provoceren in een relatie

20-01-2010 16:12 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik merk dat ik in mijn laatste relatie wel eens geprovoseerd heb. Dit betekende gelijk einde van de relatie. Hij kon mij dit niet vergeven. (ik ging kijken hoe ver ik kon gaan in mijn boosheid naar hem toe)

Herkennen jullie dit, dat je die grens opzoekt door te provoceren? Ik wil dit graag afleren, maar weet nog niet zo goed hoe.
Provoceren om aandacht te krijgen?
Provoceren hoe? En waarom?
Nee, om te kijken hoe ver je kan gaan bij iemand.
Je testte hem uit begrijp ik. Weet je al waarom je dat deed?
Ik herken het niet uit mijn huidige relatie. Bij mijn ex echter wel.

Hij had een bepaalde trigger waardoor ik wel die grens wilde zoeken.

In een gezonde relatie hoort het niet thuis, denk ik. Wederzijds respect is dat.
door dingen te zeggen die je niet meent. Ik was boos omdat ik vod dat hij te weinig in huis deed. Toen heb ik gezegd dat ik wel twee weken bij mijn vader ging wonen en dat ik vond dat hij niks deed (terwijl dat niet waar was, hij deed wel iets, maar niet veel)
Nee, dat heb ik nooit gedaan en lijkt me ook niet zinvol in een liefdevolle relatie...

Waarom doe je dit? Heb je het gevoel dat je wilt testen of hij je in alle situaties lief vindt?
quote:colalight schreef op 20 januari 2010 @ 16:15:

Nee, om te kijken hoe ver je kan gaan bij iemand.helemaal in het begin van onze relatie , met een piek toen we net samenwoonden. Maar je wordt ouder, wijzer , milder .... aardiger, liefdevoller, bezadigder en dan hoeft het niet meer. Dan weet je hoe stom het is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik wilde weten of onze relatie bestand was tegen een stootje. Nou, na de eerste ruzie viel hij gelijk om (8 mnd een relatie en 4 mnd samengewoond)
Nee, ik herken het niet.

Kun je voor jezelf benoemen waarom je ging provoceren?

Schijnbaar was je op zoek naar een bepaalde reactie?

Op wat voor momenten zocht je de provocatie op? Hebben die momenten iets gemeen (onderwerp, aanleiding oid)?

Ik geloof dat er achter een provocatie een bepaalde behoefte zit. Het lijkt me dat je daar inzicht in moet krijgen.

Je schrijft ook over je laatste relatie. Dus bij eerdere relaties had je dit niet? Had het met de relatie of met je gesprekspartner te maken?
ja, en of hij me lief vond als ik ook wel eens onaardig deed.
hmmm..op een bepaalde manier herkenbaar.Ik gaf "kritiek" althans zo vatte hij het op,over en uit toen...viel niet over te praten,hoewel ik duidelijk aangaf waar ik me anders had moeten/kunnen uitdrukken,kortom beter communiceren.Keek dus wel naar mijn rol,maar helaas..mocht niet baten.
quote:colalight schreef op 20 januari 2010 @ 16:16:

door dingen te zeggen die je niet meent. Ik was boos omdat ik vod dat hij te weinig in huis deed. Toen heb ik gezegd dat ik wel twee weken bij mijn vader ging wonen en dat ik vond dat hij niks deed (terwijl dat niet waar was, hij deed wel iets, maar niet veel)

O, meid, da's niks .... je hebt niet gezegd dat hij net zo lui is als zijn ouwe moer en wel mag oppassen dat hij niet net zo'n volgevreten ouwe lul wordt als zijn vader van wie je je eigenlijk afvragt of hij wel zijn vader is?

Pfffff, die van jou kan ook niks hebben.
Je hebt een test gedaan en je hebt verloren. Had je maar niet moeten testen..en nu wil je het afleren?? Heb je jezelf snel aangeleerd. Misschien moet je topic verhuizen naar psyche....
Een vriendin van me (nu 55!) deed dit een jaar of wat geleden, toen ze nét een nieuwe relatie had. Ze ging in een kroeg voor haar (nieuwe) vriend staan tongen met een ex-vriendje. Ik vond/vind dit niet getuigen van respect voor je partner...maar zij was beschadigd door een andere relatie en wilde kijken hoe ver ze kon gaan.

Haar nieuwe vriend (nu overigens haar man) zei alleen: Omdat je iets teveel drank op had, vergeef ik dit 1 keer. De volgende keer loop ik weg en kom niet meer terug....

Ze heeft het ook nooit meer gedaan....
quote:colalight schreef op 20 januari 2010 @ 16:16:

Oh dat! Ja hoor, ik ben uit boosheid ook wel eens onredelijk geweest, de verkeerde woorden gebruikt, dingen gezegd die ik niet meende (achteraf, op het moment wel), etc.

Is dit het enige? En daar kon hij niet overheenkomen?
Ik herken het wel uit eerdere relaties. Ik wil dan echt weten of iemand me ook nog leuk vindt als ik onaardig heb gedaan. Ik doe het op dat moment niet bewust. Ik wil ook geen ruzie, maar ik wil het graag weer goedmaken, weten dat diegene ook van me houdt als ik stom heb gedaan. Mijn ex deed het ook wel bij mij. Dit was de eerste keer dat ik het bij hem deed en gelijk was zijn gevoel over of zo.
Zo handig af en toe om " beschadigd " te zijn ; heb je een mooi excuus , terwijl je gewoon te veel gezopen hebt. Ik heb geen excuus ; ik was gewoon een gemeen loeder.
Sorry, maar ik vind het nogal puberaal overkomen.

Niemand kan altijd aardig zijn, dus als iemand eens onaardig is, is het gevoel vast niet gelijk over. Zo ja: Dan zat het niet diep...

Misschien te snel gaan samenwonen???
Dat was idd het enige. Ik was op dat moment ook echt boos, maar me ook bewust van het feit dt ik dingen zei die ik niet meende.
Ja, als ik hysterisch deed dan hield mijn man op die momenten wel minder van me. En op die momenten was dat denk ik maar beter ook.

Ik denk dat je er een beetje erg zwaar aan tilt eigenlijk en dat je ex een sissi was.
Ik deed het wel om bij hem een bepaalde reactie uit te lokken, wilde dat we eens goed ruzie kregen. (hadden we nog niet echt gehad). Hebben jullie dat ook wel eens, dat je echt ruzie wil maken of zo? Het klinkt misschien heel stom allemaal, maar ik zit er mee.
Echt provoceren niet, wel de rand opgezocht. Mijn ex had bij belangrijke zaken nogal de neiging om zijn kop in het zand te steken. Dat kon ik niet uitstaan en ging dan de rand opzoeken. Meer om hem in te laten zien dat er echt iets aan de hand was, maar nooit over het randje gegaan of bewust geprovoceerd. In ieder geval niet om aandacht te zoeken.

Wel lullig als zijn gevoel in een keer over is, dan zit het niet echt diep.
klinkt niet alleen stom...= ook heel stom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven