stief

30-06-2008 23:03 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, rare titel.... maar anno 2000- NU hebben steeds meer mensen een stief " iets " ; stiefzoon , stiefvader , stiefbroer , stief neefje , stiefkleinzoon , etc . etc .

Lastig ? Leuk ?

Wat doe je bijvoorbeeld als stieftante als je " echte " nichtjes en neefjes weleens bij je logeren ? Ook eens apart dat "stiefje " uitnodigen ? Of heeft die daar eigen tantes en ooms voor ? En houd je zo niet altijd onderscheid ? Of is het niet meer dan logisch dat " eigen " altijd meer trekt ?

Verwacht je bijvoorbeeld van stiefgrootouders net zo veel aandacht / logeerpartijen / cadeaus / betrokkenheid als ze hebben tov hun eigen kleinkinderen ?

Ga je op moederdag zowel naar je moeder , schoonmoeder én naar je stiefmoeder ( en je stiefschoonmoeder ) ? Verwacht je een moederdagkado van je stiefkinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb een stief-schoonmoeder en het is een schat. Zelf heeft ze geen kinderen. Wij hebben haar met moederdag nooit iets gegeven (zou eigenlijk best leuk zijn). Toen ik zwanger was heb ik haar wel een bloemetje gegeven met een kaartje; 'voor de aanstaande oma'. Dit was meer om haar te laten voelen dat ik haar ook zo zie. Ze was helemaal in tranen.
The time is now
Ik heb er wel eens moeite mee dat mijn schoonmoeder zo verschrikkelijk haar best doet met doen-alsof er geen verschil zit tussen haar stiefkleinkind en de 'echte' kleinkinderen die ze vanaf dag één kent. Terwijl ik het ook wel heel erg lief van haar vind, en ik ook geloof dat ze oprecht van dr stiefkleinkind houdt.

Maar het is soms gewoon pijnlijk al ze zichzelf min of meer uitnodigd bij 'grote dingen des levens' en ze níet mag komen omdat er maar een beperkt aantal plaatsen zijn en de oma van vaderskant in die gevallen voor gaat.

Mijn oudste hoort bij mij, en daarom ook bij mijn aangetrouwde familie. Maar ze heeft ook een eigen familie, en die is helemaal van haar alleen en vreselijk belangrijk.
Hé B.

Hier is stief op moederdag bij haar moeder, nooit cadeautje gehad... Al vroeg ze zich dit jaar af wat ik van dochterlief gekregen had.. Er ging een belletje ringelen zeg maar, haha..

Ja, hier duidelijk onderscheid, sorry. Maar dat komt ook omdat ze dochterlief gewoon veel vaker zien als stief kleindochter/nichtje enz.

Ook onderscheid in de zin van overdrevenheid als ze er wel is. Dan moet dochterlief opeens heel goed delen enz, want zusje is er ook bij. Juist hun best doen om te laten zien dat ze er wel degelijk bijhoort, en dat vind ik dan eigenlijk ook wel weer heel lief! Hoe gaat dat bij jou? Heb je topic gestart omdat het speelt bij jullie? of gewoon nieuwsgierigheid? X
quote:sas31 schreef op 01 juli 2008 @ 00:54:

Heb je topic gestart omdat het speelt bij jullie? X

In de familie , ja . Als stieftante .

En in de vriendenkring .
Hoe zie jij dat zelf dan BGB?

Zie jij het stief neefje/nichtje anders dan de "echte" neefjes/nichtjes?

Ik heb ook een stiefvader (brr wat een raar woord eigenlijk),maar ik praat nooit in die zin over hem.

Hij hoort er gewoon bij en hij behandelt mijn kinderen en die van mijn broer net zoals mijn moeder dat ook doet. (vaak verwent hij ze nog meer )

Mischien komt dat ook omdat hij van zichzelf geen kinderen/kleinkinderen heeft,dan is dat mischien anders.
BGB, ik verwarde je met een andere B, die ook in de kring van cadeaumama's zit! (vind cadeau altijd beter klinken dan stief). Jij hebt zelf geen cadeaukindje? Want dat dacht ik even....

Maar goed, goed topic, want ben benieuwd hoe dat bij anderen gaat!
Ik heb geen stief-jes. Op welke manier dan ook. Ik heb wel een geadopteerde broer. Die is net zo echt als mijn biologische broer, zowel voor mij als voor de rest van de familie. Natuurlijk komt 'het' wel eens ter tafel wanneer het betreffende kind gaat puberen en worstelt met zijn identiteit, maar dat neemt niet weg dat dat kind voor 100% deel uitmaakt van die familie.

Ik kan me niet voorstellen dat het met stief anders zou gaan dan met adoptief. Als je iemand in je familie opneemt, doe je dat zonder voorbehoud.

Dus om antwoord te geven op je vraag:

quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juni 2008 @ 23:03:

Wat doe je bijvoorbeeld als stieftante als je " echte " nichtjes en neefjes weleens bij je logeren ? Ook eens apart dat "stiefje " uitnodigen ? Of heeft die daar eigen tantes en ooms voor ? En houd je zo niet altijd onderscheid ? Of is het niet meer dan logisch dat " eigen " altijd meer trekt ?

Verwacht je bijvoorbeeld van stiefgrootouders net zo veel aandacht / logeerpartijen / cadeaus / betrokkenheid als ze hebben tov hun eigen kleinkinderen ?

Ga je op moederdag zowel naar je moeder , schoonmoeder én naar je stiefmoeder ( en je stiefschoonmoeder ) ? Verwacht je een moederdagkado van je stiefkinderen ?Ik verwacht dat de familie geen onderscheid maakt. Dus de tante nodigt het stiefneefje niet apart uit, maar samen met de rest (tenzij ze allemaal solo gaan), de grootouders zijn net zo betrokken en als de andere kinderen een moederdagcadeau geven, dan doet het stiefkind het ook (mogelijke uitzondering: als het kind een eigen moeder heeft die het kind ook dagelijks verzorgt, zorg jij normaal voor het kind dan 2 cadeaux, voor stiefma en voor ma).
Ik moet bekennen dat ik als (stief)tante wel onderscheid maak. We proberen het zo min mogelijk. Als we cadeautjes meenemen, nemen we die voor iedereen mee. We weten echter niet altijd of (stief)nichtje er ook is, waardoor dit wel eens mis loopt. Daarnaast is nichtje al in de tienerleeftijd en zijn neefjes pas 1 en 3. Oppassen en komen spelen gebeurd dan ook alleen bij neefjes. Maar als we oppassen en nichtje wordt gebracht, krijgt ze natuurlijk ook gewoon warme choco en doen we een spelletje. We proberen geen onderscheid te maken, maar het voelt anders. De voornaamste reden hiervoor is denk ik dat neefjes er altijd zijn en we nichtje weinig zien.
Je hebt eigenlijk twee soorten stiefkleinkinderen: de kinderen van de nieuwe partner van je eigen kind, maar ook de kinderen van de kinderen van je eigen (nieuwe) partner.

Ik heb stiefkleinkinderen van de tweede soort, de biologische kleinkinderen van mijn man dus. Ik maak die vanaf dag 1 ook helemaal mee, ik ben samen met mijn man een beetje 'in verwachting' van zijn kleinkinderen. Omgekeerd geldt dat ook: hij is samen met mij in verwachting van mijn biologische kleinkinderen.

Tussen mijn biologische en niet-biologische kleinkinderen voel ik geen enkel verschil. Ik heb bij allebei een beetje staan snotteren toen ik ze voor het eerst in mijn handen kreeg. Welke band ik na verloop van tijd met ze zal krijgen, zal vooral van de ouders afhangen, namelijk hoe vaak ze hun kinderen bij ons zullen laten logeren, in welke mate ze ons betrekken bij de opvoeding, om raad vragen bij probleempjes, enz. Meestal gebeurt dat vaker bij de kinderen van dochters dan bij de kinderen van zonen. Want ten eerste, zorgen vrouwen nog altijd meer voor de kinderen dan mannen, en ten tweede, zullen die vrouwen meestal eerder hun eigen ouders erbij betrekken dan hun schoonouders.
quote:superstar_2 schreef op 01 juli 2008 @ 07:36:

Hoe zie jij dat zelf dan BGB?

Zie jij het stief neefje/nichtje anders dan de "echte" neefjes/nichtjes?

Ja

.

In " eigen " zie je toch trekjes terug van familie , je kent zo'n kind al vanaf de geboorte ..... en ineens komen er een paar bij . Met andere gewoonten en andere gebruiksaanwijzingen

Lullig misschien , maar ik " heb " er nog niks mee .

Maar ik vraag me wel af of je als oma / tante/vriendin van één van de ouders het maken kan om bijvoorbeeld alleen de niet-stiefkinderen te laten logeren ?

Ik weet ook eigenlijk helemaal niet of die kinderen daar zelf wel op zitten te wachten . Die krijgen ook zomaar ineens een hele familiekring in hun maag gesplitst ; wat verwachten ze daar van ?

Wat verwachten ouders van stieftantes en stiefoma's enzo ?
Ik heb een stiefzus. Ben opgegroeid met haar in de weekenden zeg maar. Ik voelde dat onderscheid heel sterk in haar familie, ze tolereerden me uit een soort beleefdheid maar verder ging het niet. Dat soort beleefdheid hoefde ik niet, ik vond het hypocriet. Dus wat dat betreft, doe of moeite om een kind te leren kennen en het erbij te betrekken of laat het maar liever als je dat niet kunt.

Klinkt misschien wat bot maar het is niet leuk om dat als kind op te pikken ook al is het nog zo begrijpelijk.
Mijn dochter heeft wel een stiefmoeder die ook zelf nog 2 kinderen heeft.

Ex is opnieuw getrouwd en samen hebben ze ook nog een zoontje.

Zij tolereerd mijn dochter maar daar is ook alles mee gezegd.

Mijn dochter voelt dus wel degelijk dat ze er eigenlijk niet bijhoort.

Dochter heeft ook een hele tijd niet naar haar vader toegewild omdat die vrouw altijd boos tegen haar deed.
Ik blijf het een heel lastig iets vinden ... ik snap je helemaal Felicia , maar sommige gevoelens vallen ook niet af te dwingen . En sommige gevoelens zijn ook nog moeilijk op te bouwen in korte tijd .

Is jouw stiefzus een halfzus of het kind van de vrouw van je vader ? Of heet een halfzus geen stiefzus ? Ik raak er helemaal van van de leg Hoe had je gewild dat bijvoorbeeld haar oma's ofzo met jou waren omgegaan ?
quote:superstar_2 schreef op 01 juli 2008 @ 13:02:

Dochter heeft ook een hele tijd niet naar haar vader toegewild omdat die vrouw altijd boos tegen haar deed.

Vreselijk !

Maar ............ de moeder van die stiefmoeder bijvoorbeeld ; zegt jouw kind daar ook oma tegen ? Komt die ook als zij bij pa haar verjaardag viert ?
quote:superstar_2 schreef op 01 juli 2008 @ 13:02:

Dochter heeft ook een hele tijd niet naar haar vader toegewild omdat die vrouw altijd boos tegen haar deed.En de ouders van je exman ? Gaan die naar de verjaardagen van die twee kinderen die niet van je man zijn ? Dat soort dingen , dus ....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 juli 2008 @ 13:04:

[...]

Vreselijk !

Maar ............ de moeder van die stiefmoeder bijvoorbeeld ; zegt jouw kind daar ook oma tegen ? Komt die ook als zij bij pa haar verjaardag viert ?Nee daar zegt ze geen oma tegen en als haar verjaardag daar gevierd word dan komt eigenlijk alleen de familie van papa's kant..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 juli 2008 @ 13:05:

[...]

En de ouders van je exman ? Gaan die naar de verjaardagen van die twee kinderen die niet van je man zijn ? Dat soort dingen , dus ....Ja oma komt wel op de verjaardagen van die twee kinderen en ze maakt wat betreft kado's geen verschil maar afstand is er wel.
quote:superstar_2 schreef op 01 juli 2008 @ 13:06:

[...]

Nee daar zegt ze geen oma tegen en als haar verjaardag daar gevierd word dan komt eigenlijk alleen de familie van papa's kant..En steekt dat , vindt ze dat erg ? Of vindt ze dat logisch ?
quote:superstar_2 schreef op 01 juli 2008 @ 13:07:

[...]

Ja oma komt wel op de verjaardagen van die twee kinderen en ze maakt wat betreft kado's geen verschil maar afstand is er wel.

Hoe bedoel je " afstand " ? Ze is er niet zo gek mee als met haar eigen kleinkinderen ?

Zeggen ze tegen haar wel oma trouwens ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 juli 2008 @ 13:11:

[...]

En steekt dat , vindt ze dat erg ? Of vindt ze dat logisch ?

Volgens mij vind ze dat heel logisch het is vanaf het begin zo geweest dus ze weet niet beter..

En verder,ik heb zelf geen stiefkinderen maar ik kan mij wel voorstellen dat het anders voelt dan je eigen kinderen.

En wanneer je aan een man begint die al een kind uit een vorige relatie heeft dan weet je dat dat kind er regelmatig zal zijn en dat je het niet kan maken om zo overduidelijk te laten merken dat je het kind eigenlijk niet moet.

En al helemaal niet zoals in dit geval als je zelf 2 kinderen hebt waar je man geen aandelen in heeft maar ze toch iedere dag om zich heen moet hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 juli 2008 @ 13:12:

[...]

Hoe bedoel je " afstand " ? Ze is er niet zo gek mee als met haar eigen kleinkinderen ?

Zeggen ze tegen haar wel oma trouwens ?

Nee het voelt voor haar anders dan haar eigen kleinkinderen.

Of ze oma tegen haar zeggen weet ik eigenlijk niet.
Ik snap het van jouw kant net zo goed BGB dus het kwam er misschien wat agressiever uit dan ik bedoelde maar het heeft me pijn gedaan als kind, vooral omdat het elk weekend weer speelde jarenlang. En zoals je nav al mijn gemiep ondertussen wel weet was het thuis ook geen feest, ik werd er toendertijd niet blijer van .

Ik heb een berg halfbroers en -zussen, daarmee deel je idd 1 ouder. Mijn stiefzus is de dochter van mijn vaders vriendin uit een vorig huwelijk dus zowel ik als mijn vader delen niets genetisch met haar.

Wat het lastige is, is dat ik denk dat veel stief(klein)kinderen hoe dan ook al makkelijk kunnen voelen dat ze buitenstaanders en ook nog eens indringers zijn. Als de stieffamilie dan ook zo reageert en dat beeld bevestigt komt het nog maar moeilijk "goed" denk ik. Ik denk dat een open, verwelkomende houding zonder gelijk heel erg te willen suggereren dat het stiefkind net zo als de echte familie is prima is. Gewoon normale interesse en bereidheid van een kind te houden, net zoals je dat bij goede vriendjes van je kinderen zou hebben denk ik.

Wat dat betreft kan ik me niet voorstellen dat jij een kind zou buitensluiten BGB. Ik vermoed dat je het intuitief goed doet. Want jouw gevoel is ook heel natuurlijk en gaan doen alsof het niet zo is, is onzin en pikt een kind ook weer op. En dan wordt het juist weer geforceerd.

Iig da's zo'n beetje mijn visie nav mijn ervaringen.
Da's ook het gekke eigenlijk. Vooral mijn vaders kinderen hebben mijn stiefzus eigenlijk heel natuurlijk geaccepteerd als deel van de familie. De hele familie was toch al lichtelijk fucked up en disfunctioneel dus ach, die kon er ook nog wel bij.

De familie van mijn stiefzus is wat dat betreft altijd veel conservatiever geweest en dan begrijp ik ook wel dat ze een beetje verlegen met me waren.
Hangt het er niet een beetje vanaf hoe nauw de stiefjes bij het betreffende gezin betrokken zijn?

De vriend van mijn zus heeft 2 kinderen en zo zie ik ze ook: als de kinderen van X. Natuurlijk is zij erg betrokken bij hun wel en wee, maar ik ken ze niet. X ziet ze meestal buitenshuis en ze logeren bijvoorbeeld nooit bij mijn zus en X. Omdat zus ze niet ziet als haar kinderen, zie ik ze niet als mijn neefjes. Het zou heel anders zijn als die kinderen bij hen inwoonden of regelmatig over de vloer kwamen. Dan zou ik ze net zo behandelen als X: iemand die in het leven van mijn zus hoort en dus ook bij onze familie.

Hoe is dat bij jou: wonen die stiefneefjes en -nichtjes bij bij jouw (schoon-)familie in huis of bij "de onzichtbare partner"? Is er co-ouderschap of een weekendouderschap? In het laatste geval lijkt het mij normaal dat de biologische neefjes en nichtjes meer met tante Bianca hebben dan de stiefjes. En andersom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven