Samenwonen. Tips gevraagd.

10-01-2009 20:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan samenwonen. Ik heb twee kinderen en zij gaan natuurlijk ook mee.

Hoe regelen we het beste de financiële kant van het samenwonen?

Ik stelde voor ons inkomen op 1 berg te gooien. Maar later dacht ik dat dit wellicht verwarrend kan zijn?

We gaan wonen in zijn huis.(koop) Natuurlijk zullen we vaste lasten e.d samen verdelen.

Hoe kunnen we dit het beste regelen?

En, zie ik nog wat over het hoofd?

Heel simpel: We zien ons samen héél oud worden maar je hebt ook nog zoiets als het noodlot. Kortom: garanties heb je nooit.

Aanvullende informatie:

Mijn vriend is gescheiden en heeft 2 kinderen. Ik ben nooit getrouwd geweest en heb ook 2 kinderen.

Samen krijgen mijn vriend en ik een kindje.

Hij zal het kindje erkennen.

Voor de rest staat er in ieder geval niets op papier/ is niets echt duidelijk.

Hoe te beginnen?
Hai, ik heb er zelf geen, dus eigenlijk weinig praten haha

Maar aangezien er kinderen in het spel zijn en je natuurlijk financieel voor hen moet kunnen zorgen, lijkt het me goed een samenlevingscontract af te sluiten.

Zo kan je in ieder geval voor je kinderen dingen vastleggen, dat jij bijvoorbeeld niet uit zijn huis gekickt kan worden (ik overdrijijijf....maar je begrijpt denk ik wat ik bedoel)

Verder veel plezier!!
Zorg ok ervoor dat als hij zou overlijden dat jij in het huis mag blijven woorden. Zoek het aub goed uit, zeker omdat er aan beide kanten kinderen zijn. Want je denkt: dat overkomt me niet.......maar helaas is dat niet altijd zo en dan kun je het het beste maar goed geregeld hebben!

Kijk ook of je je wilt inkopen in zijn koophuis of niet. En wil je gewoon meebetalen aan de hypotheek (al staat het huis niet op jouw naam?)

Succes!
Laat je adviseren door een notaris. Regel in elk geval een samenlevingscontract en testamenten. In die documenten kun je de meeste zaken goed regelen. Zorg daarnaast dat je partner ouderlijk gezag krijgt over het kind van jullie samen. Veel geluk samen.
Neem een samenlevingscontract. Het geld op een hoop gooien, zou ik niet zo snel doen. Mijn vriend heeft afgelopen maart verteld dat hij gokverslaafd is en dat hij een schuld heeft van 1 ton. Ik had hem een paar maanden daarvoor 27.000 euro van mijn spaargeld geleend om een schuld af te lossen (lang verhaal, maar ik wist niet dat het zo'n schuld was). Gelukkig heb ik bij de notaris liggen dat dat geld aan hem geleend is. Ik wil absoluut niet zeggen dat het bij jullie ook gebeurd, maar zo zie je maar dat zo iets altijd kan gebeuren. We zijn nog wel bij elkaar hoor!
...
anoniem_74944 wijzigde dit bericht op 10-01-2009 21:47
Reden: nog bezig met text!
% gewijzigd
Hoewel trouwen niet onze voorkeur heeft -met name bij hem- zou hiermee heel veel geregeld zijn? Of is dat niet persé nodig? Omdat tegenwoordig alles vastgelegd/geregeld kan worden via notaris?

En welk prijskaartje hangt hier aan vast?

Vind het best moeilijk! Ik vind het zo lastig om iets te regelen ''voor het geval' dat. Terwijl we het zo heerlijk hebben samen.

Hoewel vriend en ik dit wel eens hebben besproken zijn we er nooit dieper op in gegaan. En dat zal straks wel gebeuren. Hoe kan ik duidelijk aangeven dat de boel regelen/vastleggen ook echt belangrijk is?

En kan iemand een tijdsindicatie aangeven wanneer je naar de notaris gaat? Of zo'n samenlevingscontract afsluit?
FleurtjeFee, ik denk dat alle informatie wel op internet te vinden is maar dat de belangrijkste stap, namelijk het er met hem eerst over hebben, mist in dit verhaal. Is hij er zelf nooit over begonnen?
quote:FleurtjeFee schreef op 10 januari 2009 @ 21:53:

Hoewel trouwen niet onze voorkeur heeft -met name bij hem- zou hiermee heel veel geregeld zijn? Of is dat niet persé nodig? Omdat tegenwoordig alles vastgelegd/geregeld kan worden via notaris?

En welk prijskaartje hangt hier aan vast?

Vind het best moeilijk! Ik vind het zo lastig om iets te regelen ''voor het geval' dat. Terwijl we het zo heerlijk hebben samen.Hoewel vriend en ik dit wel eens hebben besproken zijn we er nooit dieper op in gegaan. En dat zal straks wel gebeuren. Hoe kan ik duidelijk aangeven dat de boel regelen/vastleggen ook echt belangrijk is?

En kan iemand een tijdsindicatie aangeven wanneer je naar de notaris gaat? Of zo'n samenlevingscontract afsluit?Juist omdat je om elkaar geeft wil je de zaken goed regelen voor als één van de partners zou komen te overlijden. Bovendien is een samengesteld gezin ook juridisch een ingewikkelde constructie. Dus ook voor jullie (stief-) kinderen wil je de zaken goed geregeld hebben. Je regelt dergelijke zaken overigens vóórdat je een huis koopt of gaat samenwonen.
quote:Sensy12 schreef op 10 januari 2009 @ 22:05:

FleurtjeFee, ik denk dat alle informatie wel op internet te vinden is maar dat de belangrijkste stap, namelijk het er met hem eerst over hebben, mist in dit verhaal. Is hij er zelf nooit over begonnen?

Ja hoor we hebben het wel besproken. Ik heb nu over de puntjes op de i zetten.

Keuze maken gaan we naar een notaris? Of samenlevingscontract? Trouwen? Vergeet ik nog iets?

Waar beginnen we nu werkelijk?

Want alles staat vast. Maar is niet duidelijk.
@Wuiles: Jaa, mooi gezegd dat juist omdat we van elkaar houden het goed geregeld moeten hebben!

Oke dus vóór het samenwonen moeten we al stappen gaan ondernemen.

Nog effe wat vraagjes op een rij:

- Zou met trouwen alles direct geregeld zijn ?

- Samenlevingscontract: is dit voldoende? Of komt hier nog wat bij om vast te leggen?

- Financiële zaken: Hij zal de vaste lasten voor zijn rekening nemen. En ik zaken als boodschappen/benzine/onvoorziene uitgaven.

Kortom: geen aantoonbare investering maar wel degelijk belangrijk. Leg je zoiets ook vast?

- En het huis. Die heeft hij gekocht. Daar gaan wij samenwonen. Hij woont daar zelf al jaren. Maar op welke manier is dit wél of niet mijn huis? Kan iemand hier meer helderheid over geven?
Ik zou het huis lekker op zijn naam laten staan, verder niets mee doen.

Mocht het fout gaan kun je zo weg wandelen, zonder enig gedoe.

Maar ja, da's mijn persoonlijke mening , gebaseerd op mijn eigen nare ervaring. Dus tja.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Je bent het verplicht aan je kinderen de boel fatsoenlijk op een rijtje te zetten. MINIMAAL lijkt me dan 2 testamenten (namelijk wat moet er met kindjes geld en huis gebeuren na overlijden) Ik mag hopen dat je met kinderen die ook al hebt eigenlijk. Ten tweede een samenlevingscontract, ik neem voor het gemak even aan dat jij geen huis achter de hand hebt zou het toch uit gaan, of je partner onverhoopt overlijden. Tot slot zou je naar pensioenen/ overlijdingsrisicoverzekering moeten kijken. Dit zijn de dingen die ik als leek kan bedenken, ga alsjeblieft naar een notaris want als dit mis gaat dan zijn je kinderen ws de dupe.
Met vriend over gehad en toch viel dit wat tegen. Voor hem was het onduidelijk wát ik wilde vastleggen.. En dat we dan maar naar een notaris moesten.

Mmm wat kunnen we daar nou precies doen dan?! Ik kom er niet uit namelijk. Mijn vriend zegt zelf ook 'wat wil je precies vast leggen dan?!' En ik weet dat dus eigenlijk ook niet.

Op dit moment denk ik gewoon dat we óók moeten denken op langer termijn. Straks zijn we jaren verder en er zou niets op papier staan. En er gebeurt hém wat. En dan? Moet ik dan stante pede het huis uit? Hoeveel recht heb ik dan? Hij heeft ook 2 kinderen uit een eerder huwelijk.

Hoe vat je nou zoiets samen? Want dát is het natuurlijk nooit alleen.

Heb wat opgezocht op i-net over partner-registratie. Dat is toch wel gelijk aan trouwen qua wetgeving. Maar dan zonder ja-woord.

Ik wil toch eens opperen om een partnerregistratie aan te gaan. Hebben we hiermee de belangrijkste zaken vastgelegd? Ik weet dat met de kids het weer apart geregeld moet worden. Hoe dan?

Kijk, ik word niet wijzer van de legio info-boekjes, lappen tekst op internet, gesprekken met anderen, of het advies ''ga naar een notaris''. Daarom vraag ik het hier en persoonlijke verhalen. Ieder heeft zo een kijk op zaken en kan 't wellicht helder voor me krijgen want ik zit nog in het stadium van orienteren en dat ik er vooral geen bal van snap. Want is vastleggen nou écht nodig? Of valt het allemaal wel reuze mee?

Hoewel ik dat laatste ook wel betwijfel.

Overtuigd ben ik nog niet.

En trouwen? Wáárom doen mensen dat? En waarom juist niet?
Wat er geregeld moet zijn:

Wat is van wie? Hoeveel draagt een ieder bij in de huishouding? Hoe zit het met de vermogensopbouw als hij het huis betaald en jij de bootschappen?

Hoe moet dat als jullie uit elkaar gaan? Welke termijn is er voor jou om te vertrekken? Of ga jij juist dan het huis van hem kopen zodat je kinderen meer rust hebben?

Moet er na uit elkaar gaan alimentatie betaald worden?

Testamenten, wie krijgt wat nahet overlijden? Vooral in verband met de kinderen. Erven jou kinderen ook van hem en ogedraaid?

Als zijn kinderen het huis erven (dat doen ze dacht ik altijd voor een deel), ookal ben jij eerste erfgenaam), mag jij dan blijven wonen? Heb je vruchtgebruik en verblijfsgeding?

Als de kinderen nog minderjarig zijn als hij overlijdt (of jij), wie houdt er dan toezicht op hun vermogen, jij of zijn ex of iemand anders?

Waar blijven de kinderen als een van jullie overlijdt? Gaan jou kinderen dan bij hun vader wonen of blijven zij bij je vriend omdat zij daar gewend zijn?

Dit zijn zomaar een paar vragen die ik geregeld zou willen hebben. Ik weet niets van recht af, dus ik weet niet wat voor dingen ik over het hoofd zie, maar ik zou het minimaal over dit lijstje met je vriend hebben en dan opschrijven wat jullie de ideale situatie vinden en dan een afspraak bij de notaris maken om te kijken hoe dit in een contract gegoten kan worden.

Of dat door huwlijkse voorwaarden of samenlevingscontract gebeurd maakt geloof ik niet zo heel veel uit, alleen dat door een huwlijk veel dingen al automatisch geregeld zijn, maar misschien niet op de manier waarop jij het wilt en dat moet jij dan weer veranderen met de huwelijkse voorwaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven