Schoonmoederprietpraat

06-07-2009 14:39 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is 82, en echt: ik had het veel slechter kunnen treffen. Onder het motto: een moederhart, een gouden hart, is mijn vent de leukste man op aarde, kan geen kwaad doen, en heeft altijd gelijk. Ze heeft nog vier kinderen, maar die zijn toch een beetje 'minder'. Daarbij komt dat mijn man een avontuurlijk, bijzonder beroep heeft, en dat vind ze schitterend. Hij staat daardoor nogal eens in de belangstelling, en ze geniet daar, natuurlijk, heel erg van.

Maar af en toe heeft ze, net als veel andere schoonmoeders, toch van die bekoorlijke oneliners. Zoals:

- Ik ken mijn ventje echt wel! (ging over iets dat hij volgens haar niet zou lusten, en volgens mij wel, want hij eet het al 25 jaar, en is al heel lang het huis uit);

- Op samenzweerderige toon naar mijn man: dat vinden wij niet erg hè (als ik achterin de auto gezeten [moeder moet vanwege moeilijk in- en uitstappen altijd voorin] vraag of echtgenoot de verkeersdrempel met normale snelheid kan nemen omdat ik met mijn dubbele hernia liever niet door de auto gekegeld wordt);

- Dat hoef je niet te kopen, daar vindt hij helemaal niets aan (voor een etalage met mooie lingerie);

- Wat een mooie... panty heb je aan! (over gewone, gladde dunne donkerbruine panty - na eerst 5 minuten lang naar de rest van mijn kleding te hebben gestaard);

- Op hartelijke toon: jij krijgt ook gewoon een ouwe kop, hoor (ging over het smeren van crèmes);

- Vind je dat nou zelf mooi, die korte rokken?;

- Tegen mijn stevige schoonzusje: jij krijgt geen chocola meer, jij bent al dik genoeg.

Kortom: van die uitspraken, waar je meestal om moet lachen, maar die toch ook wel eens vervelend zijn.

Wie biedt meer!
Ik zeg dat het parfum dat zij heeft gekregen erg lekker ruikt.

"Vind je? Ik vind het hoerig ruiken."
Ja, dat vind ik echt.
Die laatste, oh my God

(voordat ik het hele forum over me heen krijg: ik mag ook geen chocola meer...)
- In ons huis; IK zou graag willen... en dan zichzelf verbeteren; wat ik zou doen als ik jullie was..

- Smsjes die ik naar haar stuur vervormen in een hele negatieve manier, in het begin ging ik er niet tegenin maar nu verbeter ik haar en daar moet ze erg aan wennen! ;)

- Tegen mijn vriend; dat maakt "mijn naam" nooit voor je he?! (grote stukken biefstuk, preitaart etc)

- Keukentegeltjes waren nogal vies en dan zeggen; NOUUU!! "mijn naam" maak je nooit schoon?! Euhh hallo? Je zoon heeft ook 1 paar handen hoor!
Tegen schoonzus.

" Moet toch een hartig woordje met hem *mijn man* spreken. Stel je voor, later trouwen ze, wilt zij natuurlijk direct zwanger worden, en dan komt ie nooit meer weg!"
Ja, dat vind ik echt.
" Die is niet goed genoeg, die is maar kapster"

Kan wel meer schrijven, maar dat wordt wel erg herkenbaar
Ja, dat vind ik echt.
Schoonmoeder heeft een vriend(en schoonvader weet daar niks van,ik wilde het liever ook niet weten,maar ja)is door haar verliefdheid 8 kilo afgevallen.Tegen mij:als jij het nu uitmaakt(met haar zoon)val je ook af....
Mijn schoonmoeder woont drie straten verderop, bovenin een flat. En hebben vanuit hun woonkamer nèt zicht op de bovenste kamer in ons huis. Legendarische woorden van mijn schoonmoeder:"We letten niet op jullie hoor, maar wat is dat blauwe licht 's-avonds?"

Toen ze die woorden sprak was die kamer nog onze computerkamer, en dat blauwe licht kwam van de monitoren (echt way back when...). We hebben wel handig gebruik gemaakt van het feit dat m'n schoonouders niet op ons letten: die kamer is nu de slaapkamer van zoonlief, en zo af en toe gaat hier 's-avonds de telefoon:"We letten niet op jullie hoor, maar volgens mij is kleinzoon nog wakker, istie ziek?" En dat is dan weer een mooie cue voor ons om zoonlief op z'n donder te geven dat hij weer ligt te lezen
Iets anders
Tegen mijn schoonzus,terwijl ik aan het bijkomen was van keizersnee,het zal wel een kleine surinamer zijn....vriend heeft donker haar en ik ben blond...en heb nog nooit gen**kt met surinamer...
Hahaha, geweldig!

Mijn schoonmoeder zegt dit soort dingen niet, maar ik heb er vroeger een gehad...

"Ach ja, jij gaat Zwarte Pieten. Je bent natuurlijk al gewend aan al dat plamuur op je hoofd."

"[naam ex-vriendje], waarom zou je een hond nemen? Je hebt Artemis toch?"
quote:Mamasaar schreef op 06 juli 2009 @ 14:45:

Tegen schoonzus.

" Moet toch een hartig woordje met hem *mijn man* spreken. Stel je voor, later trouwen ze, wilt zij natuurlijk direct zwanger worden, en dan komt ie nooit meer weg!"

O God, die is echt erg!

Ik moet zeggen, dat de mijne zich nooit echt negatief over mij uitlaat, op een paar speldenprikjes na.

Een andere favoriet, over iemand op televisie: wálgelijk, dat lange haar (met échte kotsgeluiden, je zou bijna teiltje halen). Ja, inderdaad, ik heb lang haar.

Laatst vroeg ze zich af, waarom het nodig was, dat mijn nichtje, een onderwijzeres, in de klas had verteld dat ze vijf maanden zwanger was. Daar sprák je niet zomaar over.
Tegen mijn dochter(uit vorige relatie dus niet haar kleindochter)als ik jouw was zou ik niet meer naar je opa en oma(die van ex)gaan.Dat zijn zelfde soort mensen als je vader...(dat dat een klaploper is wil niet zeggen dat zijn ouders dat ook zijn)
Nou ik kan nog wel even doorgaan...zoals jullie begrijpen heb ik niet zon goede relatie met schoonloeder
Joh dat mens is 82, ooit gehoord dat oudere mensen hun gevoel voor wat wel en niet kan een beetje kwijtraken?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik heb er vroeger wel eens eentje gehad... Was van mijn eerste vriend, dat was triest. Die mevrouw was gewoon dom. Daar kon zij natuurlijk niets aan doen, ze was het gewoon.

Op gedragen toon vertelde ze me bijvoorbeeld, dat ik, als hij seks wilde, altijd toe moest geven, 'anders loopt 'ie weg'.

Op zeker moment hoorde ze geen geluid meer uit de stereo-installatie. Toen bleek dat ze de boxen losgekoppeld had en opgeborgen, want die stonden in de weg...
Mijn vorige schoonmoeder was altijd heel lief en zei eigenlijk geen nare of vervelende dingen. Mijn huidige schoonmoeder heeft in het begin weleens wat steekjes laten vallen, maar ik vatte dat nooit persoonlijk op, ik zag het maar alsof ze moeite had met het loslaten van het kind dat het meeste aan haar hing(voor haar gevoel) en ook dat ze maar weinig vertrouwen had in zijn beoordelingsvermogen als het ging om relaties. Nu is dat helemaal weg, hoor. Ik heb me er ook nooit aan geërgerd.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:HoiPippiLangkous schreef op 06 juli 2009 @ 14:54:

Joh dat mens is 82, ooit gehoord dat oudere mensen hun gevoel voor wat wel en niet kan een beetje kwijtraken?

Ja, natuurlijk, daarom zet ik dat er ook bij. En ook dat ik het slechter had kunnen treffen. Het heet ook 'schoonmoederprietpraat', en niet: ik heb een ernstig conflict met mijn schoonmoeder, wat doe ik daar nou eens aan? Ik lig er allemaal niet van wakker, maar vond het leuk het eens op te schrijven.

Ik vind het overigens ook wel iets moois hebben, die diepe overtuiging dat jouw kind het allerleukste kind op de hele wereld is, en nooit wat fout doet.
Ach mijn ouders worden ook steeds harder, ik maak me er niet zo druk om.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
oh mijn god melpomene mijn schoonmoeder is precies hetzelfde. 3 zoons, maar de jongste, mijn vriend, die 14 jaar jonger is, is nog steeds de baby. kan niks fout doen.

en dan opbellen om half 6 terwijl hij om 8 uur thuis komt: je bent toch wel aan het koken voor hem he.

- vinger over de kast halen en dan zeggen (heel sarcastisch) wat houd je je huis toch schoon.

woon in het buitenland en dan als ik iets zeg in het engels en ze snapt het niet vragen aan vriend: wat zegt ze nou toch?
Mijn ex schoonouders hadden niet echt one liners die ben ik iig vergeten.

Maar wat ik nooit zal vergeten is waar we ook waren en hoe luxe het restaurant ook was. De gehele schoonfamilie bestelde schnitzel want dat kenden ze. Wat de boer niet kent dat vreet ie niet sloeg echt op hen. Ik kon me er dood aan ergeren toen en nu kan ik er hard om lachen. Maar wat vond ik het irritant.

Mijn huidige schoonmoeder is een hele lieve vrouw die nooit iets slechts of neerbuigends over iemand zal zeggen gelukkig!
quote:Mamasaar schreef op 06 juli 2009 @ 14:45:

Tegen schoonzus.

" Moet toch een hartig woordje met hem *mijn man* spreken. Stel je voor, later trouwen ze, wilt zij natuurlijk direct zwanger worden, en dan komt ie nooit meer weg!"Wou dat mijn schoonmoeder dat es over schoonzus zei
Maar goed, te laat te laat zei Winnetou, het zaad is al naar binnen toe.
Ahum, typisch gevalletje de pot verwijt de ketel... ??? TO maakt zich er toch ook niet druk om? Doe niet zo moeilijk zeg...

Vind het juist wel grappig om allemaal te lezen!!

Mijn schoonmoeder vroeg de eerste twee jaar van onze relatie ongeveer wekelijks aan mijn vriend of hij wel gelukkig was. Zóóó irritant vond ik dat! Later vroeg ze het ook geregeld aan mij, even horen of het nog wel goed ging tussen ons. Toen ik op een gegeven moment dezelfde vraag ook aan haar ging stellen, hield ze er rap mee op
Mijn oma(moeder van mijn vader) heeft ooit tegen mijn moeder gezegd : Enige wat jij kan is schoonmaken verder kun je niets.

(waarschijnlijk zei ze dat omdat mijn moeder na haar lagere school nooit een opleiding heeft gevolgd en altijd in een winkel heeft gewerkt en daarna in de huishouding. Oma's eigen kinderen hadden allemaal goed gestudeerd en de aanhang ook van hun kinderen behalve mijn moeder)

Mijn moeder had de eerste keren (meerdere malen is het gezegd tegen mijn moeder) gedaan alsof haar neus bloedde.

Tot op een dag ze er flauw van werd en tegen mijn oma heeft gezegd: Enige wat jij kan is zeiken ,zeuren & klagen en verder kan jij helemaal niets.

Oma heeft toen nooit meer dat zinnetje uitgesproken.
Tja, in het begin toen ik net iets had met mijn vriend, belde ze op als ze twee weken niets gehoord had, want dan vroeg ze zich af of het nog wel aan was. Ze had al zooooooo lang niets meer gehoord. Wat een vertrouwen dan.

Over schoonzus(haar dochter) en zwager(haar schoonzoon): de "domme"kleinkinderen hebben het van hem, het "slimmere"kleinkind heeft het van haar. Pfff...
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven