Stiekum roken nog erger dan vreemdgaan?

15-09-2014 13:36 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 36 jaar en ik heb vier jaar een relatie met een leuke man van 40 jaar die drie kinderen heeft uit een eerder huwelijk. We hebben beide onze eigen huis, maar het idee is aanwezig om samen te gaan wonen te trouwen en samen een kind te nemen.

Nu is het zo, dat om onze dromen te verwezenlijken ik moet stoppen met roken. Dit speelt nu al anderhalf jaar.

Ik heb meerdere stoppogingen gedaan met als resultaat dat ik nog steeds rook! Er zijn vele ruzies over geweest omdat ik beloofd te stoppen en dat ik dan stiekem ga roken als ik in mijn eigen huis ben of als hij weg is. Hij heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het hem veel verdriet doet dat ik stiekem rook.

Waarom ik stiekem rook en vertel ik dit niet tegen hem?

De ruzies hierover zijn zo heftig en agressief dat ik het aan hem niet meer durf te vertellen. Het maakt hem piswoest als hij mij ziet roken en hij bombardeerd dan onze relatie tot nihil. Er zijn dagen, feestjes, vakanties geweest waarbij ik rookte en hij dan niks meer tegen mij zei uit woede. Leuke momenten waren er dan niet omdat alle energie uitging naar het feit dat ik rook.

Hij zegt dat hij mij zal verlaten als ik door het roken ziek zal worden. En dat we blijven latten omdat we toch geen diepgang in onze relatie krijgen omdat ik rook.

Mijn laatste stoppoging is weken geleden. We zijn negen dagen op vakantie gegaan met zijn kinderen. Deze negen dagen heb ik niet gerookt. Eenmaal in mijn eigen huis ben ik weer stiekem gaan roken. Als ik bij hem logeerde rookte ik vrijwel niet. En als ik rookte deed ik dit stiekem als hij weg was. Ik dacht dat dit de laatste nukken waren van het stoppen met roken, en dat ik deze fase nodig had om helemaal afscheid te kunnen nemen van het roken.

Nu vertrouwde hij mij niet (terecht) en heeft hij een camera geplaatst in de tuin, om mij te kunnen betrappen op het feit dat ik stiekem rook. Ook heeft hij dezelfde dag op sociaal media een oproep geplaatst om mij te feliciteren dat ik al weken gestopt ben met roken.

Toen hij mij op de camera betrapt heeft op het feit dat ik stiekum rook, heeft hij mij gewhatsapt dat hij mij niet vertrouwde en dat hij van mij verwachte dat ik bij hem thuis weg zou zijn voordat hij terug kwam. Ik had inmiddels de camera al ontdekt en wist precies waar ik stond. Ik ben daarop naar mijn eigen huis gegaan.

Inmiddels heeft hij alle vertrouwen verloren in mij. Ook heeft hij deze situatie besproken met een paar vrienden, en deze begrijpen hem volledig en steunen zijn gevoelens. Hij vind mij nu onbetrouwbaar en het is voor hem erger dan vreemdgaan. Het feit dat ik hierover gelogen heb betekent voor hem dat ik misschien wel vreemd zou gaan. Ik ben nu immers onbetrouwbaar!

Ik kan nu een heel relaas houden waarom ik vind dat ik stiekem moet roken. Het feit blijft dat ik dit deed en dat mijn relatie er nu zo voor staat, dat er wat hem betreft geen herhaling komt.

Wie heeft er tips hoe nu samen verder?

Ik heb het boek Stoppen met roken, inmiddels drie x uitgelezen. En de wil om te stoppen is er bij mij. Het is me alleen tot op heden niet gelukt.
anoniem_207383 wijzigde dit bericht op 15-09-2014 15:24
Reden: spelfoutje
% gewijzigd
quote:luffy22 schreef op 15 september 2014 @ 15:25:

Maar goed ik ben héél erg anti roken. En het zou mijn hart breken als ik erachter kom dat mijn vriend stiekem zou roken en het zou ook echt het einde van de relatie betekenen.

.

Prima! Jouw goed recht. Dat zou TO ook moeten doen en haar vriend ook, de relatie verbreken dus. Maar de anier waarop hij met haar omgaat is respectloos.

En je hebt gelijk, stoppen met roken is goed voor het toekomstige kind. Maar in dit geval lijkt het mij voor het kind nog veel gezonder als deze man niet haar vader wordt.
Wat een psycho zeg! Hij zou je ook positief kunnen stimuleren ipv zo idioot te doen. Ik had deze kerel echt meteen aan de kant gezet, en dan ook nog filmen zeg, wat een mafklapper.
Rookte jij al toen je hem leerde kennen?
quote:GateKeeper schreef op 15 september 2014 @ 15:34:

Rookte jij al toen je hem leerde kennen?

Maakt het wat uit?

Mag hij haar dan negeren, agressief worden, filmen, zijn gelijk halen bij vrienden, haar wegzetten als een vreemdganger (wft?) die niet te vertrouwen is?

Dit heeft niks meer met roken te maken. Die man is gewoon een mafklapper die elk gevoel voor proportie verloren heeft.
quote:hatsetats schreef op 15 september 2014 @ 15:14:

[...]

Het was geen reactie op de to maar op paekzwart

TO had vanaf het begin eerlijk moeten zijn. En wanneer de ander je tot iets dwingt wat je niet wilt dan is het foute boel. Altijd.

Nogmaals, beide partijen zitten fout.Voor mij voelt het ook zo dat we beide fout zitten in deze situatie. Het punt is alleen dat hij dit niet zo ziet. Ik heb gelogen en ik moet boete doen.

Ik daarentegen denk dat het een wisselwerking in van twee mensen. Ik ben ergens mijn maatje verloren, waartegen ik eerlijk kan zijn zonder dat ik veroordeelt word.
quote:meskina schreef op 15 september 2014 @ 15:18:

[...]

Ik moest even alle reacties op me in laten werken.

Misschien moet ik een nuance aanbrengen. Het feit dat hij boos word als ik rook is omdat ik dan onze toekomstplannen weggooi. Doordat ik stiekum rook, word zijn rol als partner tot niets gereduceert en tegelijk heb ik zijn vertrouwen beschaamd. Er zijn in dit afgelopen jaar, al flinke ruzies over geweest, en heeft hij een weg kunnen vinden om zich erover heen te zetten. Nu heeft hij het idee dat ik door deze ruzies wel heel goed moet weten hoe zijn standpunt is, en doordat ik stiekem ben blijven roken zijn gevoelens niet serieus neemt en schoffeert.

Ach zo sneu. Je hebt zijn egootje gekwetst door niet te doen wat hij wil. Dat kan natuurlijk niet.

Ik zou je overigens wel een ergerlijk slappe drol en vieze stinkerd vinden als je niet kon stoppen met roken en daar dan over ging jokken. Maar dat egodingetje zou ik niet hebben.
Maar even serieus, je bent 36. Dan is de tijd van "stiekem" roken toch wel voorbij?

Ik bedoel, je bent een volwassen vrouw en je rookt. Je bent er echt niet minder mens om ofzo. We weten allemaal dat roken slecht voor je is. Maar, als je een roker bent is dat sigaretje lekker & gezellig. Dat is de verslaving die dat vind.

Ik vind dat je omgeving wel kan vragen om bijv. buiten te roken oid. Maar stiekem roken in je eigen huis, dat is toch ronduit belachelijk?!

Je hebt er ooit zelf voor gekozen om te rokeb. Ga dan ook voor die keuze staan (ja, ik rook en ja, dat is slecht voor me en nee, stoppen lukt (nog) niet).
Ik ben ook ontzettend anti-roken, maar een relatie erover verbreken? Neuh, Stan is toch veel belangrijker dan mijn anti-rokenprincipes. Ik ben heel blij dat we in de e-sigaret een heel goed compromis voor ons beiden hebben gevonden. En nog veel blijer dat ie er nu veel gezonder uit ziet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:GateKeeper schreef op 15 september 2014 @ 15:34:

Rookte jij al toen je hem leerde kennen?Ja ik rook al vanaf dat ik 15 ben. Op onze eerste date pafte ik wel 20 sigaretten weg...
Maar rijst de vraag nog steeds of hij nu moslim is , of niet?

Want dan moet je toch een beetje gaan oppassen hoor....
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..

[...]

Misschien moet ik een nuance aanbrengen. Het feit dat hij boos word als ik rook is omdat ik dan onze toekomstplannen weggooi. Doordat ik stiekum rook, word zijn rol als partner tot niets gereduceert en tegelijk heb ik zijn vertrouwen beschaamd. Er zijn in dit afgelopen jaar, al flinke ruzies over geweest, en heeft hij een weg kunnen vinden om zich erover heen te zetten. Nu heeft hij het idee dat ik door deze ruzies wel heel goed moet weten hoe zijn standpunt is, en doordat ik stiekem ben blijven roken zijn gevoelens niet serieus neemt en schoffeert.

Ik begin me ernstig zorgen te maken over jou idee van liefde. Het is echt heel jammer dat het je niet gelukt is om te stoppen met roken maar hij maakt er een rare wedstrijd van waarin hij naar eigen inzicht mag bepalen waar de grenzen liggen.

In geen enkele normale relatie is het toelaatbaar om je partner te schofferen en te bespioneren op eigen terrein. Wat ik heel verontrustend vind is dat jij blijkbaar helemaal niet het idee hebt dat hij je op heel griezelige wijze manipuleert en het zelfs begrijpt dat hij je zo behandelt. Dit is reactie die vaak ziet bij vrouwen die mishandelt worden en het zou zo goed voor je zijn om hier eens met iemand over te praten die je kan uitleggen waarom dit niet normaal is en hoe een relatie wel hoort te zijn.
quote:bloemetje77 schreef op 15 september2014 @ 15:37:

[...]

Maakt het wat uit?

Meh als hij zo anti roken is snap ik niet waarom hij een relatie aanknoopt met een roker. Hij had op zijn vingers kunnen natellen dat stoppen voor iemand anders niet gaat werken.

Maar voor de rest is het natuurlijk een mafklapper die een beetje koekoek is. Dus dat zou sowieso al een reden moeten zijn voor TO om te rennen.
Waarom is hij met jou een relatie begonnen? Ik neem aan dat je toen ook al rookte?
quote:meskina schreef op 15 september 2014 @ 15:38:

[...]

Voor mij voelt het ook zo dat we beide fout zitten in deze situatie. Het punt is alleen dat hij dit niet zo ziet. Ik heb gelogen en ik moet boete doen.

Ik daarentegen denk dat het een wisselwerking in van twee mensen. Ik ben ergens mijn maatje verloren, waartegen ik eerlijk kan zijn zonder dat ik veroordeelt word.Had je niet moeten liegen en geen beloftes moeten doen die je niet na wilt komen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

[...]

Ik moest even alle reacties op me in laten werken.

Serieus? Meid, je bent heel ver heen als je dit gelooft en serieus neemt. Het is zijn ego.

Roken is een pittige verslaving, iets wat hij kennelijk niet begrijpt en jij ook niet. Hij denkt dat als je wil je kan stoppen. Dat je niet stopt ziet hij dus als niet willen. Zo simpel werkt een nicotineverslaving gewoon niet.

Bovendien, hij wist dat je rookte... hou eens op met jezelf zo op je kop geven. Wat heb jij in hemelsnaam nou gedaan om dit te verdienen? De ruzies, de vernederende praat alsof het jouw schuld is. Jij hebt toch niets anders gedaan dan gewoon jezelf geweest? Zoals hij je ook heeft leren kennen?

Misschien helpt het je om met een psycholoog te gaan praten, en dan niet over waarom je niet kan stoppen met roken maar waarom je van een onbezorgde meid die rookt bent gegaan naar een vrouw die denkt dat ze iets verschrikkelijks doet en het accepteert dat haar vriend haar een schuldgevoel bezorgt.
quote:elle5460 schreef op 15 september 2014 @ 15:42:

Want dan moet je toch een beetje gaan oppassen hoor....Nee het is een oerhollandse man.
Blijkbaar wil jouw leuke man enorm graag aan kinderen beginnen met jou Meskina... Zó graag dat hij alles in zijn macht doet om jou van het roken af te helpen.

Maar blijkbaar wil jij diep in je hart helemaal niet wat hij wil, anders was je allang gestopt....

Jullie zijn, in mijn optiek, allebei kinderachtig bezig.

Roken is sowieso heel erg stom, duur, ongezond en je stinkt een uur in de wind. Maar blijkbaar geniet je meer van de nadelen van roken dan van de voordelen.
quote:elle5460 schreef op 15 september 2014 @ 15:42:

Want dan moet je toch een beetje gaan oppassen hoor....Ja, laten we dat aspect vooral niet vergeten. Stel je voor dat het een moslim is zeg! Dan ben je helemaal in de aap gelogeerd!
eens met Waterplant hierboven.
quote:meskina schreef op 15 september 2014 @ 15:47:

[...]

Nee het is een oerhollandse man.Hè, gelukkig!
quote:meskina schreef op 15 september 2014 @ 15:40:

[...]Ja ik rook al vanaf dat ik 15 ben. Op onze eerste date pafte ik wel 20 sigaretten weg...Wat zei hij er toen over?
quote:Oudblond schreef op 15 september 2014 @ 14:04:

[...]

3. Je mag hoop ik een kind krijgenNee hoor, mijn zoon is geen pleegzoon, geen adoptiezoon die je krijgt. We hebben een kind genomen, omdat wij dat wilden. Van niets en niemand gekregen hoor. Sterker nog, behoorlijk duur een kind, dan zou ik hem eerder gekocht hebben.
quote:meskina schreef op 15 september 2014 @ 15:47:

[...]

Nee het is een oerhollandse man.

Oh..oke....nou pas dan ook maar op...

Maar goed, maak je verder niet zo druk, wees eerlijk, rook ereen en hang er nog een camera bij op.

Candid camera!!

Kan jou het schelen!
quote:Quinty schreef op 15 september 2014 @ 15:48:

[...]

Wat zei hij er toen over?

Niets in bijzonders dat mij toen is bijgebleven.

Zijn weerstand is echt gekomen nadat onze relatie serieuze vorm aannam.
En geef hem een knipoog van mij!

wat een godverdommese heerlijke man zeg!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven