scheiden en vrije sector woning behouden
woensdag 30 juli 2025 om 17:29
Hallo
wij gaan scheiden en wonen samen in een vrijesectorwoning die op beide naam staat, nu zou 1 van ons in de woning willen blijven maar de huur is te hoog.
De woningbouw kan niets voor ons betekenen, omdat het een vrijesectorwoning is, is er een manier om wel in de woning te blijven, maar dan met een lagere huur.
wij gaan scheiden en wonen samen in een vrijesectorwoning die op beide naam staat, nu zou 1 van ons in de woning willen blijven maar de huur is te hoog.
De woningbouw kan niets voor ons betekenen, omdat het een vrijesectorwoning is, is er een manier om wel in de woning te blijven, maar dan met een lagere huur.
zaterdag 2 augustus 2025 om 10:02
Kijk in je huurcontract!
Ik woon ook in een vrije sectorwoning met mijn gezin, en in mijn huurcontract staat duidelijk dat er géén aanspraak gemaakt kan worden op een huurverlaging bij relatiebeëindiging. Ook is er geen begeleiding naar een goedkopere (sociale) huurwoning mogelijk.
Belangrijk is wel dat je je direct opnieuw inschrijft bij Woningnet. Ik heb intussen iets van 36 punten opgebouwd en omdat ik altijd vrije sector heb gewoond, ben ik die punten nooit kwijtgeraakt. Maar mocht ik ooit gaan scheiden (hopelijk nooit!) kan ik dus wel direct doorstromen naar een sociale huurwoning.
Ik woon ook in een vrije sectorwoning met mijn gezin, en in mijn huurcontract staat duidelijk dat er géén aanspraak gemaakt kan worden op een huurverlaging bij relatiebeëindiging. Ook is er geen begeleiding naar een goedkopere (sociale) huurwoning mogelijk.
Belangrijk is wel dat je je direct opnieuw inschrijft bij Woningnet. Ik heb intussen iets van 36 punten opgebouwd en omdat ik altijd vrije sector heb gewoond, ben ik die punten nooit kwijtgeraakt. Maar mocht ik ooit gaan scheiden (hopelijk nooit!) kan ik dus wel direct doorstromen naar een sociale huurwoning.
zaterdag 2 augustus 2025 om 10:28
Bedoel je dat je echt de huur niet op kan brengen, of dat je met één inkomen niet meer aan de inkomenseis voldoet? Bij dat laatste is er namelijk wel vaak een mouw aan te passen als je een redelijke verhuurder hebt.
Als het om het eerste gaat, tja, dan is het gewoon dikke pech natuurlijk.
Als het om het eerste gaat, tja, dan is het gewoon dikke pech natuurlijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
zaterdag 2 augustus 2025 om 11:09
De huurprijs bepaalt of een woning vrije sector is of sociale huur, niet de type verhuurder.
Vrije sector betekent een woning met een huurprijs boven de huuroeslaggrens. En dan krijg je nooit huurtoeslag.
Je kunt ook een sociale woning huren van een makelaar of particuliere verhuurder en dan krijg je wel huurtoeslag.
TO geeft aan dat hij/zij vrije sector huurt (bij een woningbouwvereniging), dus dan is er geen huurtoeslag mogelijk.
Van een willekeurige woningstichting:
Patrimonium is een sociale verhuurder en verhuurt voornamelijk sociale huurwoningen voor mensen met een lager inkomen. Deze woningen hebben een kale huurprijs tot en met € 879,67. Daarnaast verhuren we ook een enkele vrijesectorwoning voor mensen met een hoger inkomen. Deze woningen hebben een kale huurprijs vanaf € 879,67 (prijspeil 2024). Voor deze woningen is geen huurtoeslag mogelijk. .
zaterdag 2 augustus 2025 om 11:27
Dit klopt.DronkenAardbei schreef: ↑30-07-2025 20:00Wat is op dit moment de kale huurprijs? Per 1 januari a.s. hebben nl. ook mensen met een middenhuur woning (in 2025 bijna € 1.200,- kale huur) recht op huurtoeslag. Maar dan alleen over de huurprijs van de sociale huur (rond de € 900,-).
Dat kan dan toch een paar honderd euro huurtoeslag p.m. opleveren.
Andere optie is een medehuurder zoeken, bijv. vriend(in), familielid e.d. Daarvoor heb je dan wel toestemming nodig van de verhuurder.
In 2026 komt er een nieuwe groep bij die recht krijgt op huurtoeslag: huurders met een lager inkomen en een hogere huur. Deze huurders hebben qua inkomen recht op huurtoeslag, maar krijgen dat nu nog niet omdat hun huur boven de maximum huurgrens ligt. Vanaf 2026 kunnen zij net als huurders van een sociale (gereguleerde) huurwoning, huurtoeslag aanvragen over het huurdeel tot € 900,07 (bedrag 2025). Dat wordt mogelijk door het vervallen van de maximum huurgrenzen als voorwaarde voor het recht op huurtoeslag. 170.000 huishoudens kunnen hierdoor huurtoeslag krijgen, voor gemiddeld € 175 per maand.
Dit zou zeker kunnen schelen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in