Ruzie rondom reis met schoonouders, help!

30-12-2008 15:15 114 berichten
We zijn nu een paar keer met mijn schoonouders op vakantie geweest naar een zonnig oord, dit betaalden zij ter ere van het zoveel jaar getrouwd zijn. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ook veel te gek, vink ik. Dit werd tot nu toe in de herfstvakantie gepland. Maar nu willen ze volgend jaar in de kerstvakantie, dus met kerst en de jaarwisseling (14 dagen, wat ik sowieso al lang vind om door te brengen met je schoonfamilie eerlijk gezegd). De vorige keren bleven mijn vriend en ik maar een week omdat ik maar heel weinig vakantiedagen had en dat vond ik ook lang zat. Maar nu gaan we een stuk verder weg en willen ze echt 14 dagen, ook mijn vriend. Ik zie dit echter niet zo zitten. Sowieso vind ik het fijn met deze dagen gewoon thuis te zijn ipv ergens op een vreemd strand. Ook vind ik mijn eigen familie belangrijk, ik heb nog nooit een kerst zonder mijn familie gevierd en het lijkt me dan ook niks om zo ver weg van ze te zitten met de kerst. Ik heb een hele hechte band met mijn moeder en zij heeft geen partner, dus dan zit zij de hele kerst alleen. Nu kun je, net als mijn vriend, zeggen dat is niet jouw probleem, maar toch voelt het niet goed. Ik weet zeker dat ik dan ook geen plezier heb. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat raar dat ze daar geen rekening mee houden, niet iedereen wil weg met kerst, het zijn toch bijzondere dagen en de aangetrouwde familie heeft ook zijn eigen familie, maar die hebben blijkbaar een minder hechte band, want die doen er niet moeilijk over. Ik weet niet hoe ik dit nou moet oplossen, alleen mijn vriend weet hoe ik erover denk. Ik durf het ook niet te zeggen. Ben ik nou zo vreemd?
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 30 december 2008 @ 18:09:

Kan je moeder niet mee op die vakantie?

Zij hoort tenslotte bij jou, heeft zij ook een leuke vakantie (die zelf kan betalen) ze is bij jou en is niet alleen met kerst en de jaarwisseling.

Stel het eens voor aan de schoonfamilie, dan weten ze meteen dat het je ernst is. Familie is belangrijk voor ze, dan zullen ze het wel begrijpen neem ik aan.Had ik ook al bedacht, maar schijnt dat schoonpa de moeder wel ziet zitten Dus wel genoeg ingredienten voor een "alles is liefde" kerstvakantie!
quote:elninjoo schreef op 30 december 2008 @ 17:49:

[...]

Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Dan is TO ook vrij om te gaan en staan waar ze wil zonder oppas te hoeven regelen. Bovendien zal zo'n kind waarschijnlijk 'n topvakantie hebben aan 'n tropisch strand.

Yeah right, als moeder zijnde geef je je kind even twee weken mee aan je schoonfamilie.

Jij weet duidelijk niet wat het inhoudt om moeder te zijn. Als ze nog zo klein zijn dan gaat je kind echt niet twee weken zonder jou op vakantie hoor

Ook al is papa er dan bij...

Voor oudere kinderen hoeft het geen probleem te zijn. Maar dan nog moet je dat wel willen.

Denk niet dat haar vriend dat even voor haar kan beslissen.

Zo van als jij niet meegaat ga ik met kind.

Tsja dat lijkt dan toch emotionele chantage.

Ik snap dat je er niet op zit te wachten twee weken lang. Ook als je het goed kan vinden is het wel errug lang.

Ik denk dat je toch een hartig woordje met je vriend moet spreken.

Wie is er nu belangrijk, jij of zijn ouders-familie.

Snap wel dat hij het leuk zou vinden.

Maar ik vind hem wel bot ten opzichte van jou.

Zeker omdat hij weet dat je je een buitenbeentje voelt. Dan zou hij er toch alles aan moeten doen om dat te veranderen.

Lastige situatie hoor
quote:dania1980 schreef op 30 december 2008 @ 18:25:

[...]

Yeah right, als moeder zijnde geef je je kind even twee weken mee aan je schoonfamilie.

Jij weet duidelijk niet wat het inhoudt om moeder te zijn. Als ze nog zo klein zijn dan gaat je kind echt niet twee weken zonder jou op vakantie hoor

Voor oudere kinderen hoeft het geen probleem te zijn. Maar dan nog moet je dat wel willen.

Denk niet dat haar vriend dat even voor haar kan beslissen.

Zo van als jij niet meegaat ga ik met kind.

Tsja dat lijkt dan toch emotionele chantage.Dat kind thuishouden toch net zo goed en dan misgun je het ook nog 'n betaalde vakantie met opa en oma aan 'n tropisch strand. Dat zij zelf geen zin heeft in die reis, da's haar keus en ze moet ook vooral niet naar de pijpen van schoonfamilie dansen, maar die vriend is toch de vader van dat kind dus die heeft evenveel recht om hem/haar bij zich te willen als zij. En omdat in dit geval vakantie voor het kind vast veel leuker is dan thuisblijven, lijkt me dat dat zwaarder zou moeten wegen.
quote:elninjoo schreef op 30 december 2008 @ 18:56:

[...]

Dat kind thuishouden toch net zo goed en dan misgun je het ook nog 'n betaalde vakantie met opa en oma aan 'n tropisch strand. Dat zij zelf geen zin heeft in die reis, da's haar keus en ze moet ook vooral niet naar de pijpen van schoonfamilie dansen, maar die vriend is toch de vader van dat kind dus die heeft evenveel recht om hem/haar bij zich te willen als zij. En omdat in dit geval vakantie voor het kind vast veel leuker is dan thuisblijven, lijkt me dat dat zwaarder zou moeten wegen.Joh, zo'n kleintje vindt zo'n vakantie echt niet leuker dan de lampjes in de kerstboom hoor!
quote:Surface2 schreef op 30 december 2008 @ 18:59:

[...]

Joh, zo'n kleintje vindt zo'n vakantie echt niet leuker dan de lampjes in de kerstboom hoor!'k zal er wel weer overheen gelezen hebben, maar hoe oud is ie dan?
Twee weken met schoonouders op vakantie? Veel plezier.
Milo; je kon wel eens gelijk hebben met dat ze jaloers zijn op de band tussen mijn moeder en mij. Dat is idd onbetaalbaar en veel meer waard dan welke vakantie, huis, auto of wat dan ook!

Overigens denken sommigen nu volgens mij dat mijn vriend een rijke stinkerd is, maar dat is dus absoluut niet zo. Hij heeft een hele normale baan op mbo-niveau. Maar vindt het idd heel wat dat zijn ouders dit doen. Hij snapt dus niet dat dit mij niet geweldig lijkt, net zoals hem.

Onze kleine is dan trouwens 3, denk idd niet dat hij het echt mist. Jonge kinderen zijn vaak het beste in hun eigen omgeving en ritme. Lijkt me helemaal niks om die kleine een week te moeten missen zeg! Bovendien, veel vertrouwen heb ik daar ook niet in. Als ie s nachts huilend wakker wordt, hoort mijn vriend dat vaak niet eens. En als ie wel een keer heen gaat, vraagt ie mij wat te doen als ie m niet stil krijgt. Ook w.b. eten/drinken, hij weet echt niet precies wat die kleine zoal op een dag nuttigt/nodig heeft. En tandenpoetsen, daar denkt ie echt niet aan. Of vitamines, aan dat soort dingen denk ik dus altijd. Ach ja, mannen. Volgens mij word ie gillend gek!
Niet doen, voor jezelf kiezen. Ik vind je helemaal niet vreemd, ik vind het vreemd dat zij dat zo plannen en dat je vriend geen begrip heeft voor wat jij wilt. Ik zou dat ook absoluut niet willen, en mijn moeder is niet eens alleen. Alleen al twee weken met mijn schoonfamilie doorbrengen zou ik geen zin in hebben. Misschien is het lastig voor je om dit te zeggen en je grens aan te geven maar doe het maar gewoon, lucht op. Je zit daar straks toch met een schuld/rotgevoel. Succes ermee! Enne ik vind dat jouw vriend achter je moet staan, wat je ook beslist!
quote:Emma01 schreef op 30 december 2008 @ 17:41:

[...]

Ze hebben zelf ook een kindje begrijp ik uit een eerdere post van TO.

En als vriend eerder gaat wil hij dat doen sámen met het kind....Logische vervolgvraag is dan dus: heeft kindje van TO een eigen paspoort? Zo nee, op welk paspoort is ie bijgeschreven? Bij mama? Dan kan papa dus sowieso niet alleen met kindje de grens over
quote:Yenthe79 schreef op 30 december 2008 @ 19:46:

Onze kleine is dan trouwens 3, denk idd niet dat hij het echt mist. Jonge kinderen zijn vaak het beste in hun eigen omgeving en ritme. Lijkt me helemaal niks om die kleine een week te moeten missen zeg! Bovendien, veel vertrouwen heb ik daar ook niet in. Als ie s nachts huilend wakker wordt, hoort mijn vriend dat vaak niet eens. En als ie wel een keer heen gaat, vraagt ie mij wat te doen als ie m niet stil krijgt. Ook w.b. eten/drinken, hij weet echt niet precies wat die kleine zoal op een dag nuttigt/nodig heeft. En tandenpoetsen, daar denkt ie echt niet aan. Of vitamines, aan dat soort dingen denk ik dus altijd. Ach ja, mannen. Volgens mij word ie gillend gek!

Nou ja, dan is het natuurlijk wel eens goed voor je vriend om te leren hoe het wél moet. Misschien jullie kind toch een klein weekje meegeven?

Nu ben jij er altijd om voor jullie kind te zorgen en neem je je vriend alles uit handen. Zonder jou moet ie wel.

En een weekje wat minder of wat ongezonder eten is voor een kind van 3 wel te overzien hoor. Vitaminen zijn ook niet nodig of zelfs overbodig als je kind normaal eet en drinkt.

Laat hem maar eens gillend gek worden in Verweggistan...en zit jij lekker kerst bij je moeder te vieren! (f)
quote:dania1980 schreef op 30 december 2008 @ 18:25:

[...]

Eh... Als vriend 2 weken met zijn ouders op vakantie wil dan mag hij best Kruimel meenemen hoor. Waarom niet?
quote:milo schreef op 30 december 2008 @ 20:45:

[...]

Nou ja, dan is het natuurlijk wel eens goed voor je vriend om te leren hoe het wél moet. Misschien jullie kind toch een klein weekje meegeven?

Nu ben jij er altijd om voor jullie kind te zorgen en neem je je vriend alles uit handen. Zonder jou moet ie wel.

En een weekje wat minder of wat ongezonder eten is voor een kind van 3 wel te overzien hoor. Vitaminen zijn ook niet nodig of zelfs overbodig als je kind normaal eet en drinkt.

Laat hem maar eens gillend gek worden in Verweggistan...en zit jij lekker kerst bij je moeder te vieren! (f)Ik vind dit wel een goed plan! Beetje quality time tussen paps en kind is nooit weg. Bovendien, wat doe je in het geval jij ineens je been zou breken en 2 weken (om maar wat te noemen) in het ziekenhuis moet blijven. Dan zal hij toch ook voor 't kind moeten zorgen?
Ik zit eerlijk gezegd met mijn bek vol tanden. Zijn er hier echt moeders die hun kind niet een week aan hun partner (vader van het kind) toevertrouwen? Je bent toch samen ouders en draagt samen de verantwoordelijkheid? Dat je geen maand of zo gescheiden wilt zijn van je kind kan ik me héél goed voorstellen, maar een weekje samen met papa???

Ik ben geloof ik wel heel makkelijk, want zou kind ook best een week aan schoonfamilie (zonder Liko) toevertrouwen, maar over een weekje met Liko denk ik al helemaal geen seconde na
Lika: ik wel hoor, ik vertrouw manlief de kinderen echt wel toe! Ik vertoef (net als manlief) met enige regelmaat wel eens een weekendje in een hotel, en dan zorgt ie ook gewoon voor ze. Een week zou misschien (vanuit hem ) niet van harte gaan, maar hij zou het echt wel kunnen hoor, daar twijfel ik geen seconde aan.

En zoon is ook al regelmatig een weekend of week bij mijn moeder geweest. Niet bij zijn moeder, want daar vind ik zoon nog iets te jong voor (omdat hij haar ook niet vaak ziet en zich dus niet zo thuis voelt bij haar als bij mijn moeder) maar dat komt heus ook wel als ie iets ouder is (hij is nu nog geen 2,5).
Hm niet echt duidelijk: Sarahzoon ziet mijn moeder minstens 3 keer per week, en man's moeder misschien 3 keer per jaar.
Ik zou proberen zwanger te raken en met kerst 2009 uitgerekend te zijn
Vanaf dat uk een kleine uk was heb ik er nul moeite mee gehad om haar bij haar vader te laten, hij zorgt gewoon voor haar.

Misschien anders dan ik zou doen, maar niet minder goed.

En ik ging lekker een weekendje weg, mmmm. 't Wordt tijd dat het eens een weekje is!
quote:Sarah Scott schreef op 30 december 2008 @ 15:44:

Vrij MOESTEN houden? Bleh, dat schiet bij mij sowieso al in het verkeerde keelgat

Dat werkt zo bij mij ook.

Maar het feit dat haar vriend zo lullig doet en het probleem bij haar neerlegt, vind ik nog erger.

Ik zou ook voorstellen een weekje te gaan en kerst bij je moeder te vieren. En als ze daarmee niet akkoord willen gaan, nou dan gaat hij maar lekker alleen.

Ik zou er sowieso niet aan moeten denken, vakantie met de schoonfamilie. Een dagje weg is al too much.
quote:malibu69 schreef op 30 december 2008 @ 21:08:

Ik zou proberen zwanger te raken en met kerst 2009 uitgerekend te zijn

Ja dat kan ook. Haha. Als je toch nog gezinsuitbreiding op de planning had staan, dan gewoon in maart effe gaan klussen zoals ze dat op de kinderpijler zo stom zeggen.

Of voor de zekerheid ietsje eerder.

Maar er komt altijd weer een volgende keer, dus het is geen structurele oplossing. Praten en uitleggen is het enige dat helpt denk ik.
[quote]MissMara schreef op 30 december 2008 @ 17:45:

Tussen de regels door lees ik dat je vriend bang is voor de afkeuring van zijn ouders... ze zijn het gewend een blok te vormen als gezin, en jij bent dan al snel 'spelbreker'. Het gaat dus wel degelijk om de vraag of je vriend al zo ver is om met jou en jullie kind een eigen gezin te vormen, of dat hij nog vast zit aan zijn oude gezin. Ik heb trouwens wel vaker gezien dat loyaliteit gekocht werd met dure kado's en reizen...[/quote]

Erg he?

Elk gezin heeft haar eigen regels, ongeschreven wetten van met elkaar omgaan en vaak komt dat niet overeen met de regels van het gezin waaruit het schoonkind komt. Heb ik pas gelezen, een artikel van Elsemarie van den Eerenbeemt. Ik weet niet meer waar helaas, maar het was wel een eye opener. Ik ken eigenlijk ook maar bar weinig mensen die goed met hun schoonouders door een deur kunnen.
quote:Lika schreef op 30 december 2008 @ 20:59:

Ik zit eerlijk gezegd met mijn bek vol tanden. Zijn er hier echt moeders die hun kind niet een week aan hun partner (vader van het kind) toevertrouwen? Je bent toch samen ouders en draagt samen de verantwoordelijkheid? Dat je geen maand of zo gescheiden wilt zijn van je kind kan ik me héél goed voorstellen, maar een weekje samen met papa??? Ik dacht laat ik m'n mond deze keer maar 'ns houden , maar nu ik zie dat hier moeders reageren die er 't zelfde overdenken als ik, kan ik het met jouw opmerking alleen maar heel erg eens zijn. Shocking dat 'n vader niet eens 'n met kind alleen weg mag. En als ie thuis wat stuntelig is en de moeder het dus elke keer maar overpakt, dan is zo'n vakantie waar ie 't zelf allemaal moet oplossen dus nog extra goed. Overigens was ik zelf ook 3 toen ik voor 't eerst mee op vakantie werd genomen en ik vond 't geweldig.
quote:mastermind schreef op 30 december 2008 @ 17:19:

[...]

Dan wordt het in ieder geval geen saaie vakantie!

En dan zit volgend jaar die schoonmmoeder alleen, kan jij zeggen: "Da's pech, wij zijn weg."Jeetje, wat een rare familie bij elkaar zeg. Jaloerse schoonmoeder en een schoonpa die geilt op T.O.'s moeder. Geen wonder dat schoonmoeder jaloers is.
quote:milo schreef op 30 december 2008 @ 20:45:

[...]

In dat geval zou ik de kleine liever niet meegeven (bij vriend zou ik er niet moeilijk over doen hoor ) maar als ie thuis al niet voor de kleine kan/wil zorgen (wat me grote onzin lijkt, dan leert ie het maar) zal hij dat in een tropisch oord ook niet doen. Geen tijd voor he, vakantie. Daarom moet moeder de vrouw waarschijnlijk mee.
Een lang weekend met de schoonfamilie? Prima.

Een hele week met de schoonfamilie? Bij hoge uitzondering.

Twee weken met de schoonfamilie? Alsjeblieft niet.

Ik vond eigenlijk dat zwangerschapsverhaal wel een goede oplossing, maar zoiets is natuurlijk niet zomaar te sturen ;). Het is jammer dat je vriend het niet echt wil zien en dat hij het geweldig vindt. Terwijl jij een groot deel van je kostbare vrije dagen kwijt bent en twee weken met een schoonfamilie opgescheept zit waar je vermoedelijk niet eens de behoefte aan hebt zo lang. Lastig hoor. Ik hoop dat je eruit komt en ik zou in ieder geval eerlijk zijn hierover.

Hoe denk je overigens dat de rest van de aanhang van andere broers/zussen van hem gaat reageren hierop?
wat vrije dagen betreft is kerst en oud en nieuw overigens wel gunstig (in vergelijking met een paar weken later bijvoorbeeld) want dan hoef je minder dagen vrij te nemen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven