schulden

14-08-2008 19:14 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als je een heel sterk vermoeden hebt dat je partner in de schulden zit of een verslaving heeft?

Ik weet het niet zeker, en weet niet hoe ik het beste er tegen hem over kan beginnen.

Denken jullie ook dat hier iets mis is? En hoe zouden jullie dit aanpakken?

Hij verdient ¤ 1970,- netto per maand. (dit weet ik zeker, van zijn salarisstrook).

Zijn vaste lasten met huur elektriciteit en gas en gemeentebelastingen zijn 500,- (dit weet ik ook zeker)

Verder weet ik dat hij een hoge telefoonrekening heeft (100) en een schuld van 2000 waarop hij elke maand 150 aan aflossing en rente betaald.

Dus zijn vaste lasten bedragen ongeveer 750 euro.

Nu komt het gekke:

Meteen als zijn salaris gekomen is, gaat hij 'al zijn dingetjes' betalen (zoals hij het zelf noemt).

Met als gevolg dat zijn hele rekening vervolgens leeg is!!!!!!!!!

Wat weer als gevolg heeft dat hij in het weekend een bijbaan heeft waar hij het geld mee verdient waar hij door de week zijn boodschappen van kan kopen.

Met dat geld is hij veel te royaal.

Hij maakt het gelijk op, zodat hij vaak van andere mensen geld moet lenen om te kunnen eten.

Het stomme is, ik ken hem nu 1 jaar en dit gaat al vanaf het begin zo! En eerst vond ik het wel vreemd, maar daarna dacht ik: iedereen regelt zijn geldzaken anders, het zal wel.

Maar volgens mij klopt er iets niet.

Wat denken jullie? En zouden jullie het ter sprake brengen? Hoe?
Hoe? Nou gewoon: 'Schat, waar laat jij je geld?'
Vreemd is het wel, dat ben ik met je eens.

Kan je het niet gewoon bespreekbaar maken, gewoon op een luchtige toon? Niet beschuldigend of verwijtend, maar gewoon geinteresseerd? dus niet dat je je ermee wilt of gaat bemoeien, maar gewoon belangstellend. Zijn reactie dan is al veelzeggend, lijkt mij.

Of ben je achter alles wat je zeker weet op niet zo'n nette manier gekomen (snoopin' around bijv) en vind je het dan moeilijk om er over te beginnen, dat kan natuurlijk. Dan kan ik het me voorstellen dat je bovenstaande manier moeilijk vindt.

Als hij niet al te geheimzinnig doet over zijn afschriften (hoe weet je anders zijn vaste lasten) zou je eens kunnen kijken of er in één keer veel geld wordt afgehaald, of dat er nog andere vaste lasten zijn waar je misschien geen rekening mee hebt gehouden.

Maar met zo'n heel redelijk salaris nog een bijbaan en zo'n lage huur moet je het toch kunnen redden lijkt mij. Dan lijkt het me toch dat er meer aan de hand is.
Ik denk dat hij niet met geld om kan gaan. O:)
Het lijkt mij dat hij niet zo goed met zijn geld kan omgaan. Ik zou er wel met hem over praten. Maar probeer het niet aanvallend te laten klinken.

Zeg hem gewoon wat je is opgevallen en dat je je zorgen maakt. Vraag hem of hij het moeilijk vind om zijn financien te managen. En bied aan hem hiermee te helpen.

Je kunt iemand niet helpen als die niet geholpen wil worden, maar laat hem weten dat je er voor hem bent.
De verzekeringen, de auto, de benzine etc.?

Overigens vind ik 500 voor huur én vaste lasten wel errug weinig.

Vind het niet netjes als je in zijn spullen bent gaan snuffelen. Zolang ie jou niet belazerd met geld heb je daar gewoon niets mee te maken.
Vind 750 euro aan vaste lasten ook erg weinig.

Daarbij... Ben blij dat ie er gewoon voor werkt!

Als jullie niet samenwonen heb je niets met zijn geldzaken te maken.
Ja, ik wilde zeggen, je hebt toch wel meer lasten?

Ik heb zorgverzekering, verzekeringspakket met autoverzekering, benzinekosten, goede doelen, internet+kabelabonnement, lidmaatschappen,

Nou, dit kan ook zo een paar honderd euro in de maand zijn samen....
Vaste lasten ¤500? Weet je dat heel zeker?

Ik reken onder vaste lasten:

huur/hypotheek, electriciteit, water, zorgverzekering, eventuele autoverzekering, alle andere verzekeringen (inboedel/uitvaart/enz.), eventuele wegenbelasting, eventuele bezine, mobiele telefoon, kabel + internet, gemeentelijke belastingen, boodschappen, pretgeld (voor uitgaan/verjaardagen e.d.)....

Ik zit echt zwaar over de ¤500 heen als ik het zo even snel uit mijn hoofd bereken.

Weet je zeker dat jij wel het juiste inzicht hebt in zijn financien?

trouwens, heb jij eigenlijk wel het recht om zijn financien in te zien?
anoniem_68930 wijzigde dit bericht op 14-08-2008 19:37
Reden: kleine aanvulling
% gewijzigd
Als hij zijn vaste lasten heeft betaald, vervolgens nog de mensen moet betalen waarvan hij doordeweeks regelmatig voor geld aanklopt, kan het best dat zijn salaris gewoon vrij snel op is.

Hij lijkt me gewoon te impulsief, te onhandig met geld en heeft hierdoor waarschijnlijk elke maand een steeds groter gat om aan te vullen.

Maar als jij inzicht hebt in zijn inkomen en uitgaven, zonder snuffelen, lijkt me het aanknopen van een gesprek zo moeilijk niet. Misschien geeft hij niets om geld, leeft bij de dag. Op zich niks mis mee, tot hij eventueel eens zonder werk komt te zitten of erger.
Nou, ik kan me voorstellen dat ze zich zorgen maakt, evt met het oog op de toekomst (samen). En het staat nog niet vast dat ze snuffelt. Mijn schuld misschien dat dat nu gedacht wordt.

Toch proberen het bespreekbaar te maken... Moeilijk misschien maar in elke relatie moet je soms iets bespreekbaar maken wat je moeilijk vindt.

Een jaar bij elkaar geeft je toch wel wát rechten hoor.

Chequita geeft goed advies vind ik.

En verder is het leven natuurlijk pokke-duur... Een auto hakt er idd ook in!!
Hmm een auto heeft ie niet. En ja.. die vaste lasten kloppen echt.

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

En ik vind zelf dat ik er wel wat mee te maken heb.

Want het stoort mij bijvoorbeeld dat hij geen geld heeft voor leuke dingen.

En ik vind het vervelend dat hij slecht in zijn vel zit!

Alleen het probleem is dat ik het moeilijk vind om het bespreekbaar te maken, ook wel door wat jij zegt, omdat het toch eigenlijk mijn zaken niet zijn....

En ik heb er al heel vaak naar lopen gissen, maar hij heeft in iedergeval niet gezegd dat hij een hele grote schuld heeft (wat ik vermoed!!)
Gissen heeft geen zin. Vraag ernaar.
Nogmaals, ik vind dat je na een jaar wel degelijk enig recht hebt om één en ander te bespreken met het ook op de toekomst hoor!

Hoe jong/oud zijn jullie eigenlijk als ik vragen mag?
Je hebt er volgens eigen zeggen wel iets mee te maken, maar vervolgens zeg je dat het je zaken niet zijn?

Lijkt mij dat het tijd is voor een goed gesprek met je vriend.
@Ontdekster, wat knap dat het je gelukt is om zonder overleg met hem zijn inkomsten en vaste lasten in kaart te brengen. Petje af! Nu je zo goed bezig bent zou het jammer zijn om alsnog de dialoog te kiezen. Als ik jou was zou ik hem eerste maar eens een tijdje gaan achtervolgen. Je hebt talent!
En ja, hij gaat inderdaad te gemakkelijk met zijn geld om. (maar ik vind het zo kut voor hem dat hij nooit geld heeft om eens iets leuks voor zichzelf te kopen)

En hij heeft inderdaad betalingsachterstand met heel veel dingen.

En er komen ook vaak brieven van deurwaarders dat hij binnen drie dagen moet betalen dat ze anders spullen uit zijn huis komen halen. En dan belt hij deze vervolgens om een betalingsafspraak te maken...

Bankafschriften heeft hij trouwens niet want hij doet aan internetbankieren.
Vragen!
Hoe weet jij dan wat zijn vaste lasten p/m zijn als hij geen bankafschriften heeft?
En de manier van Chequita is de juiste.
dat vroeg ik me ook al af scarlet...
Mannen vinden snuffelen niet verleidelijk trouwens...
Ik weet zijn huur omdat hij dat gewoon vertelt en g/w/e zal ongeveer 150 per maand zijn..
Ontdekster, dus als ik het goed begrijp is die ¤500 een schatting van jezelf?

Jij woont nog thuis zeker ?

Je hebt er i.i.g. geen idee van wat vaste lasten zijn.
quote:ontdekster schreef op 14 augustus 2008 @ 19:36:

Hmm een auto heeft ie niet. En ja.. die vaste lasten kloppen echt.

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

En ik vind zelf dat ik er wel wat mee te maken heb.

Want het stoort mij bijvoorbeeld dat hij geen geld heeft voor leuke dingen.

En ik vind het vervelend dat hij slecht in zijn vel zit!

Alleen het probleem is dat ik het moeilijk vind om het bespreekbaar te maken, ook wel door wat jij zegt, omdat het toch eigenlijk mijn zaken niet zijn....

En ik heb er al heel vaak naar lopen gissen, maar hij heeft in iedergeval niet gezegd dat hij een hele grote schuld heeft (wat ik vermoed!!)Ik zou in elk geval zelf niks aan 'm lenen als ie zo slecht met geld omgaat. Wat je kunt doen om 't te bespreken is als ie weer 'n keer zegt geen geld te hebben om bijv. uit eten te gaan met jou, dan gewoon op de man af vragen waar ie het allemaal laat. Iemand met 'n gat in de hand en allerlei (postorder?) schulden is niet iemand om een vaste relatie mee op te bouwen. Zolang je er niet mee samen woont is het alleen vervelend dat hij geen geld heeft om samen leuke dingen te kunnen doen (zou zowel voor hem als jou niet goed zijn als jij het continu voor hem zou betalen als jullie met z'n tweeen ergens naartoe gaan tenslotte) maar als je er mee onder één dak zou wonen trekt ie jou mee in zijn shit, dus dat moet je zien te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven