Schoonmoeders!

03-07-2010 20:28 114 berichten
Mijn schoonmoeder ken ik al vrij lang: zo'n 10 jaar en ik kan best wel goed met haar door een deur, maar er zijn momenten..

Vroeger, toen ik nog best jong en redelijk kinderlijk was, hadden mijn vriend en ik een grappig bedoelde boodschap op ons antwoordapparaat (dat bestond toen nog) ingesproken. Mijn schoonmoeder had gebeld, we waren allebei op ons werk (dus waarom??), dus ze had een bericht ingesproken. Daarna wilde ze blijkbaar haar collega's laten horen hoe kinderachtig wij (ik dus) wel niet waren, dus belde ze nog een keer.

Dat wij dat weten, bleek uit het feit dat ze na onze boodschap niet neerlegde, maar uitgebreid commentaar ging zitten geven..

Nu kan ik er best wel om lachen hoor.

Verder was ze toen goed in het checken van stof in ons appartementje, in die zin van het met haar hand over oppervlakken strijken. Nu doet ze dat niet meer zo, ze kan zich soms alleen niet beheersen met het poetsdoekje van ons aanrecht. Maar daar geef ik niet meer zo om.

Toch vindt ze het hier blijkbaar wel schoner dan bij haar andere schoondochter. Als ze daar moet oppassen, gaat ze dan ook direct aan de slag als de kindertjes op bed liggen (die dan hun kans grijpen en op hun slaapkamertjes de boel op stelten zetten, dat hoort ze toch niet, met die stofzuiger in de hand).

We verschillen ook nogal in stijl, van kleding natuurlijk (gelukkig maar, want ze is 30 jaar ouder), maar zij is meer van het netjes en ik van casual, dus dat levert nogal eens afkeurende blikken op. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze er altijd als door een ringetje te halen uitziet. En ik dus niet, tsja.

De stijl in huis is ook zoiets, als wij iets hebben aangeschaft of veranderd dan spreken haar blikken boekdelen. Of ze zegt zoiets als: 'Ik zie dat je weer wat veranderd hebt..' (negatief) of gewoon: 'Dat is best wel mooi.' Jaja, best wel.

Het kan natuurlijk altijd nog véééél erger. Mijn vriendin heeft regelmatig flinke ruzie met haar schoonmoeder, die bemoeit zich overal mee.

Nu past die mevrouw enkele dagen per week op haar kleinkind in hun huis (omdat de opvang zo duur is, zegt vriendin) en heeft ze regelmatig commentaar op haar huishoudelijke kwaliteiten. Na verschillende ruzies geeft ze dat niet meer zo, maar neemt ze bijvoorbeeld gewoon de was mee (ja, vervelend hoor) en ruimt van alles op (ook heel lastig).

Duzzz:

wat vinden jullie van jullie schoonmoeders?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amarenske schreef op 04 juli 2010 @ 17:41:

Positief: Van de zomer gaan we met zijn familie mee naar Ierland, gratis.Tjonge jonge, ik lees een heel verhaal met alleen maar dingen waarom je toch zo'n rotschoonmoeder hebt, dat je haar het liefst zo min mogelijk ziet en bij voorkeur niet met haar afspreekt, maar als je een gratis vakantie kunt krijgen doet dat er allemaal niet meer toe? Vind je dat zelf ook niet een beetje hypocriet? Of is je schoonmoeder misschien toch niet zo'n loeder als je in het eerste deel van je post probeert te bewijzen?
Ik heb een prima schoonmoeder.

Heel beleefd en gastvrij tegenover me.

Ik ben het niet altijd eens met haar denkbeelden maar dat hoeft ook helemaal niet.

Bovendien heeft ze een erg leuke zoon afgeleverd aan me en daar ben ik haar erg dankbaar voor .

Niets te klagen hier dus.
Mijn schoonmoeder is oke. Is een best mens, ben het niet altijd eens met haar maar dat hoeft ook niet.

Schoonmoeder hiervoor was ook oke.

Schoonmoeder daarvoor op zich ook wel al vond ze het nodig steeds te refereren aan het feit dat ik 8 jaar jonger was dan mijn ex. "Toen mijn zoon jouw leeftijd had, dronk hij nog melk" ...en toen het uit was zei ze "dat ik toch veel te jong was". In leeftijd wel ja ...
quote:Capibara schreef op 03 juli 2010 @ 23:21:

Of mogen schoonmoeders ook al geen belangstelling tonen voor het leven van hun kinderen en partners?

Als de mijne daar nou eens mee zou beginnen..... maar dat doet ze al 10 jaar niet. Niet dat het een slecht mens is hoor, dat niet, maar ze mocht wat minder egocentrisch en dominant zijn.

Ze heeft haar lieve kanten, maar ook haar nare. Ze is bijvoorbeeld een rasechte opportunist, maar als je dat eenmaal weet dan kun je daar rekening mee houden.

Als wij kinderen hadden gehad, dan had ik ze in alle vertrouwen naar haar toe gebracht om op te passen. Ze zou een geweldige oma geweest zijn. Zo gek als zij op kinderen is, dat heb ik echt nog nooit gezien. Serieus.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:Banba schreef op 03 juli 2010 @ 22:13:

Eens met capibara. Ik snap er dan ook niks van dat sommige vrouwen hun kinderen niet toevertrouwen aan de vrouw die hun eigen man heeft grootgebracht.

Hier wil ik wel even op inhaken.

Ik vertrouw mijn kind niet toe aan mijn schoonouders. Vooral omdat ze enorm met zichzelf bezig zijn en zichzelf heel zielig vinden. Een kind vraagt aandacht en die zouden ze hem daardoor maar minimaal geven. Ook als man en kind er samen zijn, is hij na een uurtje (hooguit) niet meer interessant.

Ook hebben ze totaal geen nota van de belevingswereld van een baby. Barbazoon komt regelmatig overprikkeld thuis na een bezoekje aan opa en oma.

Man is zelfs een keer opgestapt na een aantal "waarschuwingen".

En dan kies ik toch echt voor mijn zoon (en voor onszelf, want wij zijn de pineut als zoon weer zo thuis komt) en niet voor hun plezier.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:Capibara schreef op 04 juli 2010 @ 23:06:

[...]

Tjonge jonge, ik lees een heel verhaal met alleen maar dingen waarom je toch zo'n rotschoonmoeder hebt, dat je haar het liefst zo min mogelijk ziet en bij voorkeur niet met haar afspreekt, maar als je een gratis vakantie kunt krijgen doet dat er allemaal niet meer toe? Vind je dat zelf ook niet een beetje hypocriet? Of is je schoonmoeder misschien toch niet zo'n loeder als je in het eerste deel van je post probeert te bewijzen?Als je goed leest, zie dat ik zou willen dat dat ik een goede band met haar had. Maar door haar stugheid en pijnlijke opmerkingen blijft die goede band achter. Ik zou willen dat ze veranderde, niet allen voor haar kinderen en mij, maar zeker voor haarzelf omdat ze rot in haar vel zit, altijd hoofdpijn heeft en slecht slaapt. Maar ze kijkt niet naar zichzelf en zoekt geen hulp. Om niet elke keer ondersteboven te raken van de dingen die ze zegt spreek ik niet zo veel af. Daarbij is ze in de twee jaar dat ik haar ken, alleen met m'n verjaardag geweest en één keer met koninginnedag. Dat is ook een reden dat ik niet twee keer per maand langskomt. Het moet tenslotte van twee kanten komen. Als afsluiter noemde ik Ierland, om te laten zien dat ze niet slecht van binnen is maar zich heel raar kan uiten en daar mensen pijn mee kan doen. Zo duidelijker?
Ik kan goed met mijn schoonmoeder overweg. Ze is een absolute schoonheidsfreak, maar gelukkig weet ze dat zelf ook en geeft ze nooit kritiek op ons huis (mijn man heeft een deel van haar schoonmaakwoede ge-erft ). Vroeger vonden we het moeilijk om haar dan zomaar binnen te laten, maar ze heeft tegen ons gezegd, dat het haar probleem is en dat ze liever koffie komt drinken in een stoffig huis, dan niet. Nu is ons eerste kindje onderweg en komt ze 1 a 2 dagen in de week oppassen bij ons thuis, en heeft nu al aangekondigd dat ze dan ook gaat schoonmaken. Ik laat haar gewoon, ze bedoelt het goed, dus als zij daar happy van wordt prima (en wij een schoon huis ).

Alleen nu is ze heel heel heel erg in de overgang, dus maakt ze regelmatig rare opmerkingen en lijkt het soms wel een puber, daar irriteer ik me wel aan. Maar goed, dat gaat vanzelf weer over, hoop ik..
quote:Amarenske schreef op 05 juli 2010 @ 13:51:

Om niet elke keer ondersteboven te raken van de dingen die ze zegt spreek ik niet zo veel af. [...]

Dat is ook een reden dat ik niet twee keer per maand langskomt.[...]

Zo duidelijker?Nee, eigenlijk niet. Als ik zo overstuur zou raken van de dingen die iemand zegt zou ik zeker niet op vakantie gaan met die persoon. Dan nog liever wat vaker een bezoekje brengen, zodat ik zelf zou kunnen bepalen wanneer ik opstap, dan meerdere dagen/weken op elkaars lip gaan zitten tijdens een vakantie, waar je tot elkaar veroordeeld bent en niet naar huis kunt als je de ander zat bent. Het komt ondanks je uitleg nog steeds op mij over alsof je het wel lekker vindt, zo'n gratis vakantie, maar dat je eigenlijk liever niet zoveel met je schoonmoeder te maken zou willen hebben. Dan snap ik niet. Als ze toch alleen maar goed genoeg is om de vakantie te betalen houd dan de eer aan jezelf.
quote:cychick schreef op 03 juli 2010 @ 20:37:

Over mijn moeder heb ik het een andere keer nog wel!!

Gut krijgen we daar ook weer een topic over...

Volgens mij moet jij je wat minder druk maken.
Jeetje, sommige verhalen hier :D ik heb het getroffen met mijn schoonmoeder, aardig en zorgzame vrouw. Voormalig schoonmoeder kon ik dan weer erg mee lachen, dus geen klachten hier! Had meer problemen met voormalig schoonvader, nare egocentrische man...
Ook ik heb een leuke schoonmoeder. Een lieve, vrolijke vrouw. Soms heeft ze wat blonde opmerkingen waar ze zelf het hardste om moet lachen en verder is het net een mens he. Ze is alleen wat overbezorgd sinds ze weet dat we voor het eerste kleinkind gaan zorgen. En ach dat is ook wel weer schattig.
Ik houd echt van mijn schoonmoeder en vind haar een geweldige vrouw. Ze kan soms heerlijk nukkig zijn of wat onredelijk, maar we kunnen het heel er goed met elkaar vinden en stiekem kan ik er altijd wel om lachen als ze zo'n bui heeft Ik ben oprecht erg blij met haar.

Ik vind het dan ook jammer dat we niet wat dichterbij wonen, want dan zou ik haar (en mijn lieve schoonvader) zeker vaker bezoeken.
Ik kan absoluut niet door 1 deur met mijn schoonmoeder. Als ze bij ons op bezoek is heeft ze elke keer commentaar op zo ongeveer alles. Het ergste wat ik heb gehoord was dat de beeldjes op de kast scheef staan en dat de lampen te hoog hangen. Oh ja de dozen op zolder had ze ook anders neergezet. Je kan er om lachen maar naar een paar jaar is het echt niet leuk meer. We hebben er iets van gezegd, maar dat helpt niet echt, want dan is het niet waar wat je zegt, of je bent flauw dat je er over valt. Nu komt ze helemaal niet meer bij ons want ze kan zichzelf niet bij ons zijn zegt ze.

2 maanden geleden is mijn vader overleden. Ze moet nu nog langskomen om mijn vriend te steunen. Gelukkig kon ze in die periode wel bij haar dochter zijn toen die op het eind van de zwangerschap liep. Ze is wel op de uitvaardienst geweest, maar was na afloop meteen weg want haar dochter moest weer naar haar werk.Mijn vriend heeft ze dus wel 5 hele minuten gesproken die dag. Mijn vriend is dus opgevangen door mijn familie ipv door zijn eigen familie.

Voor mij de druppel na jaren van frustraties. Schoonzusje is idem dito. Daar hebben we ook niets van gehoord. Dus toen zij is bevallen hebben wij alleen een kaartje gestuurd en verder ook niets laten horen. Ja, heel hard. Maar ik ben er gewoon helemaal klaar mee.

Tot zover mijn frustraties.
quote:elske schreef op 06 juli 2010 @ 00:10:

Nu komt ze helemaal niet meer bij ons want ze kan zichzelf niet bij ons zijn zegt ze.

.

Sorry, hier moest ik heel hard om lachen, want ik zie het iemand al zeggen...

Ook geen geweldige band met mijn schoonmoeder. Die had liever een indonesisch meisje gehad want die kunnen zo goed koken (huh?!) en ze had een heel ander beeld bij het hebben van een schoondochter. Elkaar meerdere dagen per week zien, sleutel van elkaars huis en zonder bellen langskomen. Daar ben ik niet zo voor... ben het niet gewend. Maar het is een hele lieve oma. Mijn ouders hebben een kwartier aandacht voor de kinderen en dan is het wel over.
Leuke reakties hoor! (De meeste dan, ik bedoel dus met leuke schoonmoeders).

Voor de rest, als het niet zo lekker loopt, kan je het maar beter laten gaan en er niet te veel bij stilstaan. Niet te veel proberen te storen aan de schoonmoeder, bedoel ik dan.

Mijn vriendin is dus echt serieus depressief geworden door alle bemoeienissen (maar toch bleef Oma gestaag langskomen om op te passen, want dat was dan een geldkwestie: duurder om kind naar de opvang te brengen.. Dat je er dan psychisch last van hebt, is dan de prijs die betaald moet worden, blijkbaar..)

En wat mijn schoonzus betreft: ook bij haar is het een geldkwestie, dat Oma op mag komen passen, makkelijk toch?

Oma is trouwens wel heel erg leuk met de kindjes hoor, die donderstenen kunnen alles flikken bij haar, maar dat is toch met kleinkinderen (dat die alles mogen), vast een soort wraak voor de puberteit van de ouders (wij dus)..
Wie van de dames is zelf schoonmoeder ??

Dan krijgen we ook 'de andere kant' van het verhaal.
Jullie vrouwen generaliseren allemaal zo....
quote:Burns schreef op 06 juli 2010 @ 10:44:

Wie van de dames is zelf schoonmoeder ??

Dan krijgen we ook 'de andere kant' van het verhaal.*bekent dat ze ooit stiekum op het libelle-forum is gaan spieken of er een schoondochterstopic is*
Pffffff vriend belt net dat hij de trein naar mij heeft gemist. Hij kwam zijn moeder onderweg tegen.. en die is toen heel chagrijnig tegen hem gaan doen omdat hij naar mij toe ging in plaats van naar haar???

Ze is best aardig hoor, maar ze moet toch echt eens gaan begrijpen dat vriend 26 is en niet meer om de dag bij zijn moeder op de bank wil zitten... En ook dat ze nu een andere positie heeft, moeders staan niet op dezelfde hoogte als vriendinnen en zouden dat ook niet eens moeten wíllen...
In het begin van de relatie tussen mij en me man verliep het nogal moeizaam tussen mij en me schoonmoeder. Me schoonmoeder is erg netjes terwijl ik een rommelkont ben. Mijn schoonmoeder is erg gesteld op structuur (half 6 avondeten etc.) terwijl ik meer van het flexibele ben en regelmatig moest overwerken waardoor ik pas om 18.30 daar was (horeca) en nog wat van dat soort dingetjes. Soms kwam ik erg geirriteerd thuis en zij was soms geirriteerd over mij. Inmiddels zijn we 3,5 jaar verder en hebben we elkaars verschillen gerespecteerd en hebben we inmiddels veel van elkaar overgenomen. Ik ben gestructureerder geworden en zij flexibeler. DAarnaast heb ik vanwege omstandigheden 2 maanden bij mijn schoonouders ingewoond op haar initiatief. Inmiddels heb ik een gezellige lieve schoonmoeder die regelmatig op de koffie komt en ik bij haar!!

@ Amarenske: Ik vind het heel goed dat je je zo open stelt voor je schoonmoeder ondanks de moeizame relatie. Ik vind het knap en leuk voor je dat je evengoed op vakantie gaat. Ik hoop dat jullie relatie er sterker van wordt!
Afgelopen week kwam mijn schoonmoeder op bezoek, het was (echt) gezellig! We hebben lekker zitten kletsen (en roddelen), en kwamen uit bij de andere schoondochter. Zij is een heel introvert type en zegt heel erg weinig tegen ons.

Mijn schoonmoeder kent haar al wat langer en had vroeger best een goede band met haar, ze spraken regelmatig af en bij ruzie met haar man (de zoon) reed ze naar mijn schoonmoeder om uit te huilen.

Met de tijd is dit veranderd, mijn schoonmoeder vindt dit heel erg, temeer omdat er nu ook kleinkinderen in het spel zijn, die ze nu minder ziet dan ze zou willen..

Mijn schoonzus neemt gewoon de telefoon vaak niet op als ze belt (nummerherkenning) en houdt bezoekjes zo vaak mogelijk af.

Bovenstaande allemaal verteld door mijn schoonmoeder. Zij zit hier heel erg mee.

Ik heb gezegd dat ze zich niet zo druk moet maken (Ja, dat heb ik gezegd ja) en het maar moet nemen zoals het is.

Ze ziet haar kleinkindjes elke 3 weken (ongeveer) en dan is het best leuk en gezellig.

Mijn schoonzus heeft weleens verteld dat ze onze schoonmoeder best een zeur vindt..

Maar ja, ze maakt dan ook opmerkingen als: 'Je ziet er goed uit, ben je afgevallen? ' (O, was ik dik dan??)

Of erger (tegen een familielid): 'Ben je zwanger, je buik is zo dik..'

Echt waar!

Nou ja, dit is dan iets over schoondochters versus schoonmoeders..
Boeiend
Nou bedankt, je bent de enige geloof ik..
cychick:

Maar ja, ze maakt dan ook opmerkingen als: 'Je ziet er goed uit, ben je afgevallen? ' (O, was ik dik dan??)

Dus als jij dit bovenstaande voorbeeld als compliment ontvangt, zoek jij er iets negatiefs achter? Best bijzonder...

En verder ben ik het eens met hanZie: Boeiend....
quote:coeberghmetijs schreef op 03 juli 2010 @ 21:47:

Ik heb een schoonloeder.Dat zegt genoeg.

Eensch.

Het ergste wat ze ooit tegen ons zei ?

Toen ik beviel van de jongste, kantje boord voor ons allebei, zei ze: "Ja, in sommige gevallen is dat beter"

Waarom ik haar nog in mijn huis tolereer ? Omdat de Autist dol op haar is, en ik het hem niet wil aandoen haar nooit meer te zien.

Mijn strategie ? Over de aanbiedingen van de coop praten, AH en C1000 mogen ook soms mee doen.

Over het weer.

Over Piet Paulusma

Over RTL-boulevard.

En dan is het godzijdank weer tijd om naar huis te gaan.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:cychick schreef op 11 juli 2010 @ 12:45:

Mijn schoonzus neemt gewoon de telefoon vaak niet op als ze belt (nummerherkenning) en houdt bezoekjes zo vaak mogelijk af.

Hoe kan je schoonmoeder nou weten of je schoonzus de telefoon negeert als je schoonmoeder belt of dat ze echt niet thuis is? Wat ben jij een misselijk mens zeg, je haalt eerst je schoonmoeder door het slijk, maar als er over anderen geroddeld kan worden is ze opeens weer goed genoeg en roddel je lekker mee?

Je hebt op iedereen iets aan te merken geloof ik. Wees maar blij dat je zelf zo perfect bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven