Sociale vaardigheden trainen.

12-01-2020 08:55 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
OP verwijderd
anoniem_390278 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 10:40
99.35% gewijzigd
Je doet aannames over hoe de andere zich voelt in een gesprek maar ik vraag mij af of je aannames kloppen. Het klinkt eerder alsof jij gespannen bent in sociale situaties en dat je krampachtig probeert om gesprekken over lastige onderwerpen op gang te houden. Met humor en wat lichtere thematiek kun je heel veel bereiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op mij komt het over dat je veel teveel bezig bent met jezelf in een gesprek. En ook veel teveel invult wat een ander daarvan vindt.
Stop met analyseren tijdens het gesprek die je hebt. Focus je op je ademhaling bijvoorbeeld, zodat je uit je hoofd komt.

Als je zo gefocust bent op jezelf, dan lig je onder een vergrootglas en doe je niks goed. Jij bent goed genoeg zoals je bent! En datgene wat je wilt vertellen is goed genoeg. De mensen die dat leuk vinden blijven vanzelf plakken, anderen niet.
En je kan niet met iedereen hele gesprekken hebben, niemand kan dat.

Je mag wat liever voor jezelf worden. Je bent zo kritisch en zelfbewust op een niet fijne manier, waardoor je alleen maar kleiner wordt dan je bent.
Als je een gesprek met iemand hebt trek je dan het onderwerp snel naar jou toe? Dat kunnen mensen wel als irritant ervaren.

Ik zou leren doorvragen. Dus stel dat miep zegt ik heb in lutjebroek een huis gekocht. Vraag dan waar en hoe en laat haar lekker vertellen en laat zien dat je luistert. Niet teveel voor de ander denken en invullen.
Als je het leuk vind om over je wielrennen te vertellen en als je het ongeluk ter spraken wil brengen leid het dan even een beetje in.

Beoefen jij een sport? Ja leuk nou ik wielren. Wel tijdje eruit gelegen door een ongeluk, was geschept door een auto...

En verder kan het misschien zijn dat je deze vriendinnen wat ontgroeit bent.
trien30 wijzigde dit bericht op 12-01-2020 09:06
3.43% gewijzigd
Waarom zou je überhaupt die associatie willen vertellen. Dat is namelijk niet luchtig meer maar benauwend. Logisch dat zij niet wist wat ze moet zeggen. Had gewoon opgemerkt wat leuk dat je daar een huis hebt gekocht en vanuit daar het gesprek gevoerd. Niet meteen heftige informatie verspreiden. Ik herken wel dat ik graag diepte haal uit gesprekken maar met de meeste mensen lukt dit niet. Houd het dan luchtig of zeg gewoon niets. Je vult al heel veel voor een ander in, teveel. Vraag gewoon wat een ander vind, wees geïnteresseerd en betrek het niet meteen op jezelf met zware onderwerpen. Zoals ik
lees zijn het niet eens vrienden maar kennissen. En maak je niet te druk in je hoofd.... je vult zelf in.
Op je gemak voelen is leuk hoor, maar als je wil ontspannen blijf je lekker op de bank liggen. Sociale interacties hebben altijd een mate van spanning, dat vinden sommigen heel leuk en sommigen heel lastig, maar bij de meeste mensen wisselt het wat.

Wat wil je bereiken, zelf een leuke avond? Dat anderen vinden dat je sociaal bent? Of gewoon stoppen met over analyseren?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
ZijZei schreef:
12-01-2020 09:04
Waarom zou je überhaupt die associatie willen vertellen. Dat is namelijk niet luchtig meer maar benauwend. Logisch dat zij niet wist wat ze moet zeggen. Had gewoon opgemerkt wat leuk dat je daar een huis hebt gekocht en vanuit daar het gesprek gevoerd. Niet meteen heftige informatie verspreiden. Ik herken wel dat ik graag diepte haal uit gesprekken maar met de meeste mensen lukt dit niet. Houd het dan luchtig of zeg gewoon niets. Je vult al heel veel voor een ander in, teveel.
Bij die anekdote probeerde ik eigenlijk juist te doen wat in de reacties hierboven wordt geadviseerd. Normaal ben ik juist heel erg een luisteraar en laat ik de ander met de informatie komen, maar nu schoot het gewoon kort door mijn hoofd : hee die woonplaats, ik heb daar dit jaar wat heftigs meegemaakt, weet je wat : nu ga ik eens een keer een verhaal vertellen..... Maar dat valt/past dan kennelijk toch niet goed in die specifieke sociale setting ofzo, zoals je waarschijnlijk terecht opmerkt. Ik neem in dat geval dus een vreemde ''afslag'' in het gesprek,...
Waarom vind jij niet bestaande hypothetische problemen en trauma's diepe onderwerpen maar zaken waar je blij en gelukkig van wordt niet?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Trien30 schreef:
12-01-2020 09:04
Als je een gesprek met iemand hebt trek je dan het onderwerp snel naar jou toe? Dat kunnen mensen wel als irritant ervaren.
Valt over het algemeen heel erg mee. Zoals hierboven ook gezegd: meestal laat ik de ander praten en ben ik de geinteresseerde luisteraar. Maar ik wil zelf ook meer leren inbrengen, maar dan wel met de juiste toonzetting en dat ik een beetje een soort losse, relaxte ''vibe'' creeer.

Wat wel gezegd moet is dat dit een avond was met vriendinnen, maar dat ook andere mensen aansloten waar ik veel minder mee heb. Het waren vooral die mensen waarbij ik het lastig vind om gewooon een beetje te ''ouwehoeren''. Al zijn dat vaak wel mensen die ik al 10+ jaar uit mijn netwerk ken dus geen totaal onbekenden.
Je gaat een avondje uit en je wilt alleen diepgaande gesprekken?

De meeste mensen hebben andere ideeen over gesprekken bij avondjes uit. Natuurlijk kan je een keer echt een heel diepgaand gesprek hebben tot midden in de nacht. Maar meestal zijn het luchtige gesprekken.

Wat jou boeit, boeit een ander niet.

Voor een goed gesprek is luisteren heel erg belangrijk en reageren waarop je gesprekspartner zegt. Niet alleen je eigen verhaal/mening vertellen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik denk dat je het helemaal niet moet willen om met iedereen te ouwehoeren.
Kies de mensen waarbij jij je lekker voelt, dat merk je vanzelf. De rest laat je gewoon.
lolapaloeza schreef:
12-01-2020 09:07

Wat wil je bereiken, zelf een leuke avond? Dat anderen vinden dat je sociaal bent? Of gewoon stoppen met over analyseren?
Alle drie eigenlijk... Ik vind het ook vooral interessant om van jullie als neutrale ''derden'' eens te horen hoe jullie er tegenaan kijken. Ik heb een bepaald beeld van mezelf als sociaal wezen, maar ik weet niet in hoeverre dat beeld realistisch is. Ik leg de lat wat dat betreft denk ik best hoog, dat ik het idee heb dat als ik bijvoorbeeld 3 uur doorbreng met een vriendin, we ook 3 uur lang een boeiend gesprek moeten kunnen voeren. En als ik merk dat dat niet lukt, de twijfel bij mezelf toeslaat.
hamerhaai schreef:
12-01-2020 09:12
Je gaat een avondje uit en je wilt alleen diepgaande gesprekken?

De meeste mensen hebben andere ideeen over gesprekken bij avondjes uit. Natuurlijk kan je een keer echt een heel diepgaand gesprek hebben tot midden in de nacht. Maar meestal zijn het luchtige gesprekken.

Wat jou boeit, boeit een ander niet.

Voor een goed gesprek is luisteren heel erg belangrijk en reageren waarop je gesprekspartner zegt. Niet alleen je eigen verhaal/mening vertellen.
ook @ viva amber

Nou ik wil juist niet diepgaande onderwerpen.... Het liefste zou ik gewoon luchtige, entertaining gesprekken voeren.... Maar wat ik oprecht vaak heb is dat ik het moeilijk vind een gesprek een twist te geven om om iets te bedenken om het gesprek naartoe te leiden dat lekker luchtig/gezellig is zeg maar.

Wat ik ook wel eens denk dat speelt :ik heb het niet naar m'n zin op werk (ben nieuwe baan aan het zoeken). Maar ik vind mijn werk enorm duf en saai, het gaat me te makkelijk af en haal er geen voldoening uit. Daardoor staan mijn hersenen ca. 40 uur per week in een soort halve slaapstand. Ik heb soms het idee dat ik ook daarbuiten minder snel ben gaan denken/schakelen dan 5 jaar terug ofzo...
Je wil diepgaand ouwehoeren op een manier die bevredigend is voor beide partijen en ook luchtig met een relaxte vibe.

Dat lijkt me teveel en te tegenstrijdig om haalbaar te zijn. Of je kletst lekker weg over niks, of je hebt een informatief gesprek, of diepgaand of weet ik het. Maar allemaal tegelijk en dat in een feestkroeg met zo goed als onbekenden, kansloos.
Ik denk ook dat je kennis en goede vrienden moet scheiden. Bij vrienden van vrienden/kennissen ben je niet in therapie maar zijn over het algemeen mensen die je nog moet leren kennen en dat is hoe heet je, wat doe je, leuke kinderen en hobbies al heel wat. Wereld politiek, religie en trauma's zou ik bewaren voor de mensen die je goed kent. Je hebt ook geen idee wat die ander met jouw informatie doet en hij/zij zit wel in je vriendenkring of aan de rand daarvan.

Ik zou ook het idee loslaten dat je moet blijven praten met iemand. Ik zeg zelf na 5-10 min ook wel eens ik ga nog even die en die groeten, een drankje halen, dansen of naar de WC. Omdat de situatie zich leent voor interactie met meerdere mensen en niet voor lange gesprekken.
Volgens mij zit het relaxte van een gesprek voor 80% meer in de non verbale dan de verbale communicatie.
Als ik praat met iemand die zelf ontspannen en een open houding heeft, maakt het gesprek niet zoveel uit. Dan kun je ook even lekker hangen op zo'n avond.

Door die hoge verwachtingen, en dan ook nog eens op de inhoud van het gesprek, maak je het jezelf lastig, en ik denk dat dit ook non verbaal zichtbaar is.

Heb je wel een feedback gehad of gevraagd over hoe je overkomt? Als je echt iets wil met dit kan het je helpen.

Maar het doel van dat soort avonden is niet 'goede gesprekken' maar meestal 'gezellig samenzijn'. Of gewoon 'samenzijn'.
lolapaloeza schreef:
12-01-2020 09:24

Door die hoge verwachtingen, en dan ook nog eens op de inhoud van het gesprek, maak je het jezelf lastig, en ik denk dat dit ook non verbaal zichtbaar is.
Dat is wel een goeie, dat denk ik ook inderdaad... Ik ga denk ik eens aan een goede vriendin vragen hoe ik over kom. Want ik kan me inderdaad zeer goed voorstellen dat mijn hoge verwachtingen van mezelf en daaruit voortkomende spanning zichtbaar is voor anderen.

Want het is helemaal niet mijn intentie om diepe gesprekken te willen voeren. Met dat ongeluk-anekdote ook : het was gewoon een mum van een seconde dat ik dacht : ik wil zélf ook eens een inbreng hebben in een gesprek, en dus dacht ik : laat ik het verhaal eens droppen.

Dat heeft er ook wel mee te maken dat ik zélf redelijk open minded ben wat dat soort dingen betreft. Ik vind niet snel iets raar of ongepast/ongemakkelijk. Sterker nog : ik heb altijd een zwak voor mensen die afwijken van het gangbare, maar andersom (en dat is ook wel te begreijpen) is dat niet altijd zo... In dit geval vond ik het gesprek een beetje te erg gaan neigen naar een soort interview wat ik ook ongemakkelijk vond... Dus was dit het eerste ''linkje'' dat ik vond om zelf een bijdrage aan het gesprek te leveren.
Qiyara schreef:
12-01-2020 09:12
Ik denk dat je het helemaal niet moet willen om met iedereen te ouwehoeren.
Kies de mensen waarbij jij je lekker voelt, dat merk je vanzelf. De rest laat je gewoon.
Dit denk ik ook. Als je hebt misschien de verkeerde mensen om je heen. Ik hou persoonlijk helemaaaaal niet van small talk. Ik vind het irritante tijdsverpilling. Ik kan het wel als het ergens even 'noodzakelijk' is, maar je doet me er geen plezier mee. Sommige mensen houden juist alleen maar van makkelijke oppervlakkige gesprekjes die gaan over koetjes en kalfjes. Dat zijn dus niet mensen waarmee ik bevriend ben en wellicht zijn dit ook niet de mensen voor jou. Verzamel vrienden om je heen die jij interessant vindt en waar jij goed mee kunt praten, is mijn advies.

Verder in gesprekken met vreemden, als je het even niet weet, stel een open vraag. Veel mensen praten uiteindelijk liever over zichzelf dan over een ander. Je merkt dan vanzelf of iemand graag de diepte in gaat of niet. En het is best ok om na verloop van tijd een saai gesprek op beleefde manier te beeindigen.
Ten eerste heb je een gesprek met z'n tweeën. Het gaat er dus om dat je van elkaar probeert te begrijpen wat de ander van dat gesprek verwacht.

Meestal gaan gesprekken met onbekenden niet over hoe jij persoonlijk dingen ervaart. Het kan best hoor, dat je tijdens het uitgaan tegen iemand aanloopt die echt in je geïnteresseerd is, maar in de meeste gevallen is het handiger om ervan uit te gaan dat dat niet het geval is. Als jij dan vertelt dat je ergens een ernstig ongeluk hebt gehad, wordt de ander gedwongen om mee te leven met iets dat voor jou heel persoonlijk is en gevoelig ligt. Dat kan je niet verwachten. Als je toch wil noemen wat jou is overkomen, blijft het gesprek alleen leuk als je het luchtig weet te brengen of er zelfs een anekdote van kan maken. Is dat niet mogelijk, dan kan je er beter niet over beginnen.
Laat ik zelf ook eens iets 'droppen'. Klinkt alsof je de ander ergens mee wilt opzadelen ipv dat je een gezellig gesprek wil voeren.
Ik vind je ongeluk anekdote niet zo raar. Als het niet klikt, klikt het niet hoor TO! Dan ga je gewoon naar de volgende. Zolang je wél gewoon vrienden hebt en mensen aan durft te kijken etc. is er niets mis met je sociale vaardigheden. Doe vooral niets wat je niet prettig vindt en kap een gesprek gewoon af als je je er niet fijn bij voelt. Met de juiste personen kan je wél uren kletsen
Eerlijk gezegd zou ik het als interessant ervaren als iemand eens met zo'n anekdote komt. Ik zou ook benieuwd zijn hoe je het ervaart als je door een auto wordt aangereden (wat gaat er door je heen?). Mits het niet wordt gebracht als tranentrekker om aandacht te genereren. Vind het dus helemaal eigenlijk niet raar dat je daar over begint.

Verbaas me er soms ook wel eens over in kroegen enzo. De muziek staat loei hard, en mensen zitten dan soms een half uur bij elkaar in het oor te tetteren. Waar zal dat over gaan, vraag ik me dan vaak af :D
Gewoon en beetje open vragen stellen en jezelf niet te serieus nemen.

Ik ga ook wel eens de diepte in of dat ik in iets verzand wat eigenlijk geen leuk verhaal is. Als ik dat constateer maak ik er misschien een grapje van. Soms zeg ik met een knipoog 'Dit was dan mijn spreekbeurt over Lutjebroek' (Het maakt niet uit of dat nou een leuke grap is of niet, het toont aan dat je jezelf niet te serieus neemt). Of "Nou, daar zat je vast op te wachten een verhaal over een ongeluk, laten we het over iets leukers hebben", en dan stel ik een vraag "Wat vind je tot nu to het léukste aan wonen in Lutjebroek" , of its in die trant.

Toen ik laatst in een saai gesprek over hypotheken verzandde met een vriendin zei ik: "Nou, ik weet nog dat ik op mijn 18e in mijn dagboek schreef dat ik echt noooooit zo'n saaie doos wilde worden die het op verjaardagen over hypotheken heeft, en kijk m nu eens". Aanleiding om het onderwerp te veranderen, waarna we het over dagboeken en puber/tiener gedrag hadden etc.

Vragen naar wat iemand leuk of verassend aan iets vind of vond werken vaak wel goed (dat laatste doe ik soms ook met professioneel netwerken als ik verder niet zoveel heb. "Wat vind je leuker dan verwacht aan deze functie/dit event/dat project?" Een positieve vraag die uitnodigt tot vertellen. Al weet ik vaak automatisch wel het gesprek op gang te houden en te kletsen, dus dit gebruik ik alleen bewust als ik niks weet.

En jezelf niet te sappel maken over deze dingen, al zou ik het wel bewust wat gaan oefenen. Kijk eens wat een uitwerking bepaalde vragen hebben.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Overigens kunnen andere mensen ook prima tolerant zijn naar sociaal onhandigen hoor. Ik heb van allerlei kennisen en van sommigen weet ik dat ze soms doorzagen of met gekke dingen komen (of misschien niet goed kunnen inschatten wat als 'zwaar' of 'luchtig' wordt ervaren). Maakt mij niet uit, hoort bij ze. (EDIT: Hoewel dat niet betekent dat ik daar dan ook de hele avond het gesprek ga modereren, het is meer dat ik ze er niet op veroordeel).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Smalltalk is een vak apart ben ik van overtuigd. Korte, lang-leve-de-lol gesprekjes vind ik prima te doen, terwijl ik “diepe” gesprekken juist wat lastiger vind. Zaken over hypotheken, salarissen en bijvoorbeeld politiek liggen me totaal niet. Ik l*l me er vaak goed uit, maar dat is gewoon mazzel.
Stop met gesprekken analyseren en zoek mensen in je omgeving die een beetje hetzelfde zijn als jij, hetzelfde karakter, studie, IQ enz. Dan kun je beter levellen.
Geef het tijd! Je bent echt niet de enige die het lastig vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven