Schoonouders(Geen OP)
zondag 2 februari 2020 om 16:12
zondag 2 februari 2020 om 16:14
Blijf kalm en bij jezelf. Vraag hoe het met ze gaat, of ze nog vakantieplannen hebben, ditjes en datjes die je ook aan willekeurige anderen zou vragen. Komt het gesprek niet op gang, blijf dan gewoon vriendelijk en bedenk bij jezelf dat deze avond ook weer voorbij gaat. Laat je niet verleiden tot discussie of negativiteit. Zeggen zij iets negatiefs, laat het dan voorbijgaan of zeg zelf juist iets positiefs of relativerends. Bedenk dat ze niet je beste vrienden hoeven te worden, maar dat het al mooi is als jullie gewoon door één deur kunnen. Alles wat je er verder uitsleept is meegenomen.
anoniem_395087 wijzigde dit bericht op 02-02-2020 16:15
0.67% gewijzigd
zondag 2 februari 2020 om 16:15
Lastig om advies te geven als we niet helemaal weten wat er speelt.
Voorkom pijnlijke onderwerpen die met jullie moeilijk band te maken hebben, vermijd politieke of emotionele discussies.
Wat moet je dan wel doen?
Vragen stellen uit interesse (doe desnoods alsof) over luchtige onderwerpen. Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke kant het gesprek op gaat maar denk aan:
- Wat zijn leuke vakantiebestemmingen? laat ze ervaringen vertellen.
- Hobbies of interesses? en hier wat langer op doorgaan. Oh je houdt van lezen? wat voor romans? ken je deze ene schrijver al? etc.
- Leuke verhalen van toen je vriend nog jong was vragen? Kan zijn moeder mooi vertellen want moeders praten nu eenmaal graag over hun kind. En het schept wellicht een band tussen jullie want dan zien ze dat jij net zo gek op hem bent als zij.
Voorkom pijnlijke onderwerpen die met jullie moeilijk band te maken hebben, vermijd politieke of emotionele discussies.
Wat moet je dan wel doen?
Vragen stellen uit interesse (doe desnoods alsof) over luchtige onderwerpen. Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke kant het gesprek op gaat maar denk aan:
- Wat zijn leuke vakantiebestemmingen? laat ze ervaringen vertellen.
- Hobbies of interesses? en hier wat langer op doorgaan. Oh je houdt van lezen? wat voor romans? ken je deze ene schrijver al? etc.
- Leuke verhalen van toen je vriend nog jong was vragen? Kan zijn moeder mooi vertellen want moeders praten nu eenmaal graag over hun kind. En het schept wellicht een band tussen jullie want dan zien ze dat jij net zo gek op hem bent als zij.
zondag 2 februari 2020 om 16:18
zondag 2 februari 2020 om 16:20
En probeer een paar van die luchtige ditjes en datjes achter de hand te hebben voor een moment dat het pijnlijk stil is. Als ik met nieuwe mensen afspreek (werk of privé) die ik nog niet goed ken, zorg ik altijd dat ik een paar vragen paraat heb. 9 van de 10 keer heb ik ze niet nodig, maar soms weet je gewoon echt niet wat je moet zeggen. Dan is het handig als je vooraf wat werk hebt gedaan.
Bijvoorbeeld: Ik hoorde vorige week dat er een nieuw restaurant is geopend in de Grotestraat, zijn jullie daar al geweest?
Bijvoorbeeld: Ik hoorde vorige week dat er een nieuw restaurant is geopend in de Grotestraat, zijn jullie daar al geweest?
zondag 2 februari 2020 om 16:35
Oeh deze onderwerpen zijn juist potentiële moodkillers.Lalala- schreef: ↑02-02-2020 16:12Ik zou proberen om hen beter te leren kennen. Dus wat hebben ze gisteren gedaan (bijvoorbeeld)? Of vertel een leuke anekdote over je werk/studie/uitje wat je hebt gedaan.
Je kunt altijd nog beginnen over het Corona-virus: Joh wat denkt u eigenlijk over het Corona-virus?
Wat hebben ze gister gedaan?
Verbijsterde blik.
Nou gewoon. Het was zaterdag. Boodschappen en naar oma
(en dan een boze blik naar elkaar alsof je de meest ongeïnteresseerde persoon op aarde bent. De hele wereld en hun moeder weten dat ze al huh hele leven lang op die dag die activiteit doen).
Leuke anekdote over werk= opschepperij of gezeur
Corona virus- eigen schuld als je van die gore dingen eet, geen medelijden mee.
Hier werkt het om aan te haken op iets dat ze hebben gekocht (eerst paranormaal zijn of ze uitgebreid scannen, want iets vertellen doen ze niet).
Laatst scoorde ik punten doordat ik toevalig iets opving over een nieuwe pan en ik daarop iets vroeg.
Maar meestal is het maar gewoon iets over het eten zeggen, aanhaken op iets wat ze vertellen over een ander etentje.
In mijn verhalen zijn ze hoegenaamd niet geïnteresseerd, hoogstens als het iets van de kinderen betreft en dan nog in telegramstijl en niet te positief. Want anders zit ik weer op te scheppen of denk ik dat ik bijzonder ben, of moet de avond weer om mij draaien.
zondag 2 februari 2020 om 16:37
Toon interesse in hun leven (kinderen, kleinkinderen, werk, hobby's, etc) en deel ook jouw interesses. Je hoeft niet het achterste van je tong te laten zien, maar helemaal niets delen maakt het ook ongemakkelijk.
Bespreek dit vooraf met je vriend. Mochten er ongemakkelijke stiltes vallen of over een moeilijk onderwerp gesproken worden dan kan hij van onderwerp veranderen.
Je hebt een leuke vriend (hoop ik) dus ze hebben iets goeds gedaan, en ze zullen daarom vast wel goede kanten hebben. Ga er dus neutraal in.
Bespreek dit vooraf met je vriend. Mochten er ongemakkelijke stiltes vallen of over een moeilijk onderwerp gesproken worden dan kan hij van onderwerp veranderen.
Je hebt een leuke vriend (hoop ik) dus ze hebben iets goeds gedaan, en ze zullen daarom vast wel goede kanten hebben. Ga er dus neutraal in.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 2 februari 2020 om 16:56
Dit. Mijn schoonouders gedijen daar goed op.Astromeria schreef: ↑02-02-2020 16:54En TO, voel je niet verantwoordelijk als het gesprek niet op gang komt. Niet zenuwachtig worden, gewoon rustig dooreten en af en toe iets vriendelijks zeggen, dat het eten lekker is of dat de ober aardig is of zo.
zondag 2 februari 2020 om 17:13
Probeer correct Nederlands te spreken. Dus "mijn vriend" en niet "me vriend". En "zij vinden" en niet "hun vinden". Zomaar een tip.
En verder: houd het inderdaad luchtig. Praat over leuke dingen: de vakantie, iets leuks dat je hebt meegemaakt, maak je schoonmoeder een complimentje over haar uiterlijk als je ziet dat ze moeite heeft gedaan er aardig uit te zien, toon belangstelling als ze zelf iets vertellen of informeer als je toevallig iets weet wat hen de afgelopen tijd is overkomen.
En verder: houd het inderdaad luchtig. Praat over leuke dingen: de vakantie, iets leuks dat je hebt meegemaakt, maak je schoonmoeder een complimentje over haar uiterlijk als je ziet dat ze moeite heeft gedaan er aardig uit te zien, toon belangstelling als ze zelf iets vertellen of informeer als je toevallig iets weet wat hen de afgelopen tijd is overkomen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 2 februari 2020 om 17:21
Wat zegt je vriend hierover? Is het een gezellig gezin, kletsen ze sowieso over vanalles en nog wat? Of gaan zijn ouders altijd zitten bekvechten en zwijgen ze elkaar daarna dood?
Ik zou hem vertellen dat je zenuwachtig bent en vragen of hij je zonodig bij het gesprek kan betrekken.
Daarnaast is het handig als je wat meer van die mensen zou weten, zodat je gericht kan vragen naar hun nieuwe keuken, hun caravan in Alicante en het herstel van die gebroken pols. Of zo
Ik zou hem vertellen dat je zenuwachtig bent en vragen of hij je zonodig bij het gesprek kan betrekken.
Daarnaast is het handig als je wat meer van die mensen zou weten, zodat je gericht kan vragen naar hun nieuwe keuken, hun caravan in Alicante en het herstel van die gebroken pols. Of zo
zondag 2 februari 2020 om 17:37
Zo moeilijk om doorheen te lezen
Here am I in my little bubble
zondag 2 februari 2020 om 17:40
Ik vermoed dat er een klasse- of een opleidingsverschil is? Wellicht veroorzaakt dat de wrijving. Indien je spreekt zoals je schrijft, dan raad ik je het volgende aan: tais-toi et sois belle (zwijg en wees mooi).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 2 februari 2020 om 17:43
Tais-toi, sois-belle en laat je partner het woord voeren.
Het zijn zijn ouders.
En zwijg over politiek of actuele gevoelige thema's.
Je wil niet in een welles-nietes-debat belanden over islam, vluchtelingen, leraren-protesten, het tekort aan personeel in de zorg, ...
Ga desnoods over het weer praten, al lijkt mij dat stilaan met alle klimaat-marsen ook een gevoelig thema
.
Het zijn zijn ouders.
Je wil niet in een welles-nietes-debat belanden over islam, vluchtelingen, leraren-protesten, het tekort aan personeel in de zorg, ...
Ga desnoods over het weer praten, al lijkt mij dat stilaan met alle klimaat-marsen ook een gevoelig thema
zondag 2 februari 2020 om 17:48
Pinguins komen niet voor op de Noordpool
Dan heb je er dus ook gelegen bij je schoonouders.
zondag 2 februari 2020 om 17:52
Goed advies. Ga jezelf sowieso niet blameren met het praten over onderwerpen waar je geen kennis van hebt. Als jouw idee van de actualiteit bijhouden bestaat uit het dagelijks volgen van GTST en het doornemen van het krantje met aanbiedingen van de Jumbo, ga dan inderdaad niet praten over migratieproblematiek of onderwijsperikelen. Maar hé, misschien is je schoonmoeder zomaar ook verslaafd aan GTST...Marnamai schreef: ↑02-02-2020 17:43Tais-toi, sois-belle en laat je partner het woord voeren.
Het zijn zijn ouders.
Ga desnoods over het weer praten, al lijkt mij dat stilaan met alle klimaat-marsen ook een gevoelig thema.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 2 februari 2020 om 18:12
pejeka schreef: ↑02-02-2020 17:52Goed advies. Ga jezelf sowieso niet blameren met het praten over onderwerpen waar je geen kennis van hebt. Als jouw idee van de actualiteit bijhouden bestaat uit het dagelijks volgen van GTST en het doornemen van het krantje met aanbiedingen van de Jumbo, ga dan inderdaad niet praten over migratieproblematiek of onderwijsperikelen. Maar hé, misschien is je schoonmoeder zomaar ook verslaafd aan GTST...
Een belediging in de vorm van een advies. Dat zou ik ook niet doen bij je schoonouders, TO.
zondag 2 februari 2020 om 18:18
Hier zeggen we dan: 'mooi anzitte, dom koike'viva-amber schreef: ↑02-02-2020 17:40Ik vermoed dat er een klasse- of een opleidingsverschil is? Wellicht veroorzaakt dat de wrijving. Indien je spreekt zoals je schrijft, dan raad ik je het volgende aan: tais-toi et sois belle (zwijg en wees mooi).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.