Schoonzus is boos vanwege kinderfeestje

woensdag 12 mei 2021 om 09:36
Laatst hebben wij (Corona proof) een kinderfeestje in onze tuin gevierd voor onze zoon. We hadden een grote taart besteld en pizzabus laten komen, en we hadden een soort jungle ‘festival’ thema ervan gemaakt. Daarvan heb ik een paar foto’s in mijn stories gezet. Omdat de groep klein moest blijven hebben we alleen een aantal klasgenootjes uitgenodigd, geen familie.
Nu hebben mijn schoonzus en schoonmoeder dit gezien en hebben via mijn man laten weten dat ze gekwetst zijn. Het blijkt dat ze vinden dat onze zoon en nichtje samen de verjaardag hadden kunnen vieren, omdat nichtje 2 maanden geleden jarig was. Echter is nichtje 3 jaar jonger en dus te jong voor het feestje dat we hebben georganiseerd, daarbij was het helemaal geen familie feestje.
Het gesprek kwam snel op geld, schoonzus is alleenstaand en is in de bijstand en heeft geen geld voor kinderfeestjes (volgens haar) en kan geen pizzabus enzo bestellen, en heeft geen tuin om zoiets te organiseren. Voor nichtjes verjaardag zijn we overigens gewoon langs geweest en hebben taart gegeten en cadeautje meegenomen, wat wij andere jaren ook hebben gedaan voor onze zoon toen hij jonger was, wat ook helemaal prima is volgens mij dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.
Nu zeggen ze dat we hadden moeten voorstellen om het samen te doen, of we hadden het minder uitgebreid kunnen doen omdat het zielig is voor nichtje dat zij dat allemaal niet heeft.
Ik had schoonmoeder aan de telefoon over iets anders en toen zei ze dat ze het cadeau voor zoon ook wel overdreven vond, want een fiets kan schoonzus ook alleen maar tweedehands kopen, niet nieuw en zeker niet zo mooi. Toen heb ik een sneer gegeven dat schoonzus dan misschien moet gaan werken, daarop zei ze dat de banen niet voor op het oprapen liggen in deze tijd. Toen heb ik aangegeven dat ze al 6 jaar in de bijstand zit en het onderwerp veranderd.
Man vindt dat ik niet zo’n sneer had moeten geven, maar vind ook dat familie niet zo zielig moet doen.
Schoonmoeder en zus zijn allebei kwaad. Ik vind het zelf een belachelijke discussie. Ik zal voortaan ook maar niets delen op mijn stories wat te zien is voor schoonfamilie, die les heb ik nu wel geleerd. Toch wil ik ook wel de lieve vrede bewaren omdat het toch familie van man is.
Nu hebben mijn schoonzus en schoonmoeder dit gezien en hebben via mijn man laten weten dat ze gekwetst zijn. Het blijkt dat ze vinden dat onze zoon en nichtje samen de verjaardag hadden kunnen vieren, omdat nichtje 2 maanden geleden jarig was. Echter is nichtje 3 jaar jonger en dus te jong voor het feestje dat we hebben georganiseerd, daarbij was het helemaal geen familie feestje.
Het gesprek kwam snel op geld, schoonzus is alleenstaand en is in de bijstand en heeft geen geld voor kinderfeestjes (volgens haar) en kan geen pizzabus enzo bestellen, en heeft geen tuin om zoiets te organiseren. Voor nichtjes verjaardag zijn we overigens gewoon langs geweest en hebben taart gegeten en cadeautje meegenomen, wat wij andere jaren ook hebben gedaan voor onze zoon toen hij jonger was, wat ook helemaal prima is volgens mij dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.
Nu zeggen ze dat we hadden moeten voorstellen om het samen te doen, of we hadden het minder uitgebreid kunnen doen omdat het zielig is voor nichtje dat zij dat allemaal niet heeft.
Ik had schoonmoeder aan de telefoon over iets anders en toen zei ze dat ze het cadeau voor zoon ook wel overdreven vond, want een fiets kan schoonzus ook alleen maar tweedehands kopen, niet nieuw en zeker niet zo mooi. Toen heb ik een sneer gegeven dat schoonzus dan misschien moet gaan werken, daarop zei ze dat de banen niet voor op het oprapen liggen in deze tijd. Toen heb ik aangegeven dat ze al 6 jaar in de bijstand zit en het onderwerp veranderd.
Man vindt dat ik niet zo’n sneer had moeten geven, maar vind ook dat familie niet zo zielig moet doen.
Schoonmoeder en zus zijn allebei kwaad. Ik vind het zelf een belachelijke discussie. Ik zal voortaan ook maar niets delen op mijn stories wat te zien is voor schoonfamilie, die les heb ik nu wel geleerd. Toch wil ik ook wel de lieve vrede bewaren omdat het toch familie van man is.
woensdag 12 mei 2021 om 14:13
Dit gaat allang niet meer over TO he?lexis schreef: ↑12-05-2021 14:08ach ja, ik denk dat ik uiteindelijk ook gewoon niet snap waarom het allemaal zo overdreven op social media wordt geetableerd, ik kan er toch niets anders van maken dan een soort van opschepperij ipv oprecht je leuke momenten met anderen delen.
doet me een beetje denken aan een verhaal van mijn man die in de jaren 90 vrijwilligerswerk deed in Albanie. de mensen waren daar allemaal straatarm en het was daar toendertijd heel hip om lege colaflessen in je tuinte olaten slingeren. zo kon de hele buurt zien hoe goed jij het wel niet had met je sjieke drankjes.
Honey, you should see me in a crown

woensdag 12 mei 2021 om 14:14

woensdag 12 mei 2021 om 14:16
Ik herken dit wel, eerder heb ik met schoonzus een aanvaring gehad omdat we een ander nichtje naar Walibi hadden genomen. Toen ze daar lucht van kreeg was ze ook boos en gefrustreerd omdat haar dochter niet was uitgenodigd.nerdopviva schreef: ↑12-05-2021 14:05Ik herken het ook. Mijn ouders zijn iets te ver doorgeschoten in het gelijk behandelen van de kinderen. Met als resultaat dat mijn zus denkt dat ze recht heeft op alles wat ik ook heb. Ze kunnen het niet betalen en dat betekent een hoop frustratie bij haar. Ik heb er jarenlang rekening mee houden, begrip voor getoond etc. Ik ben het inmiddels zat. Ik ben niet verantwoordelijk voor andermans jaloezie en frustratie.
Het is niet te doen om alles constant gelijk te trekken en ik wil daar helemaal niet aan mee doen. Ik heb ook het idee dat het toch nooit goed is in hun ogen. Tuurlijk houden we rekening dat cadeautjes met kerst en verjaardagen gelijk zijn maar ik ga me niet verantwoorden voor alles wat ik doe, zeker niet bij mijn eigen kind in mijn eigen huis.
Trouwens snap ik dat er mensen zijn in de bijstand die het echt lastig hebben en daar heb ik geen oordeel over. Ik wil zeker niet mensen beledigen die geen andere optie hebben. Schoonzus is echt een ander verhaal, ze zegt gewoon dat het kind nog te jong is om te gaan werken. Prima maar dan kun je niet zielig doen over je financiële situatie.

woensdag 12 mei 2021 om 14:16
Een kinderfeestje vind ik nou het ultieme leuke moment om te delen met anderen. Het is hét hoogtepunt van het jaar voor je kind. Ik snap echt niet hoe je daar opschepperij in kan zien.
woensdag 12 mei 2021 om 14:17
Geen idee, ik begon er niet over he? Maar een springkussen is hier zo standaard, bij elke scheet staat er wel zo'n ding in de buurt. Idem bij mijn ouders in de wijk, mijn broer, andere familieleden, vrienden, etc. Kost ook geen drol.
Krijg je dan ook van die zeikerds die vinden dat je de hele buurt erop moet laten en niet alleen je gasten?

Ja, uiteraard. Maar als de vraag van die schoonzus was geweest "Ik had mijn dochter ook een keertje een pizzapunt gegund en die heeft ze nou gemist" dan had ik dat al een andere vraag gevonden dan nu van "Jullie hadden dat kinderfeestje samen met mijn kind moeten organiseren."
woensdag 12 mei 2021 om 14:18
Is gewoon de kift. Meer kan ik er echt niet van maken.nerdopviva schreef: ↑12-05-2021 14:16Een kinderfeestje vind ik nou het ultieme leuke moment om te delen met anderen. Het is hét hoogtepunt van het jaar voor je kind. Ik snap echt niet hoe je daar opschepperij in kan zien.

woensdag 12 mei 2021 om 14:19
Had ze van mij een dv pizza van de Aldi gekregen.NYC schreef: ↑12-05-2021 14:17Ja, uiteraard. Maar als de vraag van die schoonzus was geweest "Ik had mijn dochter ook een keertje een pizzapunt gegund en die heeft ze nou gemist" dan had ik dat al een andere vraag gevonden dan nu van "Jullie hadden dat kinderfeestje samen met mijn kind moeten organiseren."

woensdag 12 mei 2021 om 14:22
Ach, op zich had ik het best begrepen als die schoonzus haar kind zo'n versgebakken pizza van de pizzabus had gegund. Mijn zoon heeft op een kinderfeestje ooit zelf pizza's gebakken in een steenoven. Snap ik echt wel dat als je je kind dat nooit kunt geven dat je het haar gunt. Maar dat lijkt niet te zijn wat die schoonzus dwars zit.

woensdag 12 mei 2021 om 14:22
Het zou toch ook wel erg lullig zijn voor de jarige als die gedwongen wordt om van haar/zijn eigen verjaardagspartijtje een kleutervriendelijk feestje te moeten maken, vriendjes steeds rekening moeten houden met de kleuters want ‘ze zijn nog klein’ enkel alleen omdat tante en oma lange tenen hebben.
En dan mag hij/zij niet die glimmende transportfiets als cadeau maar verplicht een turquoise omafiets uit de outlethoek want de gevoelens van tante en oma moeten worden ontzien.
Alsof dat nichtje er wakker van zou liggen wiens feestje meer pizza zou hebben. Al ga je met die kinderen zelfgebakken pannenkoeken versieren en een kinderfilm kijken met zelfgemaakte popcorn... een feestje is een feestje. Die kinderen gaan dat echt niet onderling vergelijken. Dat kunnen ze niet eens want die zitten niet op social media elkaars foto’s te vergelijken en uit te loeren.
Dus je moet de festiviteiten rondom je eigen kind downsizen vanwege een schoonzus en schoonmoeder. Bij wie gaan ze straks klagen? Bij Max en Wim-Lex omdat Amalia wel een sportauto krijgt en nichtje niet?
En dan mag hij/zij niet die glimmende transportfiets als cadeau maar verplicht een turquoise omafiets uit de outlethoek want de gevoelens van tante en oma moeten worden ontzien.
Alsof dat nichtje er wakker van zou liggen wiens feestje meer pizza zou hebben. Al ga je met die kinderen zelfgebakken pannenkoeken versieren en een kinderfilm kijken met zelfgemaakte popcorn... een feestje is een feestje. Die kinderen gaan dat echt niet onderling vergelijken. Dat kunnen ze niet eens want die zitten niet op social media elkaars foto’s te vergelijken en uit te loeren.
Dus je moet de festiviteiten rondom je eigen kind downsizen vanwege een schoonzus en schoonmoeder. Bij wie gaan ze straks klagen? Bij Max en Wim-Lex omdat Amalia wel een sportauto krijgt en nichtje niet?
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 12-05-2021 14:24
0.05% gewijzigd

woensdag 12 mei 2021 om 14:23
Haha, ik denk heel vaak: jullie liever dan ik. Vreselijke dingen vind ik het.

woensdag 12 mei 2021 om 14:24
Het is het feestje van haar zoon. Ik zie echt niet in waarom het daar zo zielige nichtje bij betrokken moet worden. Echt, wat een drama om niets.NYC schreef: ↑12-05-2021 14:22Ach, op zich had ik het best begrepen als die schoonzus haar kind zo'n versgebakken pizza van de pizzabus had gegund. Mijn zoon heeft op een kinderfeestje ooit zelf pizza's gebakken in een steenoven. Snap ik echt wel dat als je je kind dat nooit kunt geven dat je het haar gunt. Maar dat lijkt niet te zijn wat die schoonzus dwars zit.
woensdag 12 mei 2021 om 14:24
Soms wel, maar over het algemeen vind ik dat zelf ook geen probleem. Een buurkindje mag best even komen springen. Maar dan wél onder toezicht van de eigen ouders (want ik ben geen kinderopvang). Ouders zijn er over het algemeen met 20 minuten wel klaar mee en dan gaan ze dus weg
woensdag 12 mei 2021 om 14:26
Ik gun mijn kinderen ook wel eens wat, maar wat niet kan, kannie.NYC schreef: ↑12-05-2021 14:22Ach, op zich had ik het best begrepen als die schoonzus haar kind zo'n versgebakken pizza van de pizzabus had gegund. Mijn zoon heeft op een kinderfeestje ooit zelf pizza's gebakken in een steenoven. Snap ik echt wel dat als je je kind dat nooit kunt geven dat je het haar gunt. Maar dat lijkt niet te zijn wat die schoonzus dwars zit.
woensdag 12 mei 2021 om 14:26

woensdag 12 mei 2021 om 14:27
@lemoos het is echt zo dat nichtje er zelf geen erg in heeft, dit lijkt alleen bij schoonzus en moeder te spelen. Wij hadden zelf ook minder te besteden toen onze zoon jonger was, en dan bakten we zelf een taart en gingen we bijv een speurtocht doen. Nu doen we het dan iets uitgebreider, maar dat ogen uitsteken enzo speelt volgens mij niet bij kinderen. Die zijn al snel blij.

woensdag 12 mei 2021 om 14:27
Ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik vind dat dat nichtje en die schoonzus er op geen enkele manier betrokken bij hoeven te worden. Als ik uit mijzelf zou spreken: liever niet zelfs.
Bedoelde alleen dat ik het gevoel van schoonzus had kunnen begrijpen dat dat kindje ook een keer een verse pizzapunt had willen laten eten. Maar zoals ik ook al uit het verhaal van TO begrijp, daar gaat het dus niet eens om.
woensdag 12 mei 2021 om 14:29
Dan regelt oma die verse pizzapunt maar als ze haar kleindochter zo ontzettend zielig vindt.NYC schreef: ↑12-05-2021 14:27Ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik vind dat dat nichtje en die schoonzus er op geen enkele manier betrokken bij hoeven te worden. Als ik uit mijzelf zou spreken: liever niet zelfs.
Bedoelde alleen dat ik het gevoel van schoonzus had kunnen begrijpen dat dat kindje ook een keer een verse pizzapunt had willen laten eten. Maar zoals ik ook al uit het verhaal van TO begrijp, daar gaat het dus niet eens om.