Samenwonen, huis verkopen, spannend....!

17-03-2011 10:52 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind 2009 gescheiden na een lange relatie en ben na mijn scheiding in 'ons' huis blijven wonen. Nu heb ik sinds begin 2010 een relatie met een hele lieve jongen. We hebben het erg fijn samen ! We zijn in zijn huis kleine dingen aan het opknappen/veranderen omdat hij hier lang met zijn ex heeft gewoond en er een en ander opgefrist kon worden. We hebben het over samenwonen en dat zou in zijn huis zijn. Dat is mooier, groter en de meest logische stap. 2 huizen verkopen zou financieel niet slim zijn. Nu denk ik erover mijn huis te gaan verkopen. Ik vind dat toch heel spannend. Ook het idee dat we straks toch in 'zijn' huis wonen. Wat als ik me niet thuis kan voelen, of als er iets met hem gebeurt. Ik weet het ik denk wel erg zwaar nu, maar kan het toch moeilijk loslaten. Iemand ervaring ???
Ik denk dat zo'n grote stap nemen altijd een risico is.

Ik heb drie keer in mijn leven zo'n stap gezet. Drie maal is scheepsrecht, hoop ik dan maar. Deze keer getrouwd en een kind gekregen. Ik ken de klappen van de zweep, wat de risico's betreft. Maar daarom is er liefde, toch?

Je kan altijd je huis eerst tijdelijk verhuren, voor je het te koop zet. Een soort van proef samenwonen. Mocht alles definitief worden, dan e.e.a laten vastleggen bij de notaris. Bijvoorbeeld een eventuele overwaarde van je huis, erfrecht enzo.
Als je bang bent dat er 'iets met hem gebeurd', moet je zorgen dat je alles goed vastlegt. Ga in geen geval samenwonen zónder een contract bij de notaris, zeker niet als jij je huis wilt verkopen.

Voor wat betreft de onzekerheid over je relatie, dat je het nog eng vindt, in veel gemeentes kun je een 'huurvergunning' (weet niet precies hoe het heet en het valt ook wel eens onder verschillende regelingen) krijgen wegens bijvoorbeeld leegstandsvermijding of woningnood. In dat geval kun je je huis voor een jaar ofzo verhuren, wat jullie een soort van proefperiode geeft.

Overigens kun je verhuur sowieso overwegen, alleen heeft dat een hoop haken en ogen (ik heb er uiteindelijk wel voor gekozen en het geeft ons een hoop rust).
Ik zou niet zomaar je huis te koop zetten en bij hem intrekken.

Misschien eerst je huis tijdelijk verhuren, en mocht het samenwonen toch niet zo leuk zijn als het nu lijkt, dan heb je nog iets om op terug te vallen, want het is tenslotte zijn huis.

Jullie kennen elkaar nu ruim een jaar, nog vrij kort vind ik om alles zo op te geven. Mijn vriend en ik zijn nu bijna 3 jaar samen, maar wonen nog ieder in ons eigen huis. Het heeft niet zozeer met onze liefde te maken dat we nog niet samenwonen, maar het is meer om praktische redenen. Ik heb kinderen en ik wil graag dat ze ieder (3) hun eigen kamer kunnen houden, mijn vriend heeft kantoor aan huis, dus we komen wat ruimte te kort.

Gelukkig wonen we heel dicht bij elkaar, dus we zien elkaar bijna elke dag, en mocht de situatie zich voordoen dat we een groter huis kunnen kopen, dan zal dat wellciht wel gebeuren, maar nu gaat het ook prima.Misschien wonen jullie verder uit elkaar en kan het steeds heen en weer reizen opbreken, en dat je mss daarom al kiest voor bij elkaar wonen.

Maar leg in ieder geval wel van alles vast, want je gaat in zijn huis wonen etc.
Hoi

ja verhuren is ook een optie. Wij wonen dicht bij elkaar dus het is makkelijk elkaar te zien. Maar ik wil graag wat opbouwen met hem en dat gaat met 2 huizen toch wat moeilijker.

Ik ga er nog eens goed over nadenken...!
Tja, wat wil je opbouwen dan? Ik neem aan dat het huis voorlopig op zijn naam blijft staan en ook dan geldt dus nog steeds 'naar de notaris, zaken vastleggen'. Dan kun je best wat opbouwen. Overigens zolang jouw huis nog van jou is, bouw je daar toch ook wat op? Je kunt je toch eerst focussen op het opbouwen van een gezamenlijk leven, en je daarna op het materiële?
haha ik bedoel ook opbouwen als in: gezellig samenzijn en een toekomst opbouwen ! Het gaat me niet om geld
Ik ga deze zomer ook samenwonen, met mijn kind in het huis van mijn vriend.

Het huis van mijn vriend stond noodgedwongen te koop nadat hij gescheiden was. Ik heb een huurwoning. Ik zeg nu mijn huurwoning op en we kopen samen zijn huis terug. Zijn huis wordt dus nu ook mijn huis, het komt op onze beide namen te staan. Ook laten we (uiteraard!) alles vastleggen bij de notaris.

Mede (zo niet, met name) op aandringen van mijn vriend kiezen we hiervoor: zodat ik mede-eigenaar word en het wettelijk is vastgelegd. Dat, mócht het ooit misgaan, ik in elk geval financieel niet gelijk de klos ben.
quote:tiepetje schreef op 18 maart 2011 @ 14:11:

haha ik bedoel ook opbouwen als in: gezellig samenzijn en een toekomst opbouwen ! Het gaat me niet om geld

Ik kan je verzekeren dat dat opbouwen ook prima kan met twee huizen hoor. Wij zijn nu een babykamer aan het inrichten, terwijl mijn huis nog steeds te koop staat en nu dus verhuurd is.

Het is gewoon zo dat je in deze tijd in je handjes mag knijpen als je je huis überhaupt verkoopt (vandaar de verhuur optie) én ik zie hier op het forum té vaak mensen die te weinig aan het geld denken en lekker bij elkaar intrekken, zonder zaakjes goed te regelen, en dat is wel belangrijk.
quote:Kastanjez schreef op 18 maart 2011 @ 16:55:

[...]

én ik zie hier op het forum té vaak mensen die te weinig aan het geld denken en lekker bij elkaar intrekken, zonder zaakjes goed te regelen, en dat is wel belangrijk.

Helemaal waar! Zoals mijn vriend ook steeds zegt: wanneer het aankomt op financiën, dan blijft een relatie - hoeveel je ook van elkaar houdt en hoe zeker je ook denkt te zijn - uiteindelijk toch nog een zakelijke overeenkomst.

Want ook voor ons geldt: door schade en schande wordt men wijzer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven