Pubergedrag of inconsequente opvoeding?

10-09-2019 12:48 89 berichten
Mijn vriend en ik denken soms anders over het gedrag van mijn pubers (jongens) van 13 en bijna 16 jaar. Ik ben wat meer flexibel, gebruik veel humor en vertrouw erop dat veel uit zichzelf wel goed komt. Ik laat niet alles lopen, maar pak bepaalde storende zaken van mijn kinderen wel aan (choose your battles). Speelt ook mee dat ik me niet de hele dag een politieagent wil voelen en ik heb ook nog een dochter van 7.
Mijn vriend vindt dat ik soms niet consequent genoeg ben en is van mening dat ik meer regels moet stellen.
Ik zou graag willen hoe jullie denken over dingen die hier thuis dus vaak voorkomen en of dat 'normaal' is en/of hoe jullie dat aanpakken:

Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren
Schooltassen in de kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan
Tosti apparaat laten staan
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.)
Alles steeds blijven herhalen

Nu is mijn vriend niet steeds bij ons, we hebben een lat-relatie. Hij heeft zelf 2 kinderen van 19 en 16 die heel volgzaam zijn en geen pubergedrag vertonen. We hebben over dit onderwerp wel eens woorden en ik merk dat ik minder op mezelf begin te vertrouwen. Maar dat voelt eigenlijk ook niet goed. Dus ik ben op zoek naar andere meningen, vandaar deze post.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Heel normaal gedrag. En niet alleen bij pubers mijn man is precies zo.
Soms zeg ik er wat van, andere keer ruim ik het zelf even op
Hier ook alles zoals je beschrijft.
En ik heb ervaring met een batch stiefpubers.
Het blijft zo doorgaan tot ze op kamers gaan, dan blijken ze alles prima te kunnen. Mijn conclusie was, dan maar niet teveel woorden eraan vuil te maken en accepteren dat je het of moet blijven zeggen of gewoon zelf moet doen. Ik doe een mixje. Opvoeden is één ding, maar ik heb ook gewoon weinig ruimte voor zeurtijd in mijn leven, vooral als het niet tot verbetering leidt.
Soms, heel soms geef ik ze weer een kleine bijles. Dan roep ik ze bij elkaar en zeg ik: kijk, dit is de prullenbak. En deze plek op het aanrecht is géén prullenbak. Kijk, zo moet hij open. Probeer het maar eens. En ja, zó gooi je iets ín de prullenbak.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.
Heb ook wel eens discussie met mijn vriend. Hij vindt mij niet streng genoeg, ik vraag alles volgens hem honderd keer. Ik lijk op jou TO, pick ook mijn battles.
Ik ben met mijn vriend eens dat zijn kinderen over het algemeen beter luisteren maar keerzijde is dat zij hem veel minder (hoeven) helpen in huis.
Dus tja, we doen het allebei anders. Ik haal mijn schouders op.

We latten, er is ruimte voor feedback maar we doen het toch vooral allebei thuis zoals het ons goeddunkt.
En waarom heb je hier woorden over met hem? Het werkt prima voor jou en je kinderen, wat een bemoeial.
Ik heb geen kinderen. Maar wel broers om mezelf mee te vergelijken. En soms denk ik dat het meer aan ‘t kind dan aan de opvoeding ligt.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je zeker een punt, YellowLemon, het ene kind is het andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is normaal gedrag , alleen ik accepteer dat hier niet en dat weten ze.
Dus ja, ik blijf als dat nodig is herhalen en ze terugfluiten.
Als ik zou toestaan dat ze elke dag een spoor achter hun kont achterlaten leef ik in de troep die ik niet heb gemaakt.
En daar pas ik dus echt voor.

Hier zijn het dus wel regels die ik consequent hanteer,
Tassen opruimen, schoenen in de gang, keuken netjes achterlaten, je eigen spullen opruimen en niet overal laten slingeren.
En hun kamer moeten ze 1 keer in de twee weken schoonmaken en tussendoor ook redelijk opgeruimd houden( dus geen was laten slingeren, geen bergen kleren op de grond, vaat in de vaatwasser zetten en niet op je kamer bewaren, troep hoort in de vuilnisbak, eten doe je beneden)
Zuchten bij klusjes doen ze hier niet, maar veel vraag ik ook niet aan ze dus die keer het glas naar de glasbak brengen, de vaatwasser leegruimen, stofzuigen , een boodschap doen of de vuilniszak wegbrengen zou ik ook niet waarderen als daar nog bij gezucht en geklaagd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
10-09-2019 13:43
Ik heb geen kinderen. Maar wel broers om mezelf mee te vergelijken. En soms denk ik dat het meer aan ‘t kind dan aan de opvoeding ligt.

Ik heb wel kinderen en ik denk dat ook.

Ik zou je vriend vragen om zijn mening voor zich te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook precies hetzelfde met mijn puber. Maar nu gebeurd het ook een paar keer in de maand dat hij mij na het eten op de bank laat zitten en alles opruimd (zelfs het fornuis maakt hij schoon). Dan vergeet ik meteen weer de lijst met dingen die hij vaak niet doet.
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
10-09-2019 12:52
Letterlijk al die punten die jij noemt komen bij ons thuis ook voor. Ja, het is irritant en ja, we blijven tig keer herhalen. Soms roep ik ze terug naar beneden om de zooi op te ruimen en soms doe ik het zelf.

Volgens mij is dat echt volkomen normaal hoor.
Haha zo herkenbaar bij ons ook!

Ook hier roep ik ze geregeld terug en probeer ik ze erop te wijzen
(alles laten lopen zoals iemand zei krijg je geen ruimdenkende kids van alleen lapzwanzen die denken dat het een hotel is)

Spullen die je gebruikt ruim je op waar het hoort boter in de koelkast vleeswaren ook
Tostie's maken geen probleem (tosti ijzer mag blijven staan is nog heet als ze weer naar school gaan) dus dat doen wij wel
De rest opruimen anders haal ik je terug naar benden om op te ruimen (na een tijdje hebben ze het door en wordt 90% gedaan, over die 10% ga ik dan geen ruzie maken doe ik wel :)
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-09-2019 12:53
Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren: Op z'n kamer/bed gooien
Schooltassen in de kamer gooien: Mijn eigen tas in zn kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan: naar buiten gooien (Ook als het regent)
Tosti apparaat laten staan (Op zn kamer neerleggen)
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken (Ook naar zn kamer)
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.) (Zuchten alleen is niet erg, zolang ie t maar doet)
Alles steeds blijven herhalen: Naar Beterhoren met hem gaan om daar een gratis hoortest te doen, ja echt.
:cheer:
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-09-2019 12:59
Valt reuze mee, en niemand wil natte schoenen. En ja die laatste; das een vleugje humor.
In mijn ervaring (geen ouder, wel leerkracht) lukt het bij pubers vaak beter als je ze serieus neemt. Hun schoenen in de regen, hoe verzin je het. Zo kinderachtig. Sorry hoor...

Overigens ben ik nu héél erg netjes en georganiseerd. Mijn zusje, die altijd alles braaf opruimde, woont nu in een ERG rommelig appartement. Tja. Ik geloof ook dat het meer het kind/persoon is dan de opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Die Beterhoren test ga ik ook invoeren :-D
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
10-09-2019 14:05
In mijn ervaring (geen ouder, wel leerkracht) lukt het bij pubers vaak beter als je ze serieus neemt. Hun schoenen in de regen, hoe verzin je het. Zo kinderachtig. Sorry hoor...

Overigens ben ik nu héél erg netjes en georganiseerd. Mijn zusje, die altijd alles braaf opruimde, woont nu in een ERG rommelig appartement. Tja. Ik geloof ook dat het meer het kind/persoon is dan de opvoeding.
Ik snap je punt maar ik vind het als ouder toch ook heel prettig als ik serieus wordt genomen als ik iets vraag.
Kloddertje schreef:
10-09-2019 14:06
Die Beterhoren test ga ik ook invoeren :-D
Jouw kind is zo volgzaam dat het meeloopt en die test ondergaat?
Alle reacties Link kopieren
Kloddertje schreef:
10-09-2019 14:07
Ik snap je punt maar ik vind het als ouder toch ook heel prettig als ik serieus wordt genomen als ik iets vraag.
Ja, dat snap ik ook. Maar waarom zou je dan OOK kinderachtig reageren, als dat net is wat jij ook niet apprecieert in je puber/kind?
Ik snap dat het met je eigen kinderen anders is dan in de klas, maar ik herinner me wel van die vreemde acties van mijn vader, en dat maakte me altijd net opstandiger (alle rondslingerende kleren (waar ik zelf voor werkte) in een vuilzak buitenzetten, broodzak expres ook laten opstaan zodat iedereen (incl. vader) uitgedroogd brood moest eten,...).
Ik herhaal de vraag met zo lang tot ze het doen. Tegenwoordig weten ze al dat ik blijf zeuren dus kiezen ze eieren voor hun geld vwb klusjes in huis.

Verder ruim ik rommel vaak ook zelf gewoon even op als ik toch bezig ben. Wat een gedoe over een paar borden op het aanrecht. Discussies over "Ja maar dat is niet mijn bord" smoor ik in de kiem door uit te leggen dat al dit kleding van hen ook niet door mij gedragen is.

Mijn jongste is heel netjes en hij heeft ontdekt dat het huis zichzelf niet opruimt.

De oudste werkt veel en klaagt wel eens dat hij moe is. Ik zeg dan dat ik dat begrijp en vraag hoe hij denkt dat dat voor mij werkt, met een fulltime baan. Daar had hij nog niet over nagedacht maar inmiddels begrijpt hij het wel.

Bij de oudste heb ik ooit alle rommel op zijn kamer in zijn bed gegooid want de werkster moest erbij. Hij was er oprecht blij mee dat ik dat had gedaan want het was zo lekker makkelijk met opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook als pubergedrag. Hier ook schoenen in de gang, tassen in woonkamer, kleren overal en nérgens. In de vakantie ruimden ze soms als ik aan het werk was of dochter deed uit zichzelf afwas , wat heel onnatuurlijk was. Tja ik zeg er soms wat van, soms word ik boos, soms negeer ik het afhankelijk van mijn bui
Ik denk dat ik het ergste vind borden en glazen op hun bureaus :-x
Alle reacties Link kopieren
TET73 schreef:
10-09-2019 13:48
Ik heb dit ook precies hetzelfde met mijn puber. Maar nu gebeurd het ook een paar keer in de maand dat hij mij na het eten op de bank laat zitten en alles opruimd (zelfs het fornuis maakt hij schoon). Dan vergeet ik meteen weer de lijst met dingen die hij vaak niet doet.
Ach...mijn hart...wat lief!!!
Suðri schreef:
10-09-2019 12:55
Soms voer ik een show op door als een stuntvrouw over zijn spullen te vallen. Soms wacht ik tot hij boven is en laat hem dan terug komen, soms stop ik alles, incl tosti-ijzer, in zijn schooltas of onderin zijn kussensloop, soms vraag ik uurloon aan hem en soms schiet ik uit mijn slof.

Bedoelt je partner meer straf i.p.v. regels?
Ja inderdaad, dus bijvoorbeeld geen wifi als de vaatwasser niet uit henzelf is uitgeruimd. Want de regels zijn er wel, maar buiten blijven herhalen, af en toe boos worden of het zelf opruimen, verbind ik er geen consequenties aan. Mijn vriend vindt dat ik dat wel moet doen dus.
Marriway schreef:
10-09-2019 14:41
Ja inderdaad, dus bijvoorbeeld geen wifi als de vaatwasser niet uit henzelf is uitgeruimd. Want de regels zijn er wel, maar buiten blijven herhalen, af en toe boos worden of het zelf opruimen, verbind ik er geen consequenties aan. Mijn vriend vindt dat ik dat wel moet doen dus.
Wat een rare vriend. Waarom denkt hij zich met jouw opvoeding te kunnen bemoeien?
Daarbij levert straf zelden meer op dan heel veel frustratie en ongezelligheid.
Star² schreef:
10-09-2019 13:43
En waarom heb je hier woorden over met hem? Het werkt prima voor jou en je kinderen, wat een bemoeial.
Omdat hij de helft van de tijd bij mij is en hij zich soms wel ergert eraan. Daarom twijfel ik soms aan mijn aanpak, al krijg ik wel het idee dat ik het niet erg afwijkend aanpak, zo te lezen.
anoniem_351826 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 14:46
1.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-09-2019 14:19
Jouw kind is zo volgzaam dat het meeloopt en die test ondergaat?
Nee, dat zal ik eerst dertig keer moeten vragen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
10-09-2019 14:21
Ja, dat snap ik ook. Maar waarom zou je dan OOK kinderachtig reageren, als dat net is wat jij ook niet apprecieert in je puber/kind?
Ik snap dat het met je eigen kinderen anders is dan in de klas, maar ik herinner me wel van die vreemde acties van mijn vader, en dat maakte me altijd net opstandiger (alle rondslingerende kleren (waar ik zelf voor werkte) in een vuilzak buitenzetten, broodzak expres ook laten opstaan zodat iedereen (incl. vader) uitgedroogd brood moest eten,...).
Ik ben ook niet van de schoenen in de regen enzo, ik ben van de honderd keer vragen-groep. Uiteindelijk worden ze mijn gezeur zat en wordt aan mijn verzoek voldaan. Ik kan me wel voorstellen dat er ouders zijn met minder geduld en andere methoden, laat ik het zo zeggen.
Marriway schreef:
10-09-2019 14:44
Omdat hij de helft van de tijd bij mij is en hij zich soms wel ergert eraan. Daarom twijfel ik soms aan mijn aanpak, al krijg ik wel het idee dat ik het niet erg afwijkend aanpak, zo te lezen.
Dan gaat hij lekker naar huis als hij zich ergert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven