stief

30-06-2008 23:03 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, rare titel.... maar anno 2000- NU hebben steeds meer mensen een stief " iets " ; stiefzoon , stiefvader , stiefbroer , stief neefje , stiefkleinzoon , etc . etc .

Lastig ? Leuk ?

Wat doe je bijvoorbeeld als stieftante als je " echte " nichtjes en neefjes weleens bij je logeren ? Ook eens apart dat "stiefje " uitnodigen ? Of heeft die daar eigen tantes en ooms voor ? En houd je zo niet altijd onderscheid ? Of is het niet meer dan logisch dat " eigen " altijd meer trekt ?

Verwacht je bijvoorbeeld van stiefgrootouders net zo veel aandacht / logeerpartijen / cadeaus / betrokkenheid als ze hebben tov hun eigen kleinkinderen ?

Ga je op moederdag zowel naar je moeder , schoonmoeder én naar je stiefmoeder ( en je stiefschoonmoeder ) ? Verwacht je een moederdagkado van je stiefkinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ja wuiles, dat is jouw keuze. denk ook dat het er een beetje mee heeft te maken hoe oud de kinderen waren toen die in je leven kwamen.

hier in huis is alles nog dik onder de 10 jaar, dus dan heb je best een lange tijd om een goeie band op te bouwen.

ze staan ook bij mij in de erfenis, ik wil dat ze ook na mijn dood weten dat ik van ze heb gehouden. (en waarschijnlijk ga ik arm dood, maar het gaat bij mij om het idee)
ow en ff over dat moederdag cadeau...

op scholen maken tegenwoordig kids voor elke vader/moederdag 2 knutsel/plak en vliegerwerk stukjes.

hier een mooie kast vol met al dat spul, en vind het geweldig!!
quote:tulepje schreef op 02 juli 2008 @ 20:28:

op scholen maken tegenwoordig kids voor elke vader/moederdag 2 knutsel/plak en vliegerwerk stukjes.

hier een mooie kast vol met al dat spul, en vind het geweldig!!Mijn dochter is nog nooit met 2 vader of moederdagkadootjes uit school gekomen hoor,of bedoel je dat jouw kinderen vragen om er 2 te mogen maken..
quote:tulepje schreef op 02 juli 2008 @ 20:28:

op scholen maken tegenwoordig kids voor elke vader/moederdag 2 knutsel/plak en vliegerwerk stukjes. Ook lullig voor die kinderen die géén stiefouders hebben

hier een mooie kast vol met al dat spul, en vind het geweldig!!

Maar zou je beledigd , verdrietig of teleurgesteld zijn als jij niks van je stiefdochters kreeg met moederdag trouwens ?

Héél sec bekeken ben je hun moeder natuurlijk niet maar de vrouw van hun vader die ook heel veel van hen houdt .
Alle kinderen hier waren jonger dan tien jaar toen we een aantal jaren onze relatie begonnen. Ik vind het geen automatisme dat mijn stiefkinderen van mij zullen erven en heb een betere bestemming uitgekozen. Dat staat verder los van de band die ik met hen heb.
Erven jouw " eigen " kinderen wel van jou ? Erven die net zo veel van je man als zijn " eigen " kinderen ?
Dat gaat hier als volgt: vader viert Vaderdag, moeder viert Moederdag, stiefvader viert Stiefvaderdag en Stiefmoeder viert stiefmoederdag. Dat gaat al jaren goed en zo hebben we een extra reden voor een feestje. Bovendien heb ik volstrekt niet de behoefte te doen alsof ik hun moeder ben.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben dus een vraagje voor de stiefmama's: noemen de stiefkinderen je ook mama of gewoon bij de voornaam?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 juli 2008 @ 20:35:

Erven jouw " eigen " kinderen wel van jou ? Erven die net zo veel van je man als zijn " eigen " kinderen ?Ik weet niet of die vraag aan mij was gericht maar ik heb geen biologische kinderen.
De kinderen noemen mij bij mijn voornaam. Het komt natuurlijk weleens voor dat ze zich vergissen maar normaal gesproken is het Wuiles.
weet niet beter of die meiden maken elk jaar wat leuks voor mij. ze noemen me geen mama, maar gewoon tulepje. en dat staat ook op de knutsels die ik vrij regelmatig van ze krijg. kan je het gevoel niet uitleggen als er dan op zondagmorgen 4 van die ukkies in pyjama's met een berg klittenhaar voor je bed staan om je wat te willen geven wat ze met pijn en moeite voor je hebben gemaakt en hebben moeten verstoppen voor hun moeder, waardoor het van ellende bijna in elkaar valt. dat is het beste gevoel van de hele wereld!!

in de klas vragen ze wie er 2 moeders heeft, en de kids die hun hand opsteken gaan dubbel zo hard aan het werk.

ik ben hun stiefmoeder. en op dit moment is dat veel meer moeder dan ze ooit zullen ervaren. dat weten hun en dat weet ik. dus bij ons is de band misschien ook veel sterker dan bij andere stiefmoeders.. ik kies voor hun vader, dus ook voor hun. ik zal alles voor ze doen en laten. ik wil dat ze voelen dat ik van ze hou, en dat ik er wel altijd voor ze zal zijn.

maar bij ons is misschien de situatie ook compleet anders, wij maken hier echt de vreselijkste dingen mee waardoor mijn meiden echt af en toe wrakken zijn. ik probeer die wrakken weer te herstellen en ze vol met liefde te pompen.

mijn omgeving weet een beetje wat die moppies meemaken en misschien dat ze daardoor ook net ff dat extra stapje willen zetten om ze te accepteren.
superstar: de kleinste vroeg aan mij of ze me mama mocht noemen. ik heb toen gezegt dat het van mij niet hoeft maar als ze het echt heel graag wilt dat het dan mij mag.

(vriend in tranen)

maar 9 van de 10 keer ben ik gewoon tulepje..

mijn kids zeggen wel papa tegen mijn vriend. (maar die hebben geen bio papa)
quote:superstar_2 schreef op 02 juli 2008 @ 20:38:

Waar ik ook wel benieuwd naar ben dus een vraagje voor de stiefmama's: noemen de stiefkinderen je ook mama of gewoon bij de voornaam?Lijkt mij vréselijk als je kinderen een andere vrouw ( hoe lief ook , hoor ) ook mama noemen .
maar bij ons ligt de situatie ook wat anders.

ik zou het ook vreselijk vinden als mijn kids hun vaders vrouw mama zouden noemen (als ze hun vader zouden zien) maar... ik zou het nog vreselijker vinden als ze niet werden geaccepteerd door die vrouw.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 juli 2008 @ 20:50:

[...]

Lijkt mij vréselijk als je kinderen een andere vrouw ( hoe lief ook , hoor ) ook mama noemen .

Ja dat lijkt mij ook..

Toen ik een stiefvader kreeg was ik al 17 ofzo dus papa zeggen is nooit aan de orde geweest..

Maar mischien dat dat met hele kleine kinderen iets anders is..

Mijn dochter noemt haar stiefmoeder ook geen mama
Maarrrrrrrrrrrrr ......mama vinden we dus voorbehouden aan " eigen " . Waarom opa en oma dan niet ? Mijn oma liet zich door niemand van buitenaf aanspreken als oma . ( geen stiefkleinkinderen in het spel hoor ) Oma vond ze een naam die je had verdiend , zeg maar . Dus buurkinderen die oma naar haar riepen konden wél een snoepje krijgen maar moesten voortaan wel iets anders verzinnen om haar mee aan te speken . ( "ik ben je oma niet " zei ze dan ) Mijn man zei wel Oma tegen haar .

Ik snap dat ergens wel ; in het geval van die buurtkindertjes staat oma voor " oude mevrouw " , voor mijn Oma was Oma genoemd worden het teken van een band hebben .
Mijn stiefkinderen noemen mijn (stief-) ouders ook bij hun voornaam en tegen hun biologische grootouders zeggen ze oma en opa. Biologische kleinkinderen van mijn (stief-) ouders zeggen oma of opa. Ik zie daar geen probleem in.
Als ik heel eerlijk ben vind ik opa en oma ook voorbehouden aan "eigen" maar mss ben ik wel heel raar..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 juli 2008 @ 19:42:

Opa's en oma's vermeld op het geboortekaartje ? heb ik nog nooit gezien , Reiger ; wat stond er dan ?

Dat is in Nederland inderdaad niet gebruikelijk, maar mijn kinderen wonen in een ander land, en daar is het heel gebruikelijk.

Er staat dan : X (naam van het kind), zoon/dochter van... kleinzoon/kleindochter van...
Tja, dikke kans dat hun moeder meer van hen houdt dan ik en dat hun biologische opa een sterkere band met hen heeft dan mijn vader.
quote:superstar_2 schreef op 02 juli 2008 @ 21:19:

Als ik heel eerlijk ben vind ik opa en oma ook voorbehouden aan "eigen" maar mss ben ik wel heel raar..

Tja, maar dan zou het zo zijn dat mijn dochter opa en oma mag zeggen, en stiefdochter ze bij de voornaam zou moeten noemen. Dat vind ik (persoonlijk) pas onderscheid maken. Het is wel de oma van dochterlief maar niet van haar, want ze heeft toch al een ander waar ze oma tegen zegt?

Merk hier dat dit soort futiliteiten wel degelijk invloed heeft op het zich thuis voelen! Nee hoor, mijn zusje is de tante van beide dames! Daar is voor mij geen onderscheid tussen. Gelukkig voelt ze het zelf ook zo, en als dat niet zo was, dan heeft mijn zusje in deze een probleem. Het zijn kinderen hé, geen volwassenen!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 juli 2008 @ 20:35:

Erven jouw " eigen " kinderen wel van jou ? Erven die net zo veel van je man als zijn " eigen " kinderen ?

Goeie! Hier denk ik vaak over na!

Je wilt al je kinderen net zoveel (mee) geven... maja, dochter van lief heeft een vader waar ze van erft, een moeder, van de vriend van haar moeder waarschijnlijk ook, en dan ook van mij?

Tja, heb officieel op laten nemen van wel, maar vind het nu ten opzichte van eigen dochter niet zo eerlijk. Aan de andere kant; zou je het moeten zien als compensatie van het missen van haar vader in het dagelijks leven? Het is de keerzijde van iets waar ze niet zelf voor gekozen heeft... Je hoort het al, ik ben er nog niet helemaal uit! En ja, weet zeker dat ze erven van mijn ouders. Daar zullen ze in dit geval geen onderscheid in maken!
mijn stiefbroer deelt mee in de erfenis van mijn moeder, mijn broers en ik delen mee in de erfenis van mijn stiefvader

(bij ons was, bij binnenkomst van mijn stiefpapa, de leeftijdsopbouw 6 jaar, 10 jaar, 13 jaar en 19 jaar. Mijn pleegzussen waren 8 jaar en 21 jaar. Ook zij stonden in beide erfenissen, maar vanwege verbreken contact zijn ze er, naar mijn weten, uitgehaald)
Maar zegt de dochter van je man/vriend ook mama tegen jou?

Is voor sas bedoelt.
[quote]sas31 schreef op 02 juli 2008 @ 21:48:

[...]

Tja, maar dan zou het zo zijn dat mijn dochter opa en oma mag zeggen, en stiefdochter ze bij de voornaam zou moeten noemen. Dat vind ik (persoonlijk) pas onderscheid maken. Het is wel de oma van dochterlief maar niet van haar, want ze heeft toch al een ander waar ze oma tegen zegt?

Merk hier dat dit soort futiliteiten wel degelijk invloed heeft op het zich thuis voelen! Nee hoor, mijn zusje is de tante van beide dames! Daar is voor mij geen onderscheid tussen. Gelukkig voelt ze het zelf ook zo, en als dat niet zo was, dan heeft mijn zusje in deze een probleem. Het zijn kinderen hé, geen volwassenen![/quote]

Dat vind ik ook wel wat overdreven,het is heel mooi natuurlijk dat jouw zusje het ook zo ziet maar jij had je zusje echt niet kunnen dwingen om zich als tante op te stellen als ze dat simpelweg zelf niet zo gevoeld had.

Dit soort gevoelens kun je ander niet opdringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven