Twijfel over relatie vanwege houding vriend mbt huishouden

10-09-2021 14:16 872 berichten
Hoi,

Ik lees al voor langere tijd mee maar zou graag iets delen om meningen te horen/te relativeren.
Mijn vriend en ik wonen enkele jaren samen en hebben het over het algemeen heel leuk samen. In totaal zijn we 7,5 jaar samen. We hebben het steeds vaker over de toekomst en een koophuis. Vanaf eind dit jaar zijn we financieel in de gelegenheid om te gaan kijken voor een koopwoning.

Ik heb alleen het gevoel dat ik steeds meer twijfels heb over deze stap, en wel om de volgende reden: ik vind mijn vriend erg lui in het huishouden.
Een voorbehoud is dat ik erg gesteld ben op een opgeruimd huis en hygiëne. Mijn vriend doet best e.e.a. in huis, maar nooit zonder dat ik het (een paar keer) vraag. Ik voel me eigenlijk een soort coördinator. De taken die we hebben afgesproken dat mijn vriend moet doen, stelt hij ook regelmatig ter discussie als ik hem erop aanspreek dat hij het verzaakt. Hij vindt dan dat ik het ook best een keer kan doen. Ook “ziet” hij dingen die hij laat rondslingeren of moeten gebeuren niet. Ik moet hem het daarom vragen. Tot slot trekt mijn vriend nogal zijn eigen plan, als er boodschappen gedaan moeten worden voelt hij zich bijvoorbeeld gewoon niet geroepen om dit op zich te nemen. Hij probeert het altijd op mij af te schuiven.
Een concreet voorbeeld is dat hij voor het huis iets moest uitzoeken en kopen bij een bepaalde winkel, en dat hij dit nu wekenlang uitstelt.
Kort gezegd: alles moet gevraagd worden en dit is ontzettend vermoeiend.
Ik ben redelijk snel gestresst en heb het gevoel dat dit echt een stempel drukt op mijn woongenot. De ruzies die wij hebben, gaan ook bijna alleen hierover. Dat vind ik zonde.

Ik vraag mij af of ik gewoon onwijs zeur of dat mijn irritatie terecht is. Ik vraag me ook wel eens of is dit niet gewoon een beetje een “mannending” is of dat dit te makkelijk gedacht is.
Ik ben benieuwd naar meningen hierover!
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 17:06
Yep. Hij laat TO alles doen, gaat liever iets anders doen dan hun huishouden (ja, wie niet, maar het moet gedaan), ze hebben er vaak ruzie over, hij weet dat TO twijfelt aan de relatie, maar doet nog steeds niets.

Eén keer in de twee weken de badkamer en wc schoonmaken is echt niet overdreven hoge eisen stellen hoor. Hij is gemakzuchtig. Niets mis mee hoor, maar dan moet hij dat maar in zijn eigen huis gaan doen.
Dit ís notabene zijn eigen huis! Gedeeld welteverstaan, maar wel ook zijn huis. Ik lees hier vooral een TO die haar eisen oplegt aan haar vriend.
Alle reacties Link kopieren
Een hulp ja! Kost wat, maar scheelt zoveel frustratie en rotwerk.
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 15:46
Maar als hij er al 5 keer langs loopt en het “niet ziet’ heb ik dus twee opties: het vragen of het alsnog zelf doen.
Dat laatste ga ik niet een leven lang volhouden zonder gek te worden. Maar het eerste eigenlijk ook niet.
Optie drie: flikker het broodrooster de kamer door. Kortom, ik zou flink de confrontatie aangaan. Kom op nou zeg, ranzige badkamer waar 2 mensen gebruik van maken als die niet minstens eens in de 2 weken gepoetst wordt en uitpuilend vuilnis - dat is echt verre van smetvrees hoor. Hij maakt jou zo te horen verantwoordelijk voor de gehele derde shift en kiest nog een soort slachtofferrol ook omdat hij allerlei stomme dingen van jou moet..
Beerlover schreef:
10-09-2021 17:52
Een hulp ja! Kost wat, maar scheelt zoveel frustratie en rotwerk.
Een huishoudelijke hulp en een leuke partner die wel de vuilniszak en de plee schoonmaakt en zich wel geroepen voelt om ook boodchappen te doen. Scheelt nog meer frustratie en meer kans op wel een leuk leven.
Alle reacties Link kopieren
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 15:58
Een wat ander voorbeeld (zoals hierboven ook genoemd wordt): mijn vriend is chef vuilnis. Afspraak is dat hij de vuilnisbak leegt en het vuilnis weggooit. Hij laat de vuilnisbak dan compleet uitpuilen totdat het een zooi wordt. Als ik dan (uiteindelijk) vraag of hij dat misschien niet zou wegbrengen vindt hij dat ik dat wel zelf kan doen als ik merk dat het zo vol is (alsof hij niks weggooit?).

Heel veel dingen zijn subjectief en het is goed om een middenweg proberen te vinden. (Hoe vaak moet je stofzuigen, ramen zemen etc) Maar dat de vuilnisbak uitpuilt en hij maakt hem nog niet leeg...
Vervolgens zeg jij er iets van en dan zegt hij ook nog doodleuk dat jij het dan maar moet doen als jij merkt dat de bak vol is. Want hij had nog niet door dat de bak vol is? Of vind hij een uitpuilende bak nog niet vol? 8-.

Misschien is een bril iets voor hem?
ClumsyNinja schreef:
10-09-2021 17:53
Optie drie: flikker het broodrooster de kamer door. Kortom, ik zou flink de confrontatie aangaan. Kom op nou zeg, ranzige badkamer waar 2 mensen gebruik van maken als die niet minstens eens in de 2 weken gepoetst wordt en uitpuilend vuilnis - dat is echt verre van smetvrees hoor. Hij maakt jou zo te horen verantwoordelijk voor de gehele derde shift en kiest nog een soort slachtofferrol ook omdat hij allerlei stomme dingen van jou moet..
En de 1e en 2e.
Tja m'n vriend is eigenlijk netter dan ik, dus niet perse een mannending.

Aan de andere kant regel ik weer andere dingen en dat doet hij niet. Ik regel bijv de vakantie, uitjes, koop cadeaus etc. En ik bedenk elke dag wat we eten, want hij weet het niet.

Eigenlijk zit ik er niet mee, ieder zo zijn ding. Natuurlijk wel in overleg en help ik natuurlijk wel, maar het valt mij minder op.
ClumsyNinja schreef:
10-09-2021 17:53
Optie drie: flikker het broodrooster de kamer door. Kortom, ik zou flink de confrontatie aangaan. Kom op nou zeg, ranzige badkamer waar 2 mensen gebruik van maken als die niet minstens eens in de 2 weken gepoetst wordt en uitpuilend vuilnis - dat is echt verre van smetvrees hoor. Hij maakt jou zo te horen verantwoordelijk voor de gehele derde shift en kiest nog een soort slachtofferrol ook omdat hij allerlei stomme dingen van jou moet..
Haha, maar ik heb veel opties al geprobeerd hoor! Mijn vriend kan ook wel eens geïrriteerd worden van de manier waarop ik iets vraag. Dat is dus ook het probleem, hij vindt het gewoon echt niet gegrond dat ik zo geërgerd raakt.
Ik heb ook wel een aantal smetvrezerige gewoontes, maar die probeer ik mijn vriend zo min mogelijk op te leggen.
chocolol schreef:
10-09-2021 17:56
Heel veel dingen zijn subjectief en het is goed om een middenweg proberen te vinden. (Hoe vaak moet je stofzuigen, ramen zemen etc) Maar dat de vuilnisbak uitpuilt en hij maakt hem nog niet leeg...
Vervolgens zeg jij er iets van en dan zegt hij ook nog doodleuk dat jij het dan maar moet doen als jij merkt dat de bak vol is. Want hij had nog niet door dat de bak vol is? Of vind hij een uitpuilende bak nog niet vol? 8-.

Misschien is een bril iets voor hem?

Deden mijn pubers ook hoor! Echt, die kunnen zo goed proppen en stouwen dat ik het altijd bij thuiskomst zo trof dat er niks meer bij kon. Maar dat zijn pubers, geen volwassen mannen met een eigen huishouden.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 16:57
Sorry, maar dit is echt geen leuke man.
Alle reacties Link kopieren
plekk schreef:
10-09-2021 17:52
Dit ís notabene zijn eigen huis! Gedeeld welteverstaan, maar wel ook zijn huis. Ik lees hier vooral een TO die haar eisen oplegt aan haar vriend.
In een huis waar hij alleen woont dan. Dus jij zou het niet erg vinden om alles in het huishouden te doen? Een badkamer en toilet na 14 dagen te poetsen? Wachten totdat een uitpuilende vuilniszak eens wordt weggebracht en daar ook nog eens ruzie om maken?

Vooral dat laatste zou ik stikvervelend vinden. Als iemand ruzie gaat maken omdat hij of zij de uitpuilende vuilniszak nog niet voldoende vindt uitpuilen? Is er iets kinderachtiger dan dat?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 16:57
Sorry, maar dit is echt geen leuke man.
:rofl:

En jouw partner heeft alleen maar leuke karaktertrekjes?

Doe normaal joh... en niet zo elitair. Alsof jouw normen niet verschillen met andere relaties en huishoudens. Iedereen groeit anders op, iedereen bepaalt eigen normen in z’n eigen huishouden en tja... soms liggen die erg uit elkaar. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk. Zou heel saai zijn.

En als jij er niet mee kan leven ga je het oplossen, als volwassenen. Net zoals je verschillen in geld , vaccinatie en weet ik veel wat oplost.
Niet meteen wegrennen.
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 18:27
In een huis waar hij alleen woont dan. Dus jij zou het niet erg vinden om alles in het huishouden te doen? Een badkamer en toilet na 14 dagen te poetsen? Wachten totdat een uitpuilende vuilniszak eens wordt weggebracht en daar ook nog eens ruzie om maken?

Vooral dat laatste zou ik stikvervelend vinden. Als iemand ruzie gaat maken omdat hij of zij de uitpuilende vuilniszak nog niet voldoende vindt uitpuilen? Is er iets kinderachtiger dan dat?

We lezen het verhaal maar van één kant hè.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik echt van de mate waarin gedrag dat niet overeenkomt met de eigen norm hele denigrerende en respectloze labels krijgt (lui, blind, eikel, onvolwassen, kleuter, ...). En dat ook nog op basis van één kant van het verhaal. Wat draagt dat bij aan een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Victory2015 schreef:
10-09-2021 18:31
Ik schrik echt van de mate waarin gedrag dat niet overeenkomt met de eigen norm hele denigrerende en respectloze labels krijgt (lui, blind, eikel, onvolwassen, kleuter, ...). En dat ook nog op basis van één kant van het verhaal. Wat draagt dat bij aan een oplossing?
Ach kom nou. Hoe noem jij dan iemand die expres een vuilnisbak die uitpuilt met vuilnis niet leegt? Schatje?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-09-2021 18:31
We lezen het verhaal maar van één kant hè.
Ja, maar ik kan ook alleen maar reageren op die kant, want de andere kant weet ik niet.

Het komt iig over alsof hij het maar makkelijk vindt en verdomd goed weet dat TO het oppakt als hij het niet doet.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Victory2015 schreef:
10-09-2021 18:31
Ik schrik echt van de mate waarin gedrag dat niet overeenkomt met de eigen norm hele denigrerende en respectloze labels krijgt (lui, blind, eikel, onvolwassen, kleuter, ...). En dat ook nog op basis van één kant van het verhaal. Wat draagt dat bij aan een oplossing?
Helemaal prima als je alleen woont hoor, je doet maar op. Maar hij woont samen en dan maak je afspraken en hou je je eraan. Dat hoort bij het volwassen leven.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
TO is bovendien niet degene die moet "bijdragen aan een oplossing". Haar vriend moet gewoon zijn eigen huishouden gaan doen, daar valt verder niks aan op te lossen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2021 18:33
Ach kom nou. Hoe noem jij dan iemand die expres een vuilnisbak die uitpuilt met vuilnis niet leegt? Schatje?
We weten zijn perspectief niet. En nogmaals, we kunnen allerlei labels op hem plakken maar wat voegt het toe aan een oplossing? Ik kan hem een eikel en lui gaan noemen. En TO een control freak en obsessief. En dan?!?
In plaats van labels plakken kun je m.i. beter praten en proberen elkaar te begrijpen. Dan kun je altijd nog besluiten dat je niet bij elkaar past. Maar dan laat je wel de ander in zijn waarde.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat hem straks nog missen en dan denk je waar maakte ik me druk om? Dan zie je hem lopen met een leuke andere vrouw en krijgen ze een mooi gezinnetje!

Dan zit je daar alleen te staren in je opgeruimde huis.

Wat je schrijft klinkt zo onzinnig. Tel je zegeningen als het verder een leuke man is.

En hij heeft gelijk. Als je ziet dat hij uitpuilt dan gooi je die vuilniszak toch even in de container? Nee dan ga je een ander erop aanspreken...
Nja wat ik dus apart vind is dat er al afspraken zijn gemaakt en vriend is chef vuilnis.
Al ben je niet zo een neat freak als TO is, vol is vol zou ik zeggen. En als TO er dan iets over zegt is het aan chef vuilnis om het buiten te zetten.

Ik ben zelf ook wat minder secuur dan mijn man maar we hebben in die zin concrete afspraken omdat ik soms ook denk: boeiend, valt wel mee. In het geval van stofzuigen zou dat kunnen zijn: 2 x per week stofzuigen in plaats van: jij stofzuigt. Want ik zou dan denken ach 1x per week is genoeg. Hij vreet zich op want ziet stofjes onder de kast etc en ik denk zeik niet zo, ik doe dat wanneer ik denk dat het moet.

Dus die stofjes onder de kast boeien me nog steeds niets maar goed ik woon niet alleen en mijn partner stoort zich daaraan.

Andersom hebben we specifieke dagen afgesproken dat hij kookt anders wordt dat weer sneaky op mij afgeschoven.

Maar inderdaad, zoiets hou je niet de rest van je leven vol. En heel eerlijk als hij er zo laks mee omgaat dan weet ik niet of het beter gaat worden.
fashionvictim schreef:
10-09-2021 17:17
Nu ik er wat langer over nadenk: ik moet er niet eens aan denken om een relatie te hebben met iemand met wie je een heel gesprek moet gaan voeren over wanneer hij vindt dat een vuilniszak geleegd moet worden. Hou op hoor.

En dat je er dan nog over moet gaan onderhandelen ook. Schei uit zeg.
Alle reacties Link kopieren
spacescooter schreef:
10-09-2021 18:42
Je gaat hem straks nog missen en dan denk je waar maakte ik me druk om? Dan zie je hem lopen met een leuke andere vrouw en krijgen ze een mooi gezinnetje!

Dan zit je daar alleen te staren in je opgeruimde huis.

Wat je schrijft klinkt zo onzinnig. Tel je zegeningen als het verder een leuke man is.

En hij heeft gelijk. Als je ziet dat hij uitpuilt dan gooi je die vuilniszak toch even in de container? Nee dan ga je een ander erop aanspreken...
Of ze heeft intussen een partner die gewoon zijn deel van het huishouden doet en de inmiddels ex van TO is door zijn vrouw buitengegooid na ellenlange ruzies. ;-D
Life is short. Eat dessert first.
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 15:50
Leuke relativering. Wij wonen ook in een (redelijk) klein appartement en ik heb soms ook hoop dat het in een eensgezinswoning beter is (al is het maar omdat je meer opbergruimte hebt). Maar als dat dus niet blijkt te zijn heb ik een probleem. :hyper:

Het wordt alleen maar erger want je hebt ook meer ruimte voor rommel.
spacescooter schreef:
10-09-2021 18:42
Je gaat hem straks nog missen en dan denk je waar maakte ik me druk om? Dan zie je hem lopen met een leuke andere vrouw en krijgen ze een mooi gezinnetje!

Dan zit je daar alleen te staren in je opgeruimde huis.

Wat je schrijft klinkt zo onzinnig. Tel je zegeningen als het verder een leuke man is.

En hij heeft gelijk. Als je ziet dat hij uitpuilt dan gooi je die vuilniszak toch even in de container? Nee dan ga je een ander erop aanspreken...
Dit is wel wat kort door de bocht hoor. Ik heb ook veel voor hem over en het zal heus niet zo escaleren zo snel.
Mijn vriend en ik werken allebei even veel. We betalen aan alles even veel. Moet ik dan telkens wanneer hij iets verzaakt het maar doen, zodat ik onder de streep een uur of 10 minder vrije tijd heb per week? En gestresst raak terwijl hij zich lekker op zijn werk richt?
Ik vind het ook niet leuk om hem constant ergens op aan te spreken (in tegendeel) maar als ik het eenmaal laat gaan zit ik met een hoop ergernis alsnog alles zelf te doen.
Het gaat niet om die ene vuilniszak he.
anoniem_6501ebbe20002 wijzigde dit bericht op 10-09-2021 18:53
0.09% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven