Toekomstvisie
zondag 16 februari 2020 om 07:40
Ik ben getrouwd geweest en inmiddels heb ik een lieve vriend van 11 jaar jonger. Een lieverd die me vaak zegt hoeveel hij van me houdt. Hij werkt en studeert hard om ons gezin te helpen onderhouden.
Nu is er sinds kort wat onrust ontstaan in onze relatie. Hij heeft wat onrust omdat hij het gevoel heeft nog dingen te moeten doen. Hij weet alleen niet wat. Een eigen kind hoeft hij niet maar hij heeft wel het idee dat hij nog wat vrijheid mist soms. Het gaat met ups en downs. Maar iedere maand komt het thema wel weer terug.
In relatie therapie kwam naar boven dat we voor onszelf eens moeten visualiseren waar we over 5 tot 10 jaar staan. En dat is nou net het probleem. We zien allebei geen toekomst. We houden van elkaar, heel veel. Maar een beeld schetsen van hoe het is over 5 of 10 jaar lukt niet. Nou heb ik dat al jaren hoor. Sinds mijn scheiding ligt wat mij betreft alles open. En hij heeft nooit een echte toekomstvisie gehad. Hij is geen dromer over een koophuis of reizen of een hoger geplaatste functie, dat soort dingen die ik in mijn huwelijk had.
Bij mij is dat ook allemaal weg. En het levert bij ons allebei een gevoel op van "we hebben de top bereikt en dat is het". Nu de rest van ons leven zo door gaan tot de dood. Geen idealen, geen dromen. Niets om naar uit te kijken. Dit is het. En hoe gelukkig we ons ook voelen, regelmatig geeft het onrust. En zeker voor hem (hij is 30 jaar) lijkt me dat een beetje jong om te voelen.
Ik vind het eigenlijk een beetje ondankbaar zoals we ons voelen. We hebben het goed samen, kinderen zijn gelukkig, fijn huur huisje (kopen lukt niet in deze dure tijden in dit dorp maar we zitten goed), allebei goede baan. En dan die onrust. Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".
Iemand die het herkent? Heb je toekomstvisie nodig om gelukkig te zijn? Of kan je ook prima gelukkig zijn met het leven in hier en nu?
Nu is er sinds kort wat onrust ontstaan in onze relatie. Hij heeft wat onrust omdat hij het gevoel heeft nog dingen te moeten doen. Hij weet alleen niet wat. Een eigen kind hoeft hij niet maar hij heeft wel het idee dat hij nog wat vrijheid mist soms. Het gaat met ups en downs. Maar iedere maand komt het thema wel weer terug.
In relatie therapie kwam naar boven dat we voor onszelf eens moeten visualiseren waar we over 5 tot 10 jaar staan. En dat is nou net het probleem. We zien allebei geen toekomst. We houden van elkaar, heel veel. Maar een beeld schetsen van hoe het is over 5 of 10 jaar lukt niet. Nou heb ik dat al jaren hoor. Sinds mijn scheiding ligt wat mij betreft alles open. En hij heeft nooit een echte toekomstvisie gehad. Hij is geen dromer over een koophuis of reizen of een hoger geplaatste functie, dat soort dingen die ik in mijn huwelijk had.
Bij mij is dat ook allemaal weg. En het levert bij ons allebei een gevoel op van "we hebben de top bereikt en dat is het". Nu de rest van ons leven zo door gaan tot de dood. Geen idealen, geen dromen. Niets om naar uit te kijken. Dit is het. En hoe gelukkig we ons ook voelen, regelmatig geeft het onrust. En zeker voor hem (hij is 30 jaar) lijkt me dat een beetje jong om te voelen.
Ik vind het eigenlijk een beetje ondankbaar zoals we ons voelen. We hebben het goed samen, kinderen zijn gelukkig, fijn huur huisje (kopen lukt niet in deze dure tijden in dit dorp maar we zitten goed), allebei goede baan. En dan die onrust. Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".
Iemand die het herkent? Heb je toekomstvisie nodig om gelukkig te zijn? Of kan je ook prima gelukkig zijn met het leven in hier en nu?
zondag 16 februari 2020 om 09:51
Ik heb ook een relatie gehad en 2 kinderen met mijn ex.
Inmiddels ook een nieuwe vriend en ik kijk ook niet echt maar de toekomst.
Je weet nooit hoe het loopt, ik heb ook geen behoefte om te gaan samenwonen nu niet en in de toekomst zie ik dat ook niet voor me. Veel te veel gedoe mocht je ooit nog eens uit elkaar gaan.
Dus hier is het eigenlijk hetzelfde. Ik leef nu en morgen zie ik wel verder, het is leuk zolang het leuk blijft.
De toekomst geeft je immers toch geen garanties.
Inmiddels ook een nieuwe vriend en ik kijk ook niet echt maar de toekomst.
Je weet nooit hoe het loopt, ik heb ook geen behoefte om te gaan samenwonen nu niet en in de toekomst zie ik dat ook niet voor me. Veel te veel gedoe mocht je ooit nog eens uit elkaar gaan.
Dus hier is het eigenlijk hetzelfde. Ik leef nu en morgen zie ik wel verder, het is leuk zolang het leuk blijft.
De toekomst geeft je immers toch geen garanties.
zondag 16 februari 2020 om 09:52
ik heb een fijn gezin met leuke man en kinderen. een fijn mooi huis op een geweldige plek en leuk werk. de plannen die ik 10 jaar geleden maakte zijn uitgekomen daar ben ik nu. het leven kabbelt voort, en ik ben er blij mee. mijn doel is om dit zo te houden, dat is toch ook een doel op zich? altijd maar meer willen dat houdt toch ook een keer op? soms kun je toch ook niet verder, vanwege bijvoorbeeld salaris
ik droom nu eerder van plekken die ik nog wil zien of dingen die ik wil doen, niet zozeer in carriere of huis etc.
ik droom nu eerder van plekken die ik nog wil zien of dingen die ik wil doen, niet zozeer in carriere of huis etc.
daenerys79 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 09:54
13.33% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
zondag 16 februari 2020 om 10:01
Je bent een stuk ouder en hebt al kinderen.
Hij is 30 en ziet een deel van zijn leeftijdsgenoten nog ‘losgaan’. En hij leeft het leven van een vader, terwijl hij dat eigenlijk niet is. Misschien vindt hij het leven dat hij leeft te serieus? Misschien dat jullie leeftijdsverschil en verschillende levensfases hem begint op te breken?
Hij is 30 en ziet een deel van zijn leeftijdsgenoten nog ‘losgaan’. En hij leeft het leven van een vader, terwijl hij dat eigenlijk niet is. Misschien vindt hij het leven dat hij leeft te serieus? Misschien dat jullie leeftijdsverschil en verschillende levensfases hem begint op te breken?
zondag 16 februari 2020 om 10:09
zondag 16 februari 2020 om 10:13
Ik heb helemaal geen beeld over wat ik over 5 a 10 jaar wil, nog nooit gehad zelfs. Na mijn studie ben ik in een hele andere branche gaan werken en nu doe ik weer wat anders.
Ik vind het al heel wat dat ik in september weer ga studeren en dus twee jaar een 'doel' heb, twee jaar is ontzettend lang!
Dat wil niet zeggen dat ik niks heb om naar uit te kijken, alleen is het niks op de lange termijn.
Ik vind het al heel wat dat ik in september weer ga studeren en dus twee jaar een 'doel' heb, twee jaar is ontzettend lang!
Dat wil niet zeggen dat ik niks heb om naar uit te kijken, alleen is het niks op de lange termijn.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zondag 16 februari 2020 om 10:16
Ik kan me voorstellen dat dit het is. Een beetje onbevangen leven. Hij leeft met zware verantwoordelijkheden die niet perse van hem zijn.Ammiedammie schreef: ↑16-02-2020 10:01Je bent een stuk ouder en hebt al kinderen.
zondag 16 februari 2020 om 10:21
zondag 16 februari 2020 om 10:25
Dat heb ik mezelf ook wel afgevraagd ja. Maar hij is eigenlijk meer de huismus dan ik. Ik heb hem voorgesteld om eens een paar weken met een vriend op pad te gaan. Of even een paar weken zonder elkaar. Gewoon om te zien wat het doet. Hij wil het niet. Maar het lijkt me geen slecht idee.Ammiedammie schreef: ↑16-02-2020 10:01Je bent een stuk ouder en hebt al kinderen.
Maar ik ben blij dat ik lees dat meerdere mensen geen toekomst visie voor over een paar jaar hebben. Hoeft denk ik ook niet.
Ik vind het wel rustig niet meer zoveel te willen.
zondag 16 februari 2020 om 10:28
Je kunt het zien als; we hebben de top bereikt. Maar het is toch geen wedstrijd?
Misschien is het wel leuk om samen dingen te plannen. Samen gaan dansen of een weekendje weg. Dan maak je toch nieuwe dingen mee, maar het hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn.
De meeste mensen hebben geen spannend leven en verwachten ook geen spannende toekomst. Als het maar fijn leven is.
Probeer los te laten dat jullie meer moeten, terwijl het al leuk is.
Misschien is het wel leuk om samen dingen te plannen. Samen gaan dansen of een weekendje weg. Dan maak je toch nieuwe dingen mee, maar het hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn.
De meeste mensen hebben geen spannend leven en verwachten ook geen spannende toekomst. Als het maar fijn leven is.
Probeer los te laten dat jullie meer moeten, terwijl het al leuk is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 16 februari 2020 om 10:29
Ik eerste instantie was zijn toekomstbeeld "gezin met eigen kinderen". Pas sinds kort heeft hij dit beeld aan de kant gezet omdat hij met mij samen verder wil. En ik wil geen kinderen meer. Dus misschien is daarom nog geen toekomstvisie.Tropischvisje schreef: ↑16-02-2020 10:21En jouw dromen zijn wellicht vergaan na een scheiding. Hij heeft dat allemaal niet doorgemaakt. Hij ziet geen toekomstbeeld van jullie over zoveel jaar, maar heeft hij eigen dromen en wensen die hij wellicht wil najagen wat nu niet kan? Waardoor zijn toekomstbeeld hapert?
Nu heeft hij het over de wereld zien en kijken wat er allemaal nog meer is.
zondag 16 februari 2020 om 10:54
Maar is dat ook niet het probleem. Zijn beeld van de toekomst - gezin met eigen kinderen - is met jou niet mogelijk. Hij vindt jou nu nog te leuk om de relatie op te geven maar ik kan mij voorstellen dat het bij hem van binnen lastig is. Een kinderwens opgeven is niet zomaar iets.Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 10:29Ik eerste instantie was zijn toekomstbeeld "gezin met eigen kinderen". Pas sinds kort heeft hij dit beeld aan de kant gezet omdat hij met mij samen verder wil. En ik wil geen kinderen meer. Dus misschien is daarom nog geen toekomstvisie.
zondag 16 februari 2020 om 11:13
Dat denk ik ook. Hij heeft veel verantwoordelijkheden voor een gezin wat niet het zijne is even lullig gezegd, maar hij is nog jong. Hij had dus wel een toekomstbeeld, maar dat toekomstbeeld moet hij laten gaan als hij ervoor kiest met jou verder te gaan.EHV1981 schreef: ↑16-02-2020 10:54Maar is dat ook niet het probleem. Zijn beeld van de toekomst - gezin met eigen kinderen - is met jou niet mogelijk. Hij vindt jou nu nog te leuk om de relatie op te geven maar ik kan mij voorstellen dat het bij hem van binnen lastig is. Een kinderwens opgeven is niet zomaar iets.
Lijkt me voor jullie beiden een lastige situatie.
zondag 16 februari 2020 om 11:20
Logisch dat hij onrustig is, het is nogal levenbepalend wat hij opgeeft.Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 10:29Ik eerste instantie was zijn toekomstbeeld "gezin met eigen kinderen". Pas sinds kort heeft hij dit beeld aan de kant gezet omdat hij met mij samen verder wil. En ik wil geen kinderen meer. Dus misschien is daarom nog geen toekomstvisie.
Dit zal de verwerking daarvan zijn en ik denk dat de uitkomst daarvan ook nog wel eens anders kan zijn dan wat hij nu heeft besloten.
zondag 16 februari 2020 om 11:35
Jouw verhaal doet me erg denken aan een ander topic, van een paar dagen geleden. Zoja, dan is er echt wel wat meer aan de hand dan je OP.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zondag 16 februari 2020 om 11:39
'Hij werkt en studeert hard om ons gezin te helpen onderhouden.'
Waarom moet hij helpen jouw kinderen te onderhouden? Misschien voelt dat op die leeftijd wel als een enorme verantwoording. Want wat als zijn inkomen en inbreng als partner en stiefvader wegvalt, dat kan druk geven om toch maar krampachtig in de huidige situatie te blijven en zijn eigen dromen opzij te zetten. Hij heeft bijvoorbeeld al eigen kinderen op een zijspoor gezet omdat jij al hebt besloten geen kinderen meer te willen. Dat kan iemand zeggen omdat de situatie er nu naar is, maar het kan wel gaan knagen. Bij hem dus.
Overigens hebben wij wel een toekomstvisie, daar werken we samen naartoe. De ene keer leeft het meer dan anders maar we hebben echt wel plannen en dromen over hoe ons leven er over 5, 10 etc. uit zou kunnen zien. En tegelijkertijd realiseren we ons : Life is what happens while you were busy making plans.
Waarom moet hij helpen jouw kinderen te onderhouden? Misschien voelt dat op die leeftijd wel als een enorme verantwoording. Want wat als zijn inkomen en inbreng als partner en stiefvader wegvalt, dat kan druk geven om toch maar krampachtig in de huidige situatie te blijven en zijn eigen dromen opzij te zetten. Hij heeft bijvoorbeeld al eigen kinderen op een zijspoor gezet omdat jij al hebt besloten geen kinderen meer te willen. Dat kan iemand zeggen omdat de situatie er nu naar is, maar het kan wel gaan knagen. Bij hem dus.
Overigens hebben wij wel een toekomstvisie, daar werken we samen naartoe. De ene keer leeft het meer dan anders maar we hebben echt wel plannen en dromen over hoe ons leven er over 5, 10 etc. uit zou kunnen zien. En tegelijkertijd realiseren we ons : Life is what happens while you were busy making plans.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 16-02-2020 12:25
26.28% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zondag 16 februari 2020 om 12:11
Tevreden-zijn is heel fijn. Ik hoef geen Grootste dingen meer. Heb een fijn huwelijk, leuke kinderen, prima baan etc.
Misschien komen er nog eens kleinkinderen? (heb 2 oudere pubers, dus nog even niet)
Verder hebben we wat reizen in ons achterhoofd en wat andere leuke dingen.
Maarrrr groot verschil tussen jou & je partner is, dat hij een hele leuk, vormende periode heeft overgeslagen. Die van een jong-gezin en kinderen
Ik snap zijn onrust wel
Misschien komen er nog eens kleinkinderen? (heb 2 oudere pubers, dus nog even niet)
Verder hebben we wat reizen in ons achterhoofd en wat andere leuke dingen.
Maarrrr groot verschil tussen jou & je partner is, dat hij een hele leuk, vormende periode heeft overgeslagen. Die van een jong-gezin en kinderen
Ik snap zijn onrust wel