Schoonmoeder heeft me gekwetst

05-01-2012 12:28 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft me gekwetst en ik weet niet of ik haar nog ooit aardig ga vinden. Ik dacht dat we een prima band hadden, maar ze heeft zo iets verschrikkelijks gezegd (vind ik).

Ze was met mijn vriend aan het praten en ze hoorden beide blijkbaar niet dat ik binnenkwam. Ik heb 3 miskramen gehad en we zijn nu bijna twee jaar verder. Vriend vertelde dit aan moeder en zei dat ik verdriet had en niet goed wist hoe hij me moest steunen. Waarop moeder reageerde dat het maar beter was dat ik geen kinderen kan krijgen, omdat ze geen zin had weer oma te worden (hij heeft al een kind) en dat ze mij geen goed moedertyp vindt en niet in staat acht kinderen op te voeden. Ik heb al een hond en er ligt teveel zand en haren in huis, ik werk teveel en ben niet stabiel genoeg. Daarbij past nog een kind niet in het leven van vriend want hij heeft al een eigen bedrijf. Ze smeekte hem bijna absoluut geen kinderen met mij te krijgen.

Ik ben de deur uitgelopen en heb later op de dag vriend gezegd wat ik had gehoord en dat ik het verschrikkelijk vind. Geloof dat ik ook wat onaardige dingen over zijn moeder en haar moederschap heb gezegd. Kortom ik was woedend en vriend deed er heel beheerst over. Hij zei dat ze overal een mening over heeft en dat we daar niets mee hoeven te doen en dat ik er niet te zwaar aan moest tillen.

Ik heb het twee dagen laten bezinken en heb haar toen gebeld, om te zeggen dat ik het heb gehoord en dat het me vreselijk kwetst. Ik heb geprobeerd mezelf niet te verdedigen, maar misschien toch wel gedaan. Ze heeft aan de telefoon nog een keer herhaald en letterlijk gezegd dat ze vond dat ik geen kinderen moest krijgen en dat zij als oma zijnde met meer levenservaring daar meer kijk op heeft en ook vindt dat zij het recht heeft op een mening daarover. Ik ben niet boos geworden, heeft geen zin, maar heb enkel gezegd dat ze me hier ontzettend veel pijn mee doet.

En nu? Ik wil haar het liefst uit mijn leven bannen, maar kan niet want mijn vriend heeft een hele goede met zijn moeder. Hij vindt dat zijn moeder zich ook met zaken bemoeit waar ze niets te maken mee heeft. Hij zegt nu gewoon gezegd is gezegd en nu laten rusten. Zelf laat hij zijn moeder altijd praten en zegt dat dit ene oor in andere oor uit gaat. Ik merk dat ik dit niet kan. Weet niet wat ik ermee moet.
Ik zou trouwens niet naar haar toe gaan.
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 12:39:

Ik dacht dat we een goede band hadden, omdat ik altijd gezellig met haar kan kletsen en we nog nooit eerder een woordenwisseling hebben gehad. Ik laat haar meestal maar gewoon praten, maar nu het over mij gaat en zo'n persoonlijk onderwerp is, kan ik het niet naast me neerleggen.

Niet de goede band zoals ik hem zou definiëren dus. En dus ook geen zin om daar nog een gesprek samen aan te wijden. (Ter vergelijk: mijn schoonmoeder staat me net zo na als een 'eigen' moeder, en ik haar als een dochter). Dat praat wat anders, nog even los van het feit dat ze zo'n mening niet toegedaan zou zijn laat staan zou vinden dat zij daar een stem in zou hebben).

Eens met de rest: jouw vriend mag wel wat meer ballen kweken. Jouw schoonmoeder is het overduidelijk zelfs niet eens met zijn partnerkeuze en hij laat het maar over zich (en jou) heenkomen. Het is aan hem om haar duidelijk te maken dat ze over grenzen heen gaat, niet alleen die van jou maar ook die van hemzelf. Want jij hoort bij hem. Punt.
Schoonmoeder heeft recht op eigen mening, maar ze moet eens bij zichzelf te rade gaan of het zinvol is deze te ventileren. Denkt ze nou écht dat door dat te doen jullie kinderwens opzij zetten?

Ze moet eens leren te bepalen wanneer mening zinvol is en wanneer ronduit ongepast en kwetsend. Deze actie van haar kent alleen maar verliezers.
Wat een fijne reacties. Kan inderdaad beter niet naar haar toe gaan, want als het om mijn onvervulde kinderwens gaat ben ik inderdaad enigzins labiel.

Mijn vriend, tja. Gelukkig, doet hij niets met haar mening en vindt hij dat ze er niets mee te maken heeft. Al had hij dit naar haar toe duidelijk moeten uitspreken.

Maar weet nu niet hoe dit nu verder moet. Gewoon oppervlakkig aardig doen? En mocht het nu zo zijn dat ik uiteindelijk dan toch weer zwanger wordt en het gaat goed, hoe moeten we haar dan vertellen dat ze oma wordt. Wat mij betreft mag ze mijlenver uit de buurt blijven.
Echt heel gemeen. Ik zou me echt niet meer normaal kunnen gedragen tegenover haar. Waar haalt ze het lef vandaan.

Het is 1 ding dat je vriend 'ene oor in andere uit-techniek' toepast als het over buren en personeel gaat, maar als het om zoiets gaat mag/moet hij echt wel een weerwoord geven. Je laat je moeder toch niet zo n kwetsende dingen zeggen over je vriendin. Extra pijnlijk omdat je al drie miskramen gehad hebt. Ze heeft duidelijk ernstig weinig inlevingsvermogen!

Dit kan gewoon niet door de beugel en je vriend zou best eens boos op zijn moeder kunnen worden, zodat ze op haar plek gezet wordt en niet zoveel macht denkt te hebben.
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 12:45:

[...]

Ik had me van te voren voorgenomen om mezelf niet te gaan verdedigen. Dus ik ben inderdaad geen betoog gaan houden waarom ik een goede moeder zou zijn, maar heb uiteindelijk wel gezegd dat de situatie stabiel is.

Nee ik weet dat zijn moeder altijd overal een mening over heeft en dat vind ik soms ook storend, maar ik ga daar verder nooit in mee. Nu het over mij gaat, voelt het heel anders. Schoonmoeder denkt overigens dat ze er goed aan doet haar mening te ventileren, omdat ze het idee heeft dat ze situatie beter overziet.

Ben uiteraard boos geworden op mijn vriend. Hij snapt dit ook wel, maar vindt dus dat je zijn moeder maar moet laten praten.Gezien het dikgedrukte uit je posting: zijn er in het verleden dingen gebeurd waardoor je schoonmoeder die dingen gezegd zou kunnen hebben? Niet om het goed te praten hoor, maar ben benieuwd of er iets anders achter kan zitten...
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 12:51:

Mijn vriend, tja. Gelukkig, doet hij niets met haar mening en vindt hij dat ze er niets mee te maken heeft. Al had hij dit naar haar toe duidelijk moeten uitspreken.

.Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Uiterst ongelukkig, zou ik eerder willen stellen.
Misschien moet je niet op de zaken vooruit lopen. Doe gewoon zo normaal mogelijk tegen haar. Koetjes en kalfjes praat etc.

Hoe te handelen bij een zwangerschap is nu een beetje voorbarig. Snap wel dat je er over nadenkt trouwens.
quote:isa26 schreef op 05 januari 2012 @ 12:53:

[...]

Gezien het dikgedrukte uit je posting: zijn er in het verleden dingen gebeurd waardoor je schoonmoeder die dingen gezegd zou kunnen hebben? Niet om het goed te praten hoor, maar ben benieuwd of er iets anders achter kan zitten...Nee niet bij ons. Maar heeft al een kind uit een andere relatie en dat was geen goede basis. Of nou ja geen goede basis, toen het kind er was, bleek de relatie absoluut niet (meer) te werken.
quote:Tia.Dalma schreef op 05 januari 2012 @ 12:54:

[...]

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Uiterst ongelukkig, zou ik eerder willen stellen.Snap wat je bedoelt. Ik bedoel meer dat hij door haar mening was gaan twijfelen aan mij, dan was de relatie over geweest.
Nog zo een lekkere schoonloeder. Ik zou een goed gesprek met man voeren en als hij dezelfde ideeen heeft als zijn moeder zo snel mogelijk je biezen pakken of de zijne inpakken.

Als hij haar niet aanvalt, haar mening respecteert, maar verder zijn eigen leven leidt, dan zou ik schoonmoeder links laten liggen en gewoon jullie leven weer oppakken. Visites kan man best zelf afleggen.
Ik ben niet bepaald een heel dominant type ofzo, maar als ik in jou schoenen stond zou ik toch wel echt eisen dat hij zich hierover uiotsprak tegen zijn moeder.

Zijn moeder denkt nu tussen jullie in te staan/macht te hebben. Dat zou ik heel vervelend vinden. Ik vind dat hij dat voor jou moet doen ook al ziet hij het nut daar zelf niet van in.

pff wordt er gewoon boos van, stom mens zeg!
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 12:57:

[...]

Nee niet bij ons. Maar heeft al een kind uit een andere relatie en dat was geen goede basis. Of nou ja geen goede basis, toen het kind er was, bleek de relatie absoluut niet (meer) te werken.

Kan het zijn dat je schhonmoeder bang is voor herhaling? Ze ziet dat haar zoon nu weer gelukkig is (door jou!) en ziet dat natuurlijk niet graag veranderen.

Een beetje kortzichtig misschien, maar een beetje snap ik haar gedachtegang wel. Dat ze daarmee volledig over jouw gevoel heenwalst is weer een ander verhaal
Ik denk ook dat je vriend zijn moeder langer dan vandaag kent en zichzelf heeft aangeleerd dingen het ene oor in en het andere oor uit te laten gaan. Omdat hij al lang geleerd heeft dat ze toch niet voor rede vatbaar is. Wil niet zeggen dat hij het niet voor je op had kunnen nemen, maar het klinkt ook alsof hij er gewoon echt geen waarde aan heeft gehecht. En dat is natuurlijk ook wel heel belangrijk!

Ik heb ook zo'n schoonmoeder die regelmatig dingen zegt waar mijn oren van klapperen en waarop mijn vriend dan nauwelijks reageert. Als ik het er dan achteraf met hem over heb is zijn advies aan mij altijd; ' laat maar kwaken'.

Ik ga dus ook met haar om met dat in het achterhoofd; ' laat maar kwaken'. Gaat steeds beter om me er niet steeds over op te winden wat ze allemaal zegt. Maar als het zo persoonlijk was, zou ik er ook echt heel veel moeite mee hebben.

Ik vind eigenlijk dat je het al heel goed hebt aangepakt door haar te confronteren. Best moeilijk lijkt me.

Maar wat een verwaandheid zeg, om te vinden dat ze zo'n mening over jou mag hebben. Maar ach, laat maar kwaken
Vanaf onze tweede heb ik precies hetzelfde meegemaakt met mijn schoonmoeder (onze kinderwens voor de eerste zwangerschap hebben we nooit met anderen gedeeld om commentaar te voorkomen).Bij mij duurde het ook heel wat jaren voor ik net als mijn vriend 'de gladde rug en ene oor in andere uit' kon toepassen. Mijn schoonmoeder zal echt niet inzien hoe bot ze is, dus ligt de oplossing bij mij.
Zolang je vriend hier niets van zet blijft ze ongenuanceerd haar gal spuwen. Bah. Hij vind het blijkbaar minder erg dat jij gekwetst bent, dan iets tegen zijn moeder hier over te zeggen. Ik zou maar eens eerst een goed gesprek met hem hier over hebben, voordat de kinderen er komen ( en er is er natuurlijk al eentje). Wat als zij ooit de mening van oma door hun strot gedouwd krijgen.
quote:nak schreef op 05 januari 2012 @ 13:00:

[...]

Kan het zijn dat je schhonmoeder bang is voor herhaling? Ze ziet dat haar zoon nu weer gelukkig is (door jou!) en ziet dat natuurlijk niet graag veranderen.

Een beetje kortzichtig misschien, maar een beetje snap ik haar gedachtegang wel. Dat ze daarmee volledig over jouw gevoel heenwalst is weer een ander verhaalJa dat zou kunnen, maar voor mij maakt dat nu niets uit. Het hele onderwerp ligt al bijzonder gevoelig. Als ze al iets had willen zeggen, dan had ze dat anders moeten doen. Ik heb trouwens in het telefoon wel aangegeven dat ik begrijp dat ze bang is voor herhaling en dat het verschrikkelijk zou zijn als vriend twee kinderen heeft die niet meer bij hem wonen. Heb gezegd dat ik heel veel van haar zoon houd en niet bij hem weggaat (in die zin heb ik dus ook gezegd dat situatie stabiel is).
Ze zal haar redenen hebben om dit soort uitspraken te doen. Maar dat is denk ik niet van belang. Van belang is of jij en jouw vriend het zien zitten en genoeg basis hebben om een kind te gaan krijgen. Zo ja dan kan denk ik iedereen een mening hebben echter deze bepalen niet wat jullie mening en keuzes zijn.

Lullen laten en laten lullen dus. "mooi weer" en "leuke televisie' zouden vanaf nu mijn gesprekken met iemand zoals zij bepalen. Waarom wil je haar goedkeuring?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Er is dus wel herkenning met schoonmoeders die ***opmerkingen maken en de enige oplossing lijkt dus maar om je er niets van aan te trekken.

Nu ik er zo over nadenk, ze heeft het natuurlijk achter mijn rug omgezegd. Wie weet wat ze allemaal wel niet tegen mijn vriend heeft gezegd over mij. Zal vast niet de eerste keer zijn.
Lekker boven staan is mijn advies. Vooral omdat je zelf al zegt dat ze over iedereen een mening heeft, hoe serieus is zij te nemen?

Laten lullen dus, geen aandacht aan besteden en je focussen op jezelf, je relatie en het zwanger worden. En ik zou het contact met haar verder tot het minimum beperken.

Zij haar mening, jij jouw keuze wat je ermee doet.
Waarschijnlijk is dit de zoveelste keer dat schoonmoeder zich bemoeit met zaken waar ze zich niet mee moet bemoeien. Waar het om gaat is dat de vriend van TO WEL zijn keuze heeft gemaakt en actief meewerkt aan het maken van een kind. Dat hij zijn moeder niet keer op keer corrigeert, daar kan hij duizend-en-één redenen voor hebben.
quote:Enn schreef op 05 januari 2012 @ 13:03:

Ze zal haar redenen hebben om dit soort uitspraken te doen. Maar dat is denk ik niet van belang. Van belang is of jij en jouw vriend het zien zitten en genoeg basis hebben om een kind te gaan krijgen. Zo ja dan kan denk ik iedereen een mening hebben echter deze bepalen niet wat jullie mening en keuzes zijn.

Lullen laten en laten lullen dus. "mooi weer" en "leuke televisie' zouden vanaf nu mijn gesprekken met iemand zoals zij bepalen. Waarom wil je haar goedkeuring?Ik wil haar goedkeuring niet. Ik heb haar ook nooit gevraagd om een mening. Maar nu ik haar mening heb gehoord, vind ik haar een stuk minder aardig.
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 13:04:

Er is dus wel herkenning met schoonmoeders die ***opmerkingen maken en de enige oplossing lijkt dus maar om je er niets van aan te trekken.

Nu ik er zo over nadenk, ze heeft het natuurlijk achter mijn rug omgezegd. Wie weet wat ze allemaal wel niet tegen mijn vriend heeft gezegd over mij. Zal vast niet de eerste keer zijn.kans is groot. En omdat je vriend nog steeds bij je is en van je houdt (neem ik aan), bewijst dat des te meer dat hij het allemaal van zich af laat glijden. Knap hè, hoe ze dat kunnen?
Ik sluit me aan bij de andere reacties, maar heb wel een vraag voor TO: doet het je vriend niets dat zijn moeder jou zo gekwetst heeft?
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 13:04:

Nu ik er zo over nadenk, ze heeft het natuurlijk achter mijn rug omgezegd. Wie weet wat ze allemaal wel niet tegen mijn vriend heeft gezegd over mij. Zal vast niet de eerste keer zijn.

Nee.

En wat dan nog? Jouw vriend blijft er nogal onderkoeld onder. Ze zal wel vaker vinden dat zij het beter weet in zijn leven. Die mensen heb je nou eenmaal.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven