Ruzie met mijn moeder
maandag 3 december 2018 om 11:55
Hey allemaal,
Ik heb een hele lieve moeder, ze doet alles voor me. Maar soms word ze zo boos op mij, waarop ik al 10x vraag om te stoppen omdat ik het nu wel begrijp wat ik verkeerd heb gedaan, maar blijft ze doorgaan. Gewoon tot wel 50x aan toe herhalen dat het zo dom is enz. Ik heb nooit last van woedeaanvallen, maar dan word ik echt helemaal gek.
De situatie nu: ik woon nog thuis, het plan is om volgend jaar samen te wonen met mijn vriend.
Nu gaat mijn vriend op bivak deze week voor zijn werk, en de was is bij mij thuis gedaan. Nu lag in een andere kamer een ander gedeelte van zijn was wat ik dus niet wist en dit vergeten was in te pakken. Ging om sokken en handdoeken. Ik had gelukkig wel extra sokken ingepakt, hij heeft dus ‘alleen’ zijn handdoeken niet.
Mijn moeder schreeuwt nu zo vaak tegen mij: je kan niks, je vergeet altijd alles, die jongen zit nu zonder spullen op de kazerne. Waarop ik zeg: ja ik vind het super rot, ik had het ook niet gewild zo, kan je stoppen? Maar ze blijft doorgaan in deze situaties. Ik voel me al zo super slecht dat hij die spulletjes niet heeft nu.
Wat kan ik hier aan doen? Want zij word boos en houd niet op, waarop ik uiteindelijk een woedeaanval krijg. Vragen aan haar om te stoppen werkt niet. Ook niet als ik zeg: je moet nu echt stoppen want ik word helemaal gek..
Ik hoop graag op wat goed advies. Alvast bedankt.
Ik heb een hele lieve moeder, ze doet alles voor me. Maar soms word ze zo boos op mij, waarop ik al 10x vraag om te stoppen omdat ik het nu wel begrijp wat ik verkeerd heb gedaan, maar blijft ze doorgaan. Gewoon tot wel 50x aan toe herhalen dat het zo dom is enz. Ik heb nooit last van woedeaanvallen, maar dan word ik echt helemaal gek.
De situatie nu: ik woon nog thuis, het plan is om volgend jaar samen te wonen met mijn vriend.
Nu gaat mijn vriend op bivak deze week voor zijn werk, en de was is bij mij thuis gedaan. Nu lag in een andere kamer een ander gedeelte van zijn was wat ik dus niet wist en dit vergeten was in te pakken. Ging om sokken en handdoeken. Ik had gelukkig wel extra sokken ingepakt, hij heeft dus ‘alleen’ zijn handdoeken niet.
Mijn moeder schreeuwt nu zo vaak tegen mij: je kan niks, je vergeet altijd alles, die jongen zit nu zonder spullen op de kazerne. Waarop ik zeg: ja ik vind het super rot, ik had het ook niet gewild zo, kan je stoppen? Maar ze blijft doorgaan in deze situaties. Ik voel me al zo super slecht dat hij die spulletjes niet heeft nu.
Wat kan ik hier aan doen? Want zij word boos en houd niet op, waarop ik uiteindelijk een woedeaanval krijg. Vragen aan haar om te stoppen werkt niet. Ook niet als ik zeg: je moet nu echt stoppen want ik word helemaal gek..
Ik hoop graag op wat goed advies. Alvast bedankt.
maandag 3 december 2018 om 13:03
Ze heeft wel schuldgevoel tegenover haar vriend?Nummer*Zoveel schreef: ↑03-12-2018 13:00Zou het zo kunnen zijn dat het jouw moeder, die dus al veel stress en veel pijn heeft, heel veel energie heeft gekost om die was er ook nog bij te doen tijdens dit drukke weekend? En kan het zijn dat ze daarom zo baalt dat jij die was vervolgens niet aan je vriend hebt meegegeven, omdat ze daarmee een groot deel van die moeite voor niks heeft gedaan?
Doe jij iets om jouw moeder te helpen en te ontlasten, bijv in huis, nu zo zoveel pijn en stress heeft?
maandag 3 december 2018 om 13:04
Verder vind ik jullie manier van ruziemaken niet erg effectief.
Je moeder heeft geen last van deze fout, dus geen idee waarom ze zich zo opwindt.
Jullie leggen de focus nogal op het probleem en niet op de oplossing. Soms kun je een probleem niet oplossen en dan stap je erover heen. Volgende ronde nieuwe kansen.
Je moeder heeft geen last van deze fout, dus geen idee waarom ze zich zo opwindt.
Jullie leggen de focus nogal op het probleem en niet op de oplossing. Soms kun je een probleem niet oplossen en dan stap je erover heen. Volgende ronde nieuwe kansen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 13:07
0.63% gewijzigd
maandag 3 december 2018 om 13:04
Dit is dus wat ik ook denk Nummer Zoveel. Kon het alleen niet zo goed omschrijven zoals jij dat doet.Nummer*Zoveel schreef: ↑03-12-2018 13:00Zou het zo kunnen zijn dat het jouw moeder, die dus al veel stress en veel pijn heeft, heel veel energie heeft gekost om die was er ook nog bij te doen tijdens dit drukke weekend? En kan het zijn dat ze daarom zo baalt dat jij die was vervolgens niet aan je vriend hebt meegegeven, omdat ze daarmee een groot deel van die moeite voor niks heeft gedaan?
Doe jij iets om jouw moeder te helpen en te ontlasten, bijv in huis, nu zo zoveel pijn en stress heeft?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
maandag 3 december 2018 om 13:07
Prima dat jullie de was doen in een weekend wat anders loopt dan normaal, maar laat je vriend zelf zijn tas pakken, dan weet hij zeker dat er in zit wat hij nodig heeft de aankomende week.
verder eens met anderen over als je moeder flipt. Geef aan dat je niet op deze manier wil praten en stap uit de situatie.
verder eens met anderen over als je moeder flipt. Geef aan dat je niet op deze manier wil praten en stap uit de situatie.
Grief is just love with nowhere to go
maandag 3 december 2018 om 13:12
Mijn eerste gedachte: je vriend zit bij defensie maar kan zijn eigen shit niet regelen?
Maar goed, daar gaat je vraag niet over. Valt me op dat mensen hier veelal of je moeder begrijpen of jou begrijpen. Lijkt me niet zo spannend, duidelijk is dat het niet werkt. Heb je al eens op een rustig moment geprobeerd het gesprek aan te gaan met haar?
En als samenwonen financieel mogelijk is, kun je vast wel for the time being ergens een kamer halen of iets dergelijks. Als ik het zo lees lijkt het me sowieso verstandig dat je eerst leert het in je eentje te rooien.
Maar goed, daar gaat je vraag niet over. Valt me op dat mensen hier veelal of je moeder begrijpen of jou begrijpen. Lijkt me niet zo spannend, duidelijk is dat het niet werkt. Heb je al eens op een rustig moment geprobeerd het gesprek aan te gaan met haar?
En als samenwonen financieel mogelijk is, kun je vast wel for the time being ergens een kamer halen of iets dergelijks. Als ik het zo lees lijkt het me sowieso verstandig dat je eerst leert het in je eentje te rooien.
maandag 3 december 2018 om 13:12
Nummer*Zoveel schreef: ↑03-12-2018 13:00Zou het zo kunnen zijn dat het jouw moeder, die dus al veel stress en veel pijn heeft, heel veel energie heeft gekost om die was er ook nog bij te doen tijdens dit drukke weekend? En kan het zijn dat ze daarom zo baalt dat jij die was vervolgens niet aan je vriend hebt meegegeven, omdat ze daarmee een groot deel van die moeite voor niks heeft gedaan?
Moeder kan ook verantwoordelijkheid nemen en zeggen dat zij niet zijn was gaat doen. Ik zie trouwens wel een patroon: moeder die haar eigen welzijn opzij zet om de was te doen van iemand anders. En dochter die alles opzij zet om het haar vriend naar de zin te maken (en zich zelfs schuldig voelt als dat niet helemaal goed gaat).
maandag 3 december 2018 om 13:14
Waarom valt iedereen over het feit dat zij de spullen inpakt voor haar vriend? Tuurlijk kan hij dat zelf, maar soms doe je toch iets liefs voor elkaar. Het gaat in dit geval om de situatie tussen TO en haar moeder. Inderdaad vragen of je met haar kunt praten hierover en anders is de enige manier negeren. Ik snap dat je er gek van wordt, maar probeer de eer aan jezelf te houden en dit volwassen op te lossen!
maandag 3 december 2018 om 13:15
Absoluut kan moeder ook hand in eigen boezem steken. Maar helaas komt moeder hier niet om advies vragen en TO wel. Aangezien TO haar moeder niet kan veranderen, maar haar eigen denken wel, probeer ik haar te helpen om de zaak eens van de andere kant te bekijken.nerdopviva schreef: ↑03-12-2018 13:12Moeder kan ook verantwoordelijkheid nemen en zeggen dat zij niet zijn was gaat doen. Ik zie trouwens wel een patroon: moeder die haar eigen welzijn opzij zet om de was te doen van iemand anders. En dochter die alles opzij zet om het haar vriend naar de zin te maken (en zich zelfs schuldig voelt als dat niet helemaal goed gaat).
maandag 3 december 2018 om 13:15
Als het zo streng is, waarom controleert hij dan niet zelf zijn tas voor hij weggaat? Dat hij een keer geen tijd heeft om te wassen of in te pakken, oké (al snap ik niet waarom hij er geen tijd voor heeft en jij wel aangezien jullie naar dezelfde feestjes zijn geweest) maar ik vind wel dat hij gewoon eindverantwoordelijk is voor zijn eigen tas, dus even kijken of alles erin zit, dat lijkt me toch zijn taak.xx_aapje123 schreef: ↑03-12-2018 12:25
Hij moet dezelfde defensie handdoeken als iedereen hebben en mag inderdaad de kazerne niet af.. daarom ben ik nu bang dat hij helemaal niks heeft door mij. Of dat hij ‘straf’ krijgt door mij. Defensie is super streng.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 3 december 2018 om 13:16
Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dat doen. Want lijkt wel op het forum hier dat je als vrouw niks voor je man mag doen, en absoluut niet meer dan 50procent van het huishouden op je mag nemen, je kinderen echt 50/50 op moet voeden qua tijd, en o wee als je minder werkt dan je man. Je moet hier echt zakelijke overeenkomsten maken dat alles helemaal verdeeld is want stél dat je uit elkaar gaat. Nou, ik ben een vrouw die niet werkt (wel door omstandigheden) en doe van alles voor mijn man. Oei oei oei. Maar gelukkig voelen wij ons er fijn bij, ook al blijk ik dan in de ogen van velen hier naïef.
To, je mag best grenzen stellen naar je moeder. Gesprek op een rustig moment aangaan dat je ervoor open staat om feedback van haar te krijgen, maar dat het je gruwelijk stoort als dat vijftig keer herhaald wordt. Vraag je moeder ook, echt oprecht, waardoor het komt dat ze zo boos wordt op je? Spelen er emoties mee bij haar? Heeft ze (jouw) hulp nodig? Kun je haar ergens bij ondersteunen. Laat haar merken dat je volwassen bent en je de verantwoordelijkheid in huis mede wilt dragen en dat ze daarbij op jou mag rekenen. Wellicht geeft haar dit ruimte in haar gevoel om te uiten wat haar dwarszit.
maandag 3 december 2018 om 13:17
IK denk dat moeder andere verwachtingen had van dochter en vriend maar het niet hard op wil zeggen.fotoroid schreef: ↑03-12-2018 13:14Waarom valt iedereen over het feit dat zij de spullen inpakt voor haar vriend? Tuurlijk kan hij dat zelf, maar soms doe je toch iets liefs voor elkaar. Het gaat in dit geval om de situatie tussen TO en haar moeder. Inderdaad vragen of je met haar kunt praten hierover en anders is de enige manier negeren. Ik snap dat je er gek van wordt, maar probeer de eer aan jezelf te houden en dit volwassen op te lossen!
Ze hadden het zo druk met elkaar en met uitjes.
maandag 3 december 2018 om 13:18
Inderdaad hè! Je doet toch zo nu en dan (of vaker;)) wat leuks en liefs voor elkaar? Alsof je altijd maar alles zelf moet regelen, vooral dat 'dat moet je zelf kunnen'...apiejapie schreef: ↑03-12-2018 13:16Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dat doen. Want lijkt wel op het forum hier dat je als vrouw niks voor je man mag doen, en absoluut niet meer dan 50procent van het huishouden op je mag nemen, je kinderen echt 50/50 op moet voeden qua tijd, en o wee als je minder werkt dan je man. Je moet hier echt zakelijke overeenkomsten maken dat alles helemaal verdeeld is want stél dat je uit elkaar gaat. Nou, ik ben een vrouw die niet werkt (wel door omstandigheden) en doe van alles voor mijn man. Oei oei oei. Maar gelukkig voelen wij ons er fijn bij, ook al blijk ik dan in de ogen van velen hier naïef.
maandag 3 december 2018 om 13:19
Ik vind er trouwens niks mis mee om de tas van je partner in te pakken, maar als het zó ontzettend belangrijk is dat je echt díe handdoeken moet hebben, dat je anders een week zonder handdoeken zit en mogelijk zelfs straf krijgt dan lijkt het mij dat je even zelf checkt of die handdoeken (en andere onmisbare spullen) erin zitten. Want het blijft wel de eigen verantwoordelijkheid van haar vriend.
Don't waste your time on jealousy,
maandag 3 december 2018 om 13:21
fotoroid schreef: ↑03-12-2018 13:14Waarom valt iedereen over het feit dat zij de spullen inpakt voor haar vriend? Tuurlijk kan hij dat zelf, maar soms doe je toch iets liefs voor elkaar. Het gaat in dit geval om de situatie tussen TO en haar moeder. Inderdaad vragen of je met haar kunt praten hierover en anders is de enige manier negeren. Ik snap dat je er gek van wordt, maar probeer de eer aan jezelf te houden en dit volwassen op te lossen!
Ik denk omdat de hele familie de prioriteiten niet op orde heeft.
Moeder die de was van schoonzoon i.o. doet. Dochter die die spullen dan weer inpakt. En vriend die ondertussen allerlei feestjes heeft.
maandag 3 december 2018 om 13:21
Nummer*Zoveel schreef: ↑03-12-2018 13:15Absoluut kan moeder ook hand in eigen boezem steken. Maar helaas komt moeder hier niet om advies vragen en TO wel. Aangezien TO haar moeder niet kan veranderen, maar haar eigen denken wel, probeer ik haar te helpen om de zaak eens van de andere kant te bekijken.
Daar heb je zeker gelijk in.
maandag 3 december 2018 om 13:23
fotoroid schreef: ↑03-12-2018 13:14Waarom valt iedereen over het feit dat zij de spullen inpakt voor haar vriend? Tuurlijk kan hij dat zelf, maar soms doe je toch iets liefs voor elkaar. Het gaat in dit geval om de situatie tussen TO en haar moeder. Inderdaad vragen of je met haar kunt praten hierover en anders is de enige manier negeren. Ik snap dat je er gek van wordt, maar probeer de eer aan jezelf te houden en dit volwassen op te lossen!
Ik denk dat de meesten er vooral over vallen dat TO zich schuldig voelt. Zij voelt zich dus verantwoordelijk voor het inpakken en dat is helemaal niet nodig. Bovendien pakte ik geen tassen in toen mijn vriend en ik nog niet samenwoonden.
maandag 3 december 2018 om 13:34
Ja uiteraard mag je dingen voor elkaar doen. Maar vriendlief blijft de eindverantwoordelijke, zeker als het allemaal zo nauw luistert. Ik hoop dus niet dat hij er net zo overheen valt als zijn schoonmoeder.apiejapie schreef: ↑03-12-2018 13:16Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dat doen. Want lijkt wel op het forum hier dat je als vrouw niks voor je man mag doen, en absoluut niet meer dan 50procent van het huishouden op je mag nemen, je kinderen echt 50/50 op moet voeden qua tijd, en o wee als je minder werkt dan je man. Je moet hier echt zakelijke overeenkomsten maken dat alles helemaal verdeeld is want stél dat je uit elkaar gaat. Nou, ik ben een vrouw die niet werkt (wel door omstandigheden) en doe van alles voor mijn man. Oei oei oei. Maar gelukkig voelen wij ons er fijn bij, ook al blijk ik dan in de ogen van velen hier naïef.
To, je mag best grenzen stellen naar je moeder. Gesprek op een rustig moment aangaan dat je ervoor open staat om feedback van haar te krijgen, maar dat het je gruwelijk stoort als dat vijftig keer herhaald wordt. Vraag je moeder ook, echt oprecht, waardoor het komt dat ze zo boos wordt op je? Spelen er emoties mee bij haar? Heeft ze (jouw) hulp nodig? Kun je haar ergens bij ondersteunen. Laat haar merken dat je volwassen bent en je de verantwoordelijkheid in huis mede wilt dragen en dat ze daarbij op jou mag rekenen. Wellicht geeft haar dit ruimte in haar gevoel om te uiten wat haar dwarszit.
maandag 3 december 2018 om 13:51
Je doet inderdaad dingen voor elkaar, dat gebeurt hier ook. Als het inpakken van die tas echter zo nauw luistert, dan doet man het zelf. Dan weet hij precies wat hij mee heeft en waar dat in zijn tas zit. Ik was dan alles en leg het gevouwen klaar, hij loopt er nog een keer doorheen en stopt het in minder dan vijf minuten in zijn tas.
Soort van vier-ogen-principe zodat je niks vergeet.
maandag 3 december 2018 om 14:15
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Maar goed, het gaat dan alsnog over de relatie tussen TO en haar moeder.nerdopviva schreef: ↑03-12-2018 13:23Ik denk dat de meesten er vooral over vallen dat TO zich schuldig voelt. Zij voelt zich dus verantwoordelijk voor het inpakken en dat is helemaal niet nodig. Bovendien pakte ik geen tassen in toen mijn vriend en ik nog niet samenwoonden.
maandag 3 december 2018 om 14:16
Nog steeds heeft dit niets te maken met de vraag van TO. Maar om toch even te reageren: zij hoeft zich inderdaad niet schuldig te voelen, precies om de reden die jij noemt.Andersom schreef: ↑03-12-2018 13:51Je doet inderdaad dingen voor elkaar, dat gebeurt hier ook. Als het inpakken van die tas echter zo nauw luistert, dan doet man het zelf. Dan weet hij precies wat hij mee heeft en waar dat in zijn tas zit. Ik was dan alles en leg het gevouwen klaar, hij loopt er nog een keer doorheen en stopt het in minder dan vijf minuten in zijn tas.
Soort van vier-ogen-principe zodat je niks vergeet.
maandag 3 december 2018 om 14:23
Aan de ene kant heb je gelijk over dat niet schuldig voelen maar aan de andere kant.....
Als je met elkaar afspreekt dat je iets voor de ander doet dan mag die ander er van uit gaan dat het goed gebeurt. Ik baal er persoonlijk nogal van als ik een taak overdraag dat ik dan alsnog moet controleren dat het goed gedaan is, of dat ik er zelf toch nog werk aan heb.