn man een hobby. Door deze hobby heeft hij een vrouw leren kennen (20 jaar jonger, vrijgezel maar wel lesbisch) Sinds die tijd gaat hij regelmatig naar haar thuis voor het beoefenen van die hobby. De hobby zelf neemt een uurtje of 4 in beslag, maar door gezellig kletsen, daar lunchen en avondeten is hij al snel 8 uur bij haar.
Ik gaf aan dat ik dat niet prettig vond en me onzeker hierdoor ging voelen. Hij zei dat ik me niet zo druk moet maken, ze hadden gewoon een goede klik.
In die 2 jaar bouwde de vriendschap steeds meer op. Hij ging eens mee naar haar ouders, ging wandelen (ook weer van 's ochtends tot begin van de avond) en opeens ook bellen en appen tussen hun afspraken door.
Ik heb vaak gevraagd of het niet wat minder kon, korter, maar hij doet het niet.
Afgelopen weekend had hij opeens weer afgesproken om te wandelen, en er knapte iets in me. Werd zo boos en heb huilend gevraagd om alsjeblieft eens voor mij te kiezen, mij prioriteit te geven. Maar nee, hij vertrok om 9.00 uur, en kwam om 20.00 thuis.
Ik voel me zo verdrietig. Ik weet niet wat ik hiermee moet...
feow schreef:
05-03-2022 10:56
Ik ben ook zoeen van kont en krib zodra mijn partner iets zou willen afdwingen. Echt, dan ga ik liever scheiden.
Als je partner moet afdwingen om aandacht te krijgen en je uit jezelf geen zin hebt om tijd met partner te besteden dan is dat misschien beter.
Je man doet iets waarvan jij hebt aangegeven dat het je pijn doet. Hij weet dit en gaat er toch mee door. Wat de reden ook mag zij dat hij daar mee doorgaat (hij komt bij jou iets te kort of het is zo goed voor hem want zo'n fijne hobby of gezelschap) voor mij zou dit einde oefening zijn. Iemand die willens en wetens iemand anders pijn doet is geen fijn persoon daar zou ik niet mee kunnen samenleven.
In deze situatie hebben waarschijnlijk beide kanten fouten gemaakt maar de persoon die er niet aan wil werken en gewoon doorgaat die is fout bezig.
Ik vraag me ook af wat jullie kind hiervan vind. Die krijgt dit echt wel mee. Toen ik kind was, was een van mijn ouders ook vaak weg omdat dat fijner was waardoor er vaak ruzie in huis was (zoals bij jullie nu). Ik voelde me daardoor altijd onveilig, spanningen tussen ouders voelen kinderen. Dus ik weet zeker dat jullie kind dit ook merkt.
Hoe meer info ik lees des te meer rode vlaggen ik zie.
Nu wil hij, omdat hij dingen bij jou mist, deze ‘relatie’ (of wat voor iets dit dan ook is) verlengen. En verder niks aanpassen, want ja, hij mist dingen bij jou.
Wat krijgt hij daar dan dat hij bij jou mist?
Waarom kent hij haar ouders? (Ik las geen antwoord hierop)
Hoeveel tijd besteedt je man nu daadwerkelijk thuis?
REDHOTHEAD schreef:
05-03-2022 11:43
Waarom kent hij haar ouders? (Ik las geen antwoord hierop)
Wel, partner heeft deze vrouw een keer naar haar ouders gebracht en is toen uitgenodigd voor iets te nuttigen
smulrol schreef:
05-03-2022 11:49
Wel, partner heeft deze vrouw een keer naar haar ouders gebracht en is toen uitgenodigd voor iets te nuttigen
Ah ok
sjansje schreef:
05-03-2022 10:36
Iedereen bedankt voor de reacties.
Gisteren hebben we een goed gesprek gehad. Het komt er (heel in het kort) op neer dat hij bepaalde dingen van mij mist in de relatie. Ik herken die dingen zeker ook, weet ook waar ze vandaan komen. Ik heb aangegeven dat ik inzie dat bepaalde dingen anders moeten, dat wil ik zelf ook heel graag, want zelf was ik ook niet blij met hoe ik vaak deed.

Ik heb hem (weer) verteld hoe ik tegen zijn vriendschap aankijk. Hoeveel verdriet het me doet, hoe onzeker ik ben hierover. Maar ook dat ik hem wel snap, dat hij het fijn vind daar. En dat ik hem niet wil en kan verbieden dat helemaal op te geven. Maar dat ik zo graag een stukje balans terug wil. Dat ik denk dat het al zou helpen als ik zou merken dat hij me iets tegenmoet zou komen.

Hij blijft me verzekeren dat het echt alleen maar vriendschap is. Maar dat hij niet gedwongen wil worden om dingen op te geven of te minderen. Dan gaat de kont tegen de krib, zeg maar. De kans bestaat ook dat datgene waarvoor hij in de eerste instantie naar haar ging wordt verlengt, hij heeft dat tot nu toe niet toegezegd vanwege mij, maar wil het wel heel graag. En hij vind het vervelend om afspraken te maken over bijvoorbeeld eerder naar huis te komen, hij wil niet met de klok in zijn hand daar zijn.

En dat snap ik ergens wel. Maar neemt niet weg dat ik het vreselijk vind.

Het is afwachten hoe het zal gaan.
Afwachten?
Ik zou eens goed pislink worden TO... Je man mist iets bij jou, wil niks in zijn gedrag veranderen of in ieder geval z'n best doen. En jij moet t maar accepteren?

Tot waar is de grens dan? Zeg hem échte wat je vindt. Cijfer jezelf nu eens niet weg maar wordt gewoon boos! "Als dit zo doorgaat is onze relatie dadelijk aan gort en kunnen we de scheiding regelen"

Misschien wordt ie dan wakker. Met afwachten TO bereik je niks, behalve dat jij weer op de reservebank ongelukkig zit te wezen.
Hij is bij haar ouders geweest omdat zij daar iets vergeten was, en hij haar daar naar toe bracht. Daarna zou hij doorrijden naar huis. Toen is hij mee naar binnen gegaan voor koffie en taart.

Ik denk ook dat hij echt wel aan onze relatie wil werken, alleen op het gebied van haar niet. En dat komt, volgens hem dan, omdat er niks aan de hand is, ik voor hem het belangrijkste ben, hij heel veel van me houdt, maar tegelijkertijd ook niet tot dingen wil worden gedwongen. Dus ook niet minder/korter daar zijn, omdat dat voelt als dwang.

Hij heeft gisteren wat dingen over haar verteld, over dingen die ze zegt en doet, waardoor bij mij een paar duizend alarmbellen afgaan. Ik weet niet of het voor haar zo onschuldig is als voor hem. Maar we zullen zien.
sjansje schreef:
05-03-2022 11:15
Ik geloof echt dat hij van me houdt. En het is ook niet zo dat hij niks wil veranderen of niet zijn best wil doen voor onze relatie. Alleen op dit (voor mij belangrijkste) punt niet. En hoewel me dat pijn doet, begrijp ik dat ook wel. Ik zou er inderdaad ook niet tegen kunnen als het met voorwaarden en afspraken zou moeten. Hij is geen klein kind wat naar mij moet luisteren.
Het gesprek was echt fijn, we konden eindelijk weer eens naar de ander luisteren en ook ons eigen verhaal doen. Zonder ruzie, open en eerlijk.
We moeten onze weg weer zien te vinden, er is teveel om op te geven.
Je geeft op dit moment toch al je eigenwaarde en geluk op... Waarom neem je hier genoegen mee?
sjansje schreef:
05-03-2022 11:57
Hij is bij haar ouders geweest omdat zij daar iets vergeten was, en hij haar daar naar toe bracht. Daarna zou hij doorrijden naar huis. Toen is hij mee naar binnen gegaan voor koffie en taart.

Ik denk ook dat hij echt wel aan onze relatie wil werken, alleen op het gebied van haar niet. En dat komt, volgens hem dan, omdat er niks aan de hand is, ik voor hem het belangrijkste ben, hij heel veel van me houdt, maar tegelijkertijd ook niet tot dingen wil worden gedwongen. Dus ook niet minder/korter daar zijn, omdat dat voelt als dwang.

Hij heeft gisteren wat dingen over haar verteld, over dingen die ze zegt en doet, waardoor bij mij een paar duizend alarmbellen afgaan. Ik weet niet of het voor haar zo onschuldig is als voor hem. Maar we zullen zien.
:hug:
koekie1980 schreef:
05-03-2022 11:56
Afwachten?
Ik zou eens goed pislink worden TO... Je man mist iets bij jou, wil niks in zijn gedrag veranderen of in ieder geval z'n best doen. En jij moet t maar accepteren?

Tot waar is de grens dan? Zeg hem échte wat je vindt. Cijfer jezelf nu eens niet weg maar wordt gewoon boos! "Als dit zo doorgaat is onze relatie dadelijk aan gort en kunnen we de scheiding regelen"

Misschien wordt ie dan wakker. Met afwachten TO bereik je niks, behalve dat jij weer op de reservebank ongelukkig zit te wezen.
Geloof me, ik ben in het verleden een paar keer heel boos geworden. Met als gevolg dat hij ook boos werd en zich aangevallen voelde, en nog meer de kont tegen de krib ging gooien. Met als resultaat dat ik me nog meer terugtrok, en zo blijven we in die cirkel.
Gisteren bleven we allebei rustig, luisterden echt naar elkaar. Ik hoop dat we dit kunnen vasthouden. Moet alleen nog een manier vinden om niet meer zo verdrietig te zijn. Ik hoop dat als het beter gaat tussen ons mijn (zelf)vertrouwen ook weer terug komt.
sjansje schreef:
05-03-2022 11:15
Ik geloof echt dat hij van me houdt. En het is ook niet zo dat hij niks wil veranderen of niet zijn best wil doen voor onze relatie. Alleen op dit (voor mij belangrijkste) punt niet. En hoewel me dat pijn doet, begrijp ik dat ook wel. Ik zou er inderdaad ook niet tegen kunnen als het met voorwaarden en afspraken zou moeten. Hij is geen klein kind wat naar mij moet luisteren.
Het gesprek was echt fijn, we konden eindelijk weer eens naar de ander luisteren en ook ons eigen verhaal doen. Zonder ruzie, open en eerlijk.
We moeten onze weg weer zien te vinden, er is teveel om op te geven.
Dit klinkt heel redelijk als je het zo schrijft en de praktijk negeert.

Hij is úren extra weg. Steeds méér uren extra weg. Steeds vaker uren weg.
Dan heb je het niet meer over flauwe voorwaarden stellen en een ander als klein kind behandelen. Dan ben jij helemaal geen aansteller als je uitspreekt dat de balans zoek is en je je daar rot over voelt.
En vooral het gegeven dat hij dáár niks mee doet, met jouw noodsignalen dat de balans zoek is (terwijl je je echt niet aanstelt, laat je dat niet aanpraten), is echt geen goed teken.

Joh, ook als het puur platonisch is en ook als hij heus van je houdt, dan nóg zet hij jullie relatie op scherp door schijt aan jou te hebben en het jullie zo te laten draaien dat hij heel normale dingen doet.
Als was het in zijn eentje in een hutje op de hei steeds meer uren aan een oude kruiwagen sleutelen, ook dan zou het een probleem zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
En zelf in die tijd leuke dingen zonder hem doen?
Misschien moet je man na die 1-2 x voorlopig niet verlengen en de komende tijd de focus op jullie relatie leggen. Niet dat hij t contact compleet moet verbreken maar even een pauze inlassen.

Als hij dat nog niet voor je over heeft, dan zou ik m'n eigen conclusies trekken. Ik wens je veel wijsheid toe.
koekie1980 schreef:
05-03-2022 11:58
Je geeft op dit moment toch al je eigenwaarde en geluk op... Waarom neem je hier genoegen mee?
Omdat er ook heel veel wél goed en fijn is. Ik kan met niemand zo oeverloos kletsen als met hem, zo lachen. We kennen elkaar al zo lang, heb me altijd geliefd geborgen en veilig gevoeld bij hem. We delen een verleden, een leven en natuurlijk onze dochter.
Hij is niet alleen maar een klootzak, ik niet alleen maar een trut.
Op dit moment is er gewoon nog te veel tussen ons om dit op te geven.
Tegelijkertijd ben ik wel bang en verdrietig. Hoe ga ik reageren al hij naar haar toe blijft gaan? Kan ik hiermee leven zonder dat ik mezelf nog meer kwijtraak? Overdrijf ik niet enorm?
Allemaal dingen die de toekomst moet uitwijzen.
Ik weet zeker dat je het "voelt" als je niet meer nummer 1 bent. Kleine dingen die je bij elkaar kunt optellen, maar vooral ook wat iemand naar je uitstraalt.
Jullie zijn al zo lang samen, hopelijk herstelt het de komende tijd weer.
Sjansje, hoeveel tijd brengt hij daadwerkelijk door bij jullie, zijn gezin?
Ik ben het helemaal Feow’s post eens.

Dat geklets over dwang, dat hij dingen mist bij jou (m.a.w die zoekt en vindt hij wel bij haar?) leidt alleen maar af van de vraag wat zijn huwelijk en gezin hem eigenlijk waard zijn.
sjansje schreef:

Ik snap niet dat je jezelf zo kunt wegcijferen.

Dit gaat je opbreken en zeker geen zelfvertrouwen geven.
En jezelf kapotmaken... dat is geen enkele relatie waard.
Huts!
sjansje schreef:

Wil je hier iets meer over vertellen?
Het zou natuurlijk wat raar zijn als hij wel beseft dat zij romantische gevoelens heeft, maar hij desondanks daar naartoe blijft gaan - in de wetenschap hoe jij je erover voelt.
sjansje schreef:

Wat dan?
REDHOTHEAD schreef:
05-03-2022 12:23
Sjansje, hoeveel tijd brengt hij daadwerkelijk door bij jullie, zijn gezin?
Ik ben het helemaal Feow’s post eens.

Dat geklets over dwang, dat hij dingen mist bij jou (m.a.w die zoekt en vindt hij wel bij haar?) leidt alleen maar af van de vraag wat zijn huwelijk en gezin hem eigenlijk waard zijn.
Het is niet zo dat hij nooit tijd heeft/maakt voor ons. Overdag werkt hij natuurlijk (ik ook en ons kind is dan naar dagbesteding) maar op 1 of 2 x sporten per week na, zijn we meestal wel samen. Het gaat me er dan ook niet om dat hij te weinig tijd met ons doorbrengt, maar dat hij teveel tijd met haar doorbrengt. Klinkt warrig, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.
C⨀urage schreef:
05-03-2022 12:27
Wil je hier iets meer over vertellen?
Het zou natuurlijk wat raar zijn als hij wel beseft dat zij romantische gevoelens heeft, maar hij desondanks daar naartoe blijft gaan - in de wetenschap hoe jij je erover voelt.
Ik denk niet dat ze romantische gevoelens heeft, weet zeker dat ze lesbisch is. Ik weet wel (en dat wist ik al voor ons gesprek, heb haar tenslotte ook 2 keer ontmoet en mijn man verteld wel eens wat) dat het iemand is die, hoe zeg ik dit netjes..., gecompliceerd in elkaar steekt. Op het gebied van vriendschappen, liefde enzo is ze nogal rechtlijnig. Het moet gaan zoals zij het wil. Kan niet tegen afwijzingen en wil het belangrijkste zijn.
Ze dringt nogal aan op dingen doen met mijn man. En dan niet 1 x per maand of zo. Afgelopen week wilde ze eigenlijk 4 keer afspreken. Toen mijn man aangaf dat teveel te vinden en ook tijd aan zijn gezin wilde besteden werd ze boos, en hoefde het voor haar allemaal niet meer.
Mijn man is (ook al zou je dat misschien n.a.v. mijn verhalen hier niet zeggen) een goedzak, iemand die het lastig vind nee te zeggen.
Misschien zie ik alles te negatief door mijn onzekerheid en jalousie, maar ik voel dat er iets niet klopt. Dat zij niet klopt, niet spoort.
Maar dat praat het gedrag van mijn man niet goed, hoor.
sjansje schreef:
05-03-2022 12:52

Ze dringt nogal aan op dingen doen met mijn man. En dan niet 1 x per maand of zo. Afgelopen week wilde ze eigenlijk 4 keer afspreken. Toen mijn man aangaf dat teveel te vinden en ook tijd aan zijn gezin wilde besteden werd ze boos, en hoefde het voor haar allemaal niet meer.
Wat een raar mormel, zeg.

Gaat het om iets zweverigs zoals reiki, of zo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik snap niet zo goed dat bijna iedereen vindt dat die man zijn hobby voor TO moet opgeven.

Als hier een vrouw een topic opent met dat haar man bijna nooit leuke dingen wil doen en ook nog eens een moeilijke tijd heeft omdat hij meerdere familieleden is verloren. Zij steunt haar man maar gunt zichzelf wel 2 keer per maand een dagje iets leuks doen met een vriendin of gay friend. Hoe zouden we hier dan reageren als die man zit te pushen opdat die vrouw haar hobby op moet geven omdat hij moeite heeft met haar contact? Zeker als hij zelf geen leuke dingen wil doen, dan is het alternatief voor die vrouw thuiszitten bij iemand die niks wil doen. Dan zou ik zeggen dat zij zichzelf die 2 keer per maand best wel een leuk dagje mag gunnen. En dat stoppen met je hobby omdat je partner hierop pusht redelijk toxic klinkt.

Nu zijn de rollen omgedraaid, waarom is het dan oké dat die man zijn hobby op moet geven?

Of mis ik nou iets? (Dit meen ik serieus he, dit is niet om TO te sarren, maar het valt me op dat bijna iedereen het oké vindt dat zij hem huilend smeekt niet weg te gaan, terwijl als de rollen omgedraaid waren we dit toch belachelijk zouden vinden, of niet?)

(Dit is afgaande op wat TO nu vertelt heeft.)
chocolol schreef:
05-03-2022 12:59
?

Of mis ik nou iets?

(
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
05-03-2022 12:57
Wat een raar mormel, zeg.

Gaat het om iets zweverigs zoals reiki, of zo ?
Hahaha nee, totaal niet. Eerder het tegenovergestelde. Op het gevaar af dat ik wel heel erg herkenbaar ben, en ook met het verzoek het niet letterlijk te gaan noemen als jullie weten wat het is:
Het gaat om iets wat ik dag en dag uit zie bij hem, en ook nooit meer weggaat. Zij is de uitvoerder, hij de klant, zeg maar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven