schulden

14-08-2008 19:14 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als je een heel sterk vermoeden hebt dat je partner in de schulden zit of een verslaving heeft?

Ik weet het niet zeker, en weet niet hoe ik het beste er tegen hem over kan beginnen.

Denken jullie ook dat hier iets mis is? En hoe zouden jullie dit aanpakken?

Hij verdient ¤ 1970,- netto per maand. (dit weet ik zeker, van zijn salarisstrook).

Zijn vaste lasten met huur elektriciteit en gas en gemeentebelastingen zijn 500,- (dit weet ik ook zeker)

Verder weet ik dat hij een hoge telefoonrekening heeft (100) en een schuld van 2000 waarop hij elke maand 150 aan aflossing en rente betaald.

Dus zijn vaste lasten bedragen ongeveer 750 euro.

Nu komt het gekke:

Meteen als zijn salaris gekomen is, gaat hij 'al zijn dingetjes' betalen (zoals hij het zelf noemt).

Met als gevolg dat zijn hele rekening vervolgens leeg is!!!!!!!!!

Wat weer als gevolg heeft dat hij in het weekend een bijbaan heeft waar hij het geld mee verdient waar hij door de week zijn boodschappen van kan kopen.

Met dat geld is hij veel te royaal.

Hij maakt het gelijk op, zodat hij vaak van andere mensen geld moet lenen om te kunnen eten.

Het stomme is, ik ken hem nu 1 jaar en dit gaat al vanaf het begin zo! En eerst vond ik het wel vreemd, maar daarna dacht ik: iedereen regelt zijn geldzaken anders, het zal wel.

Maar volgens mij klopt er iets niet.

Wat denken jullie? En zouden jullie het ter sprake brengen? Hoe?
Ik zou gewoon zijn ouders bellen.
Wanneer m'n partner niet met geld zou kunnen omgaan, is dat voor mij een reden om met de relatie te stoppen. Je wil niet weten hoeveel ellende er om geld is bij relaties. De eerste weken probeer ik er achter te komen hoe de wimpel erbij hangt. Ik had een paar jaar geleden een vriendinnetje die nogal ruim leefde en er inderdaad ook een schuld op na hield. Het bleek gewoon niet te werken want ze kon niet echt deelnemen aan aktiviteiten die ik belangrijk vindt: wintersport, zeilen, reizen.
quote:__justme__ schreef op 14 augustus 2008 @ 20:35:

[...]

Als je niet samenwoont en elkaar dus niet vaak/continu in dezelfde situaties ziet hoeft dat niet merkbaar te zijn. Cokeverslaafden functioneren heel goed in de maatschappij over het algemeen. Vaak zijn ze wel wat licht aangebrand of ongedurig, maar als je iemand niet anders kent valt je dat niet op. Coke kan je op elke hoek van de straat kopen, stad of platteland, dus ook dat zou geen probleem hoeven te zijn.

TO merkt wel op dat hij niet lekker in zijn vel zit en geen of minder zin in sex heeft. Kunnen symptomen zijn van vanalles, maar ook van cokegebruik. Ze merkt dus wel degelijk iets op, waar het dan ook door moge komen.

En dat coke op elke hoek van de straat te koop is... in mijn dorp moet je er wel voor de naar de "grote" stad.
quote:bitterandsweet schreef op 14 augustus 2008 @ 22:00:

[...]

TO merkt wel op dat hij niet lekker in zijn vel zit en geen of minder zin in sex heeft. Kunnen symptomen zijn van vanalles, maar ook van cokegebruik. Ze merkt dus wel degelijk iets op, waar het dan ook door moge komen.

En dat coke op elke hoek van de straat te koop is... in mijn dorp moet je er wel voor de naar de "grote" stad.Als iets geen symptoom van cokegebruik is is het wel een dalend libido
Dat heb ik dus anders gehoord, Justme.

Maar ik moet toegeven dat ik het zelf nooit gebruikt heb, en diegene van wie ik hoorde dat ie niet meer geinteresseerd was in sex, door druggebruik, gebruikte heroine.

Maar wat ik bedoelde met iets merken: TO merkt dus wel bepaalde dingen die naar haar idee iets aangeven dat er iets niet goed zit. Hoewel die dingen overal op kunnen wijzen, is het misschien de combi: niet goed in zijn vel zitten en vreemd geldgebruik.
quote:bitterandsweet schreef op 14 augustus 2008 @ 22:55:

Dat heb ik dus anders gehoord, Justme.

Maar ik moet toegeven dat ik het zelf nooit gebruikt heb, en diegene van wie ik hoorde dat ie niet meer geinteresseerd was in sex, door druggebruik, gebruikte heroine. Met heroine ben je niet meer op deze aardbol en ervaar je je lijf haast niet meer. Cocaine is niet te vergelijken, dit verscherpt juist al je waarnemingen.

Maar wat ik bedoelde met iets merken: TO merkt dus wel bepaalde dingen die naar haar idee iets aangeven dat er iets niet goed zit. Hoewel die dingen overal op kunnen wijzen, is het misschien de combi: niet goed in zijn vel zitten en vreemd geldgebruik.Als je echt verslaafd bent heb je nergens meer zin in denk ik. Maar dat is bij vriend van TO niet het geval, hij werkt tenslotte 6 dagen! Vind het dan niet zo vreemd dat je seksleven even op een laag pitje staat, vermoeidheid, tel daar geldzorgen bij op en je libido is bevroren. Ik kan ernaast zitten natuurlijk, juist omdat het zo goed te verbergen is. Maar in een volwassen relatie kan je toch je zorgen naar elkaar uitspreken en vragen waarom iemand niet lekker in zn hum is/nooit geld overhoudt/geen zin in seks heeft? Zou het mijn partner zelfs kwalijk nemen als die dat niet zou doen.
Ik zou gewoon heel direct vragen waar dat geld nou blijft. Ik vind dat je zulke dingen gewoon aan je vriend kan vragen: " sorry dat ik 't vraag, maar hoe komt 't dat je nooit geld overhoudt", kan ik je misschien helpen? maar misschien is dat toch niet zo'n goeie, dan gaat hij straks geld van jou lenen en.. nee, schrap dat laatste maar. Maar goed, vind wel dat je het gewoon kan vragen. En op de vraag of hij nog coke gebruikt, daar zal hij waarschijnlijk nee op antwoorden. Is ook wel een erg confronterende vraag. Mijn eerste vriendje gebruikte drugs, pillen, coke, vanalles. na 2 maanden gebeurde er iets, waardoor ik hem voor de keuze stelde: of je kiest voor mij of voor je drugs. Hij koos voor mij.. yeah right! Hij is gewoon doorgegaan met drugs gebruiken en als ik hem ermee confronteerde werd hij ook boos. Mensen worden namelijk boos als ze zich betrapt voelen en omdat ze eigenlijk niet weten wat ze moeten zeggen. Liegen is best lastig. Na 3 maanden kwam ik erachter en heb het uitgemaakt. Die hele relatie duurde maar 5 maanden en hij was echt heel fout! maar goed, ik vergelijk hem niet met jouw vriend hoor, maar keep your eyes open en snuffelen in zijn spullen, tsja.. we weten allemaal dat het niet mag, maar goed, soms moet je iets doen om ergens achter te komen. Sterkte.. hoop voor je dat het zich allemaal oplost. En wat iemand zei over een financiele vicieuze cirkel klopt ook. Dan verdien je dus alleen maar geld om geld af te betalen.
quote:__justme__ schreef op 14 augustus 2008 @ 23:03:

[...]

Als je echt verslaafd bent heb je nergens meer zin in denk ik. Maar dat is bij vriend van TO niet het geval, hij werkt tenslotte 6 dagen! Vind het dan niet zo vreemd dat je seksleven even op een laag pitje staat, vermoeidheid, tel daar geldzorgen bij op en je libido is bevroren. Ik kan ernaast zitten natuurlijk, juist omdat het zo goed te verbergen is. Maar in een volwassen relatie kan je toch je zorgen naar elkaar uitspreken en vragen waarom iemand niet lekker in zn hum is? Zou het mijn partner zelfs kwalijk nemen als die dat niet zou doen.Tuurlijk, moet ze ook doen!
quote:datweetjewel schreef op 14 augustus 2008 @ 21:40:

Wanneer m'n partner niet met geld zou kunnen omgaan, is dat voor mij een reden om met de relatie te stoppen. Je wil niet weten hoeveel ellende er om geld is bij relaties. De eerste weken probeer ik er achter te komen hoe de wimpel erbij hangt. Ik had een paar jaar geleden een vriendinnetje die nogal ruim leefde en er inderdaad ook een schuld op na hield. Het bleek gewoon niet te werken want ze kon niet echt deelnemen aan aktiviteiten die ik belangrijk vindt: wintersport, zeilen, reizen.Zo denk ik er ook over. Ik ben gekke henkie niet die 'n man gaat onderhouden en als ie nergens aan mee kan doen wegens geen geld, dan is het al snel niet leuk meer.
quote:mamalelie schreef op 14 augustus 2008 @ 20:05:

1970 Euro netto loon is best een hoog bedrag. Een gemiddeld gezin heeft een netto inkomen van 2500 euro ongeveer (samen) en betaald daarvan hypotheek, 2 auto's, de rest van de vaste lasten, verzekeringen, boodschappen, sportclubjes en bso voor de kinderen, en houden vervolgens ook nog geld over om te sparen of om op vakantie te gaan. Daarnaast gaan die kinderen nog naar verjaardagsfeestjes, hebben steeds weer iets nodig voor school, en groeien uit hun kleren.

Ehhh, u bent een babyboomster denk ik zo, of tenminste 35+ met al 10 jaar een woning. Een woning voor twee kinderen kost voor een starter per maand rond de EUR 1000 netto aan hypotheek. Gas, licht, water, gemeentelijke lasten en ziektekosten schat ik op zo'n 500 eur. Dus slechts als er al heel wat overwaarde uit een vorige woning is meegenomen en die vaste lasten gedrukt zijn kan ik uw verhaal rijmen.

Vooral die twee auto's, hilarisch!!
quote:Superman schreef op 15 augustus 2008 @ 12:06:

Ehhh, u bent een babyboomster denk ik zo, of tenminste 35+ met al 10 jaar een woning. Een woning voor twee kinderen kost voor een starter per maand rond de EUR 1000 netto aan hypotheek. Gas, licht, water, gemeentelijke lasten en ziektekosten schat ik op zo'n 500 eur. Dus slechts als er al heel wat overwaarde uit een vorige woning is meegenomen en die vaste lasten gedrukt zijn kan ik uw verhaal rijmen.

Vooral die twee auto's, hilarisch!!

Sommige mensen zijn gewoon goed met geld. Als je het verhaal van Lambada leest, komt ik ook op een dergelijk sommetje. Een gezinsinkomen van ca ¤ 2000/maand, een huis dat heel ver is afbetaald, ¤ 35000 spaargeld en ¤ 6000 op de lopende rekening. Dat doen niet veel mensen na. Ik niet in ieder geval.

Mijn tante is ook zo iemand die zoiets kan. Als je zeg maar uitrekent dat ze 175 euro in de maand heeft (na betaling van alle vaste lasten), dan ziet ze kans om daar nog 20 euro van te sparen ook! Ik ben dan diep onder de indruk.
TO, heb je al met je vriend gesproken? Weet je al meer?
quote:JWvB schreef op 15 augustus 2008 @ 12:37:

[...]

Sommige mensen zijn gewoon goed met geld. Als je het verhaal van Lambada leest, komt ik ook op een dergelijk sommetje. Een gezinsinkomen van ca ¤ 2000/maand, een huis dat heel ver is afbetaald, ¤ 35000 spaargeld en ¤ 6000 op de lopende rekening. Dat doen niet veel mensen na. Ik niet in ieder geval.

Als je ook goed het verhaal van Lambada hebt gelezen dan heb je ook gelezen dat haar echtgenoot jaren lang zwart klusjes heeft gedaan met materiaal wat hij van zijn werkgever heeft GESTOLEN.

Tja, is dit dan spaargeld? Denk het niet, volgens mij moeten ze nog wat afrekenen met zijn werkgever (en de belastingdienst) maar dat doen ze natuurlijk niet en nu is er dus ruzie in de scheiding over het GESTOLEN geld. Nee, dan ben je lekker bezig. Spaargeld krijgen door criminele activiteiten is niet te vergelijken met mensen die eerlijk hun geld verdienen.
Zie QR
Hm als je met 1970 euro netto per maand niet uitkomt dan heb je of te hoge vaste lasten of heb je idd een verslaving of kan je niet goed met geld om gaan.

Ik verdien 500 minder maar kom wel rond met hogere vaste lasten. Moet wel zeggen dat ik op moet letten met spontane aankopen. Als ik het niet bij houd ga ik er ook wel eens overheen, maar niet zo veel dat ik na 1 week geen geld meer heb.

Overigens lijkt mij 500 euro aan vaste lasten echt te weinig.

Behalve huur betaal je g/w/l, verzekeringen, internet, telefoon, belastingen, evt. auto/busabbonement e.d.

Maar ik zie dat to de telefoon al niet bij vaste lasten heeft gerekend terwijl dat wel onder vaste lasten valt.

Het kan wel zijn dat door het aflossen van de lening de vriend van to niet meer rond komt.

Tja to, je kan wel zitten gissen maar ik zou wanneer hij weer geld te kort komt, toch eens vragen waar hij het dan allemaal aan uitgegeven heeft.
quote:JWvB schreef op 15 augustus 2008 @ 12:37:Sommige mensen zijn gewoon goed met geld. Als je het verhaal van X leest, komt ik ook op een dergelijk sommetje.JWvB, als ik degene van dat andere topic was, zou ik er niet zo blij mee zijn dat je hier mijn situatie letterlijk als voorbeeld gebruikt. Misschien een idee om dit toch wat te anonimiseren?
Er word wel weer erg veel verondersteld. Maar is maar een manier om erachter te komen. Ik heb zelf ook een enorm gat in mijn hand en ben niet altijd even snel met rekeningen betalen (laat alles daarom automatisch gaan, om deurwaarders te voorkomen). Ik ben dan ook blij dat ik nu een man heb die dit wel heel goed kan en al onze financien regeld. Ik vertrouw hem blind (weet dat ik hem beter kan vertrouwen dan mezelf op dit gebied). Ik weet vaak niet eens wat er op onze rekening staat en ik wil het ook niet weten. Ik weet dat hij vooruit denkt en ervoor zorgt dat het goed zit. Dat is genoeg.

Dat klinkt misschien naief, maar ik weet dat het goed zit. Dat hij veel meer over de toekomst nadenkt dan ik (ik leef meer per dag). Hij probeerd het ook wel eens uit te leggen, maar halverwege raakt hij me kwijt. Ik vertrouw hem gewoon volledig (als ik dat niet deed, was ik niet met hem getrouwd).
TO? Ik heb je topic vanaf het begin gevolgd en ben erg benieuwd wat de uitkomst is. Heb je met je vriend gesproken? Hebben alle reacties je wellicht wat meer inzicht geboden in de vaste lasten die een zelfstandig huishouden met zich meebrengt? Twijfel je nog steeds?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven