(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?

13-09-2022 21:38 280 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.

Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)

Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
je kunt niet met de kalkoen overleggen wat je met kerstmis gaat eten.
Deze heb ik nooit begrepen. Betekenis: anderen uitbuiten moet je niet vooraf overleggen, dat moet je gewoon doen?

Voor de rest helemaal eens met bovenstaande post overigens!
Tvp
Everything you see I owe to spaghetti!
Overigens, waarschijnlijk zijn schoonouders wel zo slim om niet aan te komen zetten met ‘willen jullie de financiering van onze tweede nieuwe auto overnemen?’
Dat wordt dan ‘het dak lekt’ of ‘we hebben een deurwaarder vanwege een belastingschuld’ of ‘kunnen energierekening niet betalen’ of ‘geen geld voor eten.’ Dat komt dan natuurlijk door hun gedrag van nu maar wat doe je als ze straks zo’n acute vraag bij jullie neerleggen?
Ik zou me er vast samen op voorbereiden.
Wombat schreef:
13-11-2022 09:35
Deze heb ik nooit begrepen. Betekenis: anderen uitbuiten moet je niet vooraf overleggen, dat moet je gewoon doen?

Voor de rest helemaal eens met bovenstaande post overigens!
'Je kunt niet met de kalkoen overleggen wat er met kerst op het menu staat' betekent dat één partij misschien denkt dat je samen kunt overleggen hoe je een doel kunt bereiken; maar er is helemaal geen gezamenlijk doel. Voor de ander partij is het doel waanzinnig nadelig. Die zal dus niet rustig overleggen omdat hij het doel helemaal niet wil.

Ik kan niet met jou overleggen hoe we jouw baan het beste kunnen wegbezuinigen. Daar ga jij toch niet aan meewerken?
Het schoolhoofd kan niet met jou overleggen welke 'leuke activiteit' jouw kind gaat doen omdat de schoolreis-bus één plaats te weinig heeft en er één kind niet mee kan.
Overleg klinkt redelijk, maar voor één partij is het hele onderwerp uiterst nadelig, dus je kunt niet verwachten dat die rustig gaat meepraten over de weg er naar toe. Die wil helemaal nergens naar toe!

Het is niet uitbuiten-gewoon-doen, maar onderkennen dat je niet dezelfde doelen hebt en daarom geen overleg.

Dus in het geval van TO kun je bijvoorbeeld bedenken dat je ze tips gaat geven over hoe ze die 2e auto het beste kunnen verkopen, dat ze hem moeten oppoetsen, welke website ze het best kunnen gebruiken.
Dat wordt een heel kort gesprek, want de schoonouders willen die 2e auto helemaal niet verkopen.
Je hebt geen gezamenlijk doel, dus heb je ook geen gesprek.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Thanks Kooktmetknoflook!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven