Schoonmoeder heeft me gekwetst

05-01-2012 12:28 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft me gekwetst en ik weet niet of ik haar nog ooit aardig ga vinden. Ik dacht dat we een prima band hadden, maar ze heeft zo iets verschrikkelijks gezegd (vind ik).

Ze was met mijn vriend aan het praten en ze hoorden beide blijkbaar niet dat ik binnenkwam. Ik heb 3 miskramen gehad en we zijn nu bijna twee jaar verder. Vriend vertelde dit aan moeder en zei dat ik verdriet had en niet goed wist hoe hij me moest steunen. Waarop moeder reageerde dat het maar beter was dat ik geen kinderen kan krijgen, omdat ze geen zin had weer oma te worden (hij heeft al een kind) en dat ze mij geen goed moedertyp vindt en niet in staat acht kinderen op te voeden. Ik heb al een hond en er ligt teveel zand en haren in huis, ik werk teveel en ben niet stabiel genoeg. Daarbij past nog een kind niet in het leven van vriend want hij heeft al een eigen bedrijf. Ze smeekte hem bijna absoluut geen kinderen met mij te krijgen.

Ik ben de deur uitgelopen en heb later op de dag vriend gezegd wat ik had gehoord en dat ik het verschrikkelijk vind. Geloof dat ik ook wat onaardige dingen over zijn moeder en haar moederschap heb gezegd. Kortom ik was woedend en vriend deed er heel beheerst over. Hij zei dat ze overal een mening over heeft en dat we daar niets mee hoeven te doen en dat ik er niet te zwaar aan moest tillen.

Ik heb het twee dagen laten bezinken en heb haar toen gebeld, om te zeggen dat ik het heb gehoord en dat het me vreselijk kwetst. Ik heb geprobeerd mezelf niet te verdedigen, maar misschien toch wel gedaan. Ze heeft aan de telefoon nog een keer herhaald en letterlijk gezegd dat ze vond dat ik geen kinderen moest krijgen en dat zij als oma zijnde met meer levenservaring daar meer kijk op heeft en ook vindt dat zij het recht heeft op een mening daarover. Ik ben niet boos geworden, heeft geen zin, maar heb enkel gezegd dat ze me hier ontzettend veel pijn mee doet.

En nu? Ik wil haar het liefst uit mijn leven bannen, maar kan niet want mijn vriend heeft een hele goede met zijn moeder. Hij vindt dat zijn moeder zich ook met zaken bemoeit waar ze niets te maken mee heeft. Hij zegt nu gewoon gezegd is gezegd en nu laten rusten. Zelf laat hij zijn moeder altijd praten en zegt dat dit ene oor in andere oor uit gaat. Ik merk dat ik dit niet kan. Weet niet wat ik ermee moet.
Wat een trut! Ik begrijp je volkomen, vind het alleen moeilijk een zinvol advies te geven. Wel een hele dikke knuffel...
Je zegt dat je een prima band met haar leek te hebben. Waar bleek die uit?

Kan me voorstellen dat dit je kwetst, maar zou die band zodanig kunnen zijn dat je dit nog eens samen over een kop koffie bespreekt? Beter had je niet gebeld, maar was je er naartoe gegaan.
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 12:28:

Ze was met mijn vriend aan het praten en ze hoorden beide blijkbaar niet dat ik binnenkwam. Ik heb 3 miskramen gehad en we zijn nu bijna twee jaar verder. Vriend vertelde dit aan moeder en zei dat ik verdriet had en niet goed wist hoe hij me moest steunen. Waarop moeder reageerde dat het maar beter was dat ik geen kinderen kan krijgen, omdat ze geen zin had weer oma te worden (hij heeft al een kind) en dat ze mij geen goed moedertyp vindt en niet in staat acht kinderen op te voeden. Ik heb al een hond en er ligt teveel zand en haren in huis, ik werk teveel en ben niet stabiel genoeg. Daarbij past nog een kind niet in het leven van vriend want hij heeft al een eigen bedrijf. Ze smeekte hem bijna absoluut geen kinderen met mij te krijgen.

En hierop is je vriend niet compleet uit zijn dak gegaan? Hij heeft het "het ene oor in en het andere uit" laten gaan, zonder jou te verdedigen?

Daar zou ik me veel meer zorgen om maken!
Je vriend steunt je lekker zeg!

Ik weet niet wat ik erger zou vinden eigenlijk...
Ja ook dat, je vriend zou je moeten steunen en zich niet zulke dingen moeten laten vertellen door zijn moeder.
Nu al mosterd!
Sommige schoonmoeders zijn ontoerekeningsvatbaar.

Deze moet de navelstreng nog doorknippen. Je vriend zou idd wat assertiever mogen reageren. Blijkbaar vindt hij jou wel geschikt als moeder van zijn kind. Hij had zijn mening moeten geven.
Fijn dat zij vindt dat ze 'recht heeft op een mening' over jou eventuele toekomstige moederschap.

Heftig om dit allemaal zo te horen!
Ik zou in dit geval niet alleen heel erg boos zijn op je schoonmoeder maar ook op je vriend. Hij had jou moeten verdedigen en vertellen dat je wel een goede moeder zal zijn voor zijn kinderen en dat hij heel graag een kind met jou zou willen.
Ik schrik er echt van wat je schoonmoeder heeft gezegd. Het is bijna onmogelijk om te bepalen wat voor moeder iemand wordt. Dan nog zeg je het niet. Ze zou je juist moeten steunen!!

Ook zou ik nogmaals met je vriend bespreken dat je dit onacceptabel vindt. Dat je wilt dat hij je meer steunt en ook aan zijn moeder laat blijken dat dit soort opmerkingen niet door jullie geaccepteerd worden.

Zou voorlopig ook even alle contact met je schoonmoeder verbreken. Je hebt het nu al moeilijk gehad om de miskramen te verwerken.
quote:Chaja_ schreef op 05 januari 2012 @ 12:28:

Geloof dat ik ook wat onaardige dingen over zijn moeder en haar moederschap heb gezegd..

Ik heb geprobeerd mezelf niet te verdedigen, maar misschien toch wel gedaan..

Weet je dat niet meer?

Is zijn moeder nou zo anders dan jij al die tijd dacht? Dan speelt ze of fantastisch toneel, of jij hebt dingen gezien die er niet waren.

Ik kan me voorstellen dat de dingen die je hebt gehoord enorm kwetsend waren. En je partner, die met jou kinderen wil, had voor je op moeten komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zolang je vriend ene-oor-in-andere-oor-uit blijft toepassen zal zij haar mening ongevraagd blijven geven. Daar gaat uit zichzelf niks aan doen, maar jouw vriend is denk ik de enige die dit kan aanpakken.
Ach, je vriend kent zijn moeder al langer dan vandaag en laat haar blijkbaar maar ratelen. Inderdaad een kwestie van het ene oor in en het andere weer uit. Veel mannen schijnen dat heel goed te kunnen. Voor veel vrouwen ligt dat vaak toch anders en ik kan me ook heel goed voorstellen dat je je gekwetst voelt. Ik weet alleen niet zo goed wat jij er verder nog mee kunt richting je schoonm(l)oeder.... Je hebt het bespreekbaar gemaakt en het blijkt dat ze niet echt voor rede vatbaar is. Sterker nog, ze is arrogant genoeg om te denken dat ze beter kan inschatten dan jij wanneer jij aan kinderen toe zult zijn. Heel knap dat iemand je zo goed kent (cynisch bedoelt). Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik persoonlijk vind dat je schoonmoeder nogal hoog van de toren blaast en zich bemoeit met dingen waar ze absoluut niets mee te maken heeft. Sterkte ermee, probeer het naast je neer te leggen, het lijkt mij dat ze dit gepeins en verdriet niet waard is.
Bedankt voor de reacties. Vriend zegt ene oor in andere oor uit, omdat zijn moeder overal een mening over heeft. Van buurvrouw, kennis, ex-man, dochter, vriend tot het personeel van mijn vriend, overal vindt ze wel wat van. Het gaat meestal nooit over mij, maar altijd over hem zelf en hij luistert maar half en zegt dat ze toch nooit verandert. Hij gaat er zo dus al zijn hele leven mee om.

Ik dacht dat we een goede band hadden, omdat ik altijd gezellig met haar kan kletsen en we nog nooit eerder een woordenwisseling hebben gehad. Ik laat haar meestal maar gewoon praten, maar nu het over mij gaat en zo'n persoonlijk onderwerp is, kan ik het niet naast me neerleggen.

Ik had er inderdaad misschien beter naar toe kunnen gaan, misschien kan ik dat alsnog doen.
quote:sugarmiss schreef op 05 januari 2012 @ 12:37:

Ik zou in dit geval niet alleen heel erg boos zijn op je schoonmoeder maar ook op je vriend. Hij had jou moeten verdedigen en vertellen dat je wel een goede moeder zal zijn voor zijn kinderen en dat hij heel graag een kind met jou zou willen.

Helemaal mee eens! Hij had inderdaad gewoon op een rustige manier kunnen zeggen dat zij wel recht heeft op een mening, maar dat hij juist graag kinderen met je wil en denkt dat je wel een goede moeder zult zijn. Hij kent je ook beter dan zij.

Walgelijk wat zij gezegd heeft. Je ziet het aan alle andere reacties: zij zit echt volkomen fout hier; jij niet.
Laten ratelen over andere zaken lijkt me prima. Maar over dit onderwerp had hij voor je op moeten komen.
Ik weet niet of het nu nog zin heeft om alsnog heen te gaan. Denk je dat ze dan zal zeggen wat jij graag wilt horen? Hou er rekening mee dat je (weer) teleurgetseld zal worden.
Je vriend maakt zich er wel heel gemakkelijk van af, als hij geen duidelijke stelling inneemt denkt schoonmoeder dat ze alles maar kan zeggen.

Jij hoeft je niet te verdedigen in dit geval, dat zou hij voor jou moeten doen, maar het lijkt er op dat hij die confrontatie niet aan wil.
Zelf zou ik er niet naar toe gaan.

Zij gaat herhalen wat ze gezegd heeft. Jij raakt overstuur en bevestigt daarmee haar beeld dat je niet stabiel bent. Ik vind eerlijk gezegd dat je vriend hier een rol in moet spelen. Zolang hij hier geen paal en perk aan stelt, blijft ze dit soort dingen zeggen. Ze wordt niet gecorrigeeerd namelijk.

Zou voorlopig helemaal geen contact met haar willen.
Wat een hork van een schoonmoeder maar vooral ook zwakke opstelling van je vriend. Come on, daar mag je toch meer van verwachten!
Ik zou er ook niet naar toe gaan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 januari 2012 @ 12:37:

[...]

Weet je dat niet meer?

Is zijn moeder nou zo anders dan jij al die tijd dacht? Dan speelt ze of fantastisch toneel, of jij hebt dingen gezien die er niet waren.

Ik kan me voorstellen dat de dingen die je hebt gehoord enorm kwetsend waren. En je partner, die met jou kinderen wil, had voor je op moeten komen.

Ik had me van te voren voorgenomen om mezelf niet te gaan verdedigen. Dus ik ben inderdaad geen betoog gaan houden waarom ik een goede moeder zou zijn, maar heb uiteindelijk wel gezegd dat de situatie stabiel is.

Nee ik weet dat zijn moeder altijd overal een mening over heeft en dat vind ik soms ook storend, maar ik ga daar verder nooit in mee. Nu het over mij gaat, voelt het heel anders. Schoonmoeder denkt overigens dat ze er goed aan doet haar mening te ventileren, omdat ze het idee heeft dat ze situatie beter overziet.

Ben uiteraard boos geworden op mijn vriend. Hij snapt dit ook wel, maar vindt dus dat je zijn moeder maar moet laten praten.
jeetje, ik zou het mens naar de keel vliegen als ze zoiets zegt.

waar haalt ze het lef vandaan om op die manier jouw kinderwens te ontkennen zeg, pfff

ongevoelige doos

en jouw man moet eens een ruggegraat kopen, slapjanus, durft niet tegen zn moeder te zeggen dat ze over jouw gevoelens heenwalst
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Heel kort door de bocht: ruil je vriend in, omdat hij je niet verdedigd heeft in zoiets belangrijks. Dan ben je gelijk van je schoonmoeder af

Concreet: geen advies, wel heel veel sterkte met alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven