provoceren in een relatie
woensdag 20 januari 2010 om 16:12
Hoi,
Ik merk dat ik in mijn laatste relatie wel eens geprovoseerd heb. Dit betekende gelijk einde van de relatie. Hij kon mij dit niet vergeven. (ik ging kijken hoe ver ik kon gaan in mijn boosheid naar hem toe)
Herkennen jullie dit, dat je die grens opzoekt door te provoceren? Ik wil dit graag afleren, maar weet nog niet zo goed hoe.
Ik merk dat ik in mijn laatste relatie wel eens geprovoseerd heb. Dit betekende gelijk einde van de relatie. Hij kon mij dit niet vergeven. (ik ging kijken hoe ver ik kon gaan in mijn boosheid naar hem toe)
Herkennen jullie dit, dat je die grens opzoekt door te provoceren? Ik wil dit graag afleren, maar weet nog niet zo goed hoe.
woensdag 20 januari 2010 om 16:16
woensdag 20 januari 2010 om 16:17
quote:colalight schreef op 20 januari 2010 @ 16:15:
Nee, om te kijken hoe ver je kan gaan bij iemand.helemaal in het begin van onze relatie , met een piek toen we net samenwoonden. Maar je wordt ouder, wijzer , milder .... aardiger, liefdevoller, bezadigder en dan hoeft het niet meer. Dan weet je hoe stom het is.
Nee, om te kijken hoe ver je kan gaan bij iemand.helemaal in het begin van onze relatie , met een piek toen we net samenwoonden. Maar je wordt ouder, wijzer , milder .... aardiger, liefdevoller, bezadigder en dan hoeft het niet meer. Dan weet je hoe stom het is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 20 januari 2010 om 16:18
Nee, ik herken het niet.
Kun je voor jezelf benoemen waarom je ging provoceren?
Schijnbaar was je op zoek naar een bepaalde reactie?
Op wat voor momenten zocht je de provocatie op? Hebben die momenten iets gemeen (onderwerp, aanleiding oid)?
Ik geloof dat er achter een provocatie een bepaalde behoefte zit. Het lijkt me dat je daar inzicht in moet krijgen.
Je schrijft ook over je laatste relatie. Dus bij eerdere relaties had je dit niet? Had het met de relatie of met je gesprekspartner te maken?
Kun je voor jezelf benoemen waarom je ging provoceren?
Schijnbaar was je op zoek naar een bepaalde reactie?
Op wat voor momenten zocht je de provocatie op? Hebben die momenten iets gemeen (onderwerp, aanleiding oid)?
Ik geloof dat er achter een provocatie een bepaalde behoefte zit. Het lijkt me dat je daar inzicht in moet krijgen.
Je schrijft ook over je laatste relatie. Dus bij eerdere relaties had je dit niet? Had het met de relatie of met je gesprekspartner te maken?
quote:colalight schreef op 20 januari 2010 @ 16:16:
door dingen te zeggen die je niet meent. Ik was boos omdat ik vod dat hij te weinig in huis deed. Toen heb ik gezegd dat ik wel twee weken bij mijn vader ging wonen en dat ik vond dat hij niks deed (terwijl dat niet waar was, hij deed wel iets, maar niet veel)
O, meid, da's niks .... je hebt niet gezegd dat hij net zo lui is als zijn ouwe moer en wel mag oppassen dat hij niet net zo'n volgevreten ouwe lul wordt als zijn vader van wie je je eigenlijk afvragt of hij wel zijn vader is?
Pfffff, die van jou kan ook niks hebben.
door dingen te zeggen die je niet meent. Ik was boos omdat ik vod dat hij te weinig in huis deed. Toen heb ik gezegd dat ik wel twee weken bij mijn vader ging wonen en dat ik vond dat hij niks deed (terwijl dat niet waar was, hij deed wel iets, maar niet veel)
O, meid, da's niks .... je hebt niet gezegd dat hij net zo lui is als zijn ouwe moer en wel mag oppassen dat hij niet net zo'n volgevreten ouwe lul wordt als zijn vader van wie je je eigenlijk afvragt of hij wel zijn vader is?
Pfffff, die van jou kan ook niks hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 20 januari 2010 om 16:19
Een vriendin van me (nu 55!) deed dit een jaar of wat geleden, toen ze nét een nieuwe relatie had. Ze ging in een kroeg voor haar (nieuwe) vriend staan tongen met een ex-vriendje. Ik vond/vind dit niet getuigen van respect voor je partner...maar zij was beschadigd door een andere relatie en wilde kijken hoe ver ze kon gaan.
Haar nieuwe vriend (nu overigens haar man) zei alleen: Omdat je iets teveel drank op had, vergeef ik dit 1 keer. De volgende keer loop ik weg en kom niet meer terug....
Ze heeft het ook nooit meer gedaan....
Haar nieuwe vriend (nu overigens haar man) zei alleen: Omdat je iets teveel drank op had, vergeef ik dit 1 keer. De volgende keer loop ik weg en kom niet meer terug....
Ze heeft het ook nooit meer gedaan....

woensdag 20 januari 2010 om 16:20
quote:colalight schreef op 20 januari 2010 @ 16:16:
Oh dat! Ja hoor, ik ben uit boosheid ook wel eens onredelijk geweest, de verkeerde woorden gebruikt, dingen gezegd die ik niet meende (achteraf, op het moment wel), etc.
Is dit het enige? En daar kon hij niet overheenkomen?
Oh dat! Ja hoor, ik ben uit boosheid ook wel eens onredelijk geweest, de verkeerde woorden gebruikt, dingen gezegd die ik niet meende (achteraf, op het moment wel), etc.
Is dit het enige? En daar kon hij niet overheenkomen?
woensdag 20 januari 2010 om 16:20
Ik herken het wel uit eerdere relaties. Ik wil dan echt weten of iemand me ook nog leuk vindt als ik onaardig heb gedaan. Ik doe het op dat moment niet bewust. Ik wil ook geen ruzie, maar ik wil het graag weer goedmaken, weten dat diegene ook van me houdt als ik stom heb gedaan. Mijn ex deed het ook wel bij mij. Dit was de eerste keer dat ik het bij hem deed en gelijk was zijn gevoel over of zo.

woensdag 20 januari 2010 om 16:25

woensdag 20 januari 2010 om 16:26
Echt provoceren niet, wel de rand opgezocht. Mijn ex had bij belangrijke zaken nogal de neiging om zijn kop in het zand te steken. Dat kon ik niet uitstaan en ging dan de rand opzoeken. Meer om hem in te laten zien dat er echt iets aan de hand was, maar nooit over het randje gegaan of bewust geprovoceerd. In ieder geval niet om aandacht te zoeken.
Wel lullig als zijn gevoel in een keer over is, dan zit het niet echt diep.
Wel lullig als zijn gevoel in een keer over is, dan zit het niet echt diep.