Vader van beste vriendin overleden

04-07-2018 06:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrij recent is de vader van mijn beste vriendin overleden. Hij was wel ziek maar het is allemaal heel snel gegaan. Erg verdrietig natuurlijk.

Ik probeer er voor haar te zijn, maar ik weet niet of ik het goed doe.

Ze heeft me laten weten dat het niet goed ging met hem en hij in het ziekenhuis belande. Ik ben toen langs geweest (in het ziekenhuis, kende hem ook). Dat leken ze beiden fijn te vinden.
Vervolgens bijna elke dag contact gehad en gevraagd hoe het ging enzo.

Tot er op mijn vraag kwam dat hij die dag overleden was. Aangegeven dat ik langs wilde komen, maar dat wilde ze niet. Druk met alles regelen. Wel aangegeven dat ik er voor haar ben als ze me nodig heeft. Ben naar de uitvaart geweest, heb daar bloemen laten bezorgen en ben geweest toen hij opgebaard lag.

En nu is het achter de rug en vind ik moeilijk wat ik nu moet doen. Ik wil er voor haar zijn, maar wil me ook niet opdringen. Ik snap dat zij tijd nodig heeft en dat ze genoeg aan haat hoofd heeft, maar wat moet ik doen om de juiste balans te vinden? Gisteren nog geappt over hoe het ging en toen heb ik weer aangegeven dat, als ze het fijn vond, ik van de week graag langs wilde komen. Deze heeft ze wel gelezen maar niet beantwoord.

Wie kan me advies geven? Het draait niet om mij, zo bedoel ik het ook niet. Wil er gewoon voor haar zijn. Ik vind het soms moeilijk om sociale dingen te ‘lezen’, dus vandaar dat ik hier tips hoop te vinden.
Volgens mij doe je het prima
Wat ben jij een lieve vriendin. Je doet het echt prima hoor. En voor je vriendin zijn het natuurlijk roerige tijden. Ze zal echt wel reageren, maar misschien duurt dat even. Ik denk dat de aandacht haar wel goed doet hoor. Wat ik heel fijn vond was gewoon een simpel appje met een hartje of 'ik denk aan je' zonder vragen hoe het ging. Want het ging natuurlijk kut. Gewoon even een teken dat er aan mij gedacht werd.
Je doet het prima, maar op dit moment heeft ze geen behoefte aan je. Dat kan en dat mag. Dus laat haar maar even.
Per mens is het verschillend waar behoefte aan is. Bij haar is het op dit moment dat ze je niet wil zien, kan volgende week weer anders zijn.
Denk ook dat je het goed doet.

Waar je voor moet uitkijken is pushen voor contact. Dus idd hartje of iets dergelijks en zeker ook niet iedere dag. Hoe verdrietig het ook is.....leven gaat door en je wilt er ook niet continu mee bezig zijn. Ademruimte is ook belangrijk.

Er zijn heel veel mensen die aandacht willen geven en het is niet te doen om al die appjes bij te houden. Vergeet belangrijke data niet: verjaardag, vaderdag, sterfdag.
Bedankt voor de reacties.

Ik wil ook zeker niet pushen, maar wil ook niet de indruk wekken dat het me niets doet. Of dat dit, omdat ik te lang niks laat horen, een moment is wat er dan uiteindelijk voor zorgt dat we uit elkaar groeien.

Het voelt ‘lastig’ omdat ik haar sinds het overlijden niet prive gesproken heb, omdat het te druk en verdrietig was. En dat snap ik heel goed hoor, maar ergens in mijn achterhoofd zit dan toch een stemmetje dat zich afvraagt of ik wel een goede vriendin ben. Moet ik niet gewoon onverwachts voor de deur staan? Maar dat deden we nooit en dan overval je iemand ook.
Sommige mensen vragen niet makkelijk hulp aan anderen, of aandacht. Zo kort na een overlijden gaat je leven juist meestal nog niet door, je zit er middenin. En het is fijn als anderen daar aandacht voor hebben.

Woon je in de buurt? Want dan zou ik even langsgaan. Of in ieder geval bellen. Appjes zijn ook aandacht, maar niet genoeg. Zeker als daar alleen maar in staat 'ik ben er voor je', of 'je kan me altijd bellen'. Neem zélf contact op. Dat wordt gewaardeerd.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
MarindaH schreef:
04-07-2018 07:57
Sommige mensen vragen niet makkelijk hulp aan anderen, of aandacht. Zo kort na een overlijden gaat je leven juist meestal nog niet door, je zit er middenin. En het is fijn als anderen daar aandacht voor hebben.

Woon je in de buurt? Want dan zou ik even langsgaan. Of in ieder geval bellen. Appjes zijn ook aandacht, maar niet genoeg. Zeker als daar alleen maar in staat 'ik ben er voor je', of 'je kan me altijd bellen'. Neem zélf contact op. Dat wordt gewaardeerd.
Iedereen is anders maar dit kon ik toen mijn vader (ook na een snel en heftig ziekbed en op relatief jonge leeftijd) overleden was slecht hebben. Ik nam dan vaak niet eens op en als mensen onverwachts langs kwamen liet ik ze heus wel binnen maar ik zat daar echt niet op te wachten. Je moet voor zo'n telefoontje of bezoekje toch aandacht hebben, antwoorden geven, vragen terug stellen. Oftewel, beschikbaar zijn en dat was ik in die eerste periode maar heel beperkt (dochter, man, broers en een paar mensen die bij het meubilair horen kon ik hebben, de rest kon wat mij betreft echt even weg blijven). Alle sociale interacties kostten mij toen heel veel energie en waren dus beperkt tot het minimum.

Wat dat betreft had ik hetzelfde als Lady_Day, aandacht waar ik verder niks mee hoefde was fijn! Soms wilde ik dan even mijn verhaal kwijt en dan kon ik gaan 'ratelen' als reactie op bijvoorbeeld alleen een hartje maar daar kon ik ook halverwege dat 'gesprek' dan ineens weer mee stoppen. Nee ik was niet de meest sociale op dat moment.

TO, je doet het goed hoor! Schuif eventueel een keer een reep chocolade door de brievenbus en zoek af en toe (een of twee keer per week) contact in de vorm van een berichtje zonder vragen. Dat je geen reactie krijgt ligt niet aan jou, daar is nu gewoon even geen ruimte voor. Als je af en toe iets van je laat horen komt je vriendin vanzelf als ze daar aan toe is...
Misschien krijg je van de week zelf antwoord met ja graag, kom maar langs.
Anders zou ik na een paar dagen even bellen of wat in de bus doen. Wat eten brengen en snel weer weg kan ook.

Je doet het prima!
Laat aan je vriendin zien dat je niet vergeten bent dat haar vader overleden is. Dus als ze afstudeert, jarig is etc. kun je er even kort aan refereren bijvoorbeeld. Of laat wat weten op zijn verjaardag of de dag dat hij overleden is. Ik ben ook een dierbaar iemand verloren en het ergste vond ik dat hij echt helemaal vergeten leek te zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
04-07-2018 09:05
Laat aan je vriendin zien dat je niet vergeten bent dat haar vader overleden is. Dus als ze afstudeert, jarig is etc. kun je er even kort aan refereren bijvoorbeeld. Of laat wat weten op zijn verjaardag of de dag dat hij overleden is. Ik ben ook een dierbaar iemand verloren en het ergste vond ik dat hij echt helemaal vergeten leek te zijn.
Ik zou het vervelend vinden als iemand dat elke keer bij dat soort gelegenheden gaat aanhalen.
Zou dat juist op andere momenten doen/prettiger vinden.

Of te wel, dat verschilt nogal per persoon.
gsleutel schreef:
04-07-2018 08:54
Iedereen is anders maar dit kon ik toen mijn vader (ook na een snel en heftig ziekbed en op relatief jonge leeftijd) overleden was slecht hebben. Ik nam dan vaak niet eens op en als mensen onverwachts langs kwamen liet ik ze heus wel binnen maar ik zat daar echt niet op te wachten. Je moet voor zo'n telefoontje of bezoekje toch aandacht hebben, antwoorden geven, vragen terug stellen. Oftewel, beschikbaar zijn en dat was ik in die eerste periode maar heel beperkt (dochter, man, broers en een paar mensen die bij het meubilair horen kon ik hebben, de rest kon wat mij betreft echt even weg blijven). Alle sociale interacties kostten mij toen heel veel energie en waren dus beperkt tot het minimum.

Wat dat betreft had ik hetzelfde als Lady_Day, aandacht waar ik verder niks mee hoefde was fijn! Soms wilde ik dan even mijn verhaal kwijt en dan kon ik gaan 'ratelen' als reactie op bijvoorbeeld alleen een hartje maar daar kon ik ook halverwege dat 'gesprek' dan ineens weer mee stoppen. Nee ik was niet de meest sociale op dat moment.

TO, je doet het goed hoor! Schuif eventueel een keer een reep chocolade door de brievenbus en zoek af en toe (een of twee keer per week) contact in de vorm van een berichtje zonder vragen. Dat je geen reactie krijgt ligt niet aan jou, daar is nu gewoon even geen ruimte voor. Als je af en toe iets van je laat horen komt je vriendin vanzelf als ze daar aan toe is...

Het ligt idd aan je positie. TO schrijft dat het om haar beste vriendin gaat, zelf beschouw ik die ook als meubilair. Die ik dus als steun zou verdragen.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Lucifer2018 schreef:
04-07-2018 09:09
Ik zou het vervelend vinden als iemand dat elke keer bij dat soort gelegenheden gaat aanhalen.
Zou dat juist op andere momenten doen/prettiger vinden.

Of te wel, dat verschilt nogal per persoon.
En zo zie je maar, iedereen is anders...

Het ligt er bij mij ook aan op welke manier dit gebeurd en door wie :) Van een lieve vriendin die even aanhaalt dat het fijn was geweest als ze dit mee hadden kunnen maken en ze zo trots op me waren geweest vind ik het fijn. Die emotionele tante die bij alles begint te snotteren mag wat mij betreft gewoon haar mond houden.

Ik vond het wel heel bijzonder dat ik een jaar later op zijn sterfdag een enorme bos bloemen kreeg van het werk van mijn vader. En na anderhalf jaar een berichtje dat 'een prachtige man vandaag 53 had moeten worden' op zijn verjaardag. Ik vond het fijn om te merken dat hij voor hen ook nog steeds bestond...
gsleutel schreef:
04-07-2018 09:15

Ik vond het wel heel bijzonder dat ik een jaar later op zijn sterfdag een enorme bos bloemen kreeg van het werk van mijn vader. En na anderhalf jaar een berichtje dat 'een prachtige man vandaag 53 had moeten worden' op zijn verjaardag. Ik vond het fijn om te merken dat hij voor hen ook nog steeds bestond...

Dit is idd geweldig. Echt heel attent.
Damselindistress schreef:
04-07-2018 07:25
Denk ook dat je het goed doet.

Waar je voor moet uitkijken is pushen voor contact. Dus idd hartje of iets dergelijks en zeker ook niet iedere dag. Hoe verdrietig het ook is.....leven gaat door en je wilt er ook niet continu mee bezig zijn. Ademruimte is ook belangrijk.

Er zijn heel veel mensen die aandacht willen geven en het is niet te doen om al die appjes bij te houden. Vergeet belangrijke data niet: verjaardag, vaderdag, sterfdag.
Dit
Belle73 schreef:
04-07-2018 09:05
Dankje, ik doe dit bij anderen ook; gewoon een kaartje op een sterfdag.

Wij zijn overigens dertigers.

Fijn dat jullie zo antwoorden. Ik laat het voor nu even zitten (berichtje was van gisteren). En dat van die reep chocolade is ook een goeie. Zal ik volgende week eens doen. Misschien met een briefje erbij.
gsleutel schreef:
04-07-2018 09:15
En zo zie je maar, iedereen is anders...

Het ligt er bij mij ook aan op welke manier dit gebeurd en door wie :) Van een lieve vriendin die even aanhaalt dat het fijn was geweest als ze dit mee hadden kunnen maken en ze zo trots op me waren geweest vind ik het fijn. Die emotionele tante die bij alles begint te snotteren mag wat mij betreft gewoon haar mond houden.

Heel attent.
Volgens mij doe je het hartstikke goed. Als jullie nooit onverwachts bij elkaar binnenvielen moet je dat nu ook niet gaan doen.

Uit je posts haal ik niet hoe lang geleden haar vader is overleden.
De eerste weken nadat een ouder is overleden kunnen vaak hectisch zijn, omdat er vanalles te regelen is en iedereen veel belangstelling heeft. Daarna kan je heel moe worden, en rust willen, en daar weer na kan er een gat vallen omdat iedereen weer het 'gewone' leven oppakt en jij met het gemis zit.
Als je er dan voor haar bent is dat goud waard !

Al loopt rouwen voor iedereen anders, dus er iets zinnigs in het algemeen over zeggen is lastig.
nounou
Volgens mij doe je het absoluut goed! Laat inderdaad vandaag maar even, morgen weer een lief berichtje zonder terug te komen op eventueel bezoek.
Mijn moeder is in januari overleden en ik vond het absoluut fijn om berichtjes/mailtjes/appjes etc. te krijgen maar heb lang niet overal direct op gereageerd. Ik ben zelfs nu pas bezig om een aantal mensen weer terug te mailen, vooral mensen die wat verder weg stonden zeg maar. En gelukkig neemt niemand me dat kwalijk. Voor de duidelijkheid: iedereen die bij de uitvaart was of toen iets heeft laten weten heeft een bedankkaartje gehad. Maar voor een echt inhoudelijke lange mail had ik gewoon maanden geen energie.
The owls are not what they seem
Nogmaals dank, heb er veel aan
:-)
De vader is pas twee weken geleden overleden.
KatnissEverdeen schreef:
04-07-2018 11:48
Nogmaals dank, heb er veel aan
:-)
De vader is pas twee weken geleden overleden.

Ach, dat is nog maar zo kort !
Afhankelijk van haar leefsituatie (heeft ze een partner, of een gezin) zou je als jullie weer contact hebben kunnen voorstellen een vervelende klus met of voor haar te doen, afhankelijk van of ze dat nodig heeft en wat ze vervelend vindt. De ramen zemen, strijken, de vloer dweilen.

Zoiets had ik wel gewaardeerd, destijds (ik was toen zo dom om eerst een paar weken te veel te drinken met vriendinnen en mezelf wat te verwaarlozen, en daarna me te groot te houden).
Het is soms lastig om de juiste toon en timing te vinden, maar probeer niet te veel te verkrampen, dat kan heel eenzaam voelen voor degene die iemand verloren is. Liever een beetje blunderen dan proberen alles op de 'juiste' manier te doen.
nounou
zazamaenade schreef:
04-07-2018 16:33
Ach, dat is nog maar zo kort !
Afhankelijk van haar leefsituatie (heeft ze een partner, of een gezin) zou je als jullie weer contact hebben kunnen voorstellen een vervelende klus met of voor haar te doen, afhankelijk van of ze dat nodig heeft en wat ze vervelend vindt. De ramen zemen, strijken, de vloer dweilen.

Zoiets had ik wel gewaardeerd, destijds (ik was toen zo dom om eerst een paar weken te veel te drinken met vriendinnen en mezelf wat te verwaarlozen, en daarna me te groot te houden).
Het is soms lastig om de juiste toon en timing te vinden, maar probeer niet te veel te verkrampen, dat kan heel eenzaam voelen voor degene die iemand verloren is. Liever een beetje blunderen dan proberen alles op de 'juiste' manier te doen.
Is idd nog kort.
En goede tip: in de korte periode dat haar vader ziek was heb ik al aangeboden om te poetsen, de hond uit te laten of iets anders te doen, maar dat hoefde toen niet.

Ze nam vandaag contact op en aankomend weekend ga ik naar haar toe hebben we afgesproken :)
Fijn dat je contact hebt gehad. Misschien kun je haar ook gewoon vragen wat ze voorlopig prettig vindt, of aangeven dat je haar af en toe iets zult sturen zonder daar per se antwoord op te verwachten. Wie weet vindt ze het prettig om zelf contact op te nemen, of juist fijn als jij af en toe checkt of het initiatief neemt. Dit soort dingen is zo persoonlijk dat er haast niks algemeens te zeggen is over waar mensen in dergelijke situaties behoefte aan hebben. Volgens mij is het ook niet raar om te laten blijken dat je wat zoekende bent hierin en heel open te informeren of zij bepaalde voorkeuren heeft wat betreft jullie contact.
Foechoer schreef:
04-07-2018 20:28
Fijn dat je contact hebt gehad. Misschien kun je haar ook gewoon vragen wat ze voorlopig prettig vindt, of aangeven dat je haar af en toe iets zult sturen zonder daar per se antwoord op te verwachten. Wie weet vindt ze het prettig om zelf contact op te nemen, of juist fijn als jij af en toe checkt of het initiatief neemt. Dit soort dingen is zo persoonlijk dat er haast niks algemeens te zeggen is over waar mensen in dergelijke situaties behoefte aan hebben. Volgens mij is het ook niet raar om te laten blijken dat je wat zoekende bent hierin en heel open te informeren of zij bepaalde voorkeuren heeft wat betreft jullie contact.
Late reactie, excuses :-)
Ik heb het idd aangegeven dat ik ‘zoekende’ ben. We hebben een goed gesprek gehad en ze zei dat ze het erg fijn vond dat ik langsgekomen ben. We hebben een hele middag zitten praten.

Deze week hebben we weer afgesproken.
KatnissEverdeen schreef:
04-07-2018 20:12
Is idd nog kort.
En goede tip: in de korte periode dat haar vader ziek was heb ik al aangeboden om te poetsen, de hond uit te laten of iets anders te doen, maar dat hoefde toen niet.

Ze nam vandaag contact op en aankomend weekend ga ik naar haar toe hebben we afgesproken :)

Mooi dat je bij haar geweest bent en dat jullie uitgebreid bijgepraat hebben.
Heb je het gevoel dat het weer 'loopt' tussen jullie en dat ze iets heeft aan je aandacht of aanwezigheid ?
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven