Scheiden wat nu?

20-10-2010 19:35 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik had al een onderwerp lopen op het forum, maar helaas is het nu van een niet goed huwelijk naar scheiding gegaan.

Afgelopen zondagavond heeft mijn man dit aan mij verteld. Hij wil scheiden. Na bijna 4.5 jaar huwelijk, 9 jaar samen zijn, 2 kinderen van 3 jaar en van 8 maanden oud.

Hij zegt dat zijn gevoel voor mij weg is. Dat sinds we kinderen hebben gekregen 3 jaar geleden ik veranderd ben (ja ik ben moeder geworden net als hij vader is geworden)

Hij zegt dat hij al ruim ander half jaar ongelukkig rondt liep. Voor mij kwam het echt als donderslag bij heldere hemel.

Dit was even het verhaal in het kort.

Wie o wie kan mij advies geven of even een positieve praat.

Ik weet niet goed waar ik nu moet beginnen met advies inwinnen wat zijn mijn rechten en plichten, kinderen nieuwe woning enz enz Hoe pak ik het allemaal aan?

Ik merk aan mijn man dat hij al veel verder is hierin en dat ik echt zoiets heb heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp wat moet ik nu doen

bedankt voor het lezen en alvast voor jullie advies
Nou aangezien hij hier ook geboren is. En daarbij als we het huis nu gaan verkopen alleen maar verlies lijden ivm verbouwingen die we nog niet zo lang geleden hebben laten doen dus extra hypotheek. Daarbij wil ik hier ook niet meer wonen, maar ik hou het nog wel even uit hier.

Maar het zou voor mij ook makkelijker zijn als ik weet wat ik aan huur enz kwijt zou zijn ivm het financiele plaatje wat we willen maken, zodat hij ook weet wat hij aan mij kwijt is.

Ik denk zelf ook wel dat er bij mijn man een ander in het spel is en dat komt ook door een opmerking wat hij heeft gemaakt van de week. Hij had gezegt het zou toch niet raar zijn als ik over een maand, of over 2 maanden iemand anders zou hebben? Nou dat zou ik wel heel vreemd vinden ja en dat heb ik hem ook gezegt.
Hoi Svm,

Ik heb ok je andere topic gelezen.

Ik heb geen ervaring met scheidingen, en advies kan ik je dus niet geven, maar zo te lezen zijn er hier al een aantal dames die wél advies kunnen geven gelukkig.

Wel wil ik je even een geven, en een compliment: je gaat er zo te lezen goed mee om en je lijkt me een sterke vrouw en een goede moeder waarvan de kinderen altijd op #1 komen.

Jij redt je wel dame!

Veel sterkte want een scheiding lijkt me zwaar.
o, en p.s: ik hoop voor je dat er geen ander in het spel is, maar dat gevoel kreeg ik wel op de ene of andere manier uit je vorige topic.. Hij was er ook zo snel uit dat hij wilde scheiden..
Mbt tot de woning. Als er onderwaarde is zul jij hem geld moeten geven, net zoals jij geld krijgt bij overwaarde. Laat dit goed uitzoeken door een advocaat, zodat het juridisch goed geregeld is. Kan hij de benodigde hypotheek krijgen op zijn salaris?

Ook voor partneralimentatie bestaan gewoon rekenmodellen. Een advocaat kan je hier prima over informeren. Misschien een idee om eens een gesprek met een advocaat aan te gaan? Het 1e consult is vaak gratis.
Nou hij zou dit huis kunnen betalen van zijn salaris. Dat doet hij nu ook al. Met mijn salaris doen we andere dingen.

Waarom zou ik hem moeten betalen als er onderwaarde op het huis zit? Ga ik na vragen

Ik ga straks naar een inloopspreekuur bij een advocaat en misschien dat ik daarna een eerste echte afspraak maak als die gratis is dan.
Ook hier middenin de scheiding. Sinds een maand of 3 is (nu) ex weg en wonen de kinderen en ik nog hier in de woning die straks van hem zal zijn. Zelf kan ik het niet betalen dus moet ik op zoek naar iets anders (via urgentie) Aanvragen hiervan laat nog op zich wachten aangezien ik eerst de papieren moet hebben waarop staat dat ik GEEN woning en hypotheek meer heb.

Ach, ik zit goed, denk ik dan maar. Hij heeft besloten om weg te gaan dus mag hij een tijdje wachten.

Ons huis heeft onderwaarde (woonde er net 4 jaar) maar hebben een constructie zodat ik hem geen geld hoef te betalen, maar ook geen belasting nav de "schenking"

Voor mezelf heb ik opgeschreven wat ik wil, in het belang van de kinderen bezoekregeling, voor het inrichten van mijn huis etc. Samen hebben we een conventant opgesteld waar we het beide mee eens waren. Tot op heden gaat het redelijk.

Helaas moet ik concluderen dat het meeste op mijn schouders terrecht komt en soms is dat zwaar.

Hoop echt op een eigen plekje zodat de rust terug komt. Maar dat zal nog wel even duren.
quote:svm schreef op 21 oktober 2010 @ 15:11:

Nou hij zou dit huis kunnen betalen van zijn salaris. Dat doet hij nu ook al. Met mijn salaris doen we andere dingen.

Waarom zou ik hem moeten betalen als er onderwaarde op het huis zit? Ga ik na vragen

Ik ga straks naar een inloopspreekuur bij een advocaat en misschien dat ik daarna een eerste echte afspraak maak als die gratis is dan.

Aangezien je (neem ik aan) de hypotheek hebt afgesloten op beide namen ben je beide aansprakelijk. Met overwaarde zou hij jou moeten uitkopen, krijg jij de helft van de overwaarde (als jullie het 50/50 hebben verdeeld) bij onderwaarde geldt hetzelfde maar dan andersom zeg maar. Als het huis, zeg maar, 20.000 minder waard is als dat de hypotheek hoog is dan hebben jullie beide een schuld van 10.000 die 10.000 moet jij da aan hem betalen.

Lastig dit soort dingen
Ja we hebben het 50/50 en ik snap ook dat je de schulden moet delen, maar als hij hier blijft zitten en er is een onderwaarde moet ik hem dan ook betalen? Ik ga het eens allemaal uitzoeken hoe en wat.

Balen voor je dat het huis zo lang op je laat wachten. Ik heb ook gekeken naar urgentie via de gemeente, maar dan kom je meestal niet in de aller beste wijken. buurten uit En dat wil ik en mijn man ook niet
Ja, als hij blijft zitten en de hypotheek overneemt of oversluit dan moet jij aan hem de onderwaarde betalen. Dat deel is van jou en moet jij inlossen. Net als dat hij de overwaarde aan jou moet geven.

Hier was het ook zo, maar omdat ex de inboedel houdt hebben ze dat tegen over mijn schuld gezet. Dit ivm schenkingsbelasting die IK anders moest betalen over het bedrag (hij schenkt mij namelijk de afkoop van de schuld........leuk hoor scheiden, belasting etc)

Hoop dat de advocaat je wat meer info kan geven.

Dat je terug wilt naar je eigen (oude) woonplaats is logisch of het te verwezenlijke is....... Bel de gemeente eens om te vragen hoe je daar aan een huur woning kan komen.

Hier in de gemeente moet je minsten econimisch gebonden zijn wil je een urgentie krijgen (en nog andere voorwaarden natuurlijk) Inschrijven gaat hier via woningnet en de wachtijden zijn MEGA
Nou ik weet nu al dat een groot gedeelte van de inboedel hier zal blijven.Aangezien ik verwacht kleiner te gaan wonen, dus veel dingen te groot zijn en daarbij weet ik ook niet of ik wel zoveel van ons samen wil behouden. Uit eindelijk ga ik toch opnieuw beginnen.

We hebben ook sinds april een jacuzzi in de tuin (een hele nieuwe achtertuin trouwens) en die mag hij natuurlijk ook hebben, want ja wat moet ik ermee en dat is toch een waarde van 11.000,00 euro of misschien nog iets meer zelfs.

Nou ik laat me zeker niet opjagen hoor. En zo lang ik niks heb blijven we hier zitten en blijf ik ook gewoon mijn werk hier doen en zal ik dat zeker niet opzeggen. De bedoeling is wel dat ik straks in mijn nieuwe woonplaats ga werken. Ik ben nu aan het kijken of ik iets via een makelaar kan huren.
Waar ik zo bang voor ben, dat hij de kinderen wil opijzen. En daar bedoel ik mee Co ouderschap, want mijn man heeft tot op heden alleen maar gewerkt en niet veel naar de kids om gekeken en dan zou hij nu Co ouderschap willen. Dat zou ik niet aan kunnen vooral omdat ik 100 km hier vandaan wil gaan wonen.
Misschien moet je dan niet 100 km verderop gaan wonen. Het zijn ook zijn kinderen, hij heeft net zoveel recht op ze als jij.
quote:Dahlia74 schreef op 21 oktober 2010 @ 13:33:

Hoewel je dat misschien niet wilt kan het zijn dat je man dit wel moet betalen.Je kunt afzien van je recht op partneralimentatie, maar dan loop je wel weer bepaalde rechten mis als je een uitkering aanvraagt. Mijn ex en ik hebben afstand gedaan van dat recht, en ik ben er wel blij om, aangezien ik werk en hij zijn baan enkele maanden na de scheiding verloor.
maar to, ik neem toch aan dat hij wel van plan is om fulltime te blijven werken? (of ik heb eroverheen gelezen) Dan lijkt mij dat hij weinig kans heeft op co-ouderschap, dat is dan toch ook helemaal niet te doen voor hem..
Hoi Svm, heb je vorige topic ook gevolgd. Vervelend dat jullie toch gaan scheiden. En natuurlijk ga je het prima redden, al zal het met vallen en opstaan zijn.

Ik wil je wel meegeven, dat hoewel het best te begrijpen is, ik je keuze om 100 km verderop te gaan wonen, een lastige vind. Want nu beslis jij eigenlijk voor je kinderen én voor je man (van wie jij wel partneralimentatie wil accepteren en voor wie zijn baan dus belangrijk is), dat ze elkaar heel weinig (kunnen) zien.

Ik vind mijn ex een lapzwans maar vind dat mijn kinderen zelf mogen bepalen of ze dat (ook) vinden . Oftewel: wat mijn persoonlijke gevoelens verder ook zijn, ik wil het contact tussen mijn kinderen en hun vader niet in de weg staan. Ook al vindt hij zelf twee weekendjes per maand meer dan genoeg, ik wil niet dat mijn kinderen mij later verwijten dat ze geen band met hun vader hebben...
quote:zwolleneesje schreef op 21 oktober 2010 @ 22:14:

maar to, ik neem toch aan dat hij wel van plan is om fulltime te blijven werken? (of ik heb eroverheen gelezen) Dan lijkt mij dat hij weinig kans heeft op co-ouderschap, dat is dan toch ook helemaal niet te doen voor hem..Mijn man had ook co-ouderschap en werkte fulltime en onregelmatig. Kon niet anders. Je kind kan gewoon naar de kinderopvang dan die paar dagen zoals veel werkende ouders dat doen.
Nou ik hoop dat mijn man en ik eruit komen wat de kinderen betreft. Het belangrijkste zijn de kinderen, maar ik denk ook wel dat het belangrijk dat hun moeder gelukkig is. En als ik hier zou blijven wonen zou ik daar heel ongelukkig van worden dit ivm mijn schoonouders (lang verhaal) maar die spelen een hele grote rol hierin.

Ik ga er gewoon rustig over nadenken hoe en wat. Tenslotte heb ik het nieuws pas zondagavond gehoord. En als het aan mij zou liggen zouden we niet eens gaan scheiden. Het zit me zo dwars dat mijn man niet eens de moeite wil nemen om het nog te proberen. We hebben nooit ruzie gehad enz. Zijn gevoel is voor mij weg zegt hij en dat komt sinds we kids hebben te weinig aandacht voor elkaar hebben (ik ga hem te weinig aandacht volgens hem) Dat is toch iets waar aan gewerkt kan worden denk ik dan.

Mijn man heeft nooit zoveel tijd en aandacht aan de kinderen besteed en een dag ouderschapsverlof had hij er ook nooit voor over ivm carriere en nu zou hij ineens Co ouderschap willen. (ook dit is een lang verhaal)
Hoi,

Hier nog een ervaringsdeskundige....

Wat heel belangrijk is...behoud je basis !!!

Ik ben toen ik met mijn ex ging samenwionen voor hem van wets naar oost Nederland verhuisd. TOen we zouden scheiden was ook mijn eertse reactie: terug naar het bwesten, mij roots. Maar achteraf ben ik heel bluij dat ik dat niet gedaan heb. Dat is teveel verandering in 1 keer. Je moet eerst zorgen voor huisversting in je huidige regio. Dan alles rondmaken zodat je officieel gesscheiden bent, Mijn advies, probeer het met 1 advocaat, is het snelst en goedkoopst.Probeer zelf zoveel mogelijk voor te bereiden, dit scheelt veel geld. Elk telefoontje wordt berekend !Dus probeer een vast tarief af te spreken voor de hele afwikkeling. Wat ik belangrijk vind was dat mijn basis bleef, mijn werk, woonplaats en vrienden. Probeer alles in stukjes te hakken. Eerst de afwikkeling, dan rust vinden en dan pas beslissen waar je je wilt vestigen. Ik ben heel blij dat ik mijn werk en vrienden hier niet heb opgegeven en heb mijn weg weer gevonden. Natuurlijk verlang ik weleens naar mijn roots maar denk ook aan wat je hebt opgebouwd !

Sterkte !!!
@svm: hoe gaat het ondertussen met je?
tiepetje,

bedankt voor je berichtje. Daar heb ik wel wat aan. Nou we zijn nu ruim een week verder en ik denk er nu ook wel iets anders over om dus toch hier te blijven wonen aangezien mijn werk, vrienden enz enz en daarbij ik vind het voor mezelf denk ik ook een fijn gevoel als ze een weekend bij de vader zijn dat ik toch in de buurt ben.

En inderdaad alles stap voor stap. Soms wel makkelijker gezegt dan gedaan.

We willen het inderdaad proberen met 1 advocaat, dus we zien wel hoe dat loopt.

Ik vind het nu wel erg belangrijk om goede en geschikte woonruimte voor mij en de kids te vinden.

Maar hoe ben jij door deze moeilijke situatie gekomen? Zag jou man het ook niet meer zitten?

Zou ik ooit nog weer gelukkig kunnen worden met een andere man. Dat is mijn grote vraag. Niet dat ik nu aan andere mannen zit te denken, want ik hou waanzinnig veel van mijn huidige man. Was het maar een stoute droom.
maria2005,

Wat lief dat je aan me denkt. Het gaat redelijk met mij. Probeer even wat rust te nemen, dus even niks uit te zoeken en onze eerste afspraak voor volgende week bij de Mediator af te wachten en vanuit daar weer verder te kijken.

Mijn man slaapt soms een paar dagen thuis en dan weer een aantal dagen ergens anders. Dit om wat rust te behouden in huis. Dat is wel fijn. Gelukkig kunnen we nog steeds samen door 1 deur, maar echt praten heeft geen zin. Afgelopen weekend heb ik nog wel huilent mijn gevoelens en gedachtens naar hem geuit. Dat deed wel iets met hem, maar zal niks aan de situatie veranderen ben ik bang.

Vandaag ben ik een beetje down. Probeer wel gewoon te werken en alles door te laten gaan, maar dat is soms niet altijd even makkelijk.

Zit er wel aan te denken om misschien toch hier in de buurt te blijven wonen inpaats van terug naar mijn geboorte plaats te gaan dit omdat ik ook mijn werk, vrienden enz enz heb opgebouwd en dat geeft mij wel weer een vertrouwd gevoel.

Genoeg om over na te denken dus.
Hier ook dagen van pure chagerijnigheid, mezelf zielig vinden, erg verdrietig zijn................Maar het mag!! vind ik.

Het is niet niks om zomaar "aan de kant gezet" te worden.

En alles gaat gewoon verder en dan moet je ook nog van alles regelen!!

Hoe gaat dat bij jullie SVM? Al iets in zicht, woning of weet je hoe lang het duurt voor je iets hebt!

hier kan ik nog neit eens zoeken.................. Papieren die ik nodig heb zijn nog niet klaar. En zo duurt het half jaar steeds langer.
Ook hier een ervaringsdeskundige.... helaas......

Mijn ex zei me een half jaar geleden dat hij geen gevoelens meer voor me had en dat hij verliefd was geworden op mijn beste vriendin. Zo even na 8 jaar samen...... Ik wiilde er nog voor vechten maar toen hij ook nog bekende dat hij al 1,5 jaar vreemd ging met een collega was het voor mij wel klaar.

Dit was niet wat ik voor ogen had toen ik hem 6 jaar geleden het ja woord gaf...

De eerste maand kwam hij nog regelmatig thuis om toch ook regelmatig onze dochter te zien. Hij is wel meteen uit de koopwoning gegaan.

We zijn nu een half jaar verder.... de woning gaat de verkoop in. Ik heb nog geen zicht op een eigen huisje maar als we verkopen heb ik wel recht op urgentie. De scheiding is nu in zoverre geregeld dat de laatste documenten naar de advocaat moeten en dan kan het verzoek naar de rechtbank.

In het afgelopen half jaar ben ik zelf veranderd van een volgzame vrouw die haar eigen leven aan de kant zette naar een zelfverzekerde vrouw die geniet van ieder moment. Voor mij is het dus absoluut ook goed geweest dat dit gebeurt is. Maar dat had ik een paar maanden geleden ook niet gedacht.

Jij komt er ook wel!!!!
Druk aan het zoeken naar een huurwoning, maar dat is inderdaad niet zo makkelijk. Ingeschreven bij de gemeente(woningstichting) en ik zal er binnenkort heen gaan om te vragen wanneer je urgentie krijgt.

Mijn man wil graag in dit huis blijven wonen, maar dat hangt ook van mij af hoeveel partner alimistatie ik zou willen (nodig heb ivm huren woning en ik werk part time) Ik wil ook part time blijven werken aangezien ik met 2 kleine kinderen zit en de opvang er ook niet goedkoper op wordt.

a.s. maandag hebben wij een gesprek bij de Mediator voor de eerste keer dus ben benieuwd.

Heeft iemand ervaring met een ouderschapsplan en partner alimitatie?

Ik denk ook wel dat je er sterker uit komt.

Het zou gewoon super fijn zijn als ik zicht had op een leuke en geschikte woonruimte voor mij en de kids, dan zie ik dat al meer als een nieuw begin.
Hoi svm, ik kom je even sterkte wensen, voor zover je die nog niet hebt. Ik lees al een hoop strijdlust en daadkracht uit je postings en ook het nodige zelfvertrouwen. Je krijgt hier goede praktische tips. Steek in je zak waar je iets aan hebt. Onderzoek alles en behoud het goede.

En ik snap heel goed dat je naar jouw geboortestreek wilt verhuizen. Je hebt daar m.i. ook alle recht toe. Het komt zo te lezen het geluk van jou en daarmee je kinderen ten goede. Heel verstandig dus. Alleen: ga niet de extra kosten die je hierdoor hebt op jezelf verhalen. Op wie dan wel, dat is duidelijk.

Wat je ook doet, denk aan jezelf, denk zakelijk!! Over een paar jaar ben je jezelf eeuwig dankbaar. Een eigen advocaat zoeken vind ik lang geen dom idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven