stelling: hij zegt zij zegt

06-11-2009 13:05 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stelling.

Ik realiseer me dat het een luxeprobleem is, als je er vanuit die context op wilt schieten, ga je gang.

We hebben het absoluut goed, maar het geld kan wel op elke maand, zeg maar, en we moeten wel degelijk keuzes maken.

Ik plaats deze stelling om te horen hoe jullie vinden hoe dit zou moeten werken vanuit relationeel oogpunt gezien.

Hij wil onze zeilboot het liefst houden. Hij heeft namelijk altijd een boot gehad, een kleintje toen hij kind was en een grotere toen we elkaar leerden kennen. Het is een goede investering die waardevast is, en de kosten per jaar zijn te overzien.

Dat ben ik met hem eens, maar dat verandert niets aan het feit dat er een boel geld waardevast ligt te zijn in het water, terwijl het ook kan worden gebruikt om ons aller leven te verrijken, in welke vorm dan ook.

Ik wil ons zeiljacht dan ook het liefst verkopen. Ik vind het zonde van het geld dat een grote boot in de haven ligt terwijl het praktisch niet wordt gebruikt. Zelf heb ik niets met zeilen, het doet mijn hart helemaal niet sneller kloppen. We hebben wel een prachtige reis van ruim een jaar gemaakt in het middellandse zeegebied met onze oudste die 1,5 jaar was bij vertrek. Daarvoor heb ik leren navigeren, mijn grenzen verlegd en angsten overwonnen. Mijn man leefde van zeiltocht naar zeiltocht en ik van haven tot haven. Het was een fantastische ervaring om met ons gezin zo'n lange tijd fulltime door te brengen en ervaringen te delen. Maar nu zijn we vier jaar verder, we hebben nu twee kinderen. Ik probeer een bedrijf op de rit te krijgen naast alle dagelijkse beslommeringen rondom huis en gezin terwijl mijn man druk is met zijn carriere (maar overigens niet te beroerd is te helpen waar hij kan). In de tussentijd heb ik een half jaar platgelegen om mijn tweede zwangerschap te kunnen voldragen.

Ik vraag me wel eens af waarom er zoveel geld in het water ligt te liggen omwille van de passie van één persoon uit het gezin. Waarom zouden we er niet iets van doen wat ons hele gezin wat brengt? Onze zeilreis was een prachtig avontuur. Maar weekendjes op de boot in Hindelopen en Urk doen míjn hart niet sneller kloppen. Ik wil hem zijn passie niet ontnemen, maar ik vind het ook vervelend dat hij aanspraak maakt op zaken die hij had voordat hij een gezin had. Tijden veranderen toch?
Het is me niet duidelijk uit je verhaal of jullie je het op dit moment financieel kunnen veroorloven om de boot te houden. En als je de boot verkoopt waar je dan het geld aan zou willen besteden. Is er nu een grote wens voor het hele gezin wat niet kan omdat er geen geld voor is? Of gaat het je puur om het principe?
waarom moet ik trouwens nu ineens aan de reclame denken "anders verkoop je de boot toch":)
Wees eens concreter: waar zou jij dat geld die de boot opbrengt, aan willen besteden?
Peas on earth!
Eens met vorige posten: Als het geld van de boot aan een rekening her en der en een keertje efteling opgaat (in de loop der tijd dus) dan vind ik je man gelijk hebben en is het zonde.
Luxe probleem inderdaad. Ik zou hem lekker zijn plezier laten als jullie het kunnen betalen. Zo te horen kom jij niets tekort!
Verhuur die boot een paar weken per jaar. Mensen zat die graag willen zeilen en die zelf geen boot kunnen betalen.

Dan haal je zo het liggeld er uit, kan je man zeilen wanneer hij dat wil en kunnen jullie op oude voet verder leven.
Mijn vriend "verzamelt"oude auto's.Ik heb ook weleens geroepen dat ie die maar moest verkopen als we krap zaten.Heeft ie gelukkig nooit gedaan,zou me daar wel schuldig over voelen.(hij had deze auto's ook al voordat wij elkaar kenden)

Ik vind dus dat je dat niet van je man kan vragen,of jullie moeten echt in de financiele problemen zitten
ik zou hem zijn boot laten houden hoor, Dat is toch zijn passie.

En ookal hebben jullie het momenteel druk, de tijd dat hij weer meer met zn passie bezig kan zijn, komt vast wel weer terug.

en wie weet krijgen jullie kids later ook wel zijn liefde voor zeilen van hem mee
Ik maak uit de openingspost op dat jullie het kunnen betalen maar jij liever dat geld bespaard om uit te geven aan andere zaken.

Niet doen, vind ik, ook je man heeft naast zijn gezin en huwelijk recht op zijn eigen dingen. Tijden veranderen ja en met een gezin moet je bepaalde dingen opgeven, maar niet je hele leven hoeft in het teken daar van te staan. Als jullie het niet konden betalen en hij houd er aan vast zou ik je gelijk geven maar nu niet.
jij wil dat hij iets opgeeft voor jullie, wat ga jij opgeven voor jullie?
Zo te horen is zeilen een grote passie van je man. Het lijkt me niet verstandig om daar een enorm punt van te maken.

Verder kan zeilen in Nederland ook ontzettend leuk zijn, misschien komt voor jou het plezier weer terug als de kinderen wat ouder zijn...
quote:hmmmm schreef op 06 november 2009 @ 13:52:

jij wil dat hij iets opgeeft voor jullie, wat ga jij opgeven voor jullie?My thoughts exactly.
Jij wilt dat je man zijn hobby opgeeft, omdat jij er niets aan vindt?

Mijn man heeft een dure hobby die niet waarde vast is. Een hobby waar ik niet zoveel mee heb. Maar ik zie hem wel genieten en daarvan pluk is dus weer de vruchten. Dat zal ik hem dus nooit ontnemen.

Wat ga jij opgeven?
Dat zijn al een boel reacties en eigenlijk komen ze allemaal overeen; van zijn passie moet ik afblijven! Op de vraag wat ik opgeef voor ons kan ik wel antwoord geven hoor; mijn eigen leven wordt een beetje rondom mijn gezin heen geborduurd, en dat vind ik ook geen punt, dat is gewoon een kwestie van keuzes maken. Zo was de keus om een hele zwangerschap plat uit te liggen er ook eentje die we samen hebben gemaakt (want dat was vantevoren al duidelijk), maar ik was wel degene die daarvoor alles van mezelf in de wacht heb gezet. Maar natuurlijk laat ik ook andere dingen achterwege die ik vroeger wel deed voordat we kinderen hadden en ik fulltime werkte, zoals veel winkelen en me een eigen paard veroorloven. Ik geef bij lange na niet meer zoveel aan mezelf uit. Het punt is niet dat ik niet wil dat hij zeilt hoor! Maar zolang er discussies zijn over het wel of niet kunnen doen van bepaalde dingen (financieel gezien dan) wind ik me er wel eens over op dat er wel een boot in de haven geparkeerd ligt. Als ik het zo zit op te schrijven is het gewoon schandelijk, er zijn mensen de hypotheek niet kunnen betalen, ik ga me wel even schamen.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:marielle31 schreef op 06 november 2009 @ 14:16:

Dat zijn al een boel reacties en eigenlijk komen ze allemaal overeen; van zijn passie moet ik afblijven! Op de vraag wat ik opgeef voor ons kan ik wel antwoord geven hoor; mijn eigen leven wordt een beetje rondom mijn gezin heen geborduurd, en dat vind ik ook geen punt, dat is gewoon een kwestie van keuzes maken. Zo was de keus om een hele zwangerschap plat uit te liggen er ook eentje die we samen hebben gemaakt (want dat was vantevoren al duidelijk), maar ik was wel degene die daarvoor alles van mezelf in de wacht heb gezet. Maar natuurlijk laat ik ook andere dingen achterwege die ik vroeger wel deed voordat we kinderen hadden en ik fulltime werkte, zoals veel winkelen en me een eigen paard veroorloven. Ik geef bij lange na niet meer zoveel aan mezelf uit. Het punt is niet dat ik niet wil dat hij zeilt hoor! Maar zolang er discussies zijn over het wel of niet kunnen doen van bepaalde dingen (financieel gezien dan) wind ik me er wel eens over op dat er wel een boot in de haven geparkeerd ligt. Als ik het zo zit op te schrijven is het gewoon schandelijk, er zijn mensen de hypotheek niet kunnen betalen, ik ga me wel even schamen.Maar is dan de boot niet een beetje het corpus delicti aan het worden van het gevoel dat jij meer investeert (materieel en immaterieel) in jullie relatie en gezin? Temeer daar de boot in zijn optiek misschien wél voor het hele gezin is (en dus een gelijkwaardig gezamenlijk iets) maar jij er minder mee hebt en dus daardoor een scheve verhouding in lol en plicht ervaart?
Ja ik denk dat het zo wel helder is samengevat. En qua boot ben ik ook degene die vreselijk gefrustreerd kan doen maar me ook zo voel. Daar weet ik me geen raad mee.
quote:Dahlia74 schreef op 06 november 2009 @ 14:05:

Jij wilt dat je man zijn hobby opgeeft, omdat jij er niets aan vindt?

Mijn man heeft een dure hobby die niet waarde vast is. Een hobby waar ik niet zoveel mee heb. Maar ik zie hem wel genieten en daarvan pluk is dus weer de vruchten. Dat zal ik hem dus nooit ontnemen.

Wat ga jij opgeven?Heb ik ergens per ongeluk geformuleerd dat ik wil dat hij zijn hobby opgeeft? Dat is namelijk in geen geval wat ik bedoel. Maar genieten van de passie van het zeilen is niet in definitie afhankelijk van het formaat van de boot!
Ik denk dat het je eigen keuze was om shoppen en je paard op te geven? Of heeft je man dat voor je besloten of was dat zijn mening dat het beter was om dat niet meer te doen?

Ik denk dat je gewoon wat meer tijd voor jezelf en je eigen hobbies moet hebben. Dan trek je de verhouding wat rechter. Jullie hebben het geld voor de boot niet echt nodig, leid ik af uit je verhaal. Wel zonde dat het geld kost zonder veel te gebruiken, maar als de kinderen wat ouder zijn, hoe ziet hij dat dan? En jij? Is een kleinere boot een optie of een paar weken verhuren oid? Dan heb je mogelijk wat minder het gevoel dat het een bodemloze put is.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Singalala, wijze woorden, ik moet bekennen dat ik wel inzie dat ik de enige ben die hierin wat kan betekenen door actie te nemen en in ieder geval te beginnen om in oplossingen te denken.

Het stoppen met shoppen is overigens de consequentie van de keuze om met ons gezin een lange reis te maken. Na die reis hebben we natuurlijk zuinig moeten leven om ons leven weer op peil te krijgen. Daarom frustreert het me zo dat er zo´n dure boot ligt, het gaat niet om zijn passie maar af en toe bekruipt me dat nare gevoel `maar er ligt nog wel zo´n boot!´
quote:marielle31 schreef op 06 november 2009 @ 14:38:

[...]

Heb ik ergens per ongeluk geformuleerd dat ik wil dat hij zijn hobby opgeeft? Dat is namelijk in geen geval wat ik bedoel. Maar genieten van de passie van het zeilen is niet in definitie afhankelijk van het formaat van de boot!

Het ligt denk ik op beide punten wat genuanceerder, als ik dat zo inschat.

Ten eerste wil jij inderdaad niet dat hij zijn hobby opgeeft maar ook niet dat er een dure boot ligt. De gulden middenweg heb ik alleen nog niet gehoord. Wel de overweging dat hij zijn lolletje heeft (die jij niet deelt) maar wel zelf meer hebt losgelaten cq geinvesteerd. Is de eerste opmerking dan niet meer sociaal wenselijk naar jezelf, man en ons toe? Of heb je alsnog een gulden middenweg voor te stellen?

Ten tweede, los van het feit dat ik denk dat jouw man niet meer gelukkig gaat zijn in een Optimistje of Valk ;-): als er nu bij wijze van spreken een ruime, zeewaardige en goed uitgeruste Bavaria ligt, en hij hoopt nog vaker als de kinderen groter zijn, langer en verder op pad te gaan met jullie allen, zal het niet zijn overweging zijn om de Bavaria op te geven ten gunste van zeg een gemiddelde Fox, die leuk is voor het NL binnenwater. Een groter jacht is erg duur om straks weer opnieuw aan te moeten schaffen, dus bespreek ook met hem jouw ideeën over later,. Ik denk dat daar misschien ook wel een meningsverschil zit?
Ik geloof alleen niet dat haar man weet dat ze er in de toekomst weinig zin meer in heeft om nog lange zeiltochten te maken in de vakanties.... Of wil je dat wel over een paar jaar?

Indien je dat niet ziet zitten, zou ik dat aan je man vertellen en dan kan ik me voortstellen dat het voor hem logischer wordt om de grote boot in te ruilen voor een kleinere. Want wat Tia dalma zegt, dat hij de grote boot wil bewaren voor toekomstige reizen en niet ondertussen wil verkopen, dat snap ik ook wel.

Maar ik denk dat de grootste ontevredenheid van jouw kant komt omdat je het gevoel hebt (lees: gevoel is niet altijd helemaal juist) dat jij er bekaaider van af komt in jullie relatie de laatste jaren. Jij hebt dingen opgegeven en hij niet. Is dit echt zo? En kun je niet weer dingen gaan doen voor je eigen plezier?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Tia Dalma schreef op 06 november 2009 @ 14:46:

[...]

Het ligt denk ik op beide punten wat genuanceerder, als ik dat zo inschat.

Ten eerste wil jij inderdaad niet dat hij zijn hobby opgeeft maar ook niet dat er een dure boot ligt. De gulden middenweg heb ik alleen nog niet gehoord. Wel de overweging dat hij zijn lolletje heeft (die jij niet deelt) maar wel zelf meer hebt losgelaten cq geinvesteerd. Is de eerste opmerking dan niet meer sociaal wenselijk naar jezelf, man en ons toe? Of heb je alsnog een gulden middenweg voor te stellen?

Ten tweede, los van het feit dat ik denk dat jouw man niet meer gelukkig gaat zijn in een Optimistje of Valk ;-): als er nu bij wijze van spreken een ruime, zeewaardige en goed uitgeruste Bavaria ligt, en hij hoopt nog vaker als de kinderen groter zijn, langer en verder op pad te gaan met jullie allen, zal het niet zijn overweging zijn om de Bavaria op te geven ten gunste van zeg een gemiddelde Fox, die leuk is voor het NL binnenwater. Een groter jacht is erg duur om straks weer opnieuw aan te moeten schaffen, dus bespreek ook met hem jouw ideeën over later,. Ik denk dat daar misschien ook wel een meningsverschil zit?

Je hebt gelijk dat het wat genuanceerder ligt en de gulden middenweg heb ik wellicht niet direct genoemd maar die ligt op zich voor de hand. Overigens had ik dan van jou (iemand die duidelijk verstand heeft van zeilen) wel wat waardering verwacht voor het feit dat ik als non-zeiler wel de woelige baren heb getrotseerd (en geloof me, de stormen op de middellandse zee zijn niet mals) voor onze sabbatical, terwijl we wat mij betreft ook met bijvoorbeeld een camper hadden kunnen gaan, haha

Een echter zeiler geniet van de wind en het water, zoals ik het van mijn man begrijp, en wat hem betreft kan hij net zoveel genieten op een open zeilbootje. Dus ergens tussen 3 en 12 meter lijkt mij een prima middenweg, als je die middenweg per se wil hebben

Het is geen Bavaria die we hebben liggen, maar een zeewaardige Hustler die is gebruikt als racer, dus erg spartaans maar wel een superzeiler.

UIteindelijk slaat Singalala v.w.b. mijn frustraties de spijker op zijn kop en gaat het niet over wel boot of niet boot, maar moet ik wat meer tijd aan mezelf besteden.
Ergens vind ik het wel zuur dat jij je paard moest opgeven om dat jaar te gaan varen, en nu jullie terug zijn kennelijk niet opnieuw kunt gaan paardrijden omdat er geen geld voor is.

Ik denk dat iedereen hobbies nodig heeft. Kunnen jullie geen middenweg vinden? Dus hij op een of andere manier wat minder uitgeven aan de zeil-hobby zodat er ook weer wat geld is voor jouw paarden-hobby?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven