Ruzie met mijn moeder

03-12-2018 11:55 86 berichten
Hey allemaal,

Ik heb een hele lieve moeder, ze doet alles voor me. Maar soms word ze zo boos op mij, waarop ik al 10x vraag om te stoppen omdat ik het nu wel begrijp wat ik verkeerd heb gedaan, maar blijft ze doorgaan. Gewoon tot wel 50x aan toe herhalen dat het zo dom is enz. Ik heb nooit last van woedeaanvallen, maar dan word ik echt helemaal gek.

De situatie nu: ik woon nog thuis, het plan is om volgend jaar samen te wonen met mijn vriend.
Nu gaat mijn vriend op bivak deze week voor zijn werk, en de was is bij mij thuis gedaan. Nu lag in een andere kamer een ander gedeelte van zijn was wat ik dus niet wist en dit vergeten was in te pakken. Ging om sokken en handdoeken. Ik had gelukkig wel extra sokken ingepakt, hij heeft dus ‘alleen’ zijn handdoeken niet.

Mijn moeder schreeuwt nu zo vaak tegen mij: je kan niks, je vergeet altijd alles, die jongen zit nu zonder spullen op de kazerne. Waarop ik zeg: ja ik vind het super rot, ik had het ook niet gewild zo, kan je stoppen? Maar ze blijft doorgaan in deze situaties. Ik voel me al zo super slecht dat hij die spulletjes niet heeft nu.

Wat kan ik hier aan doen? Want zij word boos en houd niet op, waarop ik uiteindelijk een woedeaanval krijg. Vragen aan haar om te stoppen werkt niet. Ook niet als ik zeg: je moet nu echt stoppen want ik word helemaal gek..

Ik hoop graag op wat goed advies. Alvast bedankt.
rougelove schreef:
03-12-2018 12:23
Hoo.. misschien is het ook goed als je zegt wat jij doet.
50 keer iets herhalen is vervelend, maar een woede aanval die je niet kan inhouden, klinkt ook niet lekker.

Wat heb jij gedaan tijdens deze ruzie?
Naja na 15minuten en 30x vragen of ze alsjeblieft wil stoppen omdat ik gek word, ga ik schreeuwen, loop ik weg naar een kamer en doe ik de deur boos dicht. Maarja dan staat ze gewoon weer in mijn kamer dat ik ‘niet goed’ ben hoe ik reageer. Waarop ik dan zeg/schreeuw, ik heb 30x gevraagd of je wil stoppen, maar je blijft maar doorgaan.

Begrijp me niet verkeerd, mijn moeder heeft een hart van goud maar die ruzies soms zijn echt niet te doen.
xx_aapje123 schreef:
03-12-2018 12:25
Hij zit van zondag avond tot vrijdag avond intern.
We hadden veel te doen dit weekend (eigenlijk in 1,5 dag) , dus geen tijd om naar zijn huis te gaan, de was te doen en daar vervolgens weer op te halen. Dus heeft deze keer mijn moeder het gewassen zodat hij het zou redden dit korte weekendje. Hij moest gisteravond alweer terug.

Hij moet dezelfde defensie handdoeken als iedereen hebben en mag inderdaad de kazerne niet af.. daarom ben ik nu bang dat hij helemaal niks heeft door mij. Of dat hij ‘straf’ krijgt door mij. Defensie is super streng.
Het lijkt mij dat ervoor zorgen dat je was is gedaan als je weg moet wel prioriteit heeft. Ik lees dat jullie het zo druk hadden i.v.m. feestjes? Volgende keer minder feestvieren dan maar, dan kan hij er wel voor zorgen dat zijn eigen was klaar is.
_Inkie_ schreef:
03-12-2018 11:57
Dit.

En als je moeder zo door blijft gaan dan zou ik me omdraaien en weg lopen.
Dit.
Hoe minder aandacht je eraan geeft hoe eerder het ophoudt.
Weglopen dus als ze vervelend tegen je doet.
Desnoods loop je even naar buiten en loop je een rondje, dan wordt je zelf ook rustiger.
En die jongen heeft zelf ook handjes en voetjes, die kan heus zelf zijn spullen wel inpakken.
Of laat je moeder het doen als ze het volgens haar beter weet...
Theamuts schreef:
03-12-2018 12:29
Het lijkt mij dat ervoor zorgen dat je was is gedaan als je weg moet wel prioriteit heeft. Ik lees dat jullie het zo druk hadden i.v.m. feestjes? Volgende keer minder feestvieren dan maar, dan kan hij er wel voor zorgen dat zijn eigen was klaar is.
Ja babyshowers en sinterklaas vieren met familie kan je niet echt onderuit..
Je moeder heeft een punt en jij en je vriend moeten gewoon eens volwassen worden.

En laat je vriend zelf zijn spullen inpakken.
xx_aapje123 schreef:
03-12-2018 12:31
Je had toch ook eerder weg kunnen gaan?
Alle reacties Link kopieren
Een les voor de vorige keer. Je vriend zorgt zelf voor zijn spullen en als hij iets vergeet, voel jij je tenminste niet schuldig.
Life is short. Eat dessert first.
Word eens volwassen.
xx_aapje123 schreef:
03-12-2018 12:28
Naja na 15minuten en 30x vragen of ze alsjeblieft wil stoppen omdat ik gek word, ga ik schreeuwen, loop ik weg naar een kamer en doe ik de deur boos dicht. Maarja dan staat ze gewoon weer in mijn kamer dat ik ‘niet goed’ ben hoe ik reageer. Waarop ik dan zeg/schreeuw, ik heb 30x gevraagd of je wil stoppen, maar je blijft maar doorgaan.

Begrijp me niet verkeerd, mijn moeder heeft een hart van goud maar die ruzies soms zijn echt niet te doen.
Probeer het schreeuwen te vermijden.. het lijkt alsof jullie zo in de ruzie zaten en daarom zelf niet meer emoties in controle hebben. Zij het herhalen niet.. jij het schreeuwen niet. Maar er is niets meer te halen als beide zo in emotie zitten...

Probeer achteraf met je moeder dit te bespreken.
En ja.. zoals eerder beschreven.. loop de volgende keer weg..

Met deuren slaan lok je het alleen verder uit
xx_aapje123 schreef:
03-12-2018 12:28

Ik snap echt wel waar je boosheid vandaan komt, maar effectief communiceren gaat jullie blijkbaar allebei niet goed af. Echt, je zou zo veel kunnen leren van een assertiviteitscursus! Die zijn er volop, met praktische oefeningen en rollenspellen. Niet persé leuk, wel iets waar je je leven lang veel aan kunt hebben.
Theamuts schreef:
03-12-2018 12:32
Je had toch ook eerder weg kunnen gaan?

Ja hij woont alleen een half uur bij mij vandaan, dat red je niet met 3/4x heen en weer rijden. Hij moet zondagmiddag alweer terug naar de kazerne. Die tijd heb je niet als hij vrijdag avond laat terugkomt.
Ik vind dat jouw moeder en jij erg onvolwassen gedrag vertonen.
xx_aapje123 schreef:
03-12-2018 12:41
Ja hij woont alleen een half uur bij mij vandaan, dat red je niet met 3/4x heen en weer rijden. Hij moet zondagmiddag alweer terug naar de kazerne. Die tijd heb je niet als hij vrijdag avond laat terugkomt.
Zaterdagochtend was in de machine, bij thuiskomst was in de droger of ophangen, zondagochtend schone was opvouwen en inpakken.
Moeilijk hè?!
Dus je moeder moest de was doen van jou vriendje want jullie hadden het druk met feestjes.
Je moeder die reuma heeft en stress door je oma.

Oké.
Theamuts schreef:
03-12-2018 12:44
Zaterdagochtend was in de machine, bij thuiskomst was in de droger of ophangen, zondagochtend schone was opvouwen en inpakken.
Moeilijk hè?!

Wel als je een belangrijke planning heb in 1,5 dag en geen tijd heb om 6x30 minuten te rijden, en dan 2 waszakken te wassen.

Maar volgensmij gaat het hier niet om waar de was gedaan had moeten worden.
xx_aapje123 schreef:

Blijkbaar had je wel tijd voor feestjes.

Je komt heel onzeker over. Ook probeer je het volgens mij iedereen naar de zin te maken. Dat ga je niet volhouden. Probeer voor jezelf te bedenken wat jíj wil, handel daarnaar en wees er duidelijk over. Je hoeft niet altijd in de houding te staan voor je vriend en je moeder. Zijn was is niet jouw verantwoordelijkheid. Je voelt je nu schuldig terwijl dat totaal niet nodig is. En als jij niet met je moeder wil praten als zij zo schreeuwt, zeg je dat rustig tegen haar (die tip is ook al eerder gegeven).

Ik zou ook voorlopig niet gaan samenwonen. Ik denk dat het goed is als jij eerst leert voor jezelf te zorgen en te leren wat je wel en niet wil in een relatie. Bovendien heb je nog niet eens een jaar verkering, ik vind dat erg kort om al plannen te maken voor samenwonen.
Het gaat nu meer over efficiënt wassen, uitjes en het type handdoeken van defensie dan over de communicatie met je moeder.. de reden van het openen van dit topic...

Voor bovenstaande punten heb je argumenten klaar liggen..
Maar wat ga je nu doen met het probleem tussen jou en je moeder? Wat vindt je van de reacties daar op?
xx_aapje123 schreef:
03-12-2018 12:31
Dat was bij je moeder thuis dat sinterklaas feestje? Of heeft je moeder het hele weekend thuis gezeten?
Babyshowers zijn geen verplichtingen he.
xx_aapje123 schreef:
Joh dit topic gaat NIET over die was, het is die bekende druppel die de emmer doet overlopen bij je moeder.
Kun je die handdoeken niet even gaan brengen?
Route88 schreef:
03-12-2018 12:45
Dus je moeder moest de was doen van jou vriendje want jullie hadden het druk met feestjes.
Je moeder die reuma heeft en stress door je oma.

Oké.
Dit dus. Ik snap moeder ook wel.
Die heeft zich door haar pijn en stress over oma heen gebeten om toch voor dochter haar vriend de was te doen ( waarom doet dochter dat zelf niet dan ,ach , ik herken het wel dat je als moeder alles voor je kinderen wilt doen ondanks pijn)
En dan blijkt het enige dat dochter moet doen, niet goed gedaan te zijn.
Sta je je met je brakke lijf uit te sloven, vraag je meerdere keren is alles ingepakt, krijg je als antwoord ja, en blijkt dat dus niet zo te zijn.
Nu weet ik niet hoe TO is, maar als ze op mijn dochter lijkt, die je ook alles 30 keer moet voorkauwen en dan gebeurt het nog niet, dan begrijp ik moeders frustratie wel.
Ik kan dan zelf er ook in blijven hangen zeg maar, geen 50 keer, maar toch zeker tien keer.

Nu is mijn dochter 16, dus ik heb nog een klein beetje hoop dat dat nog goed gaat komen.

TO, volgende keer niet je moeder de dingen laten doen die je vriend zelf hoort te doen. Ook niet als ze dat aanbiedt!
Gewoon zelf doen. En ook vriend zelf de tas laten inpakken/controleren.

Verder kan je je nu wel heel druk maken, maar gebeurd is gebeurd. Je kunt er nu niks meer aan veranderen dus druk maken heeft geen zin. Leerproces voor zowel je vriend als jou. Zorg gewoon dat het volgende keer niet meer gebeurt.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Andersom schreef:
03-12-2018 12:59
Kun je die handdoeken niet even gaan brengen?
Geweldig ik zie het zo voor mij. :jump: :flirting:
Zou het zo kunnen zijn dat het jouw moeder, die dus al veel stress en veel pijn heeft, heel veel energie heeft gekost om die was er ook nog bij te doen tijdens dit drukke weekend? En kan het zijn dat ze daarom zo baalt dat jij die was vervolgens niet aan je vriend hebt meegegeven, omdat ze daarmee een groot deel van die moeite voor niks heeft gedaan?

Doe jij iets om jouw moeder te helpen en te ontlasten, bijv in huis, nu zo zoveel pijn en stress heeft?
TanteBedelia schreef:
03-12-2018 13:00
Geweldig ik zie het zo voor mij. :jump: :flirting:
:applause:
En wbt communicatie met moeder, als er één rustig blijft ( en dat moet jij dan maar proberen te zijn) komt er geen ruzie.
Dus wat anderen ook al aangeven, blijf rustig en geef aan dat je de boodschap ontvangen hebt. Desnoods herhaal je dat ook 50 keer.
Stopt het vanzelf.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven