(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?
dinsdag 13 september 2022 om 21:38
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.
Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)
Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.
Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)
Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
zondag 18 september 2022 om 10:03
Ik snap heel goed dat als een van de kinderen een bijzonder goede baan heeft. En per jaar een paar ton verdient deze zn ouders af en toe wat ontlast of zelfs ondersteunen wanneer zij het zelf wat minder hebben. Maar die vlieger gaat hier volgens mij niet op.
Dus nee ik zou zeker niet de drie vakanties en alle (overbodige) luxe financieren omdat mn ouders dit van me eisen. Klinkt allemaal nogal bijzonder. Zeker met de wetenschap dat jullie dan ook gemakkelijker in de klem kunnen komen. Het grootste deel van Nederland moet pas op de plaats maken ivm hoge rekeningen. En daarbij het enorme energieverbruik.
Dus nee ik zou zeker niet de drie vakanties en alle (overbodige) luxe financieren omdat mn ouders dit van me eisen. Klinkt allemaal nogal bijzonder. Zeker met de wetenschap dat jullie dan ook gemakkelijker in de klem kunnen komen. Het grootste deel van Nederland moet pas op de plaats maken ivm hoge rekeningen. En daarbij het enorme energieverbruik.
zondag 18 september 2022 om 10:13
Vekl schreef: ↑13-09-2022 22:28Het gaat om een paar 100 euro per maand. Wat ik nog steeds een hoop geld vind. Het idee van de hypotheek zou zijn dat je het huis erft, dus het geld dan terug krijgt.
Andere opties zouden zijn het betalen van gwl, auto (met optie tot lenen) of abbonementen.
Mijn man vind inderdaad dat we bij moeten springen op het moment dat het niet meer lukt. Mijn probleem zit in het nu geld uitgeven als water om dan over 2 jaar tot se conclusie te komen dat het niet meer gaat en dan de hand op te houden.
TO, ik zou als ik jou was deze tekst, jouw eigen woorden.. eens hardop voorlezen aan jezelf en je man.. als er dan nog geen kwartje valt over hoe absurd dit is.. dan weet ik het ook niet meer.
En het erven van dat huis.. er zijn toch nog broers en zussen.. die moeten toch alsog hun erfdeel krijgen? Uitgekocht worden?
En abonnementen betalen? Glw? De auto?
Dit is toch krankjorum TO??
zondag 18 september 2022 om 10:20
De ouders zijn van na 1960, dat kan nog heel lang duren voordat zij het huis verlaten en er eventueel iets te erven valt. Straks zijn er alleen maar schulden te erven en heb je helemaal niets.
Ze zullen toch echt hun uitgaves moeten beperken en/of hun inkomsten verhogen.
zondag 18 september 2022 om 11:38
Dahlia74 schreef: ↑18-09-2022 10:01
Mijn moeder, geboren 1943, moest naar de huishoudschool en werd met 14 van school gehaald. Dat was heel normaal in die tijd, zij was niet de enige die het overkwam. De leraar heeft echt zijn best gedaan om mijn moeder naar de Mulo te krijgen, maar nee dat mocht echt niet. Haar oudere zus mocht wel studeren, mijn moeder was thuis nodig.
Mijn moeder, net iets ouder en enige dochter, moest nog dankbaar zijn dat ze naar de huishoudschool mocht, eigenlijk vonden haar ouders zelfs dat niet nodig. Ook bij haar kwam de meester aandringen dat ze eigenlijk naar de Mulo moest.
zondag 18 september 2022 om 11:59
Als (schoon)ouders zijn geboren tussen 1957-1960, dan ligt hun AOW-datum op 67 jaar, dus dan lijkt mij de conclusie dat zij te voorbarig zijn geweest met pre-pensioen opnemen als dat financieel niet genoeg is voor hun levensstijl.
Geboren in 1960 = AOW in 2027
Als zij nog jonger zijn, bijv. geboren 1963, dan krijgen zij AOW in 2030.
Dat zijn al 7-8 jaren waarin zij gewoon nog zelf kunnen gaan werken als zij extra geld willen hebben.
En wanneer zo'n eventuele geldstroom naar schoonouders er eenmaal is, ga je dat dan volhouden tot zo ongeveer het jaar 2045?
Hoe oud zijn jullie zelf tegen die tijd?
Hun hypotheek is blijkbaar nog niet afgelost, dus hoeveel (te verdelen met...?) blijft er straks over - na betaling van de erfbelasting?
Geboren in 1960 = AOW in 2027
Als zij nog jonger zijn, bijv. geboren 1963, dan krijgen zij AOW in 2030.
Dat zijn al 7-8 jaren waarin zij gewoon nog zelf kunnen gaan werken als zij extra geld willen hebben.
En wanneer zo'n eventuele geldstroom naar schoonouders er eenmaal is, ga je dat dan volhouden tot zo ongeveer het jaar 2045?
Hoe oud zijn jullie zelf tegen die tijd?
Hun hypotheek is blijkbaar nog niet afgelost, dus hoeveel (te verdelen met...?) blijft er straks over - na betaling van de erfbelasting?
zondag 18 september 2022 om 12:20
Dahlia74 schreef: ↑18-09-2022 10:01Het zou je verbazen, mar nog steeds zijn er kinderen die op jonge leeftijd moet gaan werken ipv studeren. Ik wist niet dat dat nog bestond, maar kwam dat vorige week ten gehore. Natuurlijk zijn het uitzonderingen, maar toch.
Mijn moeder, geboren 1943, moest naar de huishoudschool en werd met 14 van school gehaald. Dat was heel normaal in die tijd, zij was niet de enige die het overkwam. De leraar heeft echt zijn best gedaan om mijn moeder naar de Mulo te krijgen, maar nee dat mocht echt niet. Haar oudere zus mocht wel studeren, mijn moeder was thuis nodig.
Ipv studeren ja, maar niet met 13-14 jaar. Er is gewoon leerplicht.
zondag 18 september 2022 om 12:54
precies ditMachutookunbietjemeerzijn schreef: ↑13-09-2022 21:45Dus zij leven erop los en je man vindt het okee dat jullie dus langer door mogen werken om hun pleziertjes te sponsoren?
To, ze kunnen toch gewoon weer wat dagdelen aan het werk gaan, om geld te verdienen?
Zo oud zijn ze immers nog niet.
kerst71 wijzigde dit bericht op 18-09-2022 13:17
20.85% gewijzigd
zondag 18 september 2022 om 12:58
Studeren als ook geen MBO opleiding bijvoorbeeld. Ik wist echt niet wat ik hoorde, maar komt echt nog voor. Ouders die dat gewoon niet belangrijk vinden. Wel uitzondering uiteraard.AnAppleADay schreef: ↑18-09-2022 12:20Ipv studeren ja, maar niet met 13-14 jaar. Er is gewoon leerplicht.
zondag 18 september 2022 om 14:50
Maar het komt voor of het komt zelden voor? Het zal alleen in hele specifieke gevallen gebeuren lijkt mij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 18 september 2022 om 16:03
Dan werd er blijkbaar niet erg zwaar getild aan die leerplicht.AnAppleADay schreef: ↑18-09-2022 12:20Ipv studeren ja, maar niet met 13-14 jaar. Er is gewoon leerplicht.
Mijn moeder is van 1951 en kreeg gewoon een fulltime baan op haar 14e.
Haar 5 jongere broers en 2 zussen hetzelfde verhaal.
zondag 18 september 2022 om 16:43
Pindakaasjes schreef: ↑18-09-2022 16:03Dan werd er blijkbaar niet erg zwaar getild aan die leerplicht.
Mijn moeder is van 1951 en kreeg gewoon een fulltime baan op haar 14e.
Haar 5 jongere broers en 2 zussen hetzelfde verhaal.
Zij heeft het over nu, en jij over toen.
Tot 1969 was de leerplicht 8 schooljaren. Pas in 1969 werd het verlengd naar 9 jaar en kwamen er leerplichtambtenaren die erop moesten toezien.
zondag 18 september 2022 om 17:22
Mijn ouders zijn ook van de jaren ‘50 en bij beiden ging echt wel iedereen uit hun omgeving naar de middelbare school. Dat was dan wel vaker dan nu standaard lts of huishoudschool.
Maar de schoonouders van TO hebben beide mbo gedaan geeft ze zelf al aan. Dus voor deze discussie is het weinig relevant dat veel mensen die 10-20 jaar ouder zijn dan zij dat niet hebben.
Maar de schoonouders van TO hebben beide mbo gedaan geeft ze zelf al aan. Dus voor deze discussie is het weinig relevant dat veel mensen die 10-20 jaar ouder zijn dan zij dat niet hebben.
vrijdag 23 september 2022 om 07:43
Niet alleen dat, maar niemand houdt ze tegen om een opeethypotheek te nemen op hun huis terwijl TO en man nog elke maand het (dan zogenaamde) bedrag voor de hypotheek overmaken... Nee hoor, dat bedrag betalen onder het mom 'je krijgt het weer terug' is een vreselijk dom idee.
TO, heb je inmiddels met je man gesproken? Denkt hij er nog steeds hetzelfde over? Ik vind het een rotprobleem want het gaat jullie beide aan maar hij kan zelfstandig beslissen om dat geld aan zijn ouders te geven.
vrijdag 23 september 2022 om 11:45
vrijdag 23 september 2022 om 14:21
Ze zijn nota bene zelf (ruim) eerder gestopt met werken, dus in wezen is het niets anders dan dat jullie nu zouden zeggen: 'wij willen een paar jaar vrij! Dus we stoppen nu allebei met werken. Kunnen jullie even bijleggen? Want anders wordt het financieel zo krap. En ja, het moet nu, want nu zijn de kinderen nog klein.'
Dat zou toch ook absurd zijn? Zo absurd is hun vraag ook.
Dat zou toch ook absurd zijn? Zo absurd is hun vraag ook.
vrijdag 23 september 2022 om 15:10
Een paar honderd euro per maand tekort, zeg € 500,00
Dat is voor jullie veel geld en zij kunnen het met een kleine baan al bij verdienen. En ze zijn er ook, als ze 1 van de 2 auto's weg doen.
Kort door de bocht: wat is de noodzaak van 2 auto's als je allebei niet meer werkt (tenzij er zaken spelen als veel mantelzorg o.i.d.).
Persoonlijk zou ik geen geld gaan geven.
Hun eigen keuzes hebben consequenties en die moeten ze zelf dragen en hun uitgaven aanpassen aan de hoeveelheid geld die er is.
Willen ze dat niet, dan kunnen ze weer gaan werken.
Dat is voor jullie veel geld en zij kunnen het met een kleine baan al bij verdienen. En ze zijn er ook, als ze 1 van de 2 auto's weg doen.
Kort door de bocht: wat is de noodzaak van 2 auto's als je allebei niet meer werkt (tenzij er zaken spelen als veel mantelzorg o.i.d.).
Persoonlijk zou ik geen geld gaan geven.
Hun eigen keuzes hebben consequenties en die moeten ze zelf dragen en hun uitgaven aanpassen aan de hoeveelheid geld die er is.
Willen ze dat niet, dan kunnen ze weer gaan werken.
dolfine wijzigde dit bericht op 24-09-2022 12:25
0.09% gewijzigd
vrijdag 23 september 2022 om 15:13
Denk je dat ik dat ook aan mijn neefjes en nichtjes kan vragen? Ik heb helaas geen kinderen waar ik dit probleem bij neer kan leggen...
Nee, alle gekheid op een stokje.
Als het nodig is omdat ze echt echt echt niet zelf kunnen rondkomen help ik (schoon)ouders met liefde. Dan wil ik alles voor ze erbij betalen en als dat dé oplossing is wil ik ze ook nog wel (tijdelijk) in huis nemen.
Maar niet omdat ze zelf op te grote voet leven. Dan gaan ze maar wat minder vaak op vakantie.
Mijn vader heeft ooit ook een pensioengat gehad. De AOW-leeftijd stond nog op 65 toen er was uitgerekend dat hij er vervroegd uit kon.
Hij is er dus ook een paar jaar eerder uit gegaan (had al wel ruim 40 jaar gewerkt, het ging echt om een jaar of 2). Toen hij er al uit was werd er besloten dat de AOW-leeftijd omhoog ging. Zo ontstond er dus wel een pensioengat.
Gelukkig hadden mijn moeder en hij wat spaargeld dat ze konden gebruiken, in combinatie met het pensioentje dat hij al wel kreeg. Ze hebben zuinig aan gedaan en het daarmee gered.
Had dat niet gelukt, dan waren we allemaal (mijn broer, zus en ik) bijgesprongen om het wel te laten lukken.
Nee, alle gekheid op een stokje.
Als het nodig is omdat ze echt echt echt niet zelf kunnen rondkomen help ik (schoon)ouders met liefde. Dan wil ik alles voor ze erbij betalen en als dat dé oplossing is wil ik ze ook nog wel (tijdelijk) in huis nemen.
Maar niet omdat ze zelf op te grote voet leven. Dan gaan ze maar wat minder vaak op vakantie.
Mijn vader heeft ooit ook een pensioengat gehad. De AOW-leeftijd stond nog op 65 toen er was uitgerekend dat hij er vervroegd uit kon.
Hij is er dus ook een paar jaar eerder uit gegaan (had al wel ruim 40 jaar gewerkt, het ging echt om een jaar of 2). Toen hij er al uit was werd er besloten dat de AOW-leeftijd omhoog ging. Zo ontstond er dus wel een pensioengat.
Gelukkig hadden mijn moeder en hij wat spaargeld dat ze konden gebruiken, in combinatie met het pensioentje dat hij al wel kreeg. Ze hebben zuinig aan gedaan en het daarmee gered.
Had dat niet gelukt, dan waren we allemaal (mijn broer, zus en ik) bijgesprongen om het wel te laten lukken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in