Ruzie met mijn moeder
maandag 3 december 2018 om 11:55
Hey allemaal,
Ik heb een hele lieve moeder, ze doet alles voor me. Maar soms word ze zo boos op mij, waarop ik al 10x vraag om te stoppen omdat ik het nu wel begrijp wat ik verkeerd heb gedaan, maar blijft ze doorgaan. Gewoon tot wel 50x aan toe herhalen dat het zo dom is enz. Ik heb nooit last van woedeaanvallen, maar dan word ik echt helemaal gek.
De situatie nu: ik woon nog thuis, het plan is om volgend jaar samen te wonen met mijn vriend.
Nu gaat mijn vriend op bivak deze week voor zijn werk, en de was is bij mij thuis gedaan. Nu lag in een andere kamer een ander gedeelte van zijn was wat ik dus niet wist en dit vergeten was in te pakken. Ging om sokken en handdoeken. Ik had gelukkig wel extra sokken ingepakt, hij heeft dus ‘alleen’ zijn handdoeken niet.
Mijn moeder schreeuwt nu zo vaak tegen mij: je kan niks, je vergeet altijd alles, die jongen zit nu zonder spullen op de kazerne. Waarop ik zeg: ja ik vind het super rot, ik had het ook niet gewild zo, kan je stoppen? Maar ze blijft doorgaan in deze situaties. Ik voel me al zo super slecht dat hij die spulletjes niet heeft nu.
Wat kan ik hier aan doen? Want zij word boos en houd niet op, waarop ik uiteindelijk een woedeaanval krijg. Vragen aan haar om te stoppen werkt niet. Ook niet als ik zeg: je moet nu echt stoppen want ik word helemaal gek..
Ik hoop graag op wat goed advies. Alvast bedankt.
Ik heb een hele lieve moeder, ze doet alles voor me. Maar soms word ze zo boos op mij, waarop ik al 10x vraag om te stoppen omdat ik het nu wel begrijp wat ik verkeerd heb gedaan, maar blijft ze doorgaan. Gewoon tot wel 50x aan toe herhalen dat het zo dom is enz. Ik heb nooit last van woedeaanvallen, maar dan word ik echt helemaal gek.
De situatie nu: ik woon nog thuis, het plan is om volgend jaar samen te wonen met mijn vriend.
Nu gaat mijn vriend op bivak deze week voor zijn werk, en de was is bij mij thuis gedaan. Nu lag in een andere kamer een ander gedeelte van zijn was wat ik dus niet wist en dit vergeten was in te pakken. Ging om sokken en handdoeken. Ik had gelukkig wel extra sokken ingepakt, hij heeft dus ‘alleen’ zijn handdoeken niet.
Mijn moeder schreeuwt nu zo vaak tegen mij: je kan niks, je vergeet altijd alles, die jongen zit nu zonder spullen op de kazerne. Waarop ik zeg: ja ik vind het super rot, ik had het ook niet gewild zo, kan je stoppen? Maar ze blijft doorgaan in deze situaties. Ik voel me al zo super slecht dat hij die spulletjes niet heeft nu.
Wat kan ik hier aan doen? Want zij word boos en houd niet op, waarop ik uiteindelijk een woedeaanval krijg. Vragen aan haar om te stoppen werkt niet. Ook niet als ik zeg: je moet nu echt stoppen want ik word helemaal gek..
Ik hoop graag op wat goed advies. Alvast bedankt.
maandag 3 december 2018 om 11:57
Dit.pamelacourson schreef: ↑03-12-2018 11:56Laat hem zelf zijn spullen inpakken, je bent zijn moeder niet.
En als je moeder zo door blijft gaan dan zou ik me omdraaien en weg lopen.
maandag 3 december 2018 om 12:05
Hij heeft niets verkeerd gedaan idd maar hij is zelf verantwoordelijk voor zijn spullen dus kan hij het beter zelf inpakken.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:01Hij woont niet bij mij thuis, hij moest weg die dag. Daarom had ik het voor hem gedaan. Hij heeft niks verkeerd gedaan in dit verhaal.
En mijn moeder loop dan gewoon achter me aan.. dus weglopen heeft geen zin
Jouw moeder vertoont zorgelijk gedrag, gaat verder alles goed met haar?
Hoe oud ben je TO?
Misschien eerst een tijdje op jezelf voor dat je gaat samenwonen?
maandag 3 december 2018 om 12:13
Als je moeder achter je aankomt wanneer je wegloopt.. laat haar je maar volgen toch?
Je mag grenzen aangeven.
‘Mam, ik wil best met je praten. Wel op een rustige manier. Als je tegen mij blijft schreeuwen (of wat je dan ook niet acceptabel vindt) dan loop ik nu weg. Dan is het gesprek over.’
Dit heeft mij erg geholpen. Soms moet je de volwassene van de twee zijn. Dit is natuurlijk erg verdrietig voor je.
Je mag grenzen aangeven.
‘Mam, ik wil best met je praten. Wel op een rustige manier. Als je tegen mij blijft schreeuwen (of wat je dan ook niet acceptabel vindt) dan loop ik nu weg. Dan is het gesprek over.’
Dit heeft mij erg geholpen. Soms moet je de volwassene van de twee zijn. Dit is natuurlijk erg verdrietig voor je.
maandag 3 december 2018 om 12:13
Eerst op mezelf wonen heb ik op dit moment het geld niet voor. Ik ben 24.ava75 schreef: ↑03-12-2018 12:05Hij heeft niets verkeerd gedaan idd maar hij is zelf verantwoordelijk voor zijn spullen dus kan hij het beter zelf inpakken.
Jouw moeder vertoont zorgelijk gedrag, gaat verder alles goed met haar?
Hoe oud ben je TO?
Misschien eerst een tijdje op jezelf voor dat je gaat samenwonen?
Mijn moeder heeft wel heel erg last van reuma en het gaat niet zo goed met mijn oma.
Voel me nu wel super schuldig dat mijn vriend geen handdoeken enzo heeft door mij. Ben ook heel erg bang dat hij deze niet extra kan krijgen daar. Zijn super streng omdat het defensie is natuurlijk..
maandag 3 december 2018 om 12:16
Zorgen dat jouw inkomsten omhoog gaan en zo snel mogelijk op jezelf.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:13Eerst op mezelf wonen heb ik op dit moment het geld niet voor. Ik ben 24..
Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn was.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:13Eerst op mezelf wonen heb ik op dit moment het geld niet voor. Ik ben 24.
Mijn moeder heeft wel heel erg last van reuma en het gaat niet zo goed met mijn oma.
Voel me nu wel super schuldig dat mijn vriend geen handdoeken enzo heeft door mij. Ben ook heel erg bang dat hij deze niet extra kan krijgen daar. Zijn super streng omdat het defensie is natuurlijk..
maandag 3 december 2018 om 12:18
JIJ voelt je super slecht omdat HIJ geen handdoek heeft. Echt? Nou, het is vast een grote jongen die dit drama wel weet op te lossen. Jij en je moeder maken daar dus al een hoop drama om niets.
Ik denk eerlijk gezegd dat jij en je moeder elkaar te dicht op de lippen zitten. Dit wordt vast beter als er meer afstand komt wanneer je zelfstandig woont.
Maar het begint hier ook met assertief zijn en voor je grenzen op durven komen. Als je moeder jou 50 keer (!!!) kan vertellen wat je fout doet, ben jij niet assertief genoeg geweest. (Ik heb over het gedrag van je moeder ook wel een mening, maar jij kunt haar niet veranderen, alleen jezelf ).
Misschien een idee om daar een cursus voor te volgen?
En inderdaad, met je moeder praten op een rustig moment. Zonder aanvallend over te komen. Als ze zich aangevallen voelt, zal ze zich enkel gaan verdedigen en dan kom je nergens. Luister ook goed naar wat zíj in dat gesprek aangeeft.
Ik denk eerlijk gezegd dat jij en je moeder elkaar te dicht op de lippen zitten. Dit wordt vast beter als er meer afstand komt wanneer je zelfstandig woont.
Maar het begint hier ook met assertief zijn en voor je grenzen op durven komen. Als je moeder jou 50 keer (!!!) kan vertellen wat je fout doet, ben jij niet assertief genoeg geweest. (Ik heb over het gedrag van je moeder ook wel een mening, maar jij kunt haar niet veranderen, alleen jezelf ).
En inderdaad, met je moeder praten op een rustig moment. Zonder aanvallend over te komen. Als ze zich aangevallen voelt, zal ze zich enkel gaan verdedigen en dan kom je nergens. Luister ook goed naar wat zíj in dat gesprek aangeeft.
maandag 3 december 2018 om 12:18
We konden dit weekend niet naar zijn huis door feestjes enzo. Dus had mijn moeder zijn was bij mij thuis gedaan. Hij vroeg nog aan mij: heb je alles? Moet ik nog kijken? Dus ik zei nee heb alles. Want had het 2x gecontroleerd, behalve in dat andere kamertje dus..Madeliefjees schreef: ↑03-12-2018 12:16Je vriend is zelf verantwoordelijk voor zn was en het inpakken. Waarom moet die was bij jou thuis gedaan worden?
En je moeder kan niet normaal communiceren, is niet jou probleem. Jas aantrekken en de deur uitgaan.
maandag 3 december 2018 om 12:20
maandag 3 december 2018 om 12:20
Ik begrijp je moeder wel een beetje zo te lezen.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:18We konden dit weekend niet naar zijn huis door feestjes enzo. Dus had mijn moeder zijn was bij mij thuis gedaan. Hij vroeg nog aan mij: heb je alles? Moet ik nog kijken? Dus ik zei nee heb alles. Want had het 2x gecontroleerd, behalve in dat andere kamertje dus..
24 jaar met vriend het hele weekend in huis.
Volgens mij vertel je niet het hele verhaal.
maandag 3 december 2018 om 12:21
Ja dat is ook wel zo inderdaad. Het is lastig, want als ik zeg: ik snap wat ik verkeerd heb gedaan, is ook niet handig. Zegt zij gewoon weer: ja je doet ook zulke domme dingen en beginnen we gewoon weer opnieuw.. ja en na die tijd word ik natuurlijk ook gek en krijg ik een woede aanval. Duurt altijd wel even hoor, maar op er gegeven moment kan ik het niet meer inhouden ofzo.Jufjoke schreef: ↑03-12-2018 12:18JIJ voelt je super slecht omdat HIJ geen handdoek heeft. Echt? Nou, het is vast een grote jongen die dit drama wel weet op te lossen. Jij en je moeder maken daar dus al een hoop drama om niets.
maandag 3 december 2018 om 12:21
Hij lost het wel op. Het is een grote jongen. Waarschijnlijk voel jij je rotter dan nodig. Waarschijnlijk ook vanwege de ruzie.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:13Eerst op mezelf wonen heb ik op dit moment het geld niet voor. Ik ben 24.
Ik ben altijd voor het kritisch terugkijken op ruzies en kijken wat jou aandeel is, of er toch iets is wat jij als verbeterpunt eruit kunt halen.. maar ik denk dat jouw schuldgevoel je nu aangepraat wordt.
De handdoeken die hij niet heeft, zijn niet het probleem.
De communicatie met je moeder.. daar zou ik mee bezig zijn.
:Hug:
maandag 3 december 2018 om 12:22
Niemand verder wel eens de was doet voor partner of keer brood maakt. Koffer inpakt? Ik wel hoor. En ben ook dan wel eens wat vergeten. Iedereen is zelf verantwoordelijk ja. Maar met een partner help je elkaar wel eens...
Je moeder negeren als ze zo doet. Niet iedereen kan normaal ruzie maken. Misschien eens vragen als ze niet boos is of ze dat zelf ook niet vervelend vind en hulp zoeken om haar frustraties beter te ventileren.
Je moeder negeren als ze zo doet. Niet iedereen kan normaal ruzie maken. Misschien eens vragen als ze niet boos is of ze dat zelf ook niet vervelend vind en hulp zoeken om haar frustraties beter te ventileren.
maandag 3 december 2018 om 12:23
Hoo.. misschien is het ook goed als je zegt wat jij doet.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:21Ja dat is ook wel zo inderdaad. Het is lastig, want als ik zeg: ik snap wat ik verkeerd heb gedaan, is ook niet handig. Zegt zij gewoon weer: ja je doet ook zulke domme dingen en beginnen we gewoon weer opnieuw.. ja en na die tijd word ik natuurlijk ook gek en krijg ik een woede aanval. Duurt altijd wel even hoor, maar op er gegeven moment kan ik het niet meer inhouden ofzo.
50 keer iets herhalen is vervelend, maar een woede aanval die je niet kan inhouden, klinkt ook niet lekker.
Wat heb jij gedaan tijdens deze ruzie?
maandag 3 december 2018 om 12:25
Hij zit van zondag avond tot vrijdag avond intern.Dahlia74 schreef: ↑03-12-2018 12:20Waarom doet jouw moeder, die het zelf zwaar heeft, de was van jouw vriend? Waarom pak jij zijn spullen in? Waarom regelt hij het niet zelf?
Je vriend is een volwassen vent die best zijn verantwoordelijkheden kan nemen. Handdoeken verkopen ze overal, of mag hij de gehele week de kazerne niet af?
We hadden veel te doen dit weekend (eigenlijk in 1,5 dag) , dus geen tijd om naar zijn huis te gaan, de was te doen en daar vervolgens weer op te halen. Dus heeft deze keer mijn moeder het gewassen zodat hij het zou redden dit korte weekendje. Hij moest gisteravond alweer terug.
Hij moet dezelfde defensie handdoeken als iedereen hebben en mag inderdaad de kazerne niet af.. daarom ben ik nu bang dat hij helemaal niks heeft door mij. Of dat hij ‘straf’ krijgt door mij. Defensie is super streng.