Stel ik me aan?

15-01-2021 21:29 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond hadden vriend en ik het over uiterlijk etc. Nu is hij niet altijd even tactisch in zijn bewoordingen en is hij vrij nuchter. Hij geeft niet snel complimentjes en een "ik hou van jou" hoef ik ook niet snel te verwachten.
Hij zei mij vanavond letterlijk dat ik niet onder de categorie 'superlelijk' val. Ik voel me echt best wel gekwetst. Ik weet wel dat ik niet de mooiste ben, maar niet onder de categorie 'superlelijk' vind ik wel een ander uiterste. Ik ben al niet de meest zelfverzekerdste en ook niet op het gebied van mij lichamelijk blootgeven, maar die opmerking heeft me echt wel gekrenkt. Stel ik mij aan of..?
schatkaart wijzigde dit bericht op 19-02-2021 08:14
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk altijd maar zo: op een kut karakter kun je geen gezellig make-upje smeren om en nog iets van te maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Whateffa schreef:
16-01-2021 07:02
Je vriend vindt je dus niet 'super lelijk'. Nou ik weet niet in welke context deze opmerking niet als super kwetsend kan worden uitgelegd (ja misschien bij de categorie mensen die overduidelijk als zeer knap worden ervaren). Maar als jij erg onzeker bent over je uiterlijk dan is een partner die zodanig bot/onhandig/onaardig (vul maar in) niet aan te bevelen. Plus, hij had dus ook meteen 'gewoon' (qua uiterlijk) kunnen zeggen. Met zulke vrienden heb geen vijanden meer nodig.


‘Dus jij vindt mij superlelijk?’
‘Nee ik vind je niet superlelijk.’
viva-amber schreef:
16-01-2021 08:48
Ik denk altijd maar zo: op een kut karakter kun je geen gezellig make-upje smeren om en nog iets van te maken.


Je beter voor doen dan je bent?
Alle reacties Link kopieren
Is dat wat je daar in leest? TO haar vriend houdt het in ieder geval niet meer vol.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-01-2021 09:12
Is dat wat je daar in leest? TO haar vriend houdt het in ieder geval niet meer vol.


Ik reageer op jou door te stellen dat ' je beter voordoen dan je bent ' ook een soort make-up is, maar dan voor je karakter. Verder ken ik TO niet en lees ik dat ze erg onzeker is over haar karakter. Die vriend lijkt me niet iemand die dit zegt om te kwetsen als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Ze is onzeker over haar uiterlijk en we weten niet wat hij bedoelt. We weten wat TO zegt dat hij gezegd heeft en dat is nogal een rot opmerking.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man hoeft mij echt niet telkens op te hemelen, kots, en zegt soms ook eerlijk wat er strakker kan bij me.
Heel helder. Soms pik ik dit en soms is het zijn probleem.
Maar ik voel me over het algemeen begeerd en niet onzeker. Als dat wel zo is geef ik dit aan of ik werk aan mijzelf dat dit wel weer oké voelt.

Ik lees uit je bericht TO dat je erg onzeker bent. Oké, je man hoeft je echt niet op handen te dragen want joh... welcome to the big world. Je kan jezelf soms gewoon niet mooier maken dan het is.
Maar je hebt een liefdesrelatie en voelen en wéten dat je man je ziet als aantrekkelijk wezen vind ik persoonlijk wel heel belangrijk... is een primaire behoefte naar mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-01-2021 09:31
Ze is onzeker over haar uiterlijk en we weten niet wat hij bedoelt. We weten wat TO zegt dat hij gezegd heeft en dat is nogal een rot opmerking.
Het is alleen een rotopmerking als het zo bedoeld is geweest. Ik twijfel daar een beetje aan. Als iemand iedere avond zit te hengelen naar bevestiging en complimenten dan zeg je dit soort dingen met enig sarcasme. Gezien het zelfbeeld heel laag is, zegt hij het waarschijnlijk nooit goed.
Alle reacties Link kopieren
Lekker aardig, is hij zelf zo knap dan? Anders zou ik zeggen likewise maat.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk is eerlijk, of je nou knap bent of niet, een super lichaam hebt of niet, het is toch heerlijk als degene met wie je bent tegen je zegt: Je bent mooi, lekker, sexy. Wat dan ook. Want daarom is diegene met jou toch? Omdat hij/zij jóu leuk/lief/mooi/sexy vind? Het verhaal met het potje en de deksel? Dan is het toch ronduit kwetsend als je vriend tegen je zegt dat je “niet superlelijk” bent? Dat zou voor mij klinken als: ik kan eigenlijk beter doen dan jou, maar je bent heus niet de lelijkste hoor.
Alle reacties Link kopieren
En hij is?? Brad Pit ?
Wat zijn de andere categorieën?
Alle reacties Link kopieren
Dit doet me denken aan een deugdendilemma (weet even niet meer hoe deze term heet) dat werd besproken tijdens filosofie. Een vrouw vraagt aan haar man tijdens het passen van een jurk hoe de jurk staat. Hij is in conflict tussen twee deugden namelijk: eerlijkheid en tact. (ik moet altijd eerlijk zijn en ik moet altijd tactvol zijn.) Maar het dilemma is dat hij niet naar beide deugden kan handelen in dit geval. Hij vraagt zich af welke deugd nu belangrijker is. Als hij eerlijk zou zijn zou hij zeggen: "De jurk staat niet mooi. In deze jurk kan je duidelijk je vetrollen zien." Als hij tactvol zou zijn zou hij zeggen: "Ik vind de kleur/model niet zo mooi. Misschien moet je een andere jurk proberen." Kiezen voor eerlijkheid zou resulteren in de ander kwetsen. Kiezen voor tactvol zijn zou resulteren in liegen. Dus in beide gevallen kan je het eigenlijk niet goed doen.

Misschien werd aan jouw vriend een vraag gesteld waarin hij voor hetzelfde dilemma stond. Misschien vindt hij eerlijk zijn belangrijker dan tactvol zijn? Misschien vindt hij een knap uiterlijk bij een partner niet heel belangrijk en heeft hij voor jou gekozen omdat hij je innerlijk mooi vindt en is dat voor hem genoeg voor een voor hem fijne relatie? Als ik in jouw schoenen stond zou ik doorvragen wat hij bedoelt met die opmerking en waar die opmerking vandaan kwam. Vragen of een knap uiterlijk voor hem belangrijk is in een relatie. En bij jezelf afvragen of je het belangrijk vindt dat je partner je knap vindt. Ikzelf zou het liefst in mijn relatie zoveel mogelijk eerlijkheid willen. Maar ik vind wel dat soms eerlijkheid een grens heeft. Sommige dingen zijn niet altijd relevant om te benoemen en dan is tactvol zijn voor mij belangrijker. Ik vind het bijvoorbeeld niet relevant om bij mijn vriend te benoemen wat ik fysiek niet zo aantrekkelijk vind aan hem waar hij niks/weinig aan kan doen (bv inhammen) omdat ik het niet zo belangrijk vind. En als hij mij specifiek een vraag erover zou stellen zou ik proberen het zo tactvol mogelijk te zeggen. Hij heeft er zelf al eens een opmerking over gemaakt: "Ik word echt kaal. Misschien moet ik ooit een keer een haartransplantatie laten doen." Waarop ik zei: "Als een haartransplantatie goed lukt kan het mooi zijn maar soms mislukt het. Het is een hele dure ingreep, is het zoveel geld waard? En uiteindelijk wordt iedereen toch oud (als je het geluk hebt om oud te mogen worden) en minder mooi."
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
16-01-2021 11:46
Eerlijk is eerlijk, of je nou knap bent of niet, een super lichaam hebt of niet, het is toch heerlijk als degene met wie je bent tegen je zegt: Je bent mooi, lekker, sexy. Wat dan ook. Want daarom is diegene met jou toch? Omdat hij/zij jóu leuk/lief/mooi/sexy vind? Het verhaal met het potje en de deksel? Dan is het toch ronduit kwetsend als je vriend tegen je zegt dat je “niet superlelijk” bent? Dat zou voor mij klinken als: ik kan eigenlijk beter doen dan jou, maar je bent heus niet de lelijkste hoor.
Hier, dit, dat dus :cheer:

Laat deze comment even tot je doordringen, TO. En aan je kerel lezen. Volgens mij heb ik namelijk al eerder topics van je gezien dat je vriend onhandige opmerkingen maakte mbt tot je uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft hij een relatie met iemand die hij lelijk vindt?
Zo'n man mag van mij in de kliko. Daar hoort hij niet alleen thuis vanwege zijn uiterlijk (ongezien), maar vooral ook vanwege zijn innerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
16-01-2021 09:57
Het is alleen een rotopmerking als het zo bedoeld is geweest. Ik twijfel daar een beetje aan. Als iemand iedere avond zit te hengelen naar bevestiging en complimenten dan zeg je dit soort dingen met enig sarcasme. Gezien het zelfbeeld heel laag is, zegt hij het waarschijnlijk nooit goed.

Dat zou best het geval kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
16-01-2021 09:57
Het is alleen een rotopmerking als het zo bedoeld is geweest. Ik twijfel daar een beetje aan. Als iemand iedere avond zit te hengelen naar bevestiging en complimenten dan zeg je dit soort dingen met enig sarcasme. Gezien het zelfbeeld heel laag is, zegt hij het waarschijnlijk nooit goed.
Dus pesten of iemand om laag halen is alleen negatief bedoeld wanneer de intentie van de degene die het doet slecht is en niet wanneer het zo aankomt bij degene voor wie de opmerking bedoeld is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er na de tijd nog heel lang met hem over gesproken en nee, ik vis niet naar complimentjes en ik heb hem ook niet gevraagd of hij mij mooi/lelijk vindt.
Het speet hem heel erg en hij voelde zich rot omdat ik me er gekwetst door voelde en dat hij het niet zo bedoelde. Hij bedoelde inderdaad dat uiterlijk niet voor hem het belangrijkste is en dat hij mij een heel leuk gezicht vindt hebben en aantrekking echt wel voelt. Hij vatte het samen als dat hij mij mooi vindt zoals ik ben en het uiteindelijk wel (meer) om het karakter gaat. Dat ik aangaf dat hij dat anders had moeten/kunnen verwoorden, gaf hij dat inderdaad toe en bood hij zijn excuses aan.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt als een lieve vriend, die dol op je is en je mooi vindt en ook je gevoelens serieus neemt.
pluk de nacht
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
16-01-2021 13:36
Waarom heeft hij een relatie met iemand die hij lelijk vindt?
Is toch lekker makkelijk
Alles wordt voor hem gedaan en tijdens seks doet hij zijn ogen dicht
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat een stomme uitspraak.
Ik vind mijn vriend de knapste en de mooiste en hij mij ook. Dat zeggen we ook graag tegen elkaar.
Ik zou het echt totaal debiel vinden als hij zou zeggen dat ik niet super lelijk ben.
Stoutekiwi schreef:
16-01-2021 13:32
Dit doet me denken aan een deugdendilemma (weet even niet meer hoe deze term heet) dat werd besproken tijdens filosofie. Een vrouw vraagt aan haar man tijdens het passen van een jurk hoe de jurk staat. Hij is in conflict tussen twee deugden namelijk: eerlijkheid en tact. (ik moet altijd eerlijk zijn en ik moet altijd tactvol zijn.) Maar het dilemma is dat hij niet naar beide deugden kan handelen in dit geval. Hij vraagt zich af welke deugd nu belangrijker is. Als hij eerlijk zou zijn zou hij zeggen: "De jurk staat niet mooi. In deze jurk kan je duidelijk je vetrollen zien." Als hij tactvol zou zijn zou hij zeggen: "Ik vind de kleur/model niet zo mooi. Misschien moet je een andere jurk proberen." Kiezen voor eerlijkheid zou resulteren in de ander kwetsen. Kiezen voor tactvol zijn zou resulteren in liegen. Dus in beide gevallen kan je het eigenlijk niet goed doen.

Misschien werd aan jouw vriend een vraag gesteld waarin hij voor hetzelfde dilemma stond. Misschien vindt hij eerlijk zijn belangrijker dan tactvol zijn? Misschien vindt hij een knap uiterlijk bij een partner niet heel belangrijk en heeft hij voor jou gekozen omdat hij je innerlijk mooi vindt en is dat voor hem genoeg voor een voor hem fijne relatie? Als ik in jouw schoenen stond zou ik doorvragen wat hij bedoelt met die opmerking en waar die opmerking vandaan kwam. Vragen of een knap uiterlijk voor hem belangrijk is in een relatie. En bij jezelf afvragen of je het belangrijk vindt dat je partner je knap vindt. Ikzelf zou het liefst in mijn relatie zoveel mogelijk eerlijkheid willen. Maar ik vind wel dat soms eerlijkheid een grens heeft. Sommige dingen zijn niet altijd relevant om te benoemen en dan is tactvol zijn voor mij belangrijker. Ik vind het bijvoorbeeld niet relevant om bij mijn vriend te benoemen wat ik fysiek niet zo aantrekkelijk vind aan hem waar hij niks/weinig aan kan doen (bv inhammen) omdat ik het niet zo belangrijk vind. En als hij mij specifiek een vraag erover zou stellen zou ik proberen het zo tactvol mogelijk te zeggen. Hij heeft er zelf al eens een opmerking over gemaakt: "Ik word echt kaal. Misschien moet ik ooit een keer een haartransplantatie laten doen." Waarop ik zei: "Als een haartransplantatie goed lukt kan het mooi zijn maar soms mislukt het. Het is een hele dure ingreep, is het zoveel geld waard? En uiteindelijk wordt iedereen toch oud (als je het geluk hebt om oud te mogen worden) en minder mooi."

Wat een wazig verhaal. Herkenbaar van mijn filosofielessen hoor. Ik lees geen dilemma. Je kunt eerlijk en tactisch tegelijkertijd zijn. Tact is de kunst van een punt maken zonder een vijand te maken.
Daarnaast ga ik ervan uit dat als iemand me een vraag stelt, dat deze dan ook mijn antwoord wil weten.

In het eerste geval vind ik "persoonlijk vind ik de jurk niet mooi. Andere modellen / kleuren flatteren je beter." helemaal prima. Bij je tweede geval vind ik jouw aanpak helemaal niet eerlijk of tactisch, meer ontwijkend en en ontkennend. Maar hij vroeg dan ook niets, hij deelde een overweging mee. En het enige wat jij hebt gedaan is jouw mening gegeven over een haartransplantatie.
Alle reacties Link kopieren
Goed opgelost to!
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-01-2021 11:29
Wat een wazig verhaal. Herkenbaar van mijn filosofielessen hoor. Ik lees geen dilemma. Je kunt eerlijk en tactisch tegelijkertijd zijn. Tact is de kunst van een punt maken zonder een vijand te maken.
Daarnaast ga ik ervan uit dat als iemand me een vraag stelt, dat deze dan ook mijn antwoord wil weten.

In het eerste geval vind ik "persoonlijk vind ik de jurk niet mooi. Andere modellen / kleuren flatteren je beter." helemaal prima. Bij je tweede geval vind ik jouw aanpak helemaal niet eerlijk of tactisch, meer ontwijkend en en ontkennend. Maar hij vroeg dan ook niets, hij deelde een overweging mee. En het enige wat jij hebt gedaan is jouw mening gegeven over een haartransplantatie.
De docent zei in ieder geval dat er soms situaties zijn waarin je in conflict kan komen tussen twee deugden en dat het soms niet mogelijk is om beide deugden tegelijk uit te voeren. Hij noemde het voorbeeld van de vrouw die een jurk pastte en zij had wat overgewicht. Als de partner zou antwoorden met: "Ik vind de jurk niet mooi. Andere kleuren/modellen staan je beter", dan zou hij tactvol zijn maar wel liegen want hij doet alsof het aan de jurk ligt terwijl hij eigenlijk bedoelde dat het overgewicht zou opvallen in die jurk.
Bij het voorbeeld over de haartransplantatie zou ik eerlijk gezegd ook niet weten wat het beste antwoord zou zijn. Misschien was dit ook een slecht voorbeeld. Het punt is dat het mij niet uitmaakt wat mijn vriend daarin voor keuze zou maken. Als hij dat graag zou willen en daar gelukkiger van zou worden, prima. Als hij het uiteindelijk niet belangrijk vindt en het besluit zo te laten vind ik dat ook prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven