Trouwen. Maar hoe?

18-05-2021 10:40 60 berichten
Hi,

Ik ben nieuw hier. Ik lees al een tijdje mee maar heb niet eerder gereageerd of een topic geopend. Hoop dat jullie desondanks willen meelezen / adviseren.

Mijn dilemma:

Wij willen trouwen (Jee!) maar onderlinge relaties weerhouden ons er van om echt stappen te zetten.

Om een heel lang epistel te voorkomen een zo kort mogelijke situatie schets:
Schoonouders zijn gescheiden en met andere partners hertrouwd. Onderling gaan de stellen niet goed samen. Daar komt bij dat door gebeurtenissen (ernstige beledigingen en constant overschreiden van onze grenzen) schoonouders voorlopig niet meer welkom zijn bij ons thuis. Contact is er nog wel.

Wij zijn al lang samen en hebben kinderen die ons heel graag zien trouwen. Het is een met regelmaat terugkerend thema aan de keukentafel. Ze zijn oud genoeg en hebben bruiloften meegemaakt om te weten hoe leuk en bijzonder een huwelijksdag kan zijn.

De relatie met schoonouders weerhoudt ons hier van. Man wil het allerliefst dat zij bij de dag aanwezig zijn maar hun ovoorspelbaarheid maakt tegelijkertijd dat wij met weinig plezier naar zo'n dag kunnen uitkijken. Al met al voelt het voor ons alsof onze wens en droom zijn gekaapt waarmee het idee om te trouwen aan charme verliest. En dat terwijl wij zo graag willen.

Ik ben inmiddels bijna zo ver om op een blauwe maandag naar een gemeenthuis te fietsen voor de nodige krabbels en een trouwboekje. Een te simpel wit jurkje ligt al in de kast. Bijna, want voor mijn gevoel doe ik daarmee voornamelijk onze kinderen, mijn familie, mijn vriend en mijzelf te kort. Dit is in alle eerlijkheid ook niet hoe ik het wil. Door te trouwen willen wij het leven en de liefde vieren. Maar hoe? Daar komen wij samen dus niet uit. Iets met loyaliteit naar anderen :-)

Mijn vraag: heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt of hebben jullie creatieve oplossingen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand in je familie/vriendengroep die de taak op zich wil nemen om schoonouders in de gaten te houden en eventueel de ondankbare taak op zich kan nemen om ze eruit te zetten als ze vervelend worden. Zou je het dan kunnen loslaten voor jezelf, als je weet dat iemand anders er op let?

Hoe staat man er tegenover om de bruiloft te doen zonder zijn ouders?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet het ene stel uitnodigen op de plechtigheid en het andere stel op het feest? Samen uitnodigen zou ik ook niet doen als ze zich nu al zo vaak hebben misdragen dat ze niet meer welkom zijn thuis. Er moet wel het een en ander zijn voorgevallen voor het zover komt.

En anders zou ik een tussenweg zoeken. Een weekend weg met je kinderen en meest naaste familie, daar op een mooie locatie trouwen, leuke dingen doen om het te vieren, net wat bij je past. En dan toch zonder die schoonouders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kan je niet goede afspraken maken?

Als schoonouders met partner ook willen komen dan houden ze zich maar een keertje in. Of je nodigt ze alleen uit voor de plechtigheid, daar moeten ze toch hun mond houden.

En zo niet, sowieso iemand aanstellen die de boel in de gaten houdt.

Wij hadden ook zoiets, persoon wel uitgenodigd, kwam maar hield zich niet aan de regels tijdens het feest. Is uiteindelijk weggestuurd door een van onze getuigen.

Wij vonden het een fijn idee dat diegene er was onder de voorwaarden, maar zodra de regels overtreden waren en werd weggestuurd hebben we ons er niet meer aan gestoord.

Maar bemoei je er vooral op die dag zelf niet mee. Dat is mijn grootste tip.

En natuurlijk gewoon trouwen! gefeliciteerd.
Alle reacties Link kopieren
Je noemt "loyaliteit naar anderen": dat zou je ook van je schoonouders mogen verwachten. Ik zou het dus bij hen neerleggen, dat jullie graag willen dat ze erbij zijn en ik mag dan toch aannemen dat een volwassen mens zich dan 1 dag wel kan gedragen?
Alle reacties Link kopieren
Wil je echt trouwen omdat je het een goede manier vindt om bepaalde zaken te regelen. Of wil je alleen maar een romantisch moment? Want er hangen best wel wat rechten en plichten aan een huwelijkscontract.

Los daarvan: je kunt in gesprek gaan met de schoonouders als in, wij willen overwegen te gaan trouwen, en we willen alle ouders erbij hebben. En of zij dat uberhaupt zien zitten. Sommigen zeggen heel pertinent, als X komt, kom ik niet.

Maar als je op kort termijn wilt gaan trouwen, dan zou ik serieus overwegen om ze of niet uit te nodigen of enkel de ouder zonder de partner erbij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig niet met dit bijltje hoeven hakken, maar ik zou de verantwoordelijkheid en keuze bij hun laten.
Inderdaad iemand die stevig in zijn schoenen staat aanstellen die ze de deur mag wijzen.

Verder trouwen zoals jullie dat graag willen, zonder al te veel rekening te houden met ieders makken.

"Wij gaan trouwen, zo ziet de dag eruit. Jullie zijn van harte welkom en Piet en Truus ook. We verwachten dat jullie je alle 4 gedragen en er een gezellige dag/avond van maken.
Als jullie denken dat je dat niet kunt, dan staat het je vrij om thuis te blijven. "
Alle reacties Link kopieren
oeh lastig.

mijn ouders stonden ook op voet van oorlog en mijn schoonouders waren ook gescheiden toen wij trouwden.

in ons geval gelukkig wel voorspelbaar en verwachten we geen drama.

mijn vader wilde per se niet in één ruimte met mijn moeder zijn. hem heb ik duidelijk aangegeven dat het me geen bal interesseert wat hij met mijn moeder heeft op mijn trouwdag en dat hij dat maar even inslikt. de zaal is groot genoeg. hou maar afstand.

mijn schoonvader is een schat maar een nukkige boer en die houdt niet van feestjes. ook wilde hij niet naar de ceremonie komen. "allemaal onzin, jullie horen zo ook bij elkaar"... met hem heb ik ook een duidelijk gesprek gehad met de strekking: ik hou van je, respecteer je wensen. sla het feest maar over, maar het is je zoon die gaat trouwen en daar ben je bij. al is het op klompen. als je er niet bent moet je voortaan even bellen voordat je komt want dan vertrek ik want dan wil ik je nooit meer zien. hij was bij de ceremonie en iedereen die daarna iets te zeggen had over dat hij niet op het feest was heb ik hééél duidelijk gemaakt dat WIJ afspraken hebben met hem en dat zij geen enkel oordeel daarover mogen hebben.

wel hebben we geen groot diner gegeven. dat zagen we niet zitten met allemaal mensen die liever niet bij elkaar zitten dus wij hebben heerlijk gegeten met de getuigen, ceremoniemeester en hun partners.

in jouw geval zou ik denk ik hetzelfde doen. vooraf een héééél duidelijk gesprek over je eisen en verwachtingen. en als je drankdrama op het einde van de avond verwacht dan zou ik er een dikke vette middagreceptie van maken ofzo.

klinkt allemaal superdramatisch, maar met al deze personen hebben wij zo'n sterke band dat we deze gesprekken konden voeren.

en dan ter overweging voor jou om het misschien wat duidelijker te maken hoe belangrijk dit is: mijn vader, schoonmoeder én schoonvader zijn inmiddels allemaal op, veel te, jonge leeftijd overleden.
Doe dus wat jij wil op het moment dat je het wil met de mensen erbij die jij wil onder de voorwaarden die jullie samen bepalen. je gaat dankbaar zijn dat je nu even doorgepakt hebt als jou gebeurt wat ons gebeurde (dat dus iedereen omvalt...)

succes want het is gewoon kut.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Kiezen.

Voor jullie zelf.
En wie zich niet weet te gedragen, hoeft niet te komen. En dat zijn dus de schoonouders, want ze mogen al niet eens meer op de koffie komen nu.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad iemand inschakelen die de situatie in de gaten houdt en je schoonouders in het ergste geval weg kan sturen.
Verder idd duidelijk maken wat je verwachtingen zijn, zoals Vutje al zegt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
18-05-2021 11:04
Kiezen.

Voor jullie zelf.
En wie zich niet weet te gedragen, hoeft niet te komen. En dat zijn dus de schoonouders, want ze mogen al niet eens meer op de koffie komen nu.
Ja precies.

Allemaal leuk en aardig om van tevoren af te spreken dat ze zich moeten gedragen, maar daar houden ze zich dus duidelijk niet aan, anders was het nooit zo ver gekomen.

Het is fijn als je iemand kan regelen die ze eruit zet als het niet goed gaat, maar mensen die zich zo misdragen laten zich er meestal niet zonder slag of stoot uit zetten, dus ten eerste vraag ik me af wie er zin heeft in die verantwoordelijkheid en ten tweede heb je waarschijnlijk alsnog een rel op je feest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heel eerlijk?
Als ik dit lees: "Daar komt bij dat door gebeurtenissen (ernstige beledigingen en constant overschreiden van onze grenzen) schoonouders voorlopig niet meer welkom zijn bij ons thuis", dan vraag ik me af waarom je ze wel op je bruiloft zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat toch om jullie? Ik zou heel duidelijk maken dat je geen gezeik wil op zo'n dag. Dat begrijpen ze toch wel? En zo niet, dan hoeven ze niet te komen. Lijkt me niet heel lastig, eerlijk gezegd.

Maar ik hou in zulke dingen vrij weinig rekening met wat anderen daarvan vinden. Zal me een worst wezen. Zo'n dag draait om het bruidspaar en niet om de ouders. Iedereen die het daarmee oneens is en zich niet kan gedragen voor 1 dag (juist omdat ze van je houden), hoeft gewoon niet te komen. Je gaat toch niet je eigen wensen laten schieten voor een ander?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook trouwen met enkel jullie 2-en de kinderen en een getuigen (bv jouw ouders :-D ).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het er al eens met ze over gehad? Pa, ma, wij willen heel graag trouwen, maar zien dat niet zitten door jullie gedrag. En dan zou ik er ws ook behoorlijk boos/emotioneel bij worden, want ze mogen best zien hoe moeilijk ze het jullie er mee maken. Zouden ze dan nog niet bereid zijn om zich volwassen op te stellen, da zouden ze niet hoeven te komen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal. Mijn ouders zijn gescheiden en allebei hertrouwd en zij willen elkaar niet zien. Verder hebben we een hele goede band met mijn schoonouders. Ik wist dat als ik ooit zou trouwen dat ik niet mijn beide ouders kan uitnodigen omdat het dan drama wordt. Mijn moeder kan zich niet gedragen op zo’n moment omdat mijn vader aanwezig is. Mijn vader is dan waarschijnlijk chagrijnig.

Ik heb wel zoiets van ja het is mijn bruiloft en ik wil een leuke dag zonder gedoe. Ik ga niet een groot bedrag uitgeven om feestelijk te vieren terwijl het niet kan door mijn ouders. Dus toen dacht ik met wie heb ik een betere band? Dat is met mijn vader. Dus ik heb alleen mijn vader en stiefmoeder uitgenodigd en niet mijn moeder.

We hebben echt een ontzettende leuke bruiloft gehad op de manier zoals wij het wilde zonder gedoe. Vond ik het jammer dat mijn moeder er niet bij was? Nee, want ik heb toch geen liefdevolle band met haar en zij zou het toch verpesten.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het doel van het trouwen? Een groot feest om met de kinderen te beleven? Aan de wereld laten zien dat je bij elkaar hoort? Een herinnering maken met familie? Bedenk wat je doel is, en bouw hier je feest omheen.

Bijvoorbeeld: als het vooral gaat om een feest met je man en kinderen, waarom zouden je schoonouders er dan bij moeten zijn? Heb dit gesprek met je aanstaande man.

Een bruiloft kan op heel veel manieren. Veel mensen denken aan een standaard manier, die ze bij familie en vrienden hebben gezien, maar je kan het bijvoorbeeld ook in kleine kring vieren met alleen je kids en getuigen, of familie bij de ceremonie en alleen de jongere generatie bij de rest van de dag, of een blokjeshuwelijk, of op een tropisch strand waar je schoonouders toch niet naar toe willen of...
Ik zou niet trouwen of trouwen elders. Ceremonie ver van iederen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de situatie (behalve de kinderen, die hadden we nog niet). Wij hadden een hele kleine bruiloft gepland(denk 10 man bij de plechtigheid, 20 bij de lunch), omdat we niet van grote feesten houden. Maar dan valt het nog meer op als er mensen in onmin met elkaar leven. Ze ontlopen elkaar dan ook lastig.

Wij hadden ook buikpijn vantevoren. Mijn schoonouders waren op dat moment al 5 jaar uit elkaar, maar gedroegen zich als een stel ruziënde pubers.

Ik heb (in overleg met mijn partner) mijn vader en broer gevraagd om ze bij een teken van mij of mijn partner zonder discussie buiten te zetten. Dit is ook door mijn partner een paar keer besproken met zijn ouders. Geen discussie wie er wat deed of de verkeerde kant op keek. Bij onenigheid zouden ze er allebei uitgezet worden.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou schoonouders met partners alle vier tegelijk uitnodigen thuis.
En heel duidelijk zijn: "wij gaan trouwen, we zouden het geweldig vinden als jullie erbij kunnen zijn zodat we dit met jullie kunnen delen. Maar dan willen we wel nu jullie woord dat jullie je respectvol en fatsoenlijk gedragen naar elkaar. Wie dit niet kan, is niet welkom, en wie dit niet doet op de dag zelf, sturen we zonder pardon weg."
En erna samen wat eten. De eerste die zich dan al niet kan gedragen, trek je de uitnodiging in en benoem je dat ook direct. "Pa, blijkbaar kun je het niet, we willen graag dat je vertrekt."
Klaar. Ik zou echt niet het risico lopen dat je bijzondere dag door hen verpest wordt, maar kan me heel goed voorstellen dat man ze erbij wil hebben. Zo geef je ze een eerlijke kans. Als het hun iets waard is, gedragen ze zich wel.
-
Alle reacties Link kopieren
Momoko schreef:
18-05-2021 10:40
. Daar komt bij dat door gebeurtenissen (ernstige beledigingen en constant overschreiden van onze grenzen) schoonouders voorlopig niet meer welkom zijn bij ons thuis. .... Man wil het allerliefst dat zij bij de dag aanwezig zijn
Deze twee zinnen rijmen niet met elkaar. Hier moet je uitkomen. Wil je ze nu wel of niet in je leven? Als ze niet bij jullie thuis mogen komen, waarom wil je man ze dan wel op jullie huwelijk?

Als het contact hersteld kan worden, en ze kunnen zich gedragen als de stellen maar niet samenkomen, kan je dat gewoon oplossen. Het ene stel komt bijv bij de ceremonie, de ander bij het feest of diner.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je afscheid nemen van je romantische beeld van trouwen met de familie erbij. De banden zijn zo slecht dat het niet realistisch is, denk ik. In het beste geval wordt het een uiterst gespannen toneelstukje. Dus ik zou in dat geval kiezen voor een ander soort bruiloft, met alleen jullie beste vrienden bijvoorbeeld.
Phloxx schreef:
18-05-2021 11:22
Ik zou schoonouders met partners alle vier tegelijk uitnodigen thuis.
En heel duidelijk zijn: "wij gaan trouwen, we zouden het geweldig vinden als jullie erbij kunnen zijn zodat we dit met jullie kunnen delen. Maar dan willen we wel nu jullie woord dat jullie je respectvol en fatsoenlijk gedragen naar elkaar. Wie dit niet kan, is niet welkom, en wie dit niet doet op de dag zelf, sturen we zonder pardon weg."
Als je de OP leest, denk je echt dat TO het geweldig vindt als ze erbij zijn?
Niet zozeer tegen jou maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je mensen op je bruiloft zou willen die niet eens in je huis welkom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
18-05-2021 11:30
Als je de OP leest, denk je echt dat TO het geweldig vindt als ze erbij zijn?
Niet zozeer tegen jou maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je mensen op je bruiloft zou willen die niet eens in je huis welkom zijn.
Nee natuurlijk hoeft het van TO niet denk ik, maar er is ook een aanstaande man waar TO zielsveel van houdt, en wat er ook gebeurt, het blijven zijn ouders waar hij van houdt. Dat neem je mee in je overweging, het is ook zijn dag.
phloxx wijzigde dit bericht op 18-05-2021 11:35
2.94% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Samen met de kinderen op vakantie naar Las Vegas of Gretna Green en daar trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven