Raar gesprek

04-06-2010 21:55 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi hi,

Regelmatig spreek ik met mijn beste vriend. Lied en leed wordt gedeeld en ik ben zeer op hem gesteld.Toch is er iets in onze telefoongesprekken waar ik me niet over heen kan zetten.

Het gaat zo: ik ben altijd erg druk met een masteropleiding, die zeker 60-70 uur in de week vraagt. Ook het niveau ligt hoog. Als hij mij vraagt hoe het gaat, vertel ik altijd eerlijk dat ik moe ben en dat het zo druk is (nachten van 4 uur slaap zijn geen uitzondering, doorwerken tot 3 uur 's nachts komt wekelijks voor). Ik zeg dus vaak "ik heb het heel druk, lang doorgewerkt, moe, blababla". En dan zijn reactie. "Ja, we hebben het allemaal druk".

Zucht. Nu weet ik dat hij ook een megadrukke baan heeft, waarbij hij ook wekelijks overwerkt en daar niet voor betaald krijgt, dus het is zonder meer waar wat hij zegt. En hij heeft ook heus wel gelijk, iedereen heeft het ook druk. Maar toch wringt het. Soms is het gewoon lekker als iemand zegt: 'meid, wat balen! hopelijk binnenkort meer rust?' . Maar kennelijk moet er meteen weer gerelativeerd worden, zonder dat er aandacht is voor het feit dat ik het gewoon zwaar vind, ongeacht het stressgevoel van de rest van de Nederlandse bevolking. Sympathie behoort niet tot de mogelijkheden. Vraag ik teveel van mijn beste vriend?

Telefoongesprekken gaan vaak tot altijd zo, en soms word ik er moedeloos van. Wie herkent dit? Wat doe je eraan?

Liefs KL.
kan me wel voorstellen dat het heel vervelend is als je continue van iemand hetzelfde antwoord krijgt. Hoe is het? ja druk...
Begrijp die vriend van jou ergens wel. Denk dat zijn reactie voorkomt uit het feit dat hij er geen oplossing voor heeft en daarom zo 'nuchter' er op reageert. Het feit dat hij zegt dat iedereen het druk heeft, kan je trouwens ook positief zien, in die zin dat hij je net wilt aangeven dat je niet de enige ben. Waar iemand anders je meer gaat troosten of oppeppen, doet hij het zo op zijn manier.

Verder gaat ook iedereen anders om met druk, dus het kan zijn dat jouw druk zijn in zijn ogen heel anders overkomt, dat hij niet kan begrijpen dat het zo'n issue voor je is.
Jij hebt het druk. Dat weet hij. Hij heeft het ook druk. Dat weet jij ook. Blijkbaar heeft hij geen zin om mee te gaan in je druk-druk-druk modus.

Misschien een keer je B kant opzetten?
Wees de verandering die je in de wereld wil zien....
Niet rot bedoeld, maar je komt hier op mij inderdaad wel wat klagerig over. Je legt bijvoorbeeld heel nadrukkelijk uit hoeveel uren je wel niet werkt en hoe weinig tijd je over hebt voor andere dingen. Terwijl er volgens mij hier niemand twijfelt aan het feit dat je het druk hebt. Jouw vriend zal dat ook vast niet doen, maar ik denk inderdaad dat hij denkt "ik weet het nu wel", en dat hij daarom zo reageert.
Dat komt omdat het een man is.

En die denken oplossingsgericht.

Die gaan dan meteen relativeren en soms bagatelliseren.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is!beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Courage schreef op 04 juni 2010 @ 23:48:

[...]

Ja, dit lijkt me een prima oplossing. Echt, het zal wat gekunsteld overkomen in het begin, maar het werkt.Ga ik zeker doen! Ik ga het niet meer moeilijker maken dan het is. Je kunt er lang of kort over discussiëren. Het is zoals het is en ik moet er mee leren leven. Mannen zijn mannen. En ik moet ophouden met er zo moeilijk over doen en leren hoe je antwoordt als je altijd druk bent.
quote:Teddy82 schreef op 04 juni 2010 @ 22:52:

kan me wel voorstellen dat het heel vervelend is als je continue van iemand hetzelfde antwoord krijgt. Hoe is het? ja druk...Kan je vertellen dat het ook heel vervelend is als je dat de hele tijd moet zeggen. Suggesties?
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is[beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is!beneden elk peil.

quote:Courage schreef op 04 juni 2010 @ 23:53:

[...]

Ik zit momenteel ook in een enorm drukke periode (eigen onderneming). Als iemand mij vraagt hoe het gaat, dan is dat ook wat ik zeg. Ik ben namelijk erg gefocussed nu om alle bordjes in de lucht te houden. Dus dat is "on my mind".

Ik ga er vanuit dat als iemand mij vraagt hoe het gaat, dat ik dan eerlijk antwoord mag geven! En dat dat vaker hetzelfde antwoord mag zijn, als dat zo is voor mijzelf.

Waarom jij vindt dat ik mezelf daar dan belangrijk mee zou vinden of maken, dat snap ik werkelijk niet.Agree! Hoorde laatst dat de meest gehoorde leugen is als mensen zeggen 'hoe gaat het? goed'. Eerlijk zijn lijkt me ook, zeker als vrienden het vragen. Die vragen het toch -meestal- omdat ze echt willen weten hoe het met je gaat?!
Gewist.

quote:Courage schreef op 04 juni 2010 @ 23:48:

[...]

Ja, dit lijkt me een prima oplossing. Echt, het zal wat gekunsteld overkomen in het begin, maar het werkt.

En of . Zonder dollen, het is een wereldtip om op vrolijke/ironische/luchtige toon even te kunnen zeggen wat je van de ander verwacht: "jongens, even zeggen dat ik zielig ben", "OK, mag ik even 1 minuut klaagtijd voor mijn klotedag", "je moet even zeggen dat ik geweldig ben", enzovoort.

Dat werkt veel beter dan al die zogenaamd goede gesprekken over wat je voelt en over wat die ander dan voelt en hoe jij de reactie van de ander vindt.....

Dus vandaar dat ik mijn eigen briljante tip niet genoeg onder de aandacht kan brengen met dank voor de bijval
Mijn tip is dat je best eerlijk moet kunnen vertellen aan je vrienden hoe druk je het hebt, maar niet altijd direct als eerste wat je bespreekt. De eerste "hee hoe gaat het ermee?" is niet per se bedoeld om een precies antwoord te krijgen. Dan antwoord ik meestal "ja lekker en met jou?".

Het zijn formules, bedoeld om even de kanalen open te zetten, de golflengte af te stemmen. Natuurlijk kom je er verderop in je gesprek op terug hoe het echt gaat.

Ik heb een vriend waarmee telefoongesprekken altijd als volgt beginnen.

Ik: "Heehallo, X, hoe gaat het ermee?"

Hij:"Ja, nou, ja, weer heel erg verkouden/mijn enkel verstuikt/beetje grieperig/krijg weer een gaatje volgens mij/etc."

En heus, hij heeft ook echt gezondheidspech. En dat vind ik niet leuk voor hem, en daar wil ik hem in steunen. Maar ik hoop nog altijd op de dag dat we het gesprek vrolijk beginnen, in plaats van dat ik direct in de goh-wat-rot-stand moet schieten. Dat het verderop in het gesprek uitgebreid besproken wordt, prima, maar niet altijd meteen zo in mineur beginnen.

Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd, het is al laat.
Ik denk dat het niet vertekend bedoeld is omdat bijna iedereen het druk heeft. En daarbij komt dat hij wil weten hoe het met jou gaat en niet hoe druk je studie is. Ik heb het zelf ook enorm druk (3 dagen werk, 2 dagen stage, huishouden, studie, eigen paard en ik voed mijn dochtertje op als alleenstaande moeder) en toch als mensen vragen hoe het met mij gaat krijgen ze een eerlijk antwoord zonder erbij te vertellen dat ik het zo druk heb of zo moe ben. Misschien kun jij dat ook doen?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Waarschijnlijk speelt dit probleem ook weleens tussen mannen onderling.

Mijn huisgenoot houdt zich ontzettend vaak met het weer bezig. En hij kijkt naar ongeveer 8 weerberichten per dag. Als ik één weerbericht heb gezien hoef ik voorlopig niet weer te kijken, want dan weet ik het weer voor de komende 5 dagen.

En dan zegt hij op een avond: Vannacht gaat het regenen.

Ik op een sarcastisch toontje: Dat is heel mooi, dat het gaat regenen, maar ik hoef vanavond nergens naar toe. Dan interesseert het weer mij niet.

Echt zijn gepraat over het weer boeit me totaal niet, alleen als het extreem vriest of extreem warm wordt. Ja, het wordt warm, en het is prachtig weer, maar dat is nog niet extreem.
World of Warcraft: Legion
Ik heb sowieso een hekel aan de uitspraak 'oooh wat heb ik het toch druk blablabla'. Eén keer oké, dat kan een keer gebeuren. Maar als je telkens een gesprek begint met 'ja ik heb het zo druk' dan houdt het op hoor, dan heb je blijkbaar wel wat anders te doen dan met mij praten.
Ik ben zelf ook altijd erg moe (heb een baan van 28,5 uur per week, dus dat valt reuze mee) maar ik klaag er niet zoveel over. Mensen weten dat ik altijd moe ben en dan is het vervelend om daarover te "zeuren".

Ik merk dat mensen niet meer reageren als ik zeg dat ik helemaal kapot ben 's avonds en om 8.30 uur naar bed ga. Dus ik hou er maar over op.
quote:Courage schreef op 04 juni 2010 @ 23:56:

[...]

Omdat het "druk hebben" erg relatief is, zou er zeker aan getwijfeld worden als TO de details niet had vermeld. Ik denk dat ze dat wel had voorzien en ze daarom erbij heeft gezet. Maakt op mij geen klagerige indruk.@courage: op jou misschien niet, op mij weer wel. Uiteindelijk heeft uiteraard niet iedereen dezelfde indruk. Ik wilde met mijn bericht alleen maar aangeven dat het bij sommigen, waaronder ik, klagerig overkomt. Ik zou er dan weer niet aan twijfelen dat TO het druk heeft. Daar zal ze wel goede redenen voor hebben om dat zo te ervaren, en hoeft van mij dan niet zo benadrukt te worden.
Ik snap het wel. Ik vind 'druk' namelijk ook geen antwoord op de vraag 'hoe gaat 't?'. Als ik dat aan iemand vraag, ben ik niet geinteresseerd in het feit of iemand het druk heeft of niet, maar hoe 'ie zich voelt.
Mensen zeggen zo snel dat ze het druk hebben. Het is net alsof ze denken dat ze anders niet interessant zijn ofzo.

Als je het zo verschrikkelijk druk hebt met je studie dat je niet eens voldoende slaap krijgt, geen tijd hebt om ontspannende dingen te doen en in ieder gesprek moet aangeven dat ze zo onmeunig moe bent, moet je je misschien afvragen of deze studie wel haalbaar voor je is.
Kaarslichtje

Ik zou dat zelf ook niet leuk vinden.

Als hij weer vraagt hoe het gaat zou ik zeggen "zoals het met iedereen gaat, je weet wel, druk". Heb je hem zijn standaard zinnetje ontnomen en moet ie iets nieuws verzinnen. Klaar.
Gewist.

Natuurlijk mag je het echt druk hebben, en dat ook zeggen, Courage. Maar moet dat al op de allereerste vraag "hee, hoe gaat het?". Altijd? Dus altijd wordt het gesprek begonnen met jouw druk zijn?

Als ik die vriend van TO was, zou ik daar niet goed van worden, dat het na twee seconden alweer over hetzelfde gaat.
Ik zou al vrij snel ophangen als alweer hetzelfde riedeltje werd verteld :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven