rolpatronen waar je vanzelf inglijdt.

10-03-2010 20:04 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf dit berichtje met een enorm irritatiegevoel.( dus nu al excuses als het allemaal nogal kribbig over komt)

De ruzie (discussie) begon vanmiddag. Zowel man als ik de hele dag gewerkt.

Op mijn vraag wie er zou koken vanavond keek man lichtelijk verstoord en zei uiteindelijk dat hij dat wel zou doen. Tot mijn stomme verbazing zei ik: Bedankt.

Dat is nog niet zo erg, maar man vond eigenlijk dat hij mij een gunst bewees.

Koken blijkt mijn verantwoordelijkheid, dat hij dat soms doet is omdat het zo'n geweldige vent is.

Dit verhaal wordt te lang, dus ik sla een stuk over, maar het werd een vette discussie over ingesleten rolpatronen.

Standpunt van man: omdat jij (ik dus) er voor gekozen hebt om part-time te werken kies je ook voor de verantwoordelijkheid voor huishouden, kinderen enz.

Hij helpt wel, maar dat is goodwill zeg maar.

Ben ik nou zo onredelijk of wordt hij knettergek?

Wat vinden jullie?
Je had ook een chineejs kunnen laten komen...moet je ongesteld worden? Of had je gewoon zin in een ruzie?
Ik kan me voorstellen dat je meer (dan de helft) huishoudelijke taken op je neemt omdat je nu eenmaal minder werkt.

Maar 100 procent afschuiven op jouw is natuurlijk onzin. Hij hoort gewoon mee te helpen. Rekeningen betalen is in deze tijd niet meer genoeg als man.

Ik vraag me af, is dit in jullie relatie de eerste keer dat dit naar boven komt? Aangezien jullie al kinderen hebben neem ik aan dat je al wat langer samen bent en het lijkt me dat je zoiets al eerder zou moeten opgemerkt hebben. Of niet?
Hmmm, je bent meer thuis dus heb je meer tijd voor het huishouden enzo. Dus in die zin ben je er ook meer verantwoordelijk voor.

Maar als je allebei die dag gewerkt heb, ben je allebei even moe. Dan moet je een compromis sluiten voor het koken die dag. Samen gaan koken dus, of op werkdagen van beiden een gemakkelijke pizza in de oven schuiven.

Misschien een idee om een lijstje te maken wie welke klusejs voortaan doet?

Dat of ook gaan fulltimen.
Ik vind het wel logisch dat degene die parttime werkt meer in het huishouden doet dan de ander.
The time is now
Als jij part-time werkt, dan lijkt het me inderdaad niet zo raar als jij meer huishoudelijke taken op je neemt dan je man.
Haha, nee ik hoef niet ongesteld te worden.

Maar ik baal soms van al die verantwoordelijkheden. hij heeft er maar 1: zijn werk. Dat heb ik ook, maar ook de kinderen , het huishouden enz.

Met al die dingen helpt hij wel, maar het blijft mijn ding.

Maar je vindt mij dus kinderachtig?
quote:Banba schreef op 10 maart 2010 @ 20:11:

Ik vind het wel logisch dat degene die parttime werkt meer in het huishouden doet dan de ander.Ik ook. Niet de volledige verantwoordelijkheid, maar wel meer dan de fulltimer. Wel zo eerlijk, dan draag je evenveel bij aan het huis.
Bij ons is het systeem: wie minder buitenshuis werkt, doet meer in huis. Toen ik thuis was voor afstuderen, deed ik het huishouden in mijn eentje (ok, ik had wel heel wat schoppen onder mijn kont nodig, want continue thuis zijn is niet best voor je productiviteit).

Nu werkt hij 4 dagen en ik 5, dus hij doet meer in huis. Koken doen we ongeveer om en om, hij doet nu de benedenverdieping en tuin, dus keuken en woonkamer bijhouden. (bijhouden, dat kan ik niet goed) Ik boven: eens per week de slaap-, studeerkamer wc en badkamer, soms doet hij het als ik het vraag ivm drukte.

Verder doe ik de was en hij de boodschappen. Zo lijkt het bijna 50/50, maar hij doet qua uren echt meer.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
nee, niet kinderachtig. Maar gewoon moe na een dag werken. Mag best af en toe. Focus eens op de dingen die je man wel doet in en rond het huis.

Ter illustratie: ik werk parttime, man fulltime, ik doe ook het meeste in huis en met de kinderen (man weet vaak niet eens wie wanneer gymles heeft ), maar hij gaat straks wel mooi mijn achterband verwisselen.
Ik vind trouwens wel dat de kinderen en het huishouden jullie beider verantwoordelijkheid is, maar dat wil niet zeggen dat jullie allebei precies evenveel moeten doen.

Hoe is hij met de kinderen dan? Bemoeit hij zich wel met de opvoeding/verzorging, of doet hij dat ook alleen maar om jou te matsen?
The time is now
Het is natuurlijk niet alleen jouw ding, het is jullie ding. Jij hebt wel meer tijd, dus is het logisch dat je ook meer doet dan je man, maar dat betekent niet dat hij helemaal geen verantwoording meer heeft.

Zit het probleem er niet voor al in, dat je man denkt dat hij jou een gunst verleent door te helpen, terwijl jij eigenlijk vindt dat het helemaal geen gunst is, maar dat hij gewoon zijn deel van zijn verplichtingen nakomt? En je daar dus ook niet 'overdreven' dankbaar voor hoeft te zijn?
quote:koko67 schreef op 10 maart 2010 @ 20:13:

Maar ik baal soms van al die verantwoordelijkheden. hij heeft er maar 1: zijn werk. Dat heb ik ook, maar ook de kinderen , het huishouden enz.

Maar je vindt mij dus kinderachtig?Als je het huishouden en de kinderen, in plaats van er twee grote items van te maken, nou eens opdeelt in kleinere brokken verantwoordelijkheid die makkelijker te verdelen zijn, zou je je dan minder vermoeid en balig voelen?
.
Ik vind het logisch dat je meer in het huidhouden doet, alleen op de dagen dat jullie allebei werken zul je het toch samen moeten rooien. En dan is het niet logisch dat jij dan voor het eten zorgt. Het is op dat moment net zo goed zijn taak.

Ik vind niet dat je gek wordt, maar je schrijft het wel in het heetst van de strijd volgens mij
quote:Banba schreef op 10 maart 2010 @ 20:11:

Ik vind het wel logisch dat degene die parttime werkt meer in het huishouden doet dan de ander.

Ik zou bijna zeggen 'natuurlijk is dat logisch', want waarschijnlijk is dat ook de reden dat één van de twee parttime werkt. Maar: vandaag hebben béide partners de hele dag gewerkt. Wie moet er dan koken? Lijkt mij dat je daar afspraken over maakt/moet maken.

En meer doen in het huishouden betekent absoluut niet 'alles doen'. Als de één 3 dagen werkt en de ander 5, lijkt mij dat de verhouding in het huishouden net zo moet zijn.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat ik meer doe op dagen dat ik niet werk.

Daar zit het probleem ook niet.

Maar langzamerhand sluipt het er wel in dat op de dagen dat ik wel werk de huishoudelijke verantwoordelijkheden gewoon hou.

Alles wat man doet is extra, wat ik doe is heel normaal.
.
quote:koko67 schreef op 10 maart 2010 @ 20:13:

Maar je vindt mij dus kinderachtig?

Ik vind je niet kinderachtig, hoor! Kan me best voorstellen dat al die verantwoordelijkheden je wel eens te veel worden!

Maarre, maak je niet druk....... wij zijn daar toch ook allemaal veel beter in!

En tja...als jij minder werkt, is het toch wel logisch dat je meer doet.

Als je nou eens het volgende doet: blij zijn met de dingen waar hij allemaal mee "helpt" én: minstens een avond in de week lekker iets voor jezelf gaan doen!
Eens met de rest dat als je parttime werkt je ook het leeuwendeel van het huishouden op je neemt. Maar....Ik ben ook met je eens dat niet alles op je bordje hoeft terecht te komen. Ik ga er voor het gemak even van uit dat je man 5 dagen werkt, totaal van 40 uren? En jij een uur of 20? Lukt het je om in die andere 20 'vrije' uren al het werk te doen of ben je ook na die uren nog aan het strijken, poetsen etc.?

Lukt het je alles erbinnen te doen, dan hebben jullie de boel toch evenredig verdeeld. Anders zou ik eens serieus om de tafel gaan met je man.

Maar buiten het huishouden, kinderen heb je samen.
.
Misschien een idee om de huishoudelijke dingen te beperken op de dagen dat jullie allebei werken. Kook de dag ervoor voor 2 dagen, dan hoef je alleen maar op te warmen als je thuis komt, geen gestress daarmee. De een tafel afruimen, de ander de kids douchen (of op deze dagen niet douchen als het niet nodig is). Zo ren je jezelf wat minder voorbij.
.
Hij bemoeit zich wel met de kinderen, zeker met de opvoeding.

Maar de verantwoordelijkheid wat betreft kleding, clubjes enz. ligt bij mij. En dan vooral de logistieke planning zeg maar.

Hij doet wel veel, maar het moet wel gevraagd worden. Hij heeft geen idee wie wat moet.

Verder is het een schatje hoor!
Dag koko,

Ik kan het me voorstellen, hier gebeurt het ook. hij doet de administratie, maar niet die van mij en ook lang niet alles. Vakantiecontracten daar moet ik achteraan enzo. Niet erg maar wij hebben ooit lang geleden afgesproken dat hij de admi zou doen en ik de was, dat was voordat we twee kinderen hadden.

Ik volg een opleiding, ben één dag thuis met de kinderen en werk dus ook parttime. Ik kook vaak, ruim altijd de vaatwasser in, stofzuig en doe ook de was, wat inmiddels een enorme bult is.

Daar word ik wel eens sjaga van, zeker als hij ook nog commentaar heeft. Aan de andere kant, hij doet de grote dingen, zoals de kinderkamers,, de tuin en dat soort dingen. Hij zoekt avonden op zoek naar de goedkoopste verzekeringen.

Nouja, ik doe ook meer met de kids. Kortom ik denk dat het vaak zo is dat een vrouw nou eenmaal meer doet. Zeker de kleine dingen die niemand ziet, een beetje waardering zou al enorm schelen. Laatst had ik het er met mijn man over...vertelde hij dat hij altijd de ramen binnen lapt en dat ik dat ook nooit zie haha en dat klopt.

We hebben ook een schoonmaakster. Tja, blijft moeilijk. Ik probeer me altijd in hem te veplaatsen als ik me zo voel.

Mannen zijn soms ook van die horken, beetje lief doen en ik zou al tevreden zijn.

Die stomme opmerkingen of gedrag (alsof het superaardig van ze is dat ze iets doen) zoals wat jij noemt, maakt juist dat het een issue wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven