Schoonzus is boos vanwege kinderfeestje

woensdag 12 mei 2021 om 09:36
Laatst hebben wij (Corona proof) een kinderfeestje in onze tuin gevierd voor onze zoon. We hadden een grote taart besteld en pizzabus laten komen, en we hadden een soort jungle ‘festival’ thema ervan gemaakt. Daarvan heb ik een paar foto’s in mijn stories gezet. Omdat de groep klein moest blijven hebben we alleen een aantal klasgenootjes uitgenodigd, geen familie.
Nu hebben mijn schoonzus en schoonmoeder dit gezien en hebben via mijn man laten weten dat ze gekwetst zijn. Het blijkt dat ze vinden dat onze zoon en nichtje samen de verjaardag hadden kunnen vieren, omdat nichtje 2 maanden geleden jarig was. Echter is nichtje 3 jaar jonger en dus te jong voor het feestje dat we hebben georganiseerd, daarbij was het helemaal geen familie feestje.
Het gesprek kwam snel op geld, schoonzus is alleenstaand en is in de bijstand en heeft geen geld voor kinderfeestjes (volgens haar) en kan geen pizzabus enzo bestellen, en heeft geen tuin om zoiets te organiseren. Voor nichtjes verjaardag zijn we overigens gewoon langs geweest en hebben taart gegeten en cadeautje meegenomen, wat wij andere jaren ook hebben gedaan voor onze zoon toen hij jonger was, wat ook helemaal prima is volgens mij dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.
Nu zeggen ze dat we hadden moeten voorstellen om het samen te doen, of we hadden het minder uitgebreid kunnen doen omdat het zielig is voor nichtje dat zij dat allemaal niet heeft.
Ik had schoonmoeder aan de telefoon over iets anders en toen zei ze dat ze het cadeau voor zoon ook wel overdreven vond, want een fiets kan schoonzus ook alleen maar tweedehands kopen, niet nieuw en zeker niet zo mooi. Toen heb ik een sneer gegeven dat schoonzus dan misschien moet gaan werken, daarop zei ze dat de banen niet voor op het oprapen liggen in deze tijd. Toen heb ik aangegeven dat ze al 6 jaar in de bijstand zit en het onderwerp veranderd.
Man vindt dat ik niet zo’n sneer had moeten geven, maar vind ook dat familie niet zo zielig moet doen.
Schoonmoeder en zus zijn allebei kwaad. Ik vind het zelf een belachelijke discussie. Ik zal voortaan ook maar niets delen op mijn stories wat te zien is voor schoonfamilie, die les heb ik nu wel geleerd. Toch wil ik ook wel de lieve vrede bewaren omdat het toch familie van man is.
Nu hebben mijn schoonzus en schoonmoeder dit gezien en hebben via mijn man laten weten dat ze gekwetst zijn. Het blijkt dat ze vinden dat onze zoon en nichtje samen de verjaardag hadden kunnen vieren, omdat nichtje 2 maanden geleden jarig was. Echter is nichtje 3 jaar jonger en dus te jong voor het feestje dat we hebben georganiseerd, daarbij was het helemaal geen familie feestje.
Het gesprek kwam snel op geld, schoonzus is alleenstaand en is in de bijstand en heeft geen geld voor kinderfeestjes (volgens haar) en kan geen pizzabus enzo bestellen, en heeft geen tuin om zoiets te organiseren. Voor nichtjes verjaardag zijn we overigens gewoon langs geweest en hebben taart gegeten en cadeautje meegenomen, wat wij andere jaren ook hebben gedaan voor onze zoon toen hij jonger was, wat ook helemaal prima is volgens mij dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.
Nu zeggen ze dat we hadden moeten voorstellen om het samen te doen, of we hadden het minder uitgebreid kunnen doen omdat het zielig is voor nichtje dat zij dat allemaal niet heeft.
Ik had schoonmoeder aan de telefoon over iets anders en toen zei ze dat ze het cadeau voor zoon ook wel overdreven vond, want een fiets kan schoonzus ook alleen maar tweedehands kopen, niet nieuw en zeker niet zo mooi. Toen heb ik een sneer gegeven dat schoonzus dan misschien moet gaan werken, daarop zei ze dat de banen niet voor op het oprapen liggen in deze tijd. Toen heb ik aangegeven dat ze al 6 jaar in de bijstand zit en het onderwerp veranderd.
Man vindt dat ik niet zo’n sneer had moeten geven, maar vind ook dat familie niet zo zielig moet doen.
Schoonmoeder en zus zijn allebei kwaad. Ik vind het zelf een belachelijke discussie. Ik zal voortaan ook maar niets delen op mijn stories wat te zien is voor schoonfamilie, die les heb ik nu wel geleerd. Toch wil ik ook wel de lieve vrede bewaren omdat het toch familie van man is.
woensdag 12 mei 2021 om 13:43
Ja zeg, foto's van een kinderfeestje op social media, wie doet dat nou? Iedereen weet toch dat je alleen kattenfoto's mag uploaden? Zometeen gaat ze nog haar vakantiefoto's op facebook zetten. Mijn God. Kunnen ze het internet wel opdoeken wat mij betreft.
For whom the bell tolls
woensdag 12 mei 2021 om 13:44
Waarom zou TO niet kunnen posten wat zij wil? Als mensen daar gevoelig voor zijn door hun jaloerse aard, dan gaan ze zelf maar van social media af.lexis schreef: ↑12-05-2021 13:10ik zeg ook niet dat TO niks mag posten. ik zeg simpelweg dat als je zulke dingen post, dat bij andere mensen gevoelens van jaloezie kan oproepen en dat TO daar misschien een beetje begrip voor zou kunnen opbrengen.
ik denk in zo'n situatie gewoon, jij had ook de "bigger person" kunnen zijn door te zeggen vervelend dat je het zo ervaart, was niet zo bedoeld door ons, niet over nagedacht...
in plaats dat het in zo'n lelijk over-en-weer beschildigen ontaard.
Het begon met boos doen over een feestje en het raar vinden dit niet samen te doen met een kind dat veel eerder jarig was en ook nog van een andere leeftijd. Zie je het voor je? Dat wekt alleen irritatie op, want dan moet alles ook nog veel rustiger zodat het niet te druk voor de kleintjes is.
Dan spreekt TO met schoonmoeder over iets anders en die gaat dan ook nog commentaar zitten geven op het cadeau.
Op het laatst mag ze niks meer.
Niks van aantrekken, TO, als schoonzus en schoonmoeder jaloers zitten te zeiken. Schoonmoeder gaat zelf maar een verjaardag voor kleinkind verzorgen als ze er zo mee zit. En schoonzus kan kiezen niet op social media te kijken of stappen ondernemen om niet op anderen te teren.
Die schoonzus gooit zelf haar situatie in de strijd, dan moet ze ook niet jammeren als daar wat op terug gezegd wordt.
Zou voortaan gesprekjes met deze mensen zoveel mogelijk door man latrn verlopen. Dan mogen ze tegen hem aanzeuren
woensdag 12 mei 2021 om 13:48
Eeeeeh nee?
Twee volwassenen uit een huishouden is niet oma uit huis een en tante en kind uit huis twee.
Een zebra is geen paard met strepen
woensdag 12 mei 2021 om 13:52
Nou precies. Niemand foto’s van z’n vakantie op internet zetten hoor, want wij kunnen dit jaar niet op vakantie. Das zielig....Tutjebelletje schreef: ↑12-05-2021 13:43Ja zeg, foto's van een kinderfeestje op social media, wie doet dat nou? Iedereen weet toch dat je alleen kattenfoto's mag uploaden? Zometeen gaat ze nog haar vakantiefoto's op facebook zetten. Mijn God. Kunnen ze het internet wel opdoeken wat mij betreft.
woensdag 12 mei 2021 om 13:52

woensdag 12 mei 2021 om 13:53
Ik vind dat juist een heel zuur wereldbeeld, dat mensen dat soort dingen doen om anderen de ogen uit te steken. Dat hoor je ook vaak als een kind een mooie traktatie heeft, of bij het kerstdiner op school een speciaal gerecht of zo. Alsof die ouders de hele tijd maar zoveel moeite doen om anderen een vervelend gevoel te geven.Kaascracker schreef: ↑12-05-2021 13:28Tsja, dat van schoonzus is niet chic. Maar ik heb wel steeds meer het idee dat kinderfeestjes steeds gekker worden om anderen de ogen uit te steken. Heeft de een en trampoline, dan heeft de volgende een luchtkussen en die daarna een luchtkasteel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 12 mei 2021 om 13:54
Ik zit prima in mijn vel maar als mensen me gaan vertellen wat ik wel en niet mag/moet doen, dan heb je aan mij de verkeerde.lexis schreef: ↑12-05-2021 13:18ik heb niks over excuses gezegd hoor....
ja, schoonzus is "fout"... nou en? met een beetje diplomatie en erkenning voor de emotie had je het hele verhaal meteen in de kiem kunnen smoren, nu is schoonma erbij betrokken en het halve viva forum.
Waarom is TO zo in haar wiek geschoten als schoonzus een jaloerse opmerkingen maakt? sorry, snap dat echt niet. als je zelf gewoon lekker in je vel zit laat je dat toch gewoon van je afglijden.
Honey, you should see me in a crown
woensdag 12 mei 2021 om 13:56
Ik denk dat het meer zegt over degene die dat zegt, dan degene die dat doet.Susan schreef: ↑12-05-2021 13:53Ik vind dat juist een heel zuur wereldbeeld, dat mensen dat soort dingen doen om anderen de ogen uit te steken. Dat hoor je ook vaak als een kind een mooie traktatie heeft, of bij het kerstdiner op school een speciaal gerecht of zo. Alsof die ouders de hele tijd maar zoveel moeite doen om anderen een vervelend gevoel te geven.
woensdag 12 mei 2021 om 13:59
Waarom in vredesnaam? Dat is toch gewoon al eeuwen 'de' standaard? Grote mensen verjaardag met familie (en dus neefjes en nichtjes) en kinderfeestje voor buurt-/klasgenoten.
woensdag 12 mei 2021 om 14:01
O god ja, dat gemiep bij traktaties inderdaad. Ik haat knutselen, oma en kinderen vinden knutselen leuk, oma en kinderen knutselden een leuke traktatie. Win win. Geen geheime ooguitstekende agenda verder.Susan schreef: ↑12-05-2021 13:53Ik vind dat juist een heel zuur wereldbeeld, dat mensen dat soort dingen doen om anderen de ogen uit te steken. Dat hoor je ook vaak als een kind een mooie traktatie heeft, of bij het kerstdiner op school een speciaal gerecht of zo. Alsof die ouders de hele tijd maar zoveel moeite doen om anderen een vervelend gevoel te geven.
woensdag 12 mei 2021 om 14:04
Wij huren dit jaar ook een springkussenKaascracker schreef: ↑12-05-2021 13:28Tsja, dat van schoonzus is niet chic. Maar ik heb wel steeds meer het idee dat kinderfeestjes steeds gekker worden om anderen de ogen uit te steken. Heeft de een en trampoline, dan heeft de volgende een luchtkussen en die daarna een luchtkasteel.

woensdag 12 mei 2021 om 14:05
Sharing* schreef: ↑12-05-2021 13:20Vreselijk, omdat schoonzus de boel niet op orde heeft, om wat voor reden dan ook, mag TO geen feestje geven wat leuk is in coronatijd voor haar kind en vriendjes.
Herken de frustratie, mijn zus klaagt en vraagt, werkt niet en dus mag ik niet vertellen over een leuk weekend, nieuw project, bloeiende hortensia. want zo zielig voor haar. Kap het af, TO, anders blijft het doorsudderen bij alles wat schoonzus niet doet of kan en jullie wel.
Ik herken het ook. Mijn ouders zijn iets te ver doorgeschoten in het gelijk behandelen van de kinderen. Met als resultaat dat mijn zus denkt dat ze recht heeft op alles wat ik ook heb. Ze kunnen het niet betalen en dat betekent een hoop frustratie bij haar. Ik heb er jarenlang rekening mee houden, begrip voor getoond etc. Ik ben het inmiddels zat. Ik ben niet verantwoordelijk voor andermans jaloezie en frustratie.
woensdag 12 mei 2021 om 14:05
En dan is het aan het familielid zelf om het account van TO niet meer te volgen, als dit voor haar pijnlijk is.lexis schreef: ↑12-05-2021 13:01Schoonzus laat zich heel erg in de kaart kijken en stelt zich kinderachtig op.
Aan de andere kant denk ik: jij bent er ook met gestrekt been ingegaan. Je kan ook een beetje begrip proberen op te brengen voor de emotie van je schoonzus.
Jij had hier ook de wijste kunnen zijn en op een vriendelijke manier uitleggen waarom je nichtje niet hebt uitgenodigd en dan alsnog voorstellen iets leuks met nichtje te doen.
Ik snap best dat het lastig is om op social media met de affluentie van je familie te worden geconfronteerd terwijl je zelf zoiets niet voor je kind kunt organiseren.
She was brave and strong and broken, all at once.

woensdag 12 mei 2021 om 14:07
Echt dit. En verder: je gaat toch niet op de voorwaarden van een ander leven TO? Schoonzus en schoonma zijn knetter.
woensdag 12 mei 2021 om 14:08
Wilde net schrijven, een springkussen is nou net niet ogen uitsteken. Hier in de buurt tenminste

woensdag 12 mei 2021 om 14:08
ach ja, ik denk dat ik uiteindelijk ook gewoon niet snap waarom het allemaal zo overdreven op social media wordt geetableerd, ik kan er toch niets anders van maken dan een soort van opschepperij ipv oprecht je leuke momenten met anderen delen.
doet me een beetje denken aan een verhaal van mijn man die in de jaren 90 vrijwilligerswerk deed in Albanie. de mensen waren daar allemaal straatarm en het was daar toendertijd heel hip om lege colaflessen in je tuinte olaten slingeren. zo kon de hele buurt zien hoe goed jij het wel niet had met je sjieke drankjes.
doet me een beetje denken aan een verhaal van mijn man die in de jaren 90 vrijwilligerswerk deed in Albanie. de mensen waren daar allemaal straatarm en het was daar toendertijd heel hip om lege colaflessen in je tuinte olaten slingeren. zo kon de hele buurt zien hoe goed jij het wel niet had met je sjieke drankjes.

woensdag 12 mei 2021 om 14:10
Je kind met zijn verjaarscadeau en een foto van een feestje is etableren en opscheppen. Altijd wat kansloos als mensen zo denken. Wie de waard is...lexis schreef: ↑12-05-2021 14:08ach ja, ik denk dat ik uiteindelijk ook gewoon niet snap waarom het allemaal zo overdreven op social media wordt geetableerd, ik kan er toch niets anders van maken dan een soort van opschepperij ipv oprecht je leuke momenten met anderen delen.

woensdag 12 mei 2021 om 14:11

woensdag 12 mei 2021 om 14:11
Vind ik al wat anders dan vinden dat het nichtje met een horde vriendinnetjes daar (samen) haar kinderfeestje had mogen vieren. Dat kinderfeestje is voor het kind van TO en zijn (school)vriendjes of -vriendinnetjes. Niet voor die van een nichtje dat drie jaar jonger is. Ik zou het ook liever gescheiden van elkaar houden.Maledive schreef: ↑12-05-2021 12:08Als je maar betaalt komt die pizzabus wel hoor.
Bij ons komt de pizzabus een uur lang pizza's bakken vanaf €350. Dat is voor 20 volwassenen.
Natuurlijk heeft nichtje geen "recht" op een festival jungle met pizzabus- maar als je zoiets organiseert voor je kind en je weet dat nichtje helemaal geen feestje heeft gehad... dan had het TO gesierd om schoonzus te vragen of nichtje ook even een pizza komt eten.
Dus tuurlijk, sec gezien heeft TO gelijk.
Maar ik zou het zelf wel anders hebben gedaan.
En die sneer over de bijstand is beschamend.
woensdag 12 mei 2021 om 14:12
Wat is dit nou voor een rare reactie! Je mag maar 2 volwassenen thuis ontvangen (of misschien toen zelfs nog maar 1) maar kinderen mag wel. Dan is de keuze toch snel gemaakt? 1 oma of een groepje klasgenootjes, ik wist het wel als ik kind was!drominique schreef: ↑12-05-2021 10:42Ik snap dat sneren niet zo goed.
Waarom doe je dat?
Dat je niets doet voor familie en wel voor klasgenoten dat zou ik als oma/tante van ook jammer vinden, dus daar kan ik wel inkomen.
(En als je alleen oma uitnodigde was schoonzus vast ook over de flos geweest!)

woensdag 12 mei 2021 om 14:12
Gelul. Ook zonder geld kan je een feestje geven.NYC schreef: ↑12-05-2021 14:11Vind ik al wat anders dan vinden dat het nichtje met een horde vriendinnetjes daar (samen) haar kinderfeestje had mogen vieren. Dat kinderfeestje is voor het kind van TO en zijn (school)vriendjes of -vriendinnetjes. Niet voor die van een nichtje dat drie jaar jonger is. Ik zou het ook liever gescheiden van elkaar houden.
woensdag 12 mei 2021 om 14:13
Is ook de bedoeling ook nog, groepen kinderen niet onnodig mengen. Dus nog een reden om het kleine nichtje met vriendinnetjes niet ook mee te hebben vieren.NYC schreef: ↑12-05-2021 14:11Vind ik al wat anders dan vinden dat het nichtje met een horde vriendinnetjes daar (samen) haar kinderfeestje had mogen vieren. Dat kinderfeestje is voor het kind van TO en zijn (school)vriendjes of -vriendinnetjes. Niet voor die van een nichtje dat drie jaar jonger is. Ik zou het ook liever gescheiden van elkaar houden.