Relatie baas en collega

09-01-2009 01:50 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat een beetje te twijfelen of dit onderwerp wel in 'Relaties' hoort, maar het onderwerp heeft ook met ontrouw en relaties op het werk te maken. Een tijd geleden kwam ik er achter dat een collega waar ik nauw mee samen werk het neukertje is van mijn baas. Op dat moment viel voor mij eindelijk het kwartje, want nu werd duidelijk waarom hij zich zo raar gedroeg. Zijn neukertje had hem namelijk dingen over mij verteld die ik haar had toevertrouwd.

Ik schrok me rot toen ik het hoorde en ik heb me in geen tijden zo naar gevoeld. Voel me zo verraden en genaaid door haar. Ik heb ze beiden op hun gedrag aangesproken, maar zij vindt dat ik paranoia ben en hij doet net alsof het allemaal wel mee valt. Ze weten niet dat ik van hun verhouding op de hoogte ben en er zijn momenten dat ik me echt in moet houden om geen vervelende opmerkingen te maken. Beiden zijn ze getrouwd en ze hebben ook kinderen.

Ik merk dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in deze twee mensen. Bij alles wat ze zeggen denk ik nu: 'dit is niet jouw eigen mening, maar de mening van de ander'. Hierdoor kan ik ze niet meer serieus nemen en heb ik de neiging om het al bij voorbaat met ze oneens te zijn tijdens onze gesprekken.

Hoe moet ik in hemelsnaam hiermee omgaan? Het hele gedoe houdt mij ontzettend bezig. Ik voel me ontzettend onprettig in hun aanwezigheid. Niet alleen door hun ontrouw, maar vooral door de vertrouwelijkheden die ze met elkaar over mij uitwisselen.

Ik heb echt jullie raad nodig. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Het liefst zou ik ze zoveel mogelijk willen mijden, ze negeren, uit de weg gaan, maar dat is niet verstandig omdat ik alleen mezelf hiermee heb.
Ik vraag me af of je actie leidt tot het gewenste resultaat. Uiteraard zal dit nieuwtje/roddel een band smeden. Maar als het er echt op aan komt vraag ik me af of je collega's voor je in de bres springen (of dat ze dat niet deden toen ze het nieuwtje nog niet wisten). Ik denk dat dat toch meer karakterafhankelijk is. Zou het trouwens niet toch nog slechtere sfeer leiden? Waardoor jij er juist uitgewerkt wordt?
Ik weet het niet Pluk. Ik roep maar wat. Een andere optie is ze zoveel mogelijk mijden.
Medestanders hoef je niet op te rekenen. Al weet het hele bedrijf het. Als je baan erdoor op de tocht staat trekt iedereen zich terug. Ik ben daar dus niet zo voor. Wat schiet je ermee op. Jij bent dan de gebeten hond en je collega en je leidinggevende staan te lachen in hun vuistje.
Ik sluit me aan bij de bovenstaanden Power. Dat gaat jou niet helpen. Je gaat eerder het onderspit delven dan dat je er bij gaat winnen. Daarbij, wat schiet je er mee op? Hij is de baas, zij is zijn liefje, daar is weinig kruid tegen gewassen. Het is slimmer om ze te zoveel mogelijk links te laten liggen en de sfeer vriendelijk en oppervlakkig te houden. Dat geeft jou ook weer tijd om dit te laten zakken en je wat beter te gaan voelen.

Dat lijkt me op dit moment prioriteit één.
.
quote:powerwoman schreef op 10 januari 2009 @ 02:06:

Ik wil niet meteen mijn baan opzeggen omdat deze twee mensen het met elkaar doen. Ik zoek juist naar een manier om er mee om te gaan.

Misschien moet ik het 'wel' vuil spelen en ervoor zorgen dat iedereen het weet. Het is niet zo mijn stijl, maar ik ben in deze situatie best bereid om het nieuws te verspreiden dat ze het met elkaar doen. Misschien kunnen andere collega's mij dan helpen. Ik sta er dan minder alleen voor omdat ik dan bondgenoten heb waar ik steun van kan krijgen. Wat vinden jullie van dit idee?

Slecht idee. De kans is groot dat zoiets uiteindelijk tegen jou gebruikt zal worden. Er vanuitgaande dat je 100% zeker bent dat jouw leidinggevende een relatie heeft met zijn ondergeschikte heb je naar mijn mening twee opties. De eerste mogelijkheid is dat je de zaak bespreekt met een hogere manager of vertrouwenspersoon. Voorwaarde daarbij is dat je aannemelijk kunt maken dat zij een relatie hebben. De tweede mogelijkheid is ergens anders gaan werken.

De kern van de zaak zit voor mij in de integriteitsbreuk die ontstaat als een leidinggevende een relatie aangaat met zijn ondergeschikte. Dat zij daarnaast nog een andere partner hebben vind ik in deze niet relevant. Ook al heb je in mijn ogen volkomen gelijk dat je die relatie afkeurt, in dergelijke situaties is gelijk hebben nog iets anders dan gelijk krijgen.
Ik zou het zeker niet gaan delen met anderen. De kans dat het uiteindelijk uitkomt dat jij er achter zit is namelijk vrijwel 100%. En wie denk je dat er dan - naast hen - nog meer overblijft met de reputatie onbetrouwbaar te zijn?

Ik zou proberen om zo professioneel mogelijk te blijven. Doe je vak naar je beste kunnen en bemoei je niet met de privesores van anderen. Zorg er voor dat je aan het eind van je contract beoordeeld wordt op je vakbekwaamheid en professionaliteit en jou kan niets gebeuren.

De rest van de situatie zou ik gewoon op zijn beloop laten. De kans dat het vanzelf uitkomt doordat ze betrapt worden of ruzie krijgen is erg groot. Ik heb dit soort situaties zelden jarenlang "goed" zien gaan.
.
Wat ik ook zou kunnen doen is vragen of ik naar een ander team kan. Probleem hierbij is wel dat ik aan zijn leidinggevende uit zal moeten leggen waarom ik weg wil. Ook andere collega's zullen vragen gaan stellen als ze horen dat ik naar een andere team wil.

Ik kan trouwens niet bewijzen dat ze iets met elkaar hebben, dus ze kunnen het keihard ontkennen. Weten jullie echt zeker dat ik het niet met andere collega's moet bespreken? Misschien kunnen ze me adviseren hoe hiermee om te gaan, ze kennen de tortelduifjes ook veel langer dan ik.
" Bespreken " zou opgevat kunnen worden als roddelen , en als onhoudbare werksfeer , en .... weet ik veel allemaal .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Uitleg geven ná overplaatsing lijkt me dan een stuk fijner .

Dan kan baas of collega je niet zo veel maken , lijkt mij .

Uitleg geven aan die leidinggevende van je baas zou ik ook ietwat algemeen houden , zéker omdat je niets " bewijzen " kan .
Over een paar maanden heb ik mijn functioneringsgesprek. Ik heb geen idee of ik het volhoud, maar misschien lukt het wel met de tips die ik net heb gekregen. Ik heb ze even op een rij gezet:

- ze zoveel mogelijk links laten liggen en de sfeer vriendelijk en oppervlakkig houden (zodat ik ook weer tijd krijg om dit te laten zakken en me beter te gaan voelen);

- zo professioneel mogelijk blijven;

- mijn vak naar beste kunnen doen;

- me niet bemoeien met de privé-sores van anderen;

- er voor zorgen dat ik aan het eind van mijn contract beoordeeld wordt op mijn vakbekwaamheid en professionaliteit;

- de rest van de situatie gewoon op zijn beloop laten.

Mocht dit niet lukken dan:

- overplaatsing naar een ander team of een andere baan zoeken.

Ik voel me al een stuk beter door jullie. Thanks! Ik laat jullie weten hoe het maandag is gegaan.
quote:powerwoman schreef op 10 januari 2009 @ 13:57:

Wat ik ook zou kunnen doen is vragen of ik naar een ander team kan. Probleem hierbij is wel dat ik aan zijn leidinggevende uit zal moeten leggen waarom ik weg wil. Ook andere collega's zullen vragen gaan stellen als ze horen dat ik naar een andere team wil.

Ik kan trouwens niet bewijzen dat ze iets met elkaar hebben, dus ze kunnen het keihard ontkennen. Weten jullie echt zeker dat ik het niet met andere collega's moet bespreken? Misschien kunnen ze me adviseren hoe hiermee om te gaan, ze kennen de tortelduifjes ook veel langer dan ik.

Nee ik zou dat niet aan andere collega's doorvertellen want dan doe je namelijk precies hetzelfde eigenlijk als wat je die collega verwijt,privé informatie doorroddelen aan anderen..

Maar wat stoort je nou het meest dat die collega roddelt tegen de baas of dat ze de baas neukt?
quote:superstar_2 schreef op 10 januari 2009 @ 14:28:

[...]

Maar wat stoort je nou het meest dat die collega roddelt tegen de baas of dat ze de baas neukt?Die collega valt onder mij, ik ben haar teamhoofd. Verder heb ik enerzijds het gevoel dat ze een soort van spion is omdat ze het met elkaar doen en anderzijds dat ze als ze haar zin niet krijgt, dit via de baas wil krijgen. Dat heeft ze namelijk al eerder gedaan. Met andere woorden ze gaat naar mijn baas en die zegt vervolgens weer tegen mij dat ik haar d'r zin moet geven. De eerste keer dat het gebeurde begreep ik niet, waarom hij zonder met mij te overleggen, haar kant koos. Nu weet ik wel beter.
Doen ze het onder werktijd ?
Ik heb geen idee BGB, daar zal ik waarschijnlijk ook nooit achter komen.
Maar hoe weet je dan zo zeker dat ze een verhouding hebben?

Heb je ze gezien of andere collega's misschien,of is het slechts een roddel?

Dat iemand dingen doorlult aan de baas wil niet altijd zeggen dat diegene dan ook maar meteen een verhouding met de baas heeft.
Dat weet ik omdat de collega haar mond voorbij praatte. Eigenlijk waren er al een heleboel signalen, maar ik ben niet paranoia aangelegd dus ik zocht er verder niets achter. Ze begon er zelf over en pas toen ik over haar verhaal na ging denken viel het kwartje. Laat ik het zo zeggen om herkenning te voorkomen: hoe groot is de kans dat je elkaar in het buitenland op dezelfde dag, in hetzelfde hotel, in dezelfde setting, in hetzelfde restaurant, (nog net niet aan dezelfde tafel volgens haar zeggen) tegenkomt.
Hmm ik weet niet wat de andere signalen waren, maar ik zou toch uitkijken met conclusies trekken. Daarnaast maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit of ze wel of geen relatie hebben. Feit blijft dat als ze bij jou haar zin niet krijgt ze het ws via jouw baas speelt. Dat is vnl de irritatie.Kan me voorstellen dat het heel verleidelijk is om even met je collega's te roddelen en je gal te spuien, maar daar krijg je ws de bal keihard van teruggekaatst, dus niet doen.

Verder sluit ik me aan bij je post van 14.20 Laat ze links liggen, wees professioneel en als het na een tijdje nog niet bekoeld is kijk dan naar een andere baan of vraag om overplaatsing. succes
Ik wilde even laten weten hoe het nu gaat. Collega en ik hadden deze week weer een overleg. We hebben het heel zakelijk gehouden en ik moet zeggen dat ik heel erg trots was op mezelf, heb me ondanks dit gedoe heel professioneel gedragen. Ik weet niet of ze nog steeds zal proberen om via de baas haar zin te krijgen, maar ik heb wel aangegeven hoe ik bepaalde zaken zie en hoe ik het aan ga pakken.

Wat mijn baas betreft, ik probeer hem ook zoveel mogelijk links te laten liggen. Hij heeft inmiddels wel door dat ik steeds meer afstand neem. Hij praat de laaste tijd ook steeds meer over zijn vrouw, viel me op, dus wie weet zijn de tortelduifjes inmiddels op elkaar uitgekeken.
Of hij praat over zijn vrouw als afleidingsmanouvre, om jou te laten denken wat je nu denkt : niks meer aan de hand
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dat zou heel goed kunnen Nlies. Hij zegt ook steeds dat zijn vrouw hem heeft gebeld. Toeval??? Dat zegt hij trouwens alleen tegen mij, nooit tegen andere collega's.
@PW

Allereerst mijn complimenten dat het je gelukt is om professioneel te blijven!

Je schrijft dat je hem ook zoveel mogelijk links laat liggen. Aangezien hij er waarschijnlijk een stem in zal hebben of jouw contract al dan niet verlengd wordt, lijkt mij dat niet zo handig. Ik zou je in elk geval afraden om het al te opvallend te doen.

Misschien is het handiger om hem juist op voorhand in jouw plannen mbt de afdeling en het werk te betrekken. Als jij het eerst met hem bespreekt, en hij (direct of indirect) instemt met jouw plannen, dan kan hij zich moeilijk alsnog tegen je keren op het moment dat zijn vriendinnetje het er niet mee eens blijkt te zijn. Ook zal hij vooraf met goede argumenten moeten komen als hij jouw plannen af wil schieten, terwijl hij achteraf wel makkelijk dingen kan "overrulen" als hij het achteraf pas hoort.

Ik dacht, ik roep het toch even, misschien heb je er wat aan.

Succes ernee!

PS Dat hij over zijn vrouw praat kan idd ook betekenen dat hij vermoed dat jij iets door hebt!
Met zoveel mogelijk links laten liggen bedoel ik dat ik gewoon zakelijk met hem om ga. Tijdens borrel, afdelingsuitjes e.d. ga ik hem zoveel mogelijk uit de weg. Helaas heeft mijn baas de gewoonte regelmatig van gedachten te veranderen ook als ik uitgebreid mijn plannen met hem heb besproken. Na overleg met z'n vriendinnetje zegt hij doodleuk dat we het anders gaan doen. Heel frustrerend voor mij, maar het is niet anders.

Voorlopig communiceer ik zoveel mogelijk via de e-mail met het vriendinnetje. Ik ga er maar vanuit dat ze elkaar op de hoogte houden. Als ze iets van mij wil weten, dan moet ze dat maar aangeven.
Laatst hebben baas en ik een gesprek gehad over het werk en de samenwerking met collega's. In het gesprek kwam naar voren dat hij het niet op prijs stelt als misverstanden via e-mail worden opgelost. Ik wist meteen dat hij het over z'n minnaresje had, want we hadden op een gegeven moment een verschil van inzicht en daar had ik via de e-mail op gereageerd. Ik heb maar braaf geknikt want hier viel toch geen eer aan te behalen.

De collega (lees minnares), daar heb ik op dit moment heel weinig contact mee. Ik merk dat ze heel erg goed ligt bij de mannen van onze afdeling en dat ze daar handig gebruik van maakt. Vind het verder prima zolang ik er verder geen last van heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven