Situatie met student
donderdag 7 maart 2019 om 17:43
Hoi allemaal,
Ik wil graag wat inzichten wat betreft een situatie met een student.
Ik woon in een ver buitenland, zie nickname, en heb een partner en klein kind. Ik ben ook niet van plan hier verandering in te brengen.
Ik geef priveles op een talenschool. Een van mijn studenten (al twee decennia meerderjarig) toont buitengewoon veel interesse in mij. Al enkele maanden geef ik privéles aan deze man.
Het begon bij enorme hoffelijkheid en gewoon leuke lessen, maar inmiddels loopt zijn attentie de spuigaten uit.
We hebben een leuke vriendschappelijke sfeer, maar geen contact buiten de avondschool. Ik heb laatst een boek cadeau gekregen en deze week vroeg ik in betreffende taal om me een persoon te beschrijven die hij heel bijzonder vindt (opdracht uit boek) en de karaktereigenschappen van deze persoon te benoemen. Ik kreeg een opstel over mezelf terug.
Nu is het geen onbeleefde of opdringerige man, ik verwacht ook geen directere avances maar vind het wel een beetje ongemakkelijk worden. We hebben nog een drie maanden te gaan samen.
Mijn man is niet erg aanspreekbaar met dit soort dingen, hij is vrij jaloers aangelegd en kan dan in eerste instantie dingen nogal opblazen. Ik verwacht dat hij me verbiedt nog les aan deze man te geven als ik het vertel. Het boek heb ik dan ook thuis getoond als moederdagcadeau van een groep tienermeiden, leugentje om eigen bestwil...
Nogmaals, ik verwacht geen opdringerigheid van deze man, en ik wil hem ook geen pijn doen door er zelf over te beginnen of opeens erg koud te zijn.
Wat zouden jullie doen?
Ik wil graag wat inzichten wat betreft een situatie met een student.
Ik woon in een ver buitenland, zie nickname, en heb een partner en klein kind. Ik ben ook niet van plan hier verandering in te brengen.
Ik geef priveles op een talenschool. Een van mijn studenten (al twee decennia meerderjarig) toont buitengewoon veel interesse in mij. Al enkele maanden geef ik privéles aan deze man.
Het begon bij enorme hoffelijkheid en gewoon leuke lessen, maar inmiddels loopt zijn attentie de spuigaten uit.
We hebben een leuke vriendschappelijke sfeer, maar geen contact buiten de avondschool. Ik heb laatst een boek cadeau gekregen en deze week vroeg ik in betreffende taal om me een persoon te beschrijven die hij heel bijzonder vindt (opdracht uit boek) en de karaktereigenschappen van deze persoon te benoemen. Ik kreeg een opstel over mezelf terug.
Nu is het geen onbeleefde of opdringerige man, ik verwacht ook geen directere avances maar vind het wel een beetje ongemakkelijk worden. We hebben nog een drie maanden te gaan samen.
Mijn man is niet erg aanspreekbaar met dit soort dingen, hij is vrij jaloers aangelegd en kan dan in eerste instantie dingen nogal opblazen. Ik verwacht dat hij me verbiedt nog les aan deze man te geven als ik het vertel. Het boek heb ik dan ook thuis getoond als moederdagcadeau van een groep tienermeiden, leugentje om eigen bestwil...
Nogmaals, ik verwacht geen opdringerigheid van deze man, en ik wil hem ook geen pijn doen door er zelf over te beginnen of opeens erg koud te zijn.
Wat zouden jullie doen?
donderdag 7 maart 2019 om 20:54
In nederland zouden we er thuis of met collega's gewoon om kunnen lachen, denk ik zo. Hier worden dingen al snel afgeschoven als schuld van de vrouw. Provoceren, uitlokken enz. Is dan ook meteen gezichtsverlies voor de echtgenootm Ligt allemaal nogal gevoelig hier, vandaar ook dat ik er een topic over open.
Ik wil de zaak gewoon niet opblazen als dat niet nodig is, maar snap wel dat ik een grens moet gaan trekken.
Ik wil de zaak gewoon niet opblazen als dat niet nodig is, maar snap wel dat ik een grens moet gaan trekken.
donderdag 7 maart 2019 om 21:23
Deze student heeft jou met zijn "onschuldige" gedrag in een hele vervelende positie gemanoeuvreerd en heeft dit daarnaast gedaan in de wetenschap dat dit niet hoort in zijn cultuur.princessofpersia schreef: ↑07-03-2019 20:54In nederland zouden we er thuis of met collega's gewoon om kunnen lachen, denk ik zo. Hier worden dingen al snel afgeschoven als schuld van de vrouw. Provoceren, uitlokken enz. Is dan ook meteen gezichtsverlies voor de echtgenootm Ligt allemaal nogal gevoelig hier, vandaar ook dat ik er een topic over open.
Jij hebt jezelf in een mogelijk vervelende positie gemanoeuvreerd door te trouwen met een jaloerse man en in een land met een dergelijke cultuur te gaan wonen waar je sowiesoe niet veel steun hoeft te verwachten als vrouw.
Ik vind dit helemaal niet zo onschuldig en klein. Ik zou deze student zo neutraal en koel behandelen als je kunt en hopen dat het niet escaleert (en eens bij jezelf te rade gaan hoe onschuldig de jaloezie van je man is als je door dit soort dingen in de rats komt te zitten).
vrijdag 8 maart 2019 om 02:59
Dat vind ik ook!JollyRider schreef: ↑08-03-2019 02:07In de Nederlandse cultuur zou het gedrag van je student evenzeer onaanvaardbaar zijn
Misschien is het hier makkelijker om tegen zo’n vent te zeggen dat je niet gediend bent van zijn acties? Hij denkt zelf misschien dat het heel vleiend is ofzo? Mannen denken soms heel raar over dat soort dingen.
TO, in het ergste geval moet hij uit je klasje. Daar heeft hij alleen zichzelf mee. Lijkt me mooie stok achter de deur voor hem.
vrijdag 8 maart 2019 om 03:09
vrijdag 8 maart 2019 om 03:12
Iemand die al “twee decennia meerderjarig is”, is op zijn minst 38. Niks schattigs aan.Jaahoor schreef: ↑08-03-2019 03:09Het klinkt wel schattig, die crush. Hoe oud is die student? Ik vind 18 of 40 jaar echter wel verschil maken.
Management erbij halen lijkt mij zwaar overdreven. Zolang hij jouw grenzen niet overschrijdt zoals je aangeeft, zou ik beleefd en koeltjes blijven reageren. Verliefdheid waait wel over.
vrijdag 8 maart 2019 om 04:01
Ik vind -gezien het land waar TO woont- dat de 'ellende' is begonnen bij het aannemen van dat boek, een cadeau van een volwassen privé-leerling. Dat had je denk ik beter resoluut kunnen weigeren maar helaas, dat is al gebeurd.
Wat het echt moeilijk en onzuiver maakt is het feit dat je tegen je man hebt gelogen dat je dat boek van een paar tienermeisjes hebt gehad.
Waarom?
Als je liegt wist je al: als ik de waarheid ga vertellen zit ik in de shit..
Ik ken het land en de mores niet, bovendien kan het heel erg schelen in welk gedeelte van een land je woont. In een grote stad of op het platteland bedoel ik. In Turkije is de bejegening van vrouwen aan de toeristenstranden ook heel anders dan in het oosten waar geen toerist ooit komt. In zulke gebieden kijken ze toch heel anders als je daar in bikini-top en korte spijkerbroek rondloopt. In Antalya is dat geen probleem, dat idee.
Wat als je man erachterkomt dat je hem hebt voorgelogen over een cadeau gekregen van een andere man?
Sorry maar als mijn imaginairy boyfriend tegen me zou liegen over een cadeautje dat hij van een volwassen aanbidster heeft gehad zou ik meteen argwanend worden: waarom zei hij dat het een cadeau van een paar puberjongens was?
En dat in een land waar er zo te lezen nogal waarde wordt gehecht aan hoe je vrouw zich gedraagt tgo andere mannen: hij is bang voor de reacties van zijn landgenoten of vergis ik me? (jouw vrouw krijgt cadeautjes van een andere man, een 'leerling' ik zou maar opletten wat ze uitvoert, wist je van dat boek?) Oops..
Ik denk dat je het beste dat boek terug kunt geven met de opmerking dat je spijt hebt dat je het hebt aangenomen en dat hij v.a. nu 'normaal' moet doen en anders kan je hem geen les meer geven. Zal ook vragen oproepen als je nu stopt met lesgeven, beter die 3 maanden heel afstandelijk doen en gewoon afmaken lijkt me.
Mocht hij daarna nog meer les willen heb je geen tijd voor hem. Succes, ik hoop dat je volwassen student geen problemen gaat maken als je laat blijken geen belangstelling voor hem te hebben en alles met een sisser afloopt. Sterkte!!
vrijdag 8 maart 2019 om 08:51
Waar zie je iran staan in de OP??
Had jij een beter advies dan?
Aangezien niemand weet welk land ze werkt, en dus ook niet de regels.
Het mag het Midden- Oosten zijn maar je kunt ook wel behoorlijk overdrijven Zeeepje.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:23
Een geval van 'unrequited love' in jou positie is gevaarlijk, je zegt het zelf al, het is altijd de vrouw die met de vinger wordt aangewezen want ze is te verleidelijk geweest. Geef het boek terug en geef duidelijk aan dat het niet de bedoeling was dat hij jou als persoonlijk thema zou gebruiken in zijn opstel. Je werkt jezelf behoorlijk in de nesten omdat je al zekere normen en waarden bent overtreden. Bedenk wellicht iets om deze mensen een andere leraar te nomineren en werk alleen met vrouwen. Je bent een Nederlandse cultuur gewend, waar leuk tegen elkaar doen normaal is, niet in dit geval!
Liefde is een werkwoord
vrijdag 8 maart 2019 om 10:30
Werkelijk nooit van Perzië gehoord? Of een Perzisch tapijt, waar dat vandaan komt? Je nooit afgevraagd, goh, waar ligt dat dan eigenlijk?
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:35
vrijdag 8 maart 2019 om 10:37
Ze verwijst toch naar haar username? Persia is Iran.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:41
vrijdag 8 maart 2019 om 10:46
vrijdag 8 maart 2019 om 10:47
Je kan ook denken, top, zomaar weer iets geleerd op het Vivaforum, gratis en voor niks. In plaats van ons voor honden uit te maken.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:03
Je vroeg zelf:
Wordt het je uitgelegd, voel je je weer aangevallen. Tja.Waar zie je iran staan in de OP??
vrijdag 8 maart 2019 om 13:45
Hondenhok
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
vrijdag 8 maart 2019 om 13:54
Ik zou hem verwijzen naar een andere docent want hij is bezig om de grenzen steeds wat verder te verleggen. Je denkt dat omdat hij volwassen is en beleefd dat er niets aan de hand is, maar wanneer een puber dit op de middelbare school bij een docent zou doen dan gaat hij naar een andere klas.
Waarom wil je dit als jouw kleine geheimpje bewaren?
Waarom wil je dit als jouw kleine geheimpje bewaren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 8 maart 2019 om 19:55
Ik denk dat TO niet meer terugkomt. Jammer, ik vroeg me af hoe je zoiets oplost in voormalig Perzië tegenwoordig. Lijkt me lastig maar ik ken het verschijnsel een klein beetje: getrouwde man flirt met je en iedereen wordt boos op MIJ.
Zijn vast veel meer vrouwen die dat meemaken; je durft uiteindelijk nauwelijks nog vriendelijk te doen tegen een man op een feestje o.i.d.
Niet meer echt mijn probleem, vroeger wel. Ik weet nog hoe naar ik het vond om beschuldigd te worden van versierpogingen terwijl ik me van geen kwaad bewust was. En hoe dit gedrag als bij toverslag verdween toen ik trouwde om weer terug te keren zodra ik gescheiden was.
Lijkt me heel bijzonder om in een land te leven waar dat de standaard is: als vrouw ben je altijd de sigaar al pak je een drankje aan van iemand op een trouwreceptie van gezamenlijke vrienden. Echt gebeurd: ik liet me 'in de watten leggen' door een getrouwde man. Omdat hij een drankje voor me van een dienblad pakte.
Zijn vrouw stond tien meter verderop. TO hoe hou je het uit???
En dat op Internationale Vrouwendag
(dat is echt zo: 8 maart Internationale Vrouwendag)
Zijn vast veel meer vrouwen die dat meemaken; je durft uiteindelijk nauwelijks nog vriendelijk te doen tegen een man op een feestje o.i.d.
Niet meer echt mijn probleem, vroeger wel. Ik weet nog hoe naar ik het vond om beschuldigd te worden van versierpogingen terwijl ik me van geen kwaad bewust was. En hoe dit gedrag als bij toverslag verdween toen ik trouwde om weer terug te keren zodra ik gescheiden was.
Lijkt me heel bijzonder om in een land te leven waar dat de standaard is: als vrouw ben je altijd de sigaar al pak je een drankje aan van iemand op een trouwreceptie van gezamenlijke vrienden. Echt gebeurd: ik liet me 'in de watten leggen' door een getrouwde man. Omdat hij een drankje voor me van een dienblad pakte.
Zijn vrouw stond tien meter verderop. TO hoe hou je het uit???
En dat op Internationale Vrouwendag
(dat is echt zo: 8 maart Internationale Vrouwendag)
vrijdag 8 maart 2019 om 19:59
Hij heeft cadeautjes geven en een liefdesverklaring in de vorm van een opstel dat is wel iets anders dan een drankje aangeven. TO heeft als docent ook plichten om de grenzen te bewaken omdat er ook sprake is van een machtsverhouding. Het gaat er niet alleen om dat men getrouwd is. In een klaslokaal gelden ook grenzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.