Toekomstvisie
zondag 16 februari 2020 om 07:40
Ik ben getrouwd geweest en inmiddels heb ik een lieve vriend van 11 jaar jonger. Een lieverd die me vaak zegt hoeveel hij van me houdt. Hij werkt en studeert hard om ons gezin te helpen onderhouden.
Nu is er sinds kort wat onrust ontstaan in onze relatie. Hij heeft wat onrust omdat hij het gevoel heeft nog dingen te moeten doen. Hij weet alleen niet wat. Een eigen kind hoeft hij niet maar hij heeft wel het idee dat hij nog wat vrijheid mist soms. Het gaat met ups en downs. Maar iedere maand komt het thema wel weer terug.
In relatie therapie kwam naar boven dat we voor onszelf eens moeten visualiseren waar we over 5 tot 10 jaar staan. En dat is nou net het probleem. We zien allebei geen toekomst. We houden van elkaar, heel veel. Maar een beeld schetsen van hoe het is over 5 of 10 jaar lukt niet. Nou heb ik dat al jaren hoor. Sinds mijn scheiding ligt wat mij betreft alles open. En hij heeft nooit een echte toekomstvisie gehad. Hij is geen dromer over een koophuis of reizen of een hoger geplaatste functie, dat soort dingen die ik in mijn huwelijk had.
Bij mij is dat ook allemaal weg. En het levert bij ons allebei een gevoel op van "we hebben de top bereikt en dat is het". Nu de rest van ons leven zo door gaan tot de dood. Geen idealen, geen dromen. Niets om naar uit te kijken. Dit is het. En hoe gelukkig we ons ook voelen, regelmatig geeft het onrust. En zeker voor hem (hij is 30 jaar) lijkt me dat een beetje jong om te voelen.
Ik vind het eigenlijk een beetje ondankbaar zoals we ons voelen. We hebben het goed samen, kinderen zijn gelukkig, fijn huur huisje (kopen lukt niet in deze dure tijden in dit dorp maar we zitten goed), allebei goede baan. En dan die onrust. Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".
Iemand die het herkent? Heb je toekomstvisie nodig om gelukkig te zijn? Of kan je ook prima gelukkig zijn met het leven in hier en nu?
Nu is er sinds kort wat onrust ontstaan in onze relatie. Hij heeft wat onrust omdat hij het gevoel heeft nog dingen te moeten doen. Hij weet alleen niet wat. Een eigen kind hoeft hij niet maar hij heeft wel het idee dat hij nog wat vrijheid mist soms. Het gaat met ups en downs. Maar iedere maand komt het thema wel weer terug.
In relatie therapie kwam naar boven dat we voor onszelf eens moeten visualiseren waar we over 5 tot 10 jaar staan. En dat is nou net het probleem. We zien allebei geen toekomst. We houden van elkaar, heel veel. Maar een beeld schetsen van hoe het is over 5 of 10 jaar lukt niet. Nou heb ik dat al jaren hoor. Sinds mijn scheiding ligt wat mij betreft alles open. En hij heeft nooit een echte toekomstvisie gehad. Hij is geen dromer over een koophuis of reizen of een hoger geplaatste functie, dat soort dingen die ik in mijn huwelijk had.
Bij mij is dat ook allemaal weg. En het levert bij ons allebei een gevoel op van "we hebben de top bereikt en dat is het". Nu de rest van ons leven zo door gaan tot de dood. Geen idealen, geen dromen. Niets om naar uit te kijken. Dit is het. En hoe gelukkig we ons ook voelen, regelmatig geeft het onrust. En zeker voor hem (hij is 30 jaar) lijkt me dat een beetje jong om te voelen.
Ik vind het eigenlijk een beetje ondankbaar zoals we ons voelen. We hebben het goed samen, kinderen zijn gelukkig, fijn huur huisje (kopen lukt niet in deze dure tijden in dit dorp maar we zitten goed), allebei goede baan. En dan die onrust. Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".
Iemand die het herkent? Heb je toekomstvisie nodig om gelukkig te zijn? Of kan je ook prima gelukkig zijn met het leven in hier en nu?
zondag 16 februari 2020 om 12:15
Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 10:25Dat heb ik mezelf ook wel afgevraagd ja. Maar hij is eigenlijk meer de huismus dan ik. Ik heb hem voorgesteld om eens een paar weken met een vriend op pad te gaan. Of even een paar weken zonder elkaar. Gewoon om te zien wat het doet. Hij wil het niet. Maar het lijkt me geen slecht idee.
Maar ik ben blij dat ik lees dat meerdere mensen geen toekomst visie voor over een paar jaar hebben. Hoeft denk ik ook niet.
Ik vind het wel rustig niet meer zoveel te willen.
'Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".'
Dat staat nogal haaks op elkaar vind ik.
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 16 februari 2020 om 12:42
Dat beeld had hij misschien aan de kant gezet, maar hij is mogelijk weer van gedachte veranderd?Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 10:29Ik eerste instantie was zijn toekomstbeeld "gezin met eigen kinderen". Pas sinds kort heeft hij dit beeld aan de kant gezet omdat hij met mij samen verder wil. En ik wil geen kinderen meer. Dus misschien is daarom nog geen toekomstvisie.
Nu heeft hij het over de wereld zien en kijken wat er allemaal nog meer is.
Misschien wil hij wel iets wat jij hem niet gaat bieden. Als hij het heeft over ‘wat er allemaal nog meer is’ dan is de kans groot dat hij ervandoor gaat zodra hij een leuke jongere vrouw heeft gevonden waar hij iets kan gaan opbouwen. Hij kan met jou niets opbouwen. Je hebt het allemaal al beleefd, hij niet. Dat wil hij misschien wel.
Je hebt het ook over zijn werk voor jullie gezin. Maar jullie zijn geen gezin. Jij bent zijn vriendin en de kinderen zijn van jou. Ik vind het nogal wat dat hij jou en je kinderen zo moet onderhouden. Zou dat ook niet meespelen bij zijn twijfel?
zondag 16 februari 2020 om 13:00
Hij hoeft ons zeker met te onderhouden. Ik kan heel goed mijn broek zelf ophouden. Hij wil gezamenlijk verantwoordelijk voor het gezin zijn. En aangezien ik eerst meer verdiende werkt hij hard om dat anders te krijgen. Maar dat hoeft wat mij betreft niet.
Maar zou heel goed kunnen dat hij een fase overgeslagen heeft wat onrust veroorzaakt.
Hij gaat nu plannen maken om met zijn beste vriend een lange reis te maken. Ik denk dat dat wel goed is.
Maar zou heel goed kunnen dat hij een fase overgeslagen heeft wat onrust veroorzaakt.
Hij gaat nu plannen maken om met zijn beste vriend een lange reis te maken. Ik denk dat dat wel goed is.
zondag 16 februari 2020 om 13:25
Lees hier veel berichten van mensen die geen doelen hebben, of geen toekomstvisie.
Wij hebben dat juist wel. Misschien ligt het ook aan de fase van ons leven/leeftijd, we zijn eind 20 en begin 30 en gaan dit jaar trouwen. Zowel prive als ook wat betreft onze carriere en woning hebben we hele duidelijke doelen waar we naar toe werken.
Maar misschien is dat ook allemaal maar risicovol, want het leven is niet maakbaar en de kans is aanwezig dat het leven niet loopt hoe we lopen. Tot nu toe hebben we veel geluk met elkaar, hopelijk mag dat zo blijven.
Maar voor over 5 a 10 jaar niet eens mijn verloofde in mijn toekomstbeeld zien, nee, daar snap ik niks van.
Wij hebben dat juist wel. Misschien ligt het ook aan de fase van ons leven/leeftijd, we zijn eind 20 en begin 30 en gaan dit jaar trouwen. Zowel prive als ook wat betreft onze carriere en woning hebben we hele duidelijke doelen waar we naar toe werken.
Maar misschien is dat ook allemaal maar risicovol, want het leven is niet maakbaar en de kans is aanwezig dat het leven niet loopt hoe we lopen. Tot nu toe hebben we veel geluk met elkaar, hopelijk mag dat zo blijven.
Maar voor over 5 a 10 jaar niet eens mijn verloofde in mijn toekomstbeeld zien, nee, daar snap ik niks van.
-
zondag 16 februari 2020 om 13:31
Deze man had wel een toekomstbeeld.
Niets wereldschokkends als ik wil minister president van Nederland worden of ee bekende acteur. Of de hele wereld rondreizen.
Maar gewoon huisje boompje beestje.
Een gezin vormen met een leuke vrouw en hun kinderen.
Die leuke vrouw heeft hij en ach haar kinderen zijn ook leuk.
Dus waarschijnlijk snapt hij zelf niet waar zijn onrust vandaan komt.
Maar de meeste mensen hebben nou eenmaal de oerdrift om zich voort te willen planten. Jouw kinderen zijn niet zijn kinderen en een kinderwens redeneer je niet weg met haar kinderen zijn ook leuk.
Dus ga ermasr vanuit dat je relatie eindig is.
Zeker als over een jaar of 8 de overgang zijn intrede doet. Voor vrouwen gaat het dan hard. Ineens ben je een oudere vrouw. Goed uitziend voor haar leeftijd. In plaats van goed uitziend punt.
En dan is daar ineens die collega, buurvrouw, kennis, soortgenoot. Vrouw 30 jaar en een heel stuk frisser en jonger dan vrouw van bijna 50.
Vrouw met klapperende eierstokken die in die eind dertiger van jou perfect vader materiaal ziet.
En dan, dan is hij weg. Zijn toekomstdromen aan het najagen.
Niets wereldschokkends als ik wil minister president van Nederland worden of ee bekende acteur. Of de hele wereld rondreizen.
Maar de meeste mensen hebben nou eenmaal de oerdrift om zich voort te willen planten. Jouw kinderen zijn niet zijn kinderen en een kinderwens redeneer je niet weg met haar kinderen zijn ook leuk.
Zeker als over een jaar of 8 de overgang zijn intrede doet. Voor vrouwen gaat het dan hard. Ineens ben je een oudere vrouw. Goed uitziend voor haar leeftijd. In plaats van goed uitziend punt.
En dan is daar ineens die collega, buurvrouw, kennis, soortgenoot. Vrouw 30 jaar en een heel stuk frisser en jonger dan vrouw van bijna 50.
Vrouw met klapperende eierstokken die in die eind dertiger van jou perfect vader materiaal ziet.
zondag 16 februari 2020 om 13:32
Prachtig. En dan ga je dood.sugarmiss schreef: ↑16-02-2020 13:31Deze man had wel een toekomstbeeld.
zondag 16 februari 2020 om 14:23
Oh maar als je eind 20 bent, zijn de doelen ook duidelijk en overzichtelijk. Dan start je spannendste meest vormende volwassen fase: trouwen,kinderen, echte banen, echte huizen etcPhloxx schreef: ↑16-02-2020 13:25Lees hier veel berichten van mensen die geen doelen hebben, of geen toekomstvisie.
En dat is precies de fase die to's liefje oversloeg
zondag 16 februari 2020 om 14:40
Niet iedereen wil die dingen natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar de achtergrond van die vriend, of hij een thuisbasis heeft gemist.
zondag 16 februari 2020 om 14:46
En je kunt niet volwassen worden zonder al die dingen te doen? Of in dit geval huisje boompje beestje met andermans kinderen. Trouwen, huis kopen, echte baan kan in dit leven ook prima. Al hoef ik niet zo nodig nog een keer te trouwen.
Ik heb toch echt de planning in een volgend leven de fase van kinderen krijgen over te slaan (al houd ik nog zoveel van mijn kinderen) en er zijn zat mensen tegenwoordig die bewust kinderloos blijven. Een vriendin van me heeft een vriend van dezelfde leeftijd en zij wilde ook geen kinderen meer. Inmiddels zijn ze 10 jaar verder en heeft hij geen eigen kinderen. Maar dat betekent niet dat hij niet gelukkig is.
zondag 16 februari 2020 om 14:50
Mijn vriend heeft wel een thuisbasis gemist in zijn leven. Narcistisch moeder type. Zijn vader verliet hem toen hij 11 jaar was. Het heeft wel wat sporen achter gelaten maar op zich is hij daardoor vroeg volwassen geworden.
zondag 16 februari 2020 om 14:54
Zitten jullie in relatie therapie om dit issue/ deze onduidelijkheid?
Of zou wel of geen kind op dit moment helemaal geen passende vraag zijn?
En hoelang speelt dit al, want in je opening zeg je dat er sinds kort onrust is, maar er is blijkbaar ook al een patroon zichtbaar waarin dit iedere maand terug lijkt te komen. Voor die conclusie heb je minimaal 4 maanden voor nodig.
Of zou wel of geen kind op dit moment helemaal geen passende vraag zijn?
En hoelang speelt dit al, want in je opening zeg je dat er sinds kort onrust is, maar er is blijkbaar ook al een patroon zichtbaar waarin dit iedere maand terug lijkt te komen. Voor die conclusie heb je minimaal 4 maanden voor nodig.
zondag 16 februari 2020 om 14:57
Het kan best zijn dat hij wel gelukkig is. Maar jouw vriend is dat niet. Hij voelt onrust en is daardoor niet echt gelukkig. Je gaat ook niet in relatie therapie azls je super gelukkig bent.Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 14:46
Een vriendin van me heeft een vriend van dezelfde leeftijd en zij wilde ook geen kinderen meer. Inmiddels zijn ze 10 jaar verder en heeft hij geen eigen kinderen. Maar dat betekent niet dat hij niet gelukkig is.
Jij wil de situatie van je vriendin en haar vriend projecteren op jezelf. Dat gaat niet jullie zijn andere mensen.
Dus wat voor jouw vriendin en haar vriend werkt, werkt niet automatisch ook voor jou en jouw vriend.
zondag 16 februari 2020 om 14:58
Daar geloof ik niet zo in, in dat door trauma vroeg volwassen worden. Ik ken twee gevallen van mannen met een traumatische jeugd die bij een oudere vrouw zijn gaan wonen met haar kinderen en zeg maar in het gezin gestapt zijn. In beide gevallen wilden die mannen ook graag nog een eigen kind, om het fijne veilige gezin te maken dat ze zelf zo gemist hadden. Heel begrijpelijk. Maar daarmee kun je niet oplossen wat er vroeger is gebeurd en in beide gevallen is er later een fase gekomen van ofwel 'jeugd inhalen', veel op stap gaan, losse contacten, ofwel depressie door een onverwerkt verleden. Die relaties hebben het niet gered.Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 14:50Mijn vriend heeft wel een thuisbasis gemist in zijn leven. Narcistisch moeder type. Zijn vader verliet hem toen hij 11 jaar was. Het heeft wel wat sporen achter gelaten maar op zich is hij daardoor vroeg volwassen geworden.
zondag 16 februari 2020 om 14:59
Grappig. Of eigenlijk niet.
Ik ben ook alleenstaande moeder en had eind vorig jaar een leuke datefase met een jongen die ook 12 jaar jonger was.
Ondanks de verliefdheid en aantrekkingskracht en alles wat leuk is aan iemand heeft hij er uiteindelijk een punt achter gezet. Ging niet om het leeftijdsverschil, maar de levensfase. Ik had al kinderen, een gezin. Hij wilde dat nog opbouwen met iemand. Hij trok de conclusie dat hij nooit op nummer 1 zou staan, en daar heeft hij gelijk in gehad.
In feite is jouw verhaal, het toekomstbeeld wat mij bespaard is gebleven, denk ik.
Ik kan die onrust bij een jongere man heel goed voorstellen. Je slaat iets over, je hebt iets niet en tja, dat moet je maar willen.
Het lijkt mij best een issue na een aantal jaar, ik ben blij dat het bij mij dus maar een paar maanden duurde. En ik vond het echt jammer. Maar beter zo.
Ik ben ook alleenstaande moeder en had eind vorig jaar een leuke datefase met een jongen die ook 12 jaar jonger was.
Ondanks de verliefdheid en aantrekkingskracht en alles wat leuk is aan iemand heeft hij er uiteindelijk een punt achter gezet. Ging niet om het leeftijdsverschil, maar de levensfase. Ik had al kinderen, een gezin. Hij wilde dat nog opbouwen met iemand. Hij trok de conclusie dat hij nooit op nummer 1 zou staan, en daar heeft hij gelijk in gehad.
In feite is jouw verhaal, het toekomstbeeld wat mij bespaard is gebleven, denk ik.
Ik kan die onrust bij een jongere man heel goed voorstellen. Je slaat iets over, je hebt iets niet en tja, dat moet je maar willen.
Het lijkt mij best een issue na een aantal jaar, ik ben blij dat het bij mij dus maar een paar maanden duurde. En ik vond het echt jammer. Maar beter zo.
zondag 16 februari 2020 om 15:18
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat het voor iedereen anders is. Maar tuurlijk is de kans dat hij na een tijdje te onrustig wordt en verder gaat kijken. Geen idee, dat zien we dan wel.
De onrust is nu een maand of 3 a 4 aan de gang. Hij is zeker niet ongelukkig. We hebben het superfijn samen.
Maar of de onrust weg zal gaan Of zich gaat uitbreiden weet ik niet.
Ik heb die onrust ook iedere paar jaar, ook met kinderen. En dan ga ik eens ander werk doen of hobby en dan gaat het weer weg.
Zijn onrust heeft denk ik wel te maken met het feit dat hij in een keurslijf zit die voor hem nog te vroeg is Of te snel gegaan. En zijn levensplannen zijn omgegooid.
Of hij er een nieuwe route in kan vinden weet ik niet. Voor nu gaat hij meer zijn hobby oppakken en met vrienden op pad. Is dat genoeg zullen we moeten afwachten.
De onrust is nu een maand of 3 a 4 aan de gang. Hij is zeker niet ongelukkig. We hebben het superfijn samen.
Maar of de onrust weg zal gaan Of zich gaat uitbreiden weet ik niet.
Ik heb die onrust ook iedere paar jaar, ook met kinderen. En dan ga ik eens ander werk doen of hobby en dan gaat het weer weg.
Zijn onrust heeft denk ik wel te maken met het feit dat hij in een keurslijf zit die voor hem nog te vroeg is Of te snel gegaan. En zijn levensplannen zijn omgegooid.
Of hij er een nieuwe route in kan vinden weet ik niet. Voor nu gaat hij meer zijn hobby oppakken en met vrienden op pad. Is dat genoeg zullen we moeten afwachten.
zondag 16 februari 2020 om 15:27
Ik heb het, als man met ongeveer dezelfde leeftijd als jouw vriend, twee jaar geprobeerd met een vrouw met kinderen, maar dat is hierom ook stukgelopen. Ik vind haar kinderen echt superleuk, maar daardoor realiseerde ik me juist nog meer dat ik ze als het even kan ook van mezelf wil. Desondanks toch geprobeerd om die eigen kinderwens opzij te zetten, maar het vrat me van binnen helemaal op. Zo'n beetje 24/7 was ik hiermee bezig. Zou ik er later geen spijt van krijgen, wat als de relatie uitgaat en ik met 'lege' handen sta, etc. Ook voel je je in zo'n relatie al snel het vijfde wiel aan de wagen, je hoort er toch niet helemaal bij want je hebt die bloedband niet. Wellicht ook vanwege dat oergevoel dat je eigen kinderen wil en niet de kinderen van een ander wil 'opvoeden'.
Nu is de relatie sinds een paar maanden over, wat natuurlijk pijn doet, maar de opluchting die er nu is en de stress die nu weg is geven zo ontzettend veel rust! Ik begin eindelijk weer een beetje mezelf te worden. Of het lukt is natuurlijk nog maar de vraag, maar ik hoop uiteindelijk iemand tegen te komen waarmee ik zelf een gezin kan gaan vormen.
Ik snap uiteraard dat niet iedereen er zo in hoeft te staan als ik, maar vergis je er niet in wat voor impact het sowieso heeft om als kinderloze een relatie te krijgen met iemand met kinderen.
Nu is de relatie sinds een paar maanden over, wat natuurlijk pijn doet, maar de opluchting die er nu is en de stress die nu weg is geven zo ontzettend veel rust! Ik begin eindelijk weer een beetje mezelf te worden. Of het lukt is natuurlijk nog maar de vraag, maar ik hoop uiteindelijk iemand tegen te komen waarmee ik zelf een gezin kan gaan vormen.
Ik snap uiteraard dat niet iedereen er zo in hoeft te staan als ik, maar vergis je er niet in wat voor impact het sowieso heeft om als kinderloze een relatie te krijgen met iemand met kinderen.
anoniem_395756 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 15:29
5.39% gewijzigd
zondag 16 februari 2020 om 15:43
Oh vastBallenbak888 schreef: ↑16-02-2020 14:46En je kunt niet volwassen worden zonder al die dingen te doen? Of in dit geval huisje boompje beestje met andermans kinderen. Trouwen, huis kopen, echte baan kan in dit leven ook prima. Al hoef ik niet zo nodig nog een keer te trouwen.
Maar het is een hele vormende geweldige spannende fase
Volwassen worden! Jouw vriend sloeg die over, dat geeft onrust
zondag 16 februari 2020 om 15:46
Precies. Heel goed van hem om daar nu mee aan de slag te gaan want anders klapt het een keer. Maar houd er rekening mee, zoals de meesten hier zeggen, dat het leuk is voor nu.Ballenbak888 schreef: ↑16-02-2020 15:18Zijn onrust heeft denk ik wel te maken met het feit dat hij in een keurslijf zit die voor hem nog te vroeg is Of te snel gegaan. En zijn levensplannen zijn omgegooid.
zondag 16 februari 2020 om 15:47
Het probleem met op jonge leeftijd 'instappen' in het leven van een ander is ook dat je je later gaat afvragen wie je eigenlijk zelf bent.
zondag 16 februari 2020 om 15:59
en ik zag het, tijdens mijn studie en net er na:
degenen die in een volwassen-leven stapten (gespreid bed: huisje, boompje, (andermans) beestjes, waren daar allemaal na een paar jaar klaar mee.
Het is even heel fijn, maar die onrust gaat kriebelen
zondag 16 februari 2020 om 16:04
Dubbel en dwars na een problematische jeugd. Daarvan wordt je helemaal niet volwassen, je emotionele ontwikkeling loopt daardoor juist vertraging op. Je leert je wel geweldig aanpassen en taken op je nemen. Dan wordt je ouder en kom je er achter dat je niet goed weet wie je bent, hoe je een lange relatie gezond houdt en dat een 'eigen' gezin je gemis niet kan opvullen. Als je een beetje kunt reflecteren kom je er achter dat je je hele leven eigenlijk vooral voor anderen dingen gedaan hebt.
Dat zou wel verklaren waarom jullie in relatietherapie zijn. Jullie hebben allebei een eigen agenda waarom deze relatie niet mag mislukken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 16 februari 2020 om 16:05
Zeker iets om rekening mee te houden. Dank Jullie.
zondag 16 februari 2020 om 17:26