Schuldgevoel tov moeder

24-09-2018 16:10 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dr moet me even iets van her hart en hoop dat jullie mij knn helpe of ervaringen kunnen delen?
De relatie met mijn moeder is niet geweldig. Dr is een hele voorgeschiedenis waar ik jullie van zal besparen maar om het beknopt samen te vatte: zij vindt dat mijn broer en ik haar eeuwig dankbaar moeten zijn om ons op te voeden als alleenstaande moeder (nadat mn vader haar verliet toen hij dr achter kwam dat zij een affaire had met de buurman). Ze zal ook elke kans gebruiken om ons dit duidelijk te maken.

Sinds een paar jaar heb ik een vriend en zijn moeder is compleet her tegenovergestelde. Ze geeft haar kinderen vrijheid (maar is er wanneer zij haar nodig hebben), is heel relaxed en gewoon een heel aangenaam persoon. Nu ik zelf moeder ben merk ik dat ik veel meer naar mn schoonmpeder trek dan naar mn eigen moeder. Mn eigen moeder is steeds negatief (“geef je nu nog steeds borstvoeding?” “Waarom ga je voltijds werke?” “Leg de baby eens op zn eigen kamer”) en schoonmoeder heel behulpzaam.
Nu, ik voel me hier best schuldig over, vooral omdat mn moeder me steeds zegt hoe weinig ik van me laat horen en dat dochters van haar vriendinnen veeel meer contact hebben met hun moeders. Het is kost me zo ontzettend veel energie om een relatie te hbb met mn moeder en met mn schoonmoeder gaat dit vanzelf, voelt meer als vriendschap dan een ‘verplichting’.

Hoe ga ik om met dit schuldgevoel? Want ik heb het gevoel dat mn moeder en ik steeds verder uit elkaar groeien..

Dankje!
anoniem_262477 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 17:18
0.10% gewijzigd
Where you invest your love, you invest your life!
Kinderen zijn hun ouders niks verschuldigd, zij kiezen er namelijk niet voor om geboren te worden.
Heb je dit al eens tegen je moeder gezegd?
Juist als zij opmerkingen maakt over dat jullie zo weinig contact hebben lijkt me dat een mooie ingang om het onderwerp met haar te bespreken.

Los daarvan hoef jij je niet schuldig te voelen.
GlitterCupcake schreef:
24-09-2018 16:15
Kinderen zijn hun ouders niks verschuldigd, zij kiezen er namelijk niet voor om geboren te worden.
Eens!
GlitterCupcake schreef:
+1
Jij hoeft je zeker niet schuldig te voelen tegenover haar. Je hoeft haar ook niet dankbaar te zijn dat zij je alleen heeft opgevoed, daar heeft ze zelf voor gekozen.

De houding van je moeder stoot jou van haar af. Ze is dus zelf de schuldige in deze kwestie. Ik zou haar echt een keer aanspreken dat zij moet ophouden met die negatieve opmerkingen en haar uitleggen dat als je kinderen hebt en ook nog voltijds werkt je gewoon niet zoveel tijd hebt naast je gezin en je huis.

Kleine tip: probeer niet elke N aan het eind van je werkwoorden in te slikken.
GlitterCupcake schreef:
Eens, ik kan heel slecht tegen ouders die een soort oneindige dankbaarheid van hun kinderen terug verwachten omdat ze ze te eten hebben gegeven en een dak boven hun hoofd hebben bezorgd. Dat is gewoon je plicht als ouder. Je hebt ook van die mensen die de hele dag roepen (of facebook of op hun werk ofzo), dat hun kinderen voor alles gaan. Ja duh, dat is normaal hoor, ik ga daar dan juist altijd aan twijfelen.
GlitterCupcake schreef:
Dit. En genieten van het feit dat je met je schoonmoeder wel een klik hebt. Dat is geen ‘verraad’ naar je moeder toe, je hoeft je daar niet schuldig over te voelen. Nu je zelf moeder bent weet je ook dat het niet meer dan normaal is om jouw kind op te voeden. Daar ga je ook geen eeuwige dankbaarheid voor verwachten (Oké, je hoopt natuurlijk dat ze later zien dat je je stinkende best hebt gedaan om hen zo goed mogelijk te laten opgroeien maar het is ook niet meer dan normaal om je dat voor te nemen als ouder, toch?)
lemoos2 schreef:
24-09-2018 16:46
Dit. En genieten van het feit dat je met je schoonmoeder wel een klik hebt. Dat is geen ‘verraad’ naar je moeder toe, je hoeft je daar niet schuldig over te voelen. Nu je zelf moeder bent weet je ook dat het niet meer dan normaal is om jouw kind op te voeden. Daar ga je ook geen eeuwige dankbaarheid voor verwachten (Oké, je hoopt natuurlijk dat ze later zien dat je je stinkende best hebt gedaan om hen zo goed mogelijk te laten opgroeien maar het is ook niet meer dan normaal om je dat voor te nemen als ouder, toch?)
+1
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom zou je dankbaar moeten zijn voor een vreemdgaande moeder?
Je moeder zal het vast niet makkelijk hebben gehad, in haar eentje.
Neem je het je moeder nog steeds kwalijk dat je ouders gescheiden zijn ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wintertime16 schreef:
24-09-2018 17:03
Waarom zou je dankbaar moeten zijn voor een vreemdgaande moeder?
:sarcastic:
Wat je zaait, zul je oogsten. Dus als je moeder geen fijn persoon is en altijd klaagt, moet ze zelf met die consequenties leren leven dat zo'n houding mensen afstoot.
"jullie mij knn helpe"

" samen te vatte:"

"Waarom ga je voltijds werke"

HelpeN
VatteN
WerkeN
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
24-09-2018 17:47
"jullie mij knn helpe"

HelpeN
VatteN
WerkeN

Mensen die zeuren over spelling en grammatica hebben inhoudelijk niks te melden.
Nouschi schreef:
24-09-2018 17:47
"jullie mij knn helpe"

HelpeN
VatteN
WerkeN
Misschien heeft ze net zo’n toetsenbord als ik. :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven