tips betreft scheiden gevraagd!!!!
donderdag 25 september 2008 om 09:34
goedemorgen,
na 15 jaar huwelijk heeft mijn toekomende ex-man te kennen te geven geen zin er meer in te hebben (in ons huwelijk)want ik ben wat ik erop uit maak een financieel blok aan zijn been.
ik woon in een koophuis en we hebben erg veel schulden helaas..
leningen ...
hij heeft aangegeven alle leningen op zijn nek te nemen .
want hij was het die altijd maar geld wilde lenen auto dit ...
en ik was zo stom om maar in te stemmen ermee...maar dat is achteraf geklets natuurlijk...
maar nu loopt hij steen en been te klagen dat hij niks kan bla bla bla en ziet mij (ik ben huisvrouw en zit in de wao ) als de storende factor
door deze geldproblemen kan hij zijn familie niet bezoeken in het buitenland en kan ik amper de rekeningen betalen waardoor er nooit geld is om te sparen
ikzelf doe er alles aan om zuinig te zijn etc...
ook zijn hier een paar kinderen bij betrokken die uiteraard met mij mee verhuizen....
kunnen jullie mij tips geven betrekking tot advocaat etc....
wat mijn rechten zijn want hij blijft in het koophuis zitten
ik heb me ook al ingeschreven op woningnet ,maar in mijn woonplaats geven ze geen urgentie af voor scheiden.
werd mij verteld
en het duurt jaren voordat ik een woning kan krijgen
en ik de hypotheek uiteraard niet kan betalen mag ik dus weg....
nou daar sta je dan met je kinderen en met nada noppes...
het liefst blijf ik in mijn woonplaats wonen want de kids hebben hier school etc........
bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie tips voor mij...........
groetjes karima
na 15 jaar huwelijk heeft mijn toekomende ex-man te kennen te geven geen zin er meer in te hebben (in ons huwelijk)want ik ben wat ik erop uit maak een financieel blok aan zijn been.
ik woon in een koophuis en we hebben erg veel schulden helaas..
leningen ...
hij heeft aangegeven alle leningen op zijn nek te nemen .
want hij was het die altijd maar geld wilde lenen auto dit ...
en ik was zo stom om maar in te stemmen ermee...maar dat is achteraf geklets natuurlijk...
maar nu loopt hij steen en been te klagen dat hij niks kan bla bla bla en ziet mij (ik ben huisvrouw en zit in de wao ) als de storende factor
door deze geldproblemen kan hij zijn familie niet bezoeken in het buitenland en kan ik amper de rekeningen betalen waardoor er nooit geld is om te sparen
ikzelf doe er alles aan om zuinig te zijn etc...
ook zijn hier een paar kinderen bij betrokken die uiteraard met mij mee verhuizen....
kunnen jullie mij tips geven betrekking tot advocaat etc....
wat mijn rechten zijn want hij blijft in het koophuis zitten
ik heb me ook al ingeschreven op woningnet ,maar in mijn woonplaats geven ze geen urgentie af voor scheiden.
werd mij verteld
en het duurt jaren voordat ik een woning kan krijgen
en ik de hypotheek uiteraard niet kan betalen mag ik dus weg....
nou daar sta je dan met je kinderen en met nada noppes...
het liefst blijf ik in mijn woonplaats wonen want de kids hebben hier school etc........
bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie tips voor mij...........
groetjes karima
donderdag 25 september 2008 om 09:38
donderdag 25 september 2008 om 09:48
Hoi Karima,
Aller eerst
Miss heb je iets aan het topic: Help! Mijn man wil scheiden van Lambada? Daar staan heel veel praktische tips in.
Verder raad ik je aan om naar een advocaat te gaan. Daar een toevoeging aan de vragen (hierdoor heb je weinig advocaat kosten) en je situatie door te spreken.
Vooral omdat je kinderen hebt en daar goed voor wilt zorgen, is het belangrijk dat je je goed laat voorlichten.
Ik zit zelf al meer dan een jaar in de scheidingsperikelen dus als je vragen hebt kan je ze altijd stellen. Met schulden heb ik alleen geen ervaring, maar dat kan een goede advocaat je zo vertellen.
Nogmaals: heel veel sterkte.
Liefs 30-
Aller eerst
Miss heb je iets aan het topic: Help! Mijn man wil scheiden van Lambada? Daar staan heel veel praktische tips in.
Verder raad ik je aan om naar een advocaat te gaan. Daar een toevoeging aan de vragen (hierdoor heb je weinig advocaat kosten) en je situatie door te spreken.
Vooral omdat je kinderen hebt en daar goed voor wilt zorgen, is het belangrijk dat je je goed laat voorlichten.
Ik zit zelf al meer dan een jaar in de scheidingsperikelen dus als je vragen hebt kan je ze altijd stellen. Met schulden heb ik alleen geen ervaring, maar dat kan een goede advocaat je zo vertellen.
Nogmaals: heel veel sterkte.
Liefs 30-
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
donderdag 25 september 2008 om 09:50
donderdag 25 september 2008 om 09:51
quote:summer73 schreef op 25 september 2008 @ 09:38:
Liverd, wat erg voor je! Heb je het helemaal niet zien aan komen?
Wat zul je je vreselijk voelen.
Een hele dikke knuffel van mij
Ik kan je verder met de praktische zaak helaas niet helpen, maar weet zeker dat je hier op het forum veel tips en warmte zult ontvangen.
Sterkte!
bedankt voor je reactie.
ach weet je in ben zelf een vechter en ik zag het ook vaak niet zitten .
maar een huwelijk is nou eenmaal geen rozengeur en maneschijn dus ..
maar als je van mekaar houd denk je het komt wel goed...
maar hij is de laatse maanden erg depri omdat hij dus niet naar ouders kon in het buitenland geld aan familielid voor een deel niet kan betalen tot nu toe ..
(terwijl hij het zelf leent)
en ik maar geduld hebben en begrip ..
maar nu mag ik dus opdonderen omdat hem dat financiele lucht zal geven.....
lekker makkelijk.......
Liverd, wat erg voor je! Heb je het helemaal niet zien aan komen?
Wat zul je je vreselijk voelen.
Een hele dikke knuffel van mij
Ik kan je verder met de praktische zaak helaas niet helpen, maar weet zeker dat je hier op het forum veel tips en warmte zult ontvangen.
Sterkte!
bedankt voor je reactie.
ach weet je in ben zelf een vechter en ik zag het ook vaak niet zitten .
maar een huwelijk is nou eenmaal geen rozengeur en maneschijn dus ..
maar als je van mekaar houd denk je het komt wel goed...
maar hij is de laatse maanden erg depri omdat hij dus niet naar ouders kon in het buitenland geld aan familielid voor een deel niet kan betalen tot nu toe ..
(terwijl hij het zelf leent)
en ik maar geduld hebben en begrip ..
maar nu mag ik dus opdonderen omdat hem dat financiele lucht zal geven.....
lekker makkelijk.......
donderdag 25 september 2008 om 09:51
Als hij in de koopwoning blijft zitten moet hij jou eruit kopen mocht er overwaarde zijn.
Je zit in de wao, houdt dit in dat je helemaal niet kan werken?
Anders snel een baan zoeken.
Je zal toch misschien het idee los moeten laten om in dezelfde woonplaats een huis te krijgen, je zult moeten accepteren dat er veel dingen gaan veranderen.
Ik klink er hard, maar bedoel het niet zo hoor.
Dit moet een hele nare stap zijn om t nemen en helemaal voor de kinderen.
Probeer er vriendschappelijk met je man uit tekomen, indien mogelijk.
Heel veel sterkte en kijk anders eens bij het topic, help mijn man wil scheiden van lambada, daar staan echt enorm veel tips.
Je zal toch misschien het idee los moeten laten om in dezelfde woonplaats een huis te krijgen, je zult moeten accepteren dat er veel dingen gaan veranderen.
Heel veel sterkte en kijk anders eens bij het topic, help mijn man wil scheiden van lambada, daar staan echt enorm veel tips.
donderdag 25 september 2008 om 09:52
Waarom zou jij het huis uit moeten? het is toch van jullie samen? Jij zou er met de kinderen moeten blijven en hij iets anders moeten zoeken.
Raar trouwens, want met scheiden kom je er financieel niet beter af. Het is duur, jullie zullen de leningen en schulden alsnog samen af moeten betalen (niet alleen doen hoor) en hij zal huur moeten betalen of de hypotheek in zijn eentje en allimentatie (laat je daarin niet afschepen hoor). Neem een goede advocaat. Vraag rechtsbijstand aan (als jullie beide een eigen advocaat nemen, in dit geval zeer raadzaam, zul je zeker bijstand krijgen). En vraag direct of hij vertrekt en jij met je kinderen in hún huis, hun vertrouwde plek kunt blijven. Laat je niet door hem afblaffen en vecht voor je rechten. je hoeft dit niet zomaar te slikken en zelf te verdwijnen.
heel veel sterkte, klinkt als een hele nare onverwachte en oneerlijke scheiding. Ik denk dat je er uiteindelijk alleen maar beter van gaat worden, want het klinkt (sorry) niet echt als een hele fijne man
Raar trouwens, want met scheiden kom je er financieel niet beter af. Het is duur, jullie zullen de leningen en schulden alsnog samen af moeten betalen (niet alleen doen hoor) en hij zal huur moeten betalen of de hypotheek in zijn eentje en allimentatie (laat je daarin niet afschepen hoor). Neem een goede advocaat. Vraag rechtsbijstand aan (als jullie beide een eigen advocaat nemen, in dit geval zeer raadzaam, zul je zeker bijstand krijgen). En vraag direct of hij vertrekt en jij met je kinderen in hún huis, hun vertrouwde plek kunt blijven. Laat je niet door hem afblaffen en vecht voor je rechten. je hoeft dit niet zomaar te slikken en zelf te verdwijnen.
heel veel sterkte, klinkt als een hele nare onverwachte en oneerlijke scheiding. Ik denk dat je er uiteindelijk alleen maar beter van gaat worden, want het klinkt (sorry) niet echt als een hele fijne man
Wat Supersmollie zegt vind ik ook

donderdag 25 september 2008 om 09:52
Om te beginnen ook van mij een knuf wat een verandering ga je tegemoet zeg
De enige tip die ik kan bedenken, is dat je even moet kijken hoe jullie hypotheek in elkaar zit. Als het huis van jullie beiden is, zal je man jouw stuk van de hypotheek moeten overnemen. Ik hoop het voor je, want dat geld zal je hard nodig hebben.
Sterkte!
De enige tip die ik kan bedenken, is dat je even moet kijken hoe jullie hypotheek in elkaar zit. Als het huis van jullie beiden is, zal je man jouw stuk van de hypotheek moeten overnemen. Ik hoop het voor je, want dat geld zal je hard nodig hebben.
Sterkte!
donderdag 25 september 2008 om 09:55
ja een advocaat zal ik moeten zoeken ja..
ik heb geen rooie cent dus kan amper advocaatskosten betalen.
wat mijn kinderen betreft ja dat vind ik nog het ergste .
en ik vroeg aan hem hou je niet meer van mij.
zijn antwoord was ,liefde is soms niet genoeg!!!!
weet je zijn familie stelt hij boven mij en ons gezin want daarom mag ik het veld ruimen............
ik heb de topic van lambada deels gelezen en zal dat zeker doen..
thanks!!!!!!!
weet je zijn familie stelt hij boven mij en ons gezin want daarom mag ik het veld ruimen............
thanks!!!!!!!
donderdag 25 september 2008 om 10:00
quote:karima76 schreef op 25 september 2008 @ 09:55:
Als jullie een eigen advocaat nemen betaal je hooguit wat eigen kosten en krijg je verder rechtsbijstand. dat gaat, zoals iemand als zei, via een toevoeging die je advocaat aanvraagd. Ik, met baan, hoefde slechts 68,- euro zelf te betalen. Maak je dus over de kosten geen zorgen
Als jullie een eigen advocaat nemen betaal je hooguit wat eigen kosten en krijg je verder rechtsbijstand. dat gaat, zoals iemand als zei, via een toevoeging die je advocaat aanvraagd. Ik, met baan, hoefde slechts 68,- euro zelf te betalen. Maak je dus over de kosten geen zorgen

donderdag 25 september 2008 om 10:02
Inad, helaas is het in Nederland zo dat mannen er inderdaad financieel op vooruit gaan als ze scheiden en vrouwen gaan erop achteruit. Kijk maar:
Dit artikel gaat in op de gevolgen van echtscheiding voor
de koopkracht. Deze gevolgen zijn in het algemeen groot,
maar zijn voor mannen en vrouwen ook zeer verschillend.
Omdat de man doorgaans het hoogste inkomen heeft, gaat
de koopkracht van de vrouw er na een echtscheiding het
meest op achteruit. Dit geldt niet alleen voor vrouwen met
inwonende kinderen, maar ook voor vrouwen zonder kind.
Voor de man zijn de negatieve financiële gevolgen meestal
geringer. De koopkracht van mannen met een of meer kinderen
die na de scheiding bij de moeder gaan wonen, laat
zelfs een forse stijging zien.
bron:
'Financiële gevolgen van echtscheiding voor man en vrouw' van het CBS
Dit artikel gaat in op de gevolgen van echtscheiding voor
de koopkracht. Deze gevolgen zijn in het algemeen groot,
maar zijn voor mannen en vrouwen ook zeer verschillend.
Omdat de man doorgaans het hoogste inkomen heeft, gaat
de koopkracht van de vrouw er na een echtscheiding het
meest op achteruit. Dit geldt niet alleen voor vrouwen met
inwonende kinderen, maar ook voor vrouwen zonder kind.
Voor de man zijn de negatieve financiële gevolgen meestal
geringer. De koopkracht van mannen met een of meer kinderen
die na de scheiding bij de moeder gaan wonen, laat
zelfs een forse stijging zien.
bron:
'Financiële gevolgen van echtscheiding voor man en vrouw' van het CBS
donderdag 25 september 2008 om 10:03
quote:karima76 schreef op 25 september 2008 @ 09:55:
thanks!!!!!!!Dit soort dingen zijn altijd heel vervelend. Maar hoe denkt hij er dan financieel op vooruit te gaan door jou eruit te gooien? Hij zal toch alimentatie moeten betalen al is het maar alleen voor de kinderen. En een dubbel huishouden kost altijd meer. Zeker als hij ook nog in zijn eentje al de schulden gaat afbetalen.......beetje vreemde redenatie. Maar zoek inderdaad een advocaat.
thanks!!!!!!!Dit soort dingen zijn altijd heel vervelend. Maar hoe denkt hij er dan financieel op vooruit te gaan door jou eruit te gooien? Hij zal toch alimentatie moeten betalen al is het maar alleen voor de kinderen. En een dubbel huishouden kost altijd meer. Zeker als hij ook nog in zijn eentje al de schulden gaat afbetalen.......beetje vreemde redenatie. Maar zoek inderdaad een advocaat.
donderdag 25 september 2008 om 10:05
quote:zusenzo schreef op 25 september 2008 @ 09:51:
Als hij in de koopwoning blijft zitten moet hij jou eruit kopen mocht er overwaarde zijn.
oh meid ik ben heel nuchter en sterk !!!
en weet dat ik het ok wel zonder hem red...maar hetdoet heel erg pijn....
ik weet dat er veel dingen gaan veranderen ,maar ja dan moet je wel eerst een woning hebben.
nee ik heb al tegen hem gezegd dat als hij er punt achter wilt zetten dat hij maar moest vertrekken,
en dat weigert hij dus want ik kan de hypotheek niet opbrengen dus blijft hij in dit huis wonen.
en ik weiger om mijn kids mee te slepen naar mijn ouders die ver weg wonen want wil hun niet van hun school etc weghalen..
het huis staat ook op mijn naam .
overwaarde zal er niet zij ,mag al blij zijn als het de hypotheekbedrag haalt..
ik ben zeker van plan om te gaan werken maar ik ben de laatste 12 jaar alleen thuis gebleven voor de kids want hij kon zo lekker carriere maken .(vond hij ook lekker makkelijk)
en helpen ho maar...
maw ben net in de 30 geen werk en amper een opleiding dus zo snel zal ik geen baan vinden denk ik...
oh meid ik ben heel nuchter en sterk !!!
en weet dat ik het ok wel zonder hem red...maar hetdoet heel erg pijn....
ik weet dat er veel dingen gaan veranderen ,maar ja dan moet je wel eerst een woning hebben.
nee ik heb al tegen hem gezegd dat als hij er punt achter wilt zetten dat hij maar moest vertrekken,
en dat weigert hij dus want ik kan de hypotheek niet opbrengen dus blijft hij in dit huis wonen.
en ik weiger om mijn kids mee te slepen naar mijn ouders die ver weg wonen want wil hun niet van hun school etc weghalen..
het huis staat ook op mijn naam .
overwaarde zal er niet zij ,mag al blij zijn als het de hypotheekbedrag haalt..
ik ben zeker van plan om te gaan werken maar ik ben de laatste 12 jaar alleen thuis gebleven voor de kids want hij kon zo lekker carriere maken .(vond hij ook lekker makkelijk)
en helpen ho maar...
maw ben net in de 30 geen werk en amper een opleiding dus zo snel zal ik geen baan vinden denk ik...
donderdag 25 september 2008 om 10:05
Yette, dat zal best inderdaad. ik vind het erg logisch klinken. Maar, in dit specifieke geval zal het anders zijn, denk ik, aangezien de schulden niet zomaar weg zijn. Die zal hij gewoon moeten afbetalen. En hij zal alle kosten van hypotheek e.d. dan alleen op zich moeten nemen i.p.v. dat er een deel door haar W.A.O betaald wordt en hij gaat allimentatie betalen. Waarschijnlijk wordt hij er uiteindelijk wel beter van, maar ik kreeg uit de post van TO het idee dat hij hiermee een snelle oplossing voor zijn geldproblemen dacht te hebben gevonden. Dat zal hem nog vies tegenvallen.

donderdag 25 september 2008 om 10:08
quote:isolde55 schreef op 25 september 2008 @ 10:03:
[...]
Dit soort dingen zijn altijd heel vervelend. Maar hoe denkt hij er dan financieel op vooruit te gaan door jou eruit te gooien? Hij zal toch alimentatie moeten betalen al is het maar alleen voor de kinderen. En een dubbel huishouden kost altijd meer. Zeker als hij ook nog in zijn eentje al de schulden gaat afbetalen.
dat laatste hoeft natuurlijk, helaas voor Karima niet, maar aangezien van een kale kip niet te plukken valt zal het er zeker op neer komen dat hij het grootse deel gaat betalen. Hopelijk is hij geen wanbetaler, want dan zullen ze bij haar aan gaan kloppen.
Maar inderdaad, dat bedoel ik ook, dubbel huishouden kost meer, al zal zij daar vooral last van hebben, en dubbele huur/hypotheek e.d. ook. Hij gaat haar WAO inkomen nog missen, gok ik..
[...]
Dit soort dingen zijn altijd heel vervelend. Maar hoe denkt hij er dan financieel op vooruit te gaan door jou eruit te gooien? Hij zal toch alimentatie moeten betalen al is het maar alleen voor de kinderen. En een dubbel huishouden kost altijd meer. Zeker als hij ook nog in zijn eentje al de schulden gaat afbetalen.
dat laatste hoeft natuurlijk, helaas voor Karima niet, maar aangezien van een kale kip niet te plukken valt zal het er zeker op neer komen dat hij het grootse deel gaat betalen. Hopelijk is hij geen wanbetaler, want dan zullen ze bij haar aan gaan kloppen.
Maar inderdaad, dat bedoel ik ook, dubbel huishouden kost meer, al zal zij daar vooral last van hebben, en dubbele huur/hypotheek e.d. ook. Hij gaat haar WAO inkomen nog missen, gok ik..

donderdag 25 september 2008 om 10:11
quote:isolde55 schreef op 25 september 2008 @ 10:03:
[...]
Dit soort dingen zijn altijd heel vervelend. Maar hoe denkt hij er dan financieel op vooruit te gaan door jou eruit te gooien? Hij zal toch alimentatie moeten betalen al is het maar alleen voor de kinderen. En een dubbel huishouden kost altijd meer. Zeker als hij ook nog in zijn eentje al de schulden gaat afbetalen.......beetje vreemde redenatie. Maar zoek inderdaad een advocaat.
mijn toekomende ex-man is een financieel warhoofd
ik vraag me af of hij het wel red allen want ik heb altijd alles geregeld rekeningen betalen oa
nou over de alimentatie dat is dus een hekel punt .
hij neemt alle schulden op zijn nek (ik weet dat ik ook aansprakelijk blijf helaas)
maar verwacht dan dat hij geen alimentatie hoeft te betalen denk ik
(omdat hij de leningen betaald)maar dat hij maandelijks wat toestopt.
weet je wat de alimentatie ongeveer is per kind?
voor mezelf hoef ik geen alimentatie overigens......
[...]
Dit soort dingen zijn altijd heel vervelend. Maar hoe denkt hij er dan financieel op vooruit te gaan door jou eruit te gooien? Hij zal toch alimentatie moeten betalen al is het maar alleen voor de kinderen. En een dubbel huishouden kost altijd meer. Zeker als hij ook nog in zijn eentje al de schulden gaat afbetalen.......beetje vreemde redenatie. Maar zoek inderdaad een advocaat.
mijn toekomende ex-man is een financieel warhoofd
ik vraag me af of hij het wel red allen want ik heb altijd alles geregeld rekeningen betalen oa
nou over de alimentatie dat is dus een hekel punt .
hij neemt alle schulden op zijn nek (ik weet dat ik ook aansprakelijk blijf helaas)
maar verwacht dan dat hij geen alimentatie hoeft te betalen denk ik
(omdat hij de leningen betaald)maar dat hij maandelijks wat toestopt.
weet je wat de alimentatie ongeveer is per kind?
voor mezelf hoef ik geen alimentatie overigens......
donderdag 25 september 2008 om 10:13
Met schulden zal het verhaal niet heel erg anders zijn denk ik. In dat artikel lees ik dat mannen er door te scheiden gemiddeld 7% op vooruit gaan, da's nogal wat! Als je aanvankelijk nooit wat overhield, kan je door die 7% natuurlijk wel sneller aflossen.
Vrouwen gaan er trouwens gemiddeld 23% op achteruit na een sceiding Wat gemeen zeg! Bah!
Vrouwen gaan er trouwens gemiddeld 23% op achteruit na een sceiding Wat gemeen zeg! Bah!
donderdag 25 september 2008 om 10:14
quote:zusenzo schreef op 25 september 2008 @ 10:09:
Wat een portret zeg!
Opleiding kan je ook doen begin dertig en met kinderen, kijk maar naar mij!
Gewoon doen hoor en idd een advocaat inschakelen, die weet zoveel meer.dat was ik van plan om tegaan doen(een opleiding) maar wil eigenlijk dat het uvw dan me daar in gaat helpen.
Wat een portret zeg!
Opleiding kan je ook doen begin dertig en met kinderen, kijk maar naar mij!
Gewoon doen hoor en idd een advocaat inschakelen, die weet zoveel meer.dat was ik van plan om tegaan doen(een opleiding) maar wil eigenlijk dat het uvw dan me daar in gaat helpen.
donderdag 25 september 2008 om 10:15
Ik vind zijn reden om het huis te houden belachelijk. Zeker het je er zo snel mét kinderen uitzetten. Hij zou ook kunnen gaan en je er rustig laten zitten, terwijl hij betaalt, tot je een ander plekje hebt. Je zet je eigen kinderen toch niet op straat!!???!!!
Als je het echt niet kunt opbrengen kun je er inderdaad het beste uitgaan en via sociale woningbouw een huis proberen te krijgen, maar hij kan je best de kans geven dat allemaal te regelen en je wat tijd geven. Asociaal gedrag van hem hoor.
Als je het echt niet kunt opbrengen kun je er inderdaad het beste uitgaan en via sociale woningbouw een huis proberen te krijgen, maar hij kan je best de kans geven dat allemaal te regelen en je wat tijd geven. Asociaal gedrag van hem hoor.

donderdag 25 september 2008 om 10:19
quote:karima76 schreef op 25 september 2008 @ 10:14:
[...]
dat was ik van plan om tegaan doen(een opleiding) maar wil eigenlijk dat het uvw dan me daar in gaat helpen.Zoek anders een op google bbl dat is werken en leren op mbo niveau of anders duaal dat is werken en leren op hbo niveau en dan krijg je gewoon minimunloon terwijl je werkt.
Je hebt veel verschillende richtingen en boven de 21 kan je sowieso aanmelden bij een hbo ( moet je alleen een toets afnemen of je het niveau aankunt)
[...]
dat was ik van plan om tegaan doen(een opleiding) maar wil eigenlijk dat het uvw dan me daar in gaat helpen.Zoek anders een op google bbl dat is werken en leren op mbo niveau of anders duaal dat is werken en leren op hbo niveau en dan krijg je gewoon minimunloon terwijl je werkt.
Je hebt veel verschillende richtingen en boven de 21 kan je sowieso aanmelden bij een hbo ( moet je alleen een toets afnemen of je het niveau aankunt)