Vaderdag

18-06-2021 18:14 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het forum toch weg gaat, kan ik ook wel een privézaak bespreken.
Zondag Is het Vaderdag. Eigenlijk doe ik daar niet aan, maar mijn vader wel en om gedoe voor te zijn ga ik er altijd wel heen. Vorig jaar heeft mijn zus ruzie gehad met de partner van mijn vader. Ik ook, maar zus is wat standvastiger en is er al een jaar niet geweest. Ze vindt ook wel dat we ‘iets’ moeten doen voor Vaderdag, maar haar idee is een kaartje sturen, of een bos bloemen uit een rijdende auto over de schutting gooien. Ik vind een half uurtje, 1 kop koffie, en tot ziens maar weer.
Toch stom, we hebben geen zin, het wordt ook helemaal niet leuk, en het enige pluspunt is dat hij er waarschijnlijk blij mee is (denk ik, want hij zegt dat nooit of zo). Volgens mij ben ik met Pasen wel geweest. Het is te doen, maar echt een verplicht nummer. De man (en ook de nieuwe vrouw) heeft echt nog nooit iets over mij gevraagd, heel af en toe iets over de kinderen, maar als ik daar op antwoord, gaat het snel weer over hem.
Maar ja, goed, een half uurtje vind ik dus wel te overzien, als hij er misschien blij mee is. Zus krijg ik misschien wel mee, maar echt niet van harte.
Hoe doen jullie dat? (Degenen met ook zo’n plichtmatige ouderband).
Alle reacties Link kopieren
Ehm mijn vader was een vreselijke vent. Ik heb hem nooit meer opgezocht nadat mijn moeder van hem was gescheiden en daarvóór kwam ik ook alleen voor haar. Dat het familie is, wil niet zeggen dat je er mee moet omgaan. Of iets totaal tegen je zin moet doen uit een misplaatst plichtsgevoel. Lijkt me ook niet leuk voor je vader, zo’n verplicht bezoekje. Doe het dan niet.
Alle reacties Link kopieren
In het begin deed ik ik ook verplichtingen. Op een gegeven moment hebben tijdens therapie sessies geleerd dat ik niet moet investeren in mensen die mij niet gelukkig maken. Sinds dien doe ik niet meer aan verplichtingen.

Bij mijn schoonouders gaan we wel langs, maar dat is ook vanuit mijzelf omdat we een goede band hebben. Met mijn eigen ouders heb ik dat niet dus die laat ik stikken.
Je hebt geen verplichting, buiten wat je jezelf oplegt
ExodusRedux schreef:
18-06-2021 18:27
In het begin deed ik ik ook verplichtingen. Op een gegeven moment hebben tijdens therapie sessies geleerd dat ik niet moet investeren in mensen die mij niet gelukkig maken. Sinds dien doe ik niet meer aan verplichtingen.
Dit is iets wat volgens mij iedereen een keer leert wanneer je in therapie gaat. Ik kan het hier zo enorm mee eens zijn, maar het zelf niet opvolgen. Het is een mindset waar je geleidelijk aan in moet rollen.

Ik zou als ik met mijn vader niet door een deur zou kunnen niet eens nadenken over een bezoekje. Ik jou geval zou ik hopen dat de partner van je vader niet aanwezig is. Misschien kun je iets buiten de deur regelen als jullie het echt zo graag zouden willen? En daarbij expliciet benoemen dat hij alleen komt? Ga ergens op een terrasje (in de pleurisregen waarschijnlijk) iets drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de relatie niet verbreken. Hij heeft me ook nooit iets aangedaan of zo, maar het is gewoon een erg egocentrische man en dat heeft hij zelf niet door.
Alle reacties Link kopieren
Als je zus ruzie heeft met zijn partner, is het dan een idee om op neutraal terrein af te spreken zonder die partner? Dus dat jij en je zus jullie vader uitnodigen voor een brunch of high tea of zo. Het is immers vaderdag en daar heeft die partner niets mee te maken. Ik heb mijn moeder voor moederdag meegenomen voor een verrassing, was mijn vader ook niet bij.

En misschien is de sfeer ook wel minder beladen als jullie op een gezellige locatie zitten. Genoeg afleiding door drankjes/hapjes die geserveerd worden, wellicht een leuk uitzicht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen nemen mij vaak voor Moederdag mee uit eten, zonder hun partners en zonder mijn partner. Is dat een idee?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet aan je vader vragen: we willen graag met jou (zonder aanhangsel-muts) een biertje drinken op het terras? (maar dan aardig vragen)
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Spreek inderdaad op neutraal terrein af.

Ik heb hetzelfde met mijn moeder (al ligt deze zaak nog wel wat ingewikkelder). Ik heb een tijdje geen contact met haar gehad en inmiddels wel weer op een heel laag pitje. Bij haar thuis afspreken doe ik niet meer, dat kost heel veel energie en dat wil ik niet meer. Bij mij thuis komt ze ook niet meer.

Vorig jaar hebben we ergens op neutraal terrein afgesproken; we hebben ergens geluncht.

Wat anderen inderdaad zeggen; je hebt neutraal terrein, andere omgeving. Ondanks dat ik het toen erg spannend vond was het ergens ook wel prettig.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kaartje sturen. Heb je aan je verplichtingen voldaan. Je weet nog geen eens of hij het waardeert?! Scheelt je weer een dag met irritaties.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader en ik komen sinds 2007 niet meer bij elkaar over de vloer. Ik doe niks aan zijn Vaderdag. Hij en mijn moeder zijn in 2006 gescheiden en hij stopte daarna ook met zijn vaderrol. Had toen al 2 jaar een affaire met mijn stiefmoeder. Liet het op alle vlakken afweten. Zijn liefje is zijn alles en hij doet ook niks zonder haar. Hij heeft totaal geen rekening gehouden met wat het voor mij allemaal inhield. Ik ben het vertrouwen in hem kwijt. Als hij niet laat zien dat hij echt om me geeft zoek ik ook geen toenadering. Echt contact dan. We chatten alleen heel soms, maar nooit van zijn kant. Ik zeg niet dat het nooit meer goedkomt, maar het staat op een heel laag pitje. Mijn stiefvader krijgt wel een kleinigheidje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders heb ik ongeveer 10 jaar geleden voor het laatst gezien, ga ik dus niet heen. Vaderdag doen de kinderen iets voor mijn vriend/hun vader. Jaren heb ik ook met vader of moederdag iets gedaan voor mijn schoonouders. Het afgelopen jaar is het er niet van gekomen, dit jaar ook niet. Althans niet voor moederdag en vaderdag gaan we ook niet doen. Ik wil later in het jaar wel graag nog iets doen, een knutsel oid maken met de kinderen. Ze stellen het enorm op prijs, maar er speelt van alles prive waardoor het er nu gewoon niet in zit zulke dingen ook nog te doen er bij. Ik en vriend kregen zelf ook alleen de kdv/school knutsels dit en vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, zowel vader- als moederdag. Hier ook zeer slechte relatie met ouders. Op een gegeven moment voelde ik me zo verstikt om aan hun verwachtingen/verplichtingen te voldoen, dat ik heb besloten voor mezelf te kiezen.
Ik haar het om ze te kwetsen, dat gaat me te ver, maar toen mijn man vertelde dat mijn gedrag twee weken anders is als ik contact heb met m'n ouders, heb ik besloten voor mezelf/mijn gezin te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Alex_34 schreef:
18-06-2021 18:31
Dit is iets wat volgens mij iedereen een keer leert wanneer je in therapie gaat. Ik kan het hier zo enorm mee eens zijn, maar het zelf niet opvolgen. Het is een mindset waar je geleidelijk aan in moet rollen.
Het is ook gewoon niet altijd een goede optie.
Ik zou het liefst nevernooit meer bij mijn schoonmoeder op bezoek gaan. Ik vind haar echt niet leuk en mijn partner vindt haar ook echt niet leuk, maar sámen zijn ze echt afschuwelijk (alleen maar gekat en gelieg en ruzie maken).
Met mijn familie hebben we heel veek contact. Partner vindt dat we 3x per jaar bij mijn schoonmoeder op bezoek moeten (pasen, kerst, verjaardag). Als ik dat niet doe, is het dikke hommeles met vriend... dus ja... dan ga je maar....

Voor jou is het je eigen afweging TO, wil je nog wel contact (maar minimaal) of helemaal niet meer?
We gaan niet. Bij de een niet, omdat die ver weg woont en er niet om geeft en de ander boeit het ons niet wat die vindt. Vriend heeft er geen zin in en ik ben er wel klaar mee het te proberen. Schoonvader heeft geen interesse in ons en dat is wederzijds geworden.
Ik doe het minimum om een schuldgevoel te mijden bij mezelf. Ik wil het mezelf niet kwalijk nemen als er iemand overlijdt.
Ik vind het knap van je. Ik zie mijn vader al en tijdje niet. Maar toen ik hem nog wel zag kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om bij hem langs te gaan op vaderdag. Ik ga echt niet doen alsof ik blij met hem ben, terwijl hij een waardeloze vader was. Verder kwamen we wel gewoon bij elkaar met feestdagen en dergelijke. Maar met zijn vaderschap vieren had ik mijzelf echt compleet verloochent denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Farizia schreef:
18-06-2021 20:46
Ik doe het minimum om een schuldgevoel te mijden bij mezelf. Ik wil het mezelf niet kwalijk nemen als er iemand overlijdt.
Ook dat heb ik overwogen destijds toen ik besloot mijn vader niet meer te benaderen: wat nou als hij overlijdt? Ik zal dan wel heel hard zijn, maar ik heb hem niet bezocht op zijn sterfbed en de uitvaart ook voorbij laten gaan. Geen seconde spijt van gehad. Zijn eigen moeder en zus wilden er ook niet heen, zegt genoeg denk ik.
Ik doe er niet aan, dus ik ga dan ook niet.

Eens in de zoveel jaar stuur ik wat leuks speciaal voor die dag.
Maar op andere normale dagen doe ik dat ook wel eens.

Ik heb geen warme band met mijn ouders. Maar ook geen hele nare band ofzo.

Ik vind dat soort verzonnen dagen sowieso bullshit en zodra de kinderen niet meer thuis wonen is wel klaar voor mij. Ga wat leuks doen.

Ja ook bij mijn eigen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot, maar ook 'fijn' om te lezen eigenlijk dat er veel meer mensen zijn met een slechte relatie met ouders. In mijn eigen kring kom ik dat toch niet tegen. Wel dat het soms botst, maar niet zo miserabel als mijn relatie met de mijne. Komt toch best vaak voor.
Alle reacties Link kopieren
Lieve KamilleT,

Doe wat jij denkt dat goed voor jou is. Of dat nu een half uur koffie bij je vader is of helemaal niks - alles is ok!

Hier heb ik me talloze jaren in bochten gewrongen om maar de aandacht en goedkeuring van mijn vader te krijgen. Veel tijd en aandacht aan besteed. Nooit gelukt. Hij is inmiddels overleden en dat geeft mij zoveel meer rust.

Kies voor jezelf.
in mijn geval heb ik tot t einde geprobeerd maar achteraf had ik veel eerder voor mezelf moeten kiezen.

T is niet makkelijk en daarom ook een dikke knuffel.
Hands_On schreef:
19-06-2021 00:01
Lieve KamilleT,

Doe wat jij denkt dat goed voor jou is. Of dat nu een half uur koffie bij je vader is of helemaal niks - alles is ok!

Hier heb ik me talloze jaren in bochten gewrongen om maar de aandacht en goedkeuring van mijn vader te krijgen. Veel tijd en aandacht aan besteed. Nooit gelukt. Hij is inmiddels overleden en dat geeft mij zoveel meer rust.

Kies voor jezelf.
in mijn geval heb ik tot t einde geprobeerd maar achteraf had ik veel eerder voor mezelf moeten kiezen.

T is niet makkelijk en daarom ook een dikke knuffel.
Dat. En laat zus dat ook lekker voor haarzelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
19-06-2021 06:30
En laat zus dat ook lekker voor haarzelf bepalen.
Ja, eens. TO, probeer je zus niet over te halen als ze zich er niet goed bij voelt. Anders wordt het straks iets wat tussen jullie in komt te staan. Laat haar haar eigen afweging maken.
Alle reacties Link kopieren
Het zit er weer op. We zijn samen een half uurtje geweest en het was wel OK, in de zin dat er niemand is gaan katten of verwijten heeft gegeven. Je moet er niet teveel over nadenken, want het is natuurlijk wel bijzonder dat het alleen is gegaan over hun nieuwe keuken en de vaccinaties. Nul vragen over hoe het met ons gaat of de kleinkinderen, waarvan er drie de afgelopen periode toch bepalende ervaringen hebben gehad (eindexamen, emigratie, gendertransitie). Niet verrassend, maar toch..
De hele relatie verbreken wil ik echt niet. Ik heb nooit therapie gehad, maar het kan toch niet zo zijn dat de norm is dat je relaties moet verbreken die je niets opleveren. Vroeger ging je toch ook af en toe bij oma op bezoek alleen omdat zij dat zo leuk vond? Mijn oudste doet dat overigens niet. Die heeft geen interesse in opa, omdat dat nooit wederzijds is. En dan kreeg ik de verwijten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven