(Schoon)familie

29-03-2011 14:31 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Er zullen vast meerdere topics over (schoon)familie geopend zijn en ik besef me dat er geen kant en klare oplossing aanwezig is maar ik hoop dat jullie voor mij een luisterend oor willen zijn en mij op weg kunnen helpen naar het leren accepteren van onderstaande situatie. Misschien zullen er reacties komen als: joh stel je niet aan maar ik kan er niks aan doen dat onderstaande me echt geraakt heeft en ik weet niet zo goed hoe ik uit mijn vervelende gevoel moet stappen en het naast me neer kan leggen.

Mijn vriend is laatst wezen eten met zijn zus, tijdens dit etentje gaf ze aan dat ze vind dat alles altijd op mijn manier moet en dat ik dat echt moet gaan veranderen. Ze refereert hiermee naar een gezamelijk weekendje weg waarin ik na anderhalf uur in de keuken te hebben gestaan aangaf: zullen we zo gaan eten?

Terwijl ik met name als het om de familie van mijn vriend gaat, echt enorm mijn best doe want mijn schoonmoeder en schoonzus zijn enorm kritische personen. Dit is niet alleen mijn gevoel maar wordt ook bevestigd door mijn vriend en door onze vrienden.

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en vanuit mijn schoonmoeder komt daar alleen maar commentaar op, laatst was mijn zwager samen met ons in het nieuwe huis, toevallig belde mijn schoonmoeder mijn zwager op en ik hoorde mijn schoonmoeder zeggen: oh ben je bij het nieuwe huis van soulsearch en vriendlief...is het wat??

Laatst had mijn vriend zijn moeder aan de telefoon en toen zei ze; sja nu zit je er echt aan vast he..

Die opmerkingen raken me, ze geven me het gevoel dat ik niet goed genoeg ben voor ze. Ik besef me dat dat mijn eigen onzekerheid is maar toch...Hoe kan ik hier mee omgaan?
Ik vind het een moeilijke situatie.

Wat ik je wel mee wil geven als tip is: probeer geen dingen in te kleuren op basis van wat er in het verleden is gezegd. Probeer opmerkingen neutraal en objectief te zien en laat ze niet negatiever kleuren door opmerkingen uit het verleden.

Veel moeders blijken moeite te hebben met het loslaten van hun zoon. Over het algemeen zijn alle opmerkingen gericht op het niet willen loslaten en niet zozeer op het niet voldoen van jou (of in elk geval niet meer of minder voldoen dan enig ander meisje)
Eelt op je ziel kweken. Totdat je het niet meer trekt. Ik heb onlangs besloten dat ik mijn schoonouders(nou ja, mijn schoonmoeder, maar dat houdt automatisch ook mijn schoonvader in) niet meer wil zien. Na 15 jaar van dergelijke opmerkingen was het voor mij klaar.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 maart 2011 @ 14:38:

Ik vind het een moeilijke situatie.

Wat ik je wel mee wil geven als tip is: probeer geen dingen in te kleuren op basis van wat er in het verleden is gezegd. Probeer opmerkingen neutraal en objectief te zien en laat ze niet negatiever kleuren door opmerkingen uit het verleden.

Veel moeders blijken moeite te hebben met het loslaten van hun zoon. Over het algemeen zijn alle opmerkingen gericht op het niet willen loslaten en niet zozeer op het niet voldoen van jou (of in elk geval niet meer of minder voldoen dan enig ander meisje)Ik vond die opmerking van die zus anders ook een hele erge. Zij moet veranderen. Ja, daag.
Het eerste wat mij te binnen schiet is "Probeer minder hard in de smaak te vallen". Het lijken mij(uitgaande van jouw beschrijving) personen die nooit tevreden zijn. Dan kan je het beter op je eigen manier doen en jezelf zijn, want het resultaat(kritische/ontevreden schoonmoeder/zus) blijft hetzelfde.
I choose happy!
Mijn schoonmoeder was in het begin ook kritisch op onze relatie (daarbij had ze overigens een valide punt, maar wij waren ons beide bewust dat het een valide punt was en wilden er desondanks voor gaan).

Doordat ze in het begin soms commentaar had en schoonmoeder en ik blijkbaar nogal een andere visie hebben op dingen had ik heel erg de neiging als alles op kritiek op MIJ te zien. Toen ik probeerde het los te laten realiseerde ik me dat het niet gaat om kritiek op mij, het waren opmerkingen die ik op mezelf betrok EN die ik niet goed kon plaatsen waardoor ik gelijk dacht dat het kritiek was.

Het gaat nu een stuk beter tussen ons, al zou ik nooit een week met mijn schoonfam. op vakantie willen omdat ik de band met mijn schoonoeder te complex vind.
Een oor in en het andere er weer uit. Probeer er zoveel mogelijk niet over na te denken. Je kunt ze toch niet te veranderen.
@ Kaaaatjee

Ik zeg ook steeds tegen mezelf: laat maar gaan, dit is niet persoonlijk naar mij toe bedoeld maar een moeder die beschermend is naar haar zoon. Het gekke is dat ik de opmerkingen van mijn schoonmoeder makkelijker van me af kan laten glijden.

Maar de opmerking van zijn zus die raakte me wel, ze kent me niet eens goed genoeg en bespreekt het niet eens met mij maar wel met haar broertje. Met name de opmerking: dat moet ze echt wel veranderen hoor..Sjeemp
quote:luna1 schreef op 29 maart 2011 @ 14:41:

[...]

Ik vond die opmerking van die zus anders ook een hele erge. Zij moet veranderen. Ja, daag.

En zussen kunnen daar ook een handje van hebben is mijn ervaring.

Bij een ex van mij vonden zowel moeder als zus het eigenlijk maar niets dat er nu een derde vrouw in zijn leven was. Dat ze zijn aandacht moesten delen met een ander.

(en ja ik val op moederskindjes....)
Wat was de reactie van jouw vriend op zijn zus hierop als ik vragen mag
quote:SoulSearch schreef op 29 maart 2011 @ 14:44:

@ Kaaaatjee

Ik zeg ook steeds tegen mezelf: laat maar gaan, dit is niet persoonlijk naar mij toe bedoeld maar een moeder die beschermend is naar haar zoon. Het gekke is dat ik de opmerkingen van mijn schoonmoeder makkelijker van me af kan laten glijden.

Maar de opmerking van zijn zus die raakte me wel, ze kent me niet eens goed genoeg en bespreekt het niet eens met mij maar wel met haar broertje. Met name de opmerking: dat moet ze echt wel veranderen hoor..Sjeemp

Die opmerking is ook niet echt subtiel te noemen inderdaad. Ik snap wel dat dat je raakt, je wilt toch graag in de smaak vallen. Heeft je vriend erop doorgevraagd? Wat zou je moeten veranderen en waarom?

Het feit dat ze zich ongelukkig uitdrukt betekent niet dat ze je niet accepteert.
Dat wilde ik dus net vragen, hahaha
Als je de goedkeuring van die kant niet hebt, dan kan je maar beter ophouden je best te doen, want dat werkt toch niet. Ook al ben je volledig perfect, dan weten zij nog wel commentaar te leveren.

Je bent met je vriend, niet met je schoonfamilie, die heb je er gratis en voor niets bij gekregen, maar dat wil nog niet zeggen dat je er iets mee moet voor de goede vrede. Blijf gewoon bij die mensen uit de buurt en sterk jezelf. Je kan op een goede dag gewoon aangeven dat ze eens op moeten houden met dat ellendige gedoe, dat je daar niet van gediend bent, dan zijn ze vast en zeker even beledigd, maar dan kan jij tenminste weer verder met leven en zij weten waar ze aan toe zijn.

Vergal je leven niet voor dat soort mensen dame, want zolang je niet van je afbijt, zit je er de rest van je leven mee opgescheept en blijf je het schopgat van de schoonfamilie.

Niet accepteren, ook niet voor de goede vrede.
Het nadeel van die moederskindjes is dat ze meestal niet genoeg ruggengraat hebben om tegen hun moeder/zus/wie dan ook in te gaan en heel duidelijk te maken dat je niet gediend bent van valse opmerkingen richting de partner en dat ze die dus achterwege dienen te laten als ze prijs stellen op goed onderlinge verhoudingen.
Mijn vriend werd inwendig erg boos op zijn zus maar heeft mij op een nette manier naar haar toe verdedigd.

Laatste hadden ze ook commentaar op zijn beroep, vonden ze maar onder zijn niveau. Op een gegeven moment zei zijn zus tegen hem: ach we moeten maar accepteren dat jij ervoor kiest jouw leven op deze manier in te delen...Zakt mijn broek enorm van af..
Het is lastig, moeders kunnen moeilijk hun zoontje loslaten geloof ik. Probeer anders het contact te minimaliseren? Alleen met verjaardagen, en dan door te buffelen? Wat zegt je vriend hier eigenlijk van?

Ik had ook zo'n schoonmoeder ooit (ik heb zelfs 2 van deze exemplaren gehad) en toen zoonlief wegging naar een ander (hoe kies ik ze toch uit) was ik opeens fantastisch en het nieuwe mokkel stom. Sjah. Het is bij sommige mensen nooit goed
@ cateautje

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik denk niet dat je het kunt veranderen. Je krijgt alleen maar meer wrijving. Natuurlijk hoef je niet alles te pikken.
Het feit dat ze zich ongelukkig uitdrukt betekent niet dat ze je niet accepteert

Je hebt gelijk Kaatjee maar gevoelsmatig voelt het wel zo...dat ze me niet moet.
quote:luna1 schreef op 29 maart 2011 @ 14:48:

Het nadeel van die moederskindjes is dat ze meestal niet genoeg ruggengraat hebben om tegen hun moeder/zus/wie dan ook in te gaan en heel duidelijk te maken dat je niet gediend bent van valse opmerkingen richting de partner en dat ze die dus achterwege dienen te laten als ze prijs stellen op goed onderlinge verhoudingen.mijn ervaring is dat die ruggegraat met de jaren steeds sterker wordt Hoef nu niet meer te twijfelen of manlief mijn kant kiest of zijn moeders... En daardoor denkt schoonmoeder ook steeds langer na voordat ze iets zegt. Maar dat is dus ook na jaaaaaaren zo gegroeid.
Heel herkenbaar.. Volgens mijn man vonden zijn ouders me geweldig! Sinds een zware zwangerschap en een nog zwaardere bevalling denk ik niet meer dat ze me zo geweldig vinden. Ben op veel onbegrip gestuid ("ach het hoort erbij" terwijl je niks binnen houdt en alleen maar afvalt), met kerst te beroerd om hier te komen (opa en oma komen nou eenmaal elk jaar en dat is traditie) en zelfs met nieuwjaarsdag (ik

was hoogzwanger en het ging slecht met me) moest mijn man daar heen want ze konden niet hierheen om dezelfde reden als met kerst.. Nou is mijn man ook een ass eerste klas dat ie me alleen liet maar ok..

Geen oplossing van mij, maar weet dat je niet

als enige je zo voelt. Ik probeer me erbij neer te leggen dat t niet anders is en ook niet zal worden. Misschien voor jou een tip om hetzelfde te doen. Waarom energie verspillen door je te ergeren en je niet goed genoeg te voelen. Hoe zij reageren zegt meer over hen dan Over jou

Succes!

Ow ja niet alle schoonouders zijn "slecht" hoor, dat wil ik wel ff duidelijk erbij zetten
quote:SoulSearch schreef op 29 maart 2011 @ 14:51:

Mijn vriend werd inwendig erg boos op zijn zus maar heeft mij op een nette manier naar haar toe verdedigd.

Laatste hadden ze ook commentaar op zijn beroep, vonden ze maar onder zijn niveau. Op een gegeven moment zei zijn zus tegen hem: ach we moeten maar accepteren dat jij ervoor kiest jouw leven op deze manier in te delen...Zakt mijn broek enorm van af..

Schoonzus had dus blijkbaar andere verwachtingen voor haar broer en andere dromen. Niet helemaal terecht, want het is zijn leven, maar ze doet wel haar best het te accepteren.

Ik snap dat het heel erg rottig is dat je geen automatische klik hebt met je schoonfam. maar de manier waarop je er het minste last van hebt is toch echt proberen het te relativeren en van je af laten glijden.
Ze hebben ook steeds kritiek op hem hoor...zijn baan, vinden zij niet goed genoeg. Sommige vrienden ook niet goed genoeg...zijn auto? is voor proleten..
quote:SoulSearch schreef op 29 maart 2011 @ 14:51:

Goh, ik hoor mijn schoonouders.

Op een nette manier verdedigen helpt niet. Dat type mens lijkt alleen hele klare taal te verstaan.

Mijn man is een paar maanden geleden enorm uit zijn slof geschoten tegen zijn moeder. Voor het eerst in 15 jaar. En eindelijk lijkt er iets aangekomen te zijn. Plus de aankondiging dat ik ze niet meer wil zien. Nu willen ze me ineens niet kwijt als schoondochter. Tsja, had je honderd en een vuile opmerkingen eerder moeten bedenken.
Maar jullie hebben gelijk: let it go Soulsearch...maar goed dat is iets wat ik moeilijk vind. Ik heb het liefst dat iedereen me lief, leuk en aardig vind en ik weet ook wel dat we niet in Little pony land wonen maar toch..

Ik zal proberen niet alles als persoonlijke afwijzing of kritiek op te pakken maar soms....soms moet ik een hoop woorden inslikken want ja ik kan niet altijd uitten wat ik op dat moment voel..
quote:SoulSearch schreef op 29 maart 2011 @ 14:55:

Ze hebben ook steeds kritiek op hem hoor...zijn baan, vinden zij niet goed genoeg. Sommige vrienden ook niet goed genoeg...zijn auto? is voor proleten..

Dit alles zegt dus allemaal veel meer over hen dan over je vriend en jouw. Blijkbaar hebben zij een wereldbeeld waarin andere dingen belangrijk zijn. Jij bent verstandig genoeg om te zien dat hun opmerkingen daar vandaan komen, dan ben je ook verstandig genoeg om voor jezelf te bepalen of je iets moet doen met de kritiek of dat je het naast je neer legt omdat dit zo wel bij jouw wereldbeeld past.

Ik zeg ook niet dat je alles maar moet laten gebeuren en dat je geen grenzen mag stellen, maar pas ervoor op dat je alles negatief interpreteert omdat je dingen in het verleden negatief kon interpreteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven