Ruzie rondom reis met schoonouders, help!

30-12-2008 15:15 114 berichten
We zijn nu een paar keer met mijn schoonouders op vakantie geweest naar een zonnig oord, dit betaalden zij ter ere van het zoveel jaar getrouwd zijn. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ook veel te gek, vink ik. Dit werd tot nu toe in de herfstvakantie gepland. Maar nu willen ze volgend jaar in de kerstvakantie, dus met kerst en de jaarwisseling (14 dagen, wat ik sowieso al lang vind om door te brengen met je schoonfamilie eerlijk gezegd). De vorige keren bleven mijn vriend en ik maar een week omdat ik maar heel weinig vakantiedagen had en dat vond ik ook lang zat. Maar nu gaan we een stuk verder weg en willen ze echt 14 dagen, ook mijn vriend. Ik zie dit echter niet zo zitten. Sowieso vind ik het fijn met deze dagen gewoon thuis te zijn ipv ergens op een vreemd strand. Ook vind ik mijn eigen familie belangrijk, ik heb nog nooit een kerst zonder mijn familie gevierd en het lijkt me dan ook niks om zo ver weg van ze te zitten met de kerst. Ik heb een hele hechte band met mijn moeder en zij heeft geen partner, dus dan zit zij de hele kerst alleen. Nu kun je, net als mijn vriend, zeggen dat is niet jouw probleem, maar toch voelt het niet goed. Ik weet zeker dat ik dan ook geen plezier heb. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat raar dat ze daar geen rekening mee houden, niet iedereen wil weg met kerst, het zijn toch bijzondere dagen en de aangetrouwde familie heeft ook zijn eigen familie, maar die hebben blijkbaar een minder hechte band, want die doen er niet moeilijk over. Ik weet niet hoe ik dit nou moet oplossen, alleen mijn vriend weet hoe ik erover denk. Ik durf het ook niet te zeggen. Ben ik nou zo vreemd?
Mfihlo; ik verwacht ook niet dat mijn vriend ook thuis moet blijven, maar een beetje inlevingsvermogen zou wel fijn zijn.

Branwen76; mijn schoonouders hadden wel gezegd dat we volgend jaar TUSSEN kerst en oud en nieuw vrij moesten houden, maar ik had niet verwacht dat we echt met de kerst zelf weg gingen. Overigens, de reis is nog niet geboekt hoor.
Alle reacties Link kopieren
lekker balen dus!
Misschien beetje mosterd, maar de argumenten van je schoonfamilie om samen te zijn, gelden toch beide kanten op? Zij vinden het belangrijk om met familie te zijn. Tja, jouw moeder en jij toch ook?

En dat je vriend zegt dat je moeder niet jouw probleem is, vind ik ten eerste onaardig. Ten tweede denk ik: maar dat jouw schoonfamilie dit wil organiseren en jij het er niet mee eens bent, is toch ook niet jouw probleem? Dat is hun probleem, net zo goed als het alleen zijn van jouw moeder (pur sec) haar probleem is.

Ik zou een mooie verdeling voorstellen: een weekje weg en dan weer lekker thuis. Als je zou zeggen: ik blijf twee weken thuis bij mijn moeder, dan vinden ze dat toch ook te lang? Dan zou een compromis ook op zijn plaats zijn. Succes ermee, lastig probleem. Ik zou het wel even op een vriendelijke manier in de groep gooien. Je moeder meenemen is geen optie overigens?
Vrij MOESTEN houden? Bleh, dat schiet bij mij sowieso al in het verkeerde keelgat
ik kan het me heel goed voorstellen. Veertien dagen is wel erg lang!

Ik zou ze bellen en vragen of ze even tijd hebben om met je te praten. Dat weten ze in ieder geval dat er iets serieus aan de hand is. dat soort thema's aansnijden in de dagelijkse wandelgangen gaat vaak niet goed.

Verder zou ik benadrukken dat je het aanbod enorm waardeert, hun vrijgevigheid en de gezelligheid, maar dat het voor jou niet prettig voelt om twee weken weg te zijn met kerst. Gewoon bij zeggen dat je er erg mee zit, dat je bang bent om ze teleur te stellen of boos te maken, maar dat je er toch voor gekozen hebt om het eerlijk tegen ze te zeggen.

Als je het zo brengt, dan moeten ze toch wel begrip voor je hebben?
Kom nou zeg, je bent toch niet verplicht om 2 weken met je schoonouders op vakantie te gaan. En op deze manier zou ik ook al helemaal geen zin meer hebben. De reactie van je vriend vind ik ook dubieus hoor. Poot stijf houden zou ik zeggen, als dat ze niet bevalt hebben zij pech.

Als het op deze manier moet zijn 'vrijgevig' en 'gezellig' niet de eerste woorden die bij mij opkomen...
Ja Sarah Scott, bij mij ook...alsof je de rest van het jaar niet eens vrij wilt met je eigen gezinnetje. Kan nu dus alleen nog maar zomervakentie aanvragen. Zijn niet de leukste mensen, vinden zichzelf nogal belangrijk. Maar ja, zoals ik al zei, ben ik blijkbaar de enige die dit zo ervaart en daar baalt mijn vriend dus enorm van. Die ziet mij echt als spelbreker, als vreemde eend in de bijt (net zoals de rest verwacht ik...)
quote:kip7 schreef op 30 december 2008 @ 15:45:

Als je het zo brengt, dan moeten ze toch wel begrip voor je hebben?Ik denk eerlijk gezegd (en kort door de bocht ) dat mensen die zo lullig reageren, en zeggen dat je vrij móet houden, dingen jóuw probleem zijn en een vriend die ook nog eens op die manier reageert, er géen begrip voor zullen hebben.
quote:Yenthe79 schreef op 30 december 2008 @ 15:26:

Het rare is dat ze er gewoon van uit ga dat ik mee ga, ze zeiden al lachend; jammer voor je moeder! Dat kwetst mij. Zij kunnen zich natuurlijk ook moeilijk inleven en de andere aanhang doet niet moeilijk, dus ben ik weer de enige. De rest van de schoonfamilie weet nog van niks, alleen mijn vriend. Die vind dat ik het zelf mag vertellen omdat het mijn probleem is. Daar zie ik dus als een berg tegenop, omdat ik nu al weet dat de rest mij niet snapt, inclusief mijn eigen vriend. Wat weet hij er ook van? Hij komt uit een perfect gezinnetje, zijn ouders zijn al van jongs af aan samen. Hebben jullie ook nog tips hoe ik dit het beste kan brengen? Ik zie er zo tegen op! Ik wil geen ruzie! Mijn vriend staat totaal niet achter me en die baalt dus ook als een stekker dat ik weer lastig doe. Vorige keren konden we ook maar 1 week mee door mij.

Oh ja, er kan niet met de data geschoven worden i.v.m. schoolvakanties van de kinderen van de andere stellen. We hebben het er onderling ook al over gehad dat ik dan maar later moet komen, maar ook wij hebben een kleintje en mijn vriend wil hem dan perse mee, wat ik dus helemaal niet zie zitten! Dus nu hebben we daar weer onenigheid over.Ik vind die opmerking ook heel erg kwetsend!!! Dat mag je best zeggen. Je komt misschien niet uit het perfecte gezin, maar je hebt toch gewoon je moeder? Als je schoonmoeder alleen zou zijn, gescheiden of weduwe, dan zou ze dat ook niet leuk vinden. Kun je dat niet zo zeggen: sorry, ik vind het vervelend dat het lijkt of ik roet in het eten gooi. Maar jullie kunnen je vast voorstellen dat mijn situatie anders is dan die van jullie. Als jullie alleen zouden zijn, zou je ook graag je kinderen om je heen hebben. Kerst is een familiefeest en ik wil ook graag tijd voor mijn familie. Probeer ze zich voor te laten stellen dat ze zelf alleen zijn. Stel een compromis voor! Misschien helpt dat? (trouwens, logisch dat er niet geschoven kan worden ivm de andere kinderen, maar da's toch net zo goed een goed argument?) Ik zou echt proberen voor een compromis te gaan en dat ook te zeggen.
Yenthe, ik zou me ernstig gaan afvragen of mijn vriend (als hij zo zou reageren als de jouwe doet) de navelstreng met zijn moeder wel heeft laten doorknippen.

Jullie zijn 2 volwassenen die met jullie kind een gezin vormen. Als gezin nemen jullie beslissingen, gebaseerd op wat het beste werkt voor de leden van dat gezin.
Ik zou ook mijn poot stijf houden, je hebt groot gelijk. Evt een week, maar dat zou de grens zijn. Hun argumenten kun je idd direct ombuigen, want jouw moeder is familie en dus ook belangrijk.

En ik zou het misschien toch als optie op tafel leggen als je het bespreekt, je moeder mee. Uiteraard dan op eigen (gedeeltelijk jullie?) kosten, maar als je schoonma het belangrijk vindt dat jullie er bij zijn, dan moet ze dat maar op de koop toenemen. En je komt dan iig met een aantal compromissen. Uiteraard wel vooropgesteld dat je moeder dat zou willen.

Maar begrijp ik het goed dat ze dit bijna elk jaar doen? Daar zouden ze bij mij niet mee aan moeten komen. Met mijn schoonouders is een dag al te lang, no way dat ik mee op vakantie zou gaan.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Ik zou geen heel uitgebreid verhaal ervan maken. Ik zou ook zeker geen excuses aanbieden; je doet immers niets fout. Ik zou enkel iets zeggen van ik begrijp dat jullie graag iedereen mee willen, maar voor mij gaat dit zo niet werken en dus ga ik alleen de tweede week (of wat je dan ook besluit) mee. En daar mogen ze het dan gewoon mee doen.
Als je niet mee wilt, moet je dat ook gewoon zeggen. Maarreh... heb je het er al eens met je moeder over gehad? Voor 't zelfde geld wil ze al jááren met de kerst lekker alleen op vakantie maar durft ze dat niet tegen jou te zeggen omdat ze bang is je teleur te stellen: "'Mijn dochter kijkt altijd zo uit naar de kerstdagen samen"...
En de houding van je vriend vind ik ook erg. Dat hij een andere mening heeft, vooruit (ook al begrijp ik die niet), maar dan gewoon zeggen dat het jouw probleem is... zo werkt het wat mij betreft niet in een relatie.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Mooi dat zij dit betalen, maar dat zou ik dus nooit accepteren. Bij mij in de familie betekent het dan ook dat je je helemaal moet schikken naar degeen die het betaalt en dat conflicteert wel eens. Vind je vriend het aanbod misschien te mooi, dat hij denkt; niet zeuren maar gewoon gaan? Of begrijpt hij het echt niet?

En perfecte gezinnen bestaan niet hoor. Het feit dat je schoonouders niet over genoeg inlevingsvermogen beschikken om zich in te denken dat jij je moeder liever niet alleen laat met kerst, zegt al iets. Kunnen verder overigens hele leuke mensen zijn, maar perfect is niemand.

Leg nogmaals uit dat kerst gewoon heel belangrijk is voor jou en je moeder en dat dit niet goed voelt, hoe mooi het aanbod ook is. Hebben de andere stellen -en dan de koude kant dus- dit probleem helemaal niet? Kan ik me niet voorstellen, eerlijk gezegd. Ik ben ook wel eens uitgenodigd om kerst bij mijn ouders in buitenland te vieren, maar heb uitgelegd dat dit niet kon vanwege ouders van mijn vriend. Tja, dat vonden ze erg zuur, maar toen ik de situatie eens omdraaide (stel: schoonouders in buitenland en wij daar kerst vieren) toen konden ze niets meer er tegen in brengen.
quote:Dhelia schreef op 30 december 2008 @ 15:55:

Als je niet mee wilt, moet je dat ook gewoon zeggen. Maarreh... heb je het er al eens met je moeder over gehad? Voor 't zelfde geld wil ze al jááren met de kerst lekker alleen op vakantie maar durft ze dat niet tegen jou te zeggen omdat ze bang is je teleur te stellen: "'Mijn dochter kijkt altijd zo uit naar de kerstdagen samen"... Die zou heel mooi zijn... maar TO kent haar moeder het best. Misschien doet ie wel alsof het allemaal goed is en geen probleem...
quote:Schravelvot schreef op 30 december 2008 @ 15:49:

[...]

Ik denk eerlijk gezegd (en kort door de bocht ) dat mensen die zo lullig reageren, en zeggen dat je vrij móet houden, dingen jóuw probleem zijn en een vriend die ook nog eens op die manier reageert, er géen begrip voor zullen hebben.Dat weet je niet totdat je het probeert. Als het niet lukt kan je altijd nog boos worden.
Mijn vriend ergert zich denk ik aan het feit dat ik zo close ben met mijn moeder. Dat kennen ze in zijn familie niet. Ik heb het er al met mijn moeder over gehad, we zijn naast moeder en dochter ook beste vriendinnen en weten dus ook alles van elkaar. Ze reageerde precies zo als ik had verwacht, als mij dat leuk lijkt moet ik vooral gaan, zij redt zich wel. Maar ik weet gewoon dat ze zich k..t zal voelen, net als ik!

LouiseP; je hebt het dus helemaal bij het rechte eind!
-
quote:Yenthe79 schreef op 30 december 2008 @ 15:26:

Die vind dat ik het zelf mag vertellen omdat het mijn probleem is. Daar zie ik dus als een berg tegenop, omdat ik nu al weet dat de rest mij niet snapt, inclusief mijn eigen vriend. Wat weet hij er ook van? Hij komt uit een perfect gezinnetje, zijn ouders zijn al van jongs af aan samen.

Dat is overigens wel heel herkenbaar hoor. Hier net dezelfde discussie achter de rug, maar dat over het kerstdiner. Een fuliliteit vergeleken met jouw veertien dagen vakantie.

Mijn vriend en zijn familie hechten enorm aan de traditie om kerst te vieren met elkaar. Ieder jaar weer. En nu vragen ze niet eens meer óf we komen, maar is het "hou eerste kerstdag maar vrij, want dan vieren we kerst".

Ik heb gekozen om vanaf volgend jaar niet meer jaarlijks mee te doen. Mijn vriend snapt daar helemaal niets van. En de rest ongetwijfeld ook niet (ik moet het hen nog vertellen). Maar dat ze me moeten begrijpen heb ik vast losgelaten. Dat scheelt weer een teleurstelling. Daarbij: ik begrijp hen ook niet.

Als de booschap maar helder is en we verder goed door één deur kunnen ben ik tevreden.
quote:kip7 schreef op 30 december 2008 @ 16:00:

[...]

Dat weet je niet totdat je het probeert. Als het niet lukt kan je altijd nog boos worden.Klopt, daarom zeg ik ook "kort door de bocht". Je kunt het proberen.. Maar ik geef het weinig kans
Je hebt genoeg redelijke argumenten om dit niet te willen. Je houdt weinig vakantiedagen over voor andere dingen, je moeder zit alleen. Geef aan dat je het leuk vindt om zoals de andere jaren met de herfstvakantie of in de voorjaarsvakantie een week met z'n allen weg te gaan, maar dat je in de kerstperiode ook andere prioriteiten hebt.

Heel naar dat je zo voor het blok gezet wordt. En heel opvallend dat je vriend je niet steunt. Het viel me ook op dat je zei een buitenbeentje in die familie te zijn en dat je vriend dat ook vindt. Dat hij dan nog niet kan begrijpen dat je geen twee weken met ze op vakantie wilt, vind ik echt een enorm gebrek aan solidariteit en inlevingsvermogen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Misschien is dat dé oplossing: relatie verbreken wegens gebrek aan solidariteit en inlevingsvermogen . Gelijk van schoonfamilie af.
@Yente:

'k Heb 't je nu al 2 keer gevraagd, maar je reageert niet: waarom vraag je niet gewoon of ze in januari gaan, zodat je niet met de feestdagen weg hoeft?

owh, mosterd, kindervakantie

dat lijkt me helemaal horror als iedereen z'n kleine kinderen mee op die reis sleept, een leuke volwassen club kan nog wel gezellig zijn en daar valt wat mee te ondernemen, maar dit, tja, dat moet je liggen...
Sorry, maar als ik dit zo lees, dan vind ik jouw schoonfamilie wel érg dwingend! Jullie MOETEN vrij houden, pfff jammer dan voor je moeder, je vriend die vindt dat het jóuw probleem is... Neu, mijn cup of tea zou het niet zijn. Wie betaalt, bepaalt ofzo? Echt niet.

Je vriend mag dan wel vinden dat het jouw probleem is, en balen dat je zo close bent met je moeder, maar volgens mij zit hij zelf ook nog erg aan zijn familie vast. Twee weken met schoonfam op vakantie zou mij echt te lang zijn, zonde van m'n vakantiedagen ook. En je moeder mag niet mee, want dan wordt je schoonmoeder jaloers?

Sorry, maar ik zou lekker thuisblijven als ik jou was. En als je vriend en/of schoonfamilie daar problemen mee heeft, de bal keihard terugkaatsen: sorry, is jullie probleem, niet het mijne.

Je zegt hier dat je je schoonfam toch al niet zó vindt, omdat ze zichzelf nogal belangrijk vinden. Maar heeft je vriend daar niet ook een behoorlijk handje van meegekregen? Anders zou hij nml begrijpen dat je het moeilijk vindt om je moeder alleen te laten met kerst, en zou hij sowieso overleggen of jullie wel gaan als jij het niet zo hebt op zijn familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven