Taalbarriere
zaterdag 9 april 2011 om 22:44
Binnenkort heb ik een afspraak met een jongen.
Maar zit een beetje met het volgende:
Hij praat Engels. (moedertaal)
Nu praat ik ook goed Engels, maar mochten we elkaar vaker zien dan heb ik geen zin om altijd Engels te praten.
Hij is hier overigens meer dan 10 jaar, dus NL moet geen probleem zijn. In de weinige contacten heb ik wel Engels gepraat, maar weet pas nu dat hij hier al heel lang is.
Ik zei wel tegen hem dat we bij de afspraak NL gaan praten, maar toen zij hij jij bent toch geen NL-se (heb andere afkomst) maar dan nog. Ik zei dan neem je lekker je woordenboek mee...
Zal ik dit ter sprake brengen of is dit nu nog niet van belang...
Maar zit een beetje met het volgende:
Hij praat Engels. (moedertaal)
Nu praat ik ook goed Engels, maar mochten we elkaar vaker zien dan heb ik geen zin om altijd Engels te praten.
Hij is hier overigens meer dan 10 jaar, dus NL moet geen probleem zijn. In de weinige contacten heb ik wel Engels gepraat, maar weet pas nu dat hij hier al heel lang is.
Ik zei wel tegen hem dat we bij de afspraak NL gaan praten, maar toen zij hij jij bent toch geen NL-se (heb andere afkomst) maar dan nog. Ik zei dan neem je lekker je woordenboek mee...
Zal ik dit ter sprake brengen of is dit nu nog niet van belang...
zondag 10 april 2011 om 13:14
@shalala
die laatste zin was enigszins sarcastisch
(het is niet eens een stuk)
Ik denk ook dat hij voor zijn werk bijvoorbeeld die behoeft niet had, want men pastte zich wel aan hem aan (vooral bij wisselende contacten)
Toch ben ik ervan overtuigd dat als je het echt WILT leren dat dan tot op zekere hoogte ook wel lukt. Zeker als je niet uit een ander continent komt. Je moet er zekf wel wat voor doen, desnoods met een cursus.
Verder ga ik je advies opvolgend en laat het voor nu even zitten, heb zelf ook het idee dat ik anders meer bij voorbaat al "kapot" maak en we niet eens een kans krijgen, mochten we elkaar leuk vinden.
Gisteravond vertelde ik dit aan een vriend en hij zegt GEWOON HOLLANDS DOORPRATEN, KOM OP ZEG!!!
Ik ging ook een beetje beduusd naar huis, want ergens zit er ook een kern van waarheid in.
Echter, heb jij het erg goed verwoord en daarvoor mijn dank.
die laatste zin was enigszins sarcastisch
(het is niet eens een stuk)
Ik denk ook dat hij voor zijn werk bijvoorbeeld die behoeft niet had, want men pastte zich wel aan hem aan (vooral bij wisselende contacten)
Toch ben ik ervan overtuigd dat als je het echt WILT leren dat dan tot op zekere hoogte ook wel lukt. Zeker als je niet uit een ander continent komt. Je moet er zekf wel wat voor doen, desnoods met een cursus.
Verder ga ik je advies opvolgend en laat het voor nu even zitten, heb zelf ook het idee dat ik anders meer bij voorbaat al "kapot" maak en we niet eens een kans krijgen, mochten we elkaar leuk vinden.
Gisteravond vertelde ik dit aan een vriend en hij zegt GEWOON HOLLANDS DOORPRATEN, KOM OP ZEG!!!
Ik ging ook een beetje beduusd naar huis, want ergens zit er ook een kern van waarheid in.
Echter, heb jij het erg goed verwoord en daarvoor mijn dank.
zondag 10 april 2011 om 13:17
zondag 10 april 2011 om 13:22
zondag 10 april 2011 om 13:33
zondag 10 april 2011 om 13:43
Nou deze heer leeft al 10 jaar hier ogenschijnlijk zonder al te veel problemen, jij maakt er voor hem een probleem van, maar het is eigenlijk natuurlijk jouw probleem, jij hebt er moeilijkheden mee.
Misschien past hij zich wel aan, misschien jij.
Maar echt in deze wereld zoals nu, zie ik echt het probleem niet, maar ja jij dus wel dus vandaar dat ik gewoon niet eens op date zal gaan, jouwzelf kennende ga je hier een punt van maken vandaar.
Misschien past hij zich wel aan, misschien jij.
Maar echt in deze wereld zoals nu, zie ik echt het probleem niet, maar ja jij dus wel dus vandaar dat ik gewoon niet eens op date zal gaan, jouwzelf kennende ga je hier een punt van maken vandaar.
zondag 10 april 2011 om 13:45
zondag 10 april 2011 om 13:49
quote:aneliaa schreef op 10 april 2011 @ 13:17:
[...]
En dat is het nu!
Ben bang dat er zo een verkeerd signaal van mij uit gaat.
Dat snap ik dus maar al te goed.
Misschien kun je het ondervangen door extra alert te zijn tijdens date dat er 50/50 gesproken wordt? Gewoon zo doen, alsof je neus bloedt, en als hij protesteert, subtiel of minder subtiel, stug zo doorgaan. Trekt hij dat niet, dan is hij niet de man voor jou.
[...]
En dat is het nu!
Ben bang dat er zo een verkeerd signaal van mij uit gaat.
Dat snap ik dus maar al te goed.
Misschien kun je het ondervangen door extra alert te zijn tijdens date dat er 50/50 gesproken wordt? Gewoon zo doen, alsof je neus bloedt, en als hij protesteert, subtiel of minder subtiel, stug zo doorgaan. Trekt hij dat niet, dan is hij niet de man voor jou.
zondag 10 april 2011 om 13:52
Om nu woorden te gaan tellen, lijkt me ook niet echt gezellig.
Dan krijg je echt zo'n spanning.
Denk dat het toch iets te vroeg is daarvoor...
Misschien staat hij er meer voor open zich enigszins aan te passen als hij me wat beter kent. Nu ben ik nog niemand in zijn leven. Maar hij voor mij ook niet, dus dat is dan dubbel.
Ben sowieso heel blij dat jullie me hierbij helpen!
NB: hij woont niet in A'dam (wel een andere grote stad in de Randstad)
Dan krijg je echt zo'n spanning.
Denk dat het toch iets te vroeg is daarvoor...
Misschien staat hij er meer voor open zich enigszins aan te passen als hij me wat beter kent. Nu ben ik nog niemand in zijn leven. Maar hij voor mij ook niet, dus dat is dan dubbel.
Ben sowieso heel blij dat jullie me hierbij helpen!
NB: hij woont niet in A'dam (wel een andere grote stad in de Randstad)
zondag 10 april 2011 om 14:01
quote:aneliaa schreef op 10 april 2011 @ 13:16:
Zit wat in Frankie, het is voor mij dan wat "zwaarder".
Wat OT is weet ik niet.
En je laaste zin snap ik niet. (fouten anderen?)
Maar op mij reageerde hij prima, misschien bedoel je andere topics?
Dat topic is volgens mij al door Frankie benoemd. Daar is een discussie gaande over mijn sociale interactie en houding tegenover vrouwen:
omgaan met een autistisch partner
Er loopt tussen Frankie, Waranka en mij een discussie, en zij verschillen met mij nogal van mening als het gaat om omgaan met vrouwen en het aangaan van relaties (al is dat hier off-topic).
Ik heb een visie die door hen niet gedeeld wordt.
Zit wat in Frankie, het is voor mij dan wat "zwaarder".
Wat OT is weet ik niet.
En je laaste zin snap ik niet. (fouten anderen?)
Maar op mij reageerde hij prima, misschien bedoel je andere topics?
Dat topic is volgens mij al door Frankie benoemd. Daar is een discussie gaande over mijn sociale interactie en houding tegenover vrouwen:
omgaan met een autistisch partner
Er loopt tussen Frankie, Waranka en mij een discussie, en zij verschillen met mij nogal van mening als het gaat om omgaan met vrouwen en het aangaan van relaties (al is dat hier off-topic).
Ik heb een visie die door hen niet gedeeld wordt.
World of Warcraft: Legion
zondag 10 april 2011 om 14:13
Ik heb er een vluchtige blik op geworpen en wil er 2 dingen over zeggen.
1. Het enigste waar je controle over hebt is hoe je jezelf presenteert. Wat iemand daarvan vindt kun je niet beheersen.
Je moet daar ook niet mee bezig zijn, want het doet er niet toe. Hoe meer jij er makkelijker in staat en er "schijt" aan hebt, des te anders je houding wordt en je ook minder interessant bent voor achterklap.
2. Ik zie je schrijven en moet zeggen dat je overkomt als een geduldige, begripvolle, maar ook zeker intelligente man.
Totaal niet autistisch, al weet ik dat schrijven misschien makkelijker is dan praten. Hoe dan ook, denk niet te min over jezelf. Als jij dat al doet, doen anderen dat ook...
1. Het enigste waar je controle over hebt is hoe je jezelf presenteert. Wat iemand daarvan vindt kun je niet beheersen.
Je moet daar ook niet mee bezig zijn, want het doet er niet toe. Hoe meer jij er makkelijker in staat en er "schijt" aan hebt, des te anders je houding wordt en je ook minder interessant bent voor achterklap.
2. Ik zie je schrijven en moet zeggen dat je overkomt als een geduldige, begripvolle, maar ook zeker intelligente man.
Totaal niet autistisch, al weet ik dat schrijven misschien makkelijker is dan praten. Hoe dan ook, denk niet te min over jezelf. Als jij dat al doet, doen anderen dat ook...
zondag 10 april 2011 om 14:27
quote:aneliaa schreef op 10 april 2011 @ 14:13:
Hans is geduldig, Hans is begripvol en Hans is zeker intelligent.
Maar een blinde kan nog zien dat hij autistisch is.
En dit is met alle respect naar Hans toe bedoelt.
Ja, dat vind ik echt.
zondag 10 april 2011 om 14:47
quote:Saaar schreef op 10 april 2011 @ 14:27:
[...]
Liever dat dan een niet-autistische "klootzak", waar vele op het forum in het dagelijks leven mee te maken hebben.
Enfin, het is hier verder niet van belang daar op in te gaan.
[...]
Liever dat dan een niet-autistische "klootzak", waar vele op het forum in het dagelijks leven mee te maken hebben.
zondag 10 april 2011 om 14:49
quote:aneliaa schreef op 10 april 2011 @ 14:47:
[...]
Je moet ook geen klootzak willen.
Enfin, jij bepaald niet waar wij wel of niet op in willen gaan.
[...]
Je moet ook geen klootzak willen.
Enfin, jij bepaald niet waar wij wel of niet op in willen gaan.
Ja, dat vind ik echt.
zondag 10 april 2011 om 15:20
quote:aneliaa schreef op 10 april 2011 @ 12:51:
jij zegt zeer groot gebrek, niet ik.
Hoe dan ook, wil hem wel zien.
Maar even denken hoe ik er mee moet omgaan.
Want stel ik ga hem vaker zien en doe gewoon mee in het Engels en zeg dan dat ik dat niet fijn vind of niet kan.
Dan denkt hij ja, eerst kon je het ook en dan is hij eraan gewend.En? Wat dan? Jij kan toch op een gegeven moment ervaren dat je al dat Engels gepraat vermoeiend vindt en/of je er niet altijd even duidelijk in kan uitdrukken. Dan zeg je dat toch, en dan praat je toch wat meer Nederlands? Daar heeft hij het dan toch mee te doen? Zijn wil is toch geen wet? Ik zie echt het probleem niet.
jij zegt zeer groot gebrek, niet ik.
Hoe dan ook, wil hem wel zien.
Maar even denken hoe ik er mee moet omgaan.
Want stel ik ga hem vaker zien en doe gewoon mee in het Engels en zeg dan dat ik dat niet fijn vind of niet kan.
Dan denkt hij ja, eerst kon je het ook en dan is hij eraan gewend.En? Wat dan? Jij kan toch op een gegeven moment ervaren dat je al dat Engels gepraat vermoeiend vindt en/of je er niet altijd even duidelijk in kan uitdrukken. Dan zeg je dat toch, en dan praat je toch wat meer Nederlands? Daar heeft hij het dan toch mee te doen? Zijn wil is toch geen wet? Ik zie echt het probleem niet.
zondag 10 april 2011 om 15:21
zondag 10 april 2011 om 15:30
quote:_Branwen_ schreef op 10 april 2011 @ 15:20:
[...]
En? Wat dan? Jij kan toch op een gegeven moment ervaren dat je al dat Engels gepraat vermoeiend vindt en/of je er niet altijd even duidelijk in kan uitdrukken. Dan zeg je dat toch, en dan praat je toch wat meer Nederlands? Daar heeft hij het dan toch mee te doen? Zijn wil is toch geen wet? Ik zie echt het probleem niet.
Ja, maar dan is het natuurlijk van:
je hebt het tot nu toe toch ook gedaan??
(hij is het dan gewend)
En het is wel zo dat het negin belangrijk is, wat Frankie aangaf.
[...]
En? Wat dan? Jij kan toch op een gegeven moment ervaren dat je al dat Engels gepraat vermoeiend vindt en/of je er niet altijd even duidelijk in kan uitdrukken. Dan zeg je dat toch, en dan praat je toch wat meer Nederlands? Daar heeft hij het dan toch mee te doen? Zijn wil is toch geen wet? Ik zie echt het probleem niet.
Ja, maar dan is het natuurlijk van:
je hebt het tot nu toe toch ook gedaan??
(hij is het dan gewend)
En het is wel zo dat het negin belangrijk is, wat Frankie aangaf.