Relatie als toevoeging, hoe doe je dat?

24-09-2009 13:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier ( en op andere plekken) vaak dat een relatie een toevoeging in je leven moet zijn, en niet een opvulling.

Ik heb helaas altijd gezocht naar een opvulling.

Maar hoe zorg je ervoor dat je dat zelf kan zijn, die opvulling?

Hoe kun je bereiken dat je genoeg aan jezelf hebt en dat al het andere daadwerkelijk wat kan toevoegen?
Je hebt mensen die prima alleen kunnen zijn en mensen die zich pas gelukkig voelen als ze mensen om zich heen hebben ; je kunt beiden niet veranderen, natuurlijk.

Anders wordt het, als je een ander "nodig" hebt om iemand te zijn, of om je problemen de baas te kunnen, of om buiten de deur te komen, of om vrienden te kunnen maken, of om een mening te hebben, of om te kunnen genieten. Dan leg je wel even een verantwoordelijkheid bij die ander neer. Iemand opvangen, een duwtje geven, hand in hand lopen versus iemand dragen , meetrekken of continue moeten duwen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je gelukkig kunt zijn met jezelf , met je baan/opleiding met je eventuele kids, met je vrienden , met je familie , met je hobby's met alles eigenlijk dan heb je zelf gezorgd voor de opvulling . Een relatie voegt dan iets toe.

Is mijn mening hoor weet ook niet hoe andere dat zien.

Ik ben single , moeder , heb een baan , goede vrienden , hobby's , het meestal druk met leuke dingen als er nu een relatie bij komt dan zou dat een aanvulling moeten zijn , anders heb ik er niets aan
Door bezig te zijn met dingen, die je echt boeien en interesseren etc. en mensen om je heen te hebben, die jou ook echt interesseren, die je bijzonder vindt. En het ontdekken van de dingen, die je echt leuk vindt, die je echt voldoening geven is al een opvulling op zich. Dat ontdekken houdt niet op, daarin moet je jezelf uitdagen, over je eigen grenzen proberen te reiken, durven, lef tonen, op je bek gaan en weer opstaan etc. Ik vind soms dat een relatie je daarbij in de weg kan staan. Maar er zijn ook relaties, waarin dit juist gestimuleerd wordt.

Wat bedoel jij eigenlijk met relatie als opvulling?
Ik denk gewoon gelukkig zijn met wat je hebt. Je eigen dingen doen. Je leven zo inrichten dat je zelfstandig gelukkig bent. Richt je op dingen waar jij je goed door voelt. Ik denk dat het dan zo moet zijn dat een eventuele relatie je leven eigenlijk nog leuker en beter kan maken dan het al was.
Een relatie moet geen doel op zich zijn.

He, lastig uit te leggen.Want ook daar is niets mis mee.

Een niet-leuke relatie aan blijven houden of aan gaan om vooral maar niet alleen te zijn, dát schiet zijn doel voorbij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sommige mensen denken dat ze alléén gelukkig kunnen zijn met een partner in hun leven. Zien niet in dat ze het geluk uit zichzelf mogen halen.

Om volledig gelukkig te kunnen leven met een partner is het van belang dat je eerst goede vriendjes leert worden met jezelf.

Als je een partner nodig hebt als opvulling van je leven zul je je altijd afhankelijk opstellen... immers, als die partner wegvalt, valt je opvulling ook weg.

Als je inziet dat je partner mag áánvullen word het leven leuker met elkaar.

Ikzelf zie dáárin het verschil.
Bedankt voor jullie reacties.

@rollergirl. Ik ben er wel achter dat ik in een patroon zit waarbij ik denk dat ik pas echt gelukkig kan zijn als ik een relatie heb , veel vrienden etc.

Eigenlijk dus dat anderen mijn leven moeten " opvullen" . Ik zie wel dat het de verkeerde manier is. Maar weet niet goed hoe dit bij mezelf te vinden. Zoals jij dat wel kan, in wat je opnoemt.

Het probleem is ook dat ik me zo afhankelijk opstel dat de ander uiteindelijk hard weg rent waardoor ik het gevoel weer heb niks meer te zijn.

Hoop dat het een beetje duidelijk overkomt.
Heel zwart wit : je leven zo inrichten dat je gelukkig bent.

En mocht er dan een leuke jongen/vent/man langskomen die jouw leventje ook wel aanstaat...waardoor hij met je op kan lopen, helemaal top! Is-ie er niet? Of loopt hij een ander tempo/andere richting uit? Ga je gewoon verder met je eigen (gelukkige) leven.
Toevoeging : dat voorkomt ook de angst om "weer" alleen achter te blijven. Hierdoor durf je wellicht veel duidelijker grenzen aan te geven en op je strepen te (blijven) staan. Immers : je had het in je uppie ook wel goed hoor, take it or leave it....
Flower, ik ben het eens met de anderen.

Probeer eens voor jezelf na te gaan welk gat je nou eigenlijk probeert te vullen..

*Plukt boekje 'Waiting & dating' nog een uit de kast*

Ik citeer:

A truly single person is one who is complete - physically, emotionally, spiritually, and intellectualy - without dependance upon anyone else.

En nog een mooie quote:

'You are ready to date when you don't need to!'

Sorry kan het niet laten, nog een stukje:

Most people enter relationships with some sense of incompleteness or inadequacy. What they usually end up with is a weak 50 - 50 relationship. Neither person can give 100% because they both are focusing on what they do nat have, which they hope to find in the other person. People in this kind of relationship live every day in insecurity, because they each are expected to supply the other's lack, and neither knows how long they can keep doing it. The relationship may last only as long as either of them feels it is satisfying their needs, or compensating for their deficiencies.
Ik vind de uitdrukking dat een relatie 'iets' toe moet voegen toch wel erg zwak. Net alsof je het over een hobby hebt, of een leuke reis. Dat soort dingen kunnen inderdaad 'iets' toevoegen aan je leven.

Natuurlijk 'moet' je je zelfstandig kunnen redden, het leuk kunnen hebben in je eentje, tevreden zijn met je leven ook als je geen partner hebt, opgaan in je hobby's.

Natuurlijk moet je je niet door angst om alleen te zijn, laten weerhouden om uit een slechte relatie te stappen.

Maar toch vind ik er niets verkeerds aan als je vindt dat je relatie, omdat ze zo fijn is, een essentiële factor is van je geluk.

Sommigen vinden hun kinderen het allerbelangrijkste en halen er hun grootste voldoening uit, anderen hun baan, of reizen, nog anderen hun kunst. Zonder dat voelen ze zich niet optimaal gelukkig.

En zo zijn er ook mensen die hun grootste plezier / geluk uit hun fijne relatie met hun partner halen, nog veel meer dan uit de vele andere leuke dingen die ze doen. Waarom zou dat niet mogen, en al die andere dingen (baan enz.) wel?
quote:flower28 schreef op 24 september 2009 @ 14:15:

Het probleem is ook dat ik me zo afhankelijk opstel dat de ander uiteindelijk hard weg rent waardoor ik het gevoel weer heb niks meer te zijn.

.Wat bedoel je met je afhankelijk opstellen? Wat de een 'afhankelijk' noemt, noemt de ander soms 'warm, betrokken', en omgekeerd, het is een woord dat vele ladingen dekt.
herkenbaar!

@bgb: mooi verwoord! Ik kan alles zelf, behalve het genieten! Het lijkt pas of ik echt geniet als ik een relatie heb, heb wel vrienden maar dat is toch anders, niet dat ik me continue geweldig voel maar de geniet-momenten zijn maar heel zelden!

TO geldt dat voor jou ook?
Ik denk dat een relatie een ander soort van geluk is. Ik heb een stydie/hobby/vrienden/...kortom een leven waarin ik best gelukkig bent.

Maar dat gevoel waneer ik bij mijn vriend ben, dat is een speciaal soort geluk vind ik. Extra geluk. Bovenop mijn leuke leven van mezelf. Liefde, neem ik aan?
Voor mij is het belangrijk dat ik in een relatie het gevoel heb, en blijf houden dat ik een individu ben, mezelf.

Je leidt samen een leven, maar hebt ook je eigen leven en doet je eigen dingen.

Ik zou niet afhankelijk van iemand willen zijn, of het gevoel hebben dat ik niet zonder de ander kan.

Naar mijn idee heeft dat met name te maken met zelfvertrouwen en je zelfbeeld.

Als dat 'goed' zit, voel je je sterker, ook in de relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven