vergelijking metr stiefzus........irritant en kwetsend

30-12-2009 13:28 58 berichten
Ik zal proberen zo duidelijk en bondig mogelijk mijn irritatie, frustratie en verdriet uit te leggen.

Ik ben 37 en woon al ruim 20 jaar niet meer thuis. Het vroege uit huis gaan had oa te maken met mijn vader die mij dagelijks de grond in boorde met opmerkingen over uiterlijk, mijn kunnen (of juist het onbreken van kunnen)

Mijn ouders zijn een jaar of 5 daarna gescheiden en mijn vader is inmiddels ruim 10 jaar geleden hertrouwd .

Zij heeft 3 kinderen. 2 ouder dan ik en 1 jonger , mijn stiefzusje.

Zij en ik hebben weinig met elkaar te maken gehad in het dagelijks leven.Zij heeft nog wel een tijdje thuis gewoont en dan kwam ik haar regelmatig tegen.

Best gezellig en eerlijk gezegt vind ik har best ene leuk, aardig en prima mens.

Mijn vader vind haar alleen helemaal geweldig. Ze is alles wat ik niet ben of ben geworden.Ze is slank, aantrekkelijk, slim, heeft een studie gedaan , heeft een leuke baan, een leuke man, een enorm leuk kind , duur huis, doet leuke dingen en is in alles goed.

Dit zijn vooral de dingen die voor mijn vader erg belangrijk zijn.

Ik daarintegen ben, niet slank, heb geen baan, ben gescheiden, ben chronisch ziek, heb wel een kind maar is minder leuk dan haar kind(volgens mijn vader dan hoor), heb een uitkering.

Tja een beetje een looser in mijn vaders ogen......

Als je het vergelijkt dan is het ook een stuk minder wat ik heb bereikt.

Maar ik heb bvc nogal een heftig leven gehad waar in ik veel heb moeten meemaken.

Voor mij is het nu een hele prestatie om mijn zoon op te voeden, rond te komen en een beetje gelukkig te leven ente funtioneren.

IK ben daar best trots op meestal dat het me toch lukt om mijn eigen leventje te leiden.

Nu ben ik 3 dagen bij hun geweest en mijn zelfbeeld is weer naar nul......

3 dagen lang opmerkingen en vergelijkignen.

Zal ff een paar voorbeeldjes noemen om een beeld te schetsen.

Zo ook ff in een leuk huis, kan me voorstellen jij met je huurwoning.

Tja kleding voor jou vinden is een hele uitdaging.........jou staat bijna niks en stoefzuske staat alles.

Je kan je zeker wel voorstellen dat jouw opvoeding niet bepaald is zoals ik het zou doen.

Stiefzusje en zoon zijn zo gezellig als ze er zijn.......heb je niet met eidereen

Vader smeert 3 broodjes en bv niet eentje voor mijn zoon (5 jaar)

in hele huis hangen foto's van neefje en in een hoek hangt die van mijn zoon.

stiefzus was ziek en heeft het volgens vader dus heel zwaar nu(terecht) ik zeg dat ik het vorige week ook zwaar vond om met 40 graden koorts voor kind te zorgen........reactie.,,........tja had je geen kind moeten nemen...

Het doet me PIJN!!!

Waarom zegt hij dat toch?

Maar belangrijker wat doe ik ermee? Wat is wijsheid?

Als ik het aankaart, is de reactie dat ik niet zo moet zeuren en maar eens moet leren geen last van mijn tere zieltje te hebben.

Ik ben gebleven omdat zoon het geweldig vond, zelf was ik het liefst na een paar uur al opgestapt.

iemand ervaring? tips
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met mijn ex ook zoiets meegemaakt, wegens mijn dochters handicap liet hij haar heel erg links liggen. Hij heeft zelfs ooit het gore lef gehad om haar mislukt te noemen. Mijn oudste dochter, zijn stiefdochter, daarentegen, kreeg alle aandacht. Daar ging hij dagjes mee weg en leuke dingen mee doen en spullen voor kopen.
quote:lindy schreef op 30 december 2009 @ 15:37:

Het lijkt wel of je vader verliefd is op je stiefzusje.Dat idee kreeg ik er ook bij idd...
[quote]lindy schreef op 30 december 2009 @ 15:37:

Het lijkt wel of je vader verliefd is op je stiefzusje.

Is ook al wel eens door mijn hoofd geflitst idd......

Maar vond het nogal pervers van mezelf omdat te denken......

Maar het lijkt er soms wel op .
.
.
Zou het je lukken om tegen je vader te zeggen: 'Dat vind ik een rotopmerking van je' als hij weer zoiets vervelends zegt? Je hoeft niet meteen onderuit de zak te gaan als hij weer zo'n opmerking maakt, maar hem confronteren met zijn gedrag lijkt me toch het minste. Geen discussie, je kunt gewoon opstaan en even weglopen als hij zulke vervelende dingen zegt. Je hoeft dit niet te accepteren, maar ik kan me voorstellen dat je ook niet de hele boel op stelten wilt zetten als je het met je stiefmoeder en stiefzus wel goed kunt vinden.
quote:minny schreef op 30 december 2009 @ 15:38:

Ik heb met mijn ex ook zoiets meegemaakt, wegens mijn dochters handicap liet hij haar heel erg links liggen. Hij heeft zelfs ooit het gore lef gehad om haar mislukt te noemen. Mijn oudste dochter, zijn stiefdochter, daarentegen, kreeg alle aandacht. Daar ging hij dagjes mee weg en leuke dingen mee doen en spullen voor kopen.

Wow!!! Pijnlijk!!!

Ik heb ooit wel eens een discussie met mijn vader gehad.

Hij zou bv niet trots kunnen zijn op een zoon met een verstandelijke beperking die heel tevrden op een sociale werkplaats werkt!

En als hij bv 2 zonen zou hebben en 1 is zoals boven beschreven en de ander bv arts dan zou hij het over zoon 1 niet hebbben!!!

IK was geschokt .

Het "grappige"is dan wel dat juist zijn kinderen geen studie hebben afgemaakt.......

mijn broer functioneert trouwens prima en heeft een gezin met 4 kinderen! Persoonlijk vind ik dat een hele prestatie.
.
quote:eleonora schreef op 30 december 2009 @ 14:31:

Lieve Benmamma,

Herkenbaar. Mijn vader hemelt mijn broer op die manier op. Het is geen stiefbroer, wel een jongere broer.

Heel naar. Je weet dat je nooit hetzelfde zal worden bekeken en behandeld. Dat is in ieder geval iets waar ik nu wel achter ben.

Probeer daar ook niet naar te streven want het heeft geen zin.

Ik vind niet dat je je hoeft te laten beledigen. Die vergelijkingen in alles moeten ophouden en anders zou ik er voor kiezen om die familieweekenden niet meer bij te wonen. Op een gegeven moment is de grens wel een keer bereikt.

Mijn broer vind zijn zus (mij dus) fantastisch, dat scheelt in mijn geval enorm. Hij zal altijd lief en positief over mij zijn, ook als mijn vader laatdunkend is.

Hoe is dat tussen je zus en jou? Hoe stelt zij zich op tegenover jou?

Familieweekenden doen wij gosdzijdank niet aan. Tenminste niet met de hele familie, wel met die van stiefmoeder maar daar hoef ik , thank god, niet bij te zijn.

Mijn stiefzus zie ik zelden.Maar wel mailen wel eens en ik heb echt geen hekel aan haar.

Onze levens verschillen alleen nogal en we wonen veruiutelkaar, zij in Amsterdam ik in ons mooie drenthe.

Ik merk alleen wel dat ik soms bijna een hekel aan haar krijg. Maar bedenk me dan dat dat niet terecht is. Ik heb geen hekel aan haar maar aan mijn vader die zo over haar praat en denkt.
quote:lindy schreef op 30 december 2009 @ 15:46:

Is je vader zelf zo maatschappelijk geslaagd in het leven?

Laten we het zo zeggen...

Hij heeft zich vanaf MULO al werkende tot een universitaire studie opgewerkt.

Heeft een boven gemiddelde baan gehad en heeft het financieel niet slecht maar ook niet rijk ofzo.
[quote]QQelleQ schreef op 30 december 2009 @ 14:04:

Lieve TO,

Heb je dit al eens bij je vader aangekaart? Dus gewoon rustig en beheerst verteld dat je zijn houding/gedrag niet leuk vind en dat het je kwetst?

Misschien is het verstandig om eens een gesprek "onder vier ogen" met hem aan te gaan. Als je dit moeilijk vind kan je eerst alles voor jezelf opschrijven. Probeer niet meteen verwijten te maken,maar hem duidelijk te maken dat het je enorm kwetst. Dus niet "Waarom smeer je nooit een broodje voor zoon" maar "Het doet mij pijn dat je zoon overslaat bij het brood smeren" Misschien heeft hij zelf nog half niet door wat hij je aandoet.

Mocht dit geen effect hebben, kan je altijd tot meer drastische stappen overgaan. (minder contact e.d.)

Veel sterkte[/quote

Dank je

Ik heb wel eens aangekaart dat ik opmerkingen van hem niet leuk vind of met zijn sarcasme niks kan.

Zijn reactie is dan alleen maar dat mijn tere zieltje toch eens leren moet daar tegen te kunnen.

Ik klap dan dicht.........

Een zoon van haar hebben ze ook al een tijd geen contact mee. De reden was oa dat ze zo verschillend met hun kinderen omgaan enzo hun voorkeuren hebben.

Er schijnt wel veel meer gezegt en geschreven te zijn maar daar wil stief het niet over hebben en dat respecteer ik.

Maar het verschil verhaal werd direkt aan alle kanten ontkent en voor hen is iedereen hetzelfde .

Ik heb toen wel een opmerking gemaakt in de richting dat ik zoon op dat gebied wel begreep maar volgens hun is dat absoluut niet aan de orde..........
quote:nouschi schreef op 30 december 2009 @ 14:10:

Ik zou iets zegen van "als jij mij niet dagelijks de grond ingeboord had ik wrs meer zelfvertrouwen gehad en was het makkelijker geweest om iets meer van mijn lven te maken, in jouw ogen dan.

Ik zou ook een ultimatum stellen, als hij er niet mee ophoudt kom je niet mee langs, punt. Als hij jouw zoontje nu al minder leuk vindt zal hij er later ook last van ondervinden dat hij het andere kind voortrekt. Dan maar geen opa.

Pfffffffff vind er wel veel waarheid in zitten.....

Ben er nog ff niet over uit of ik daar wel zo blij mee ben.

Over het minder geslaagd zijn ben ik het met je eens.

Heeft heel wat gedoe opgeleverd. Verder een te lang verhaal voor hier.

Wil mijn zoon dat besparen...

Maar wel een harde consequentie.
anoniem_8114 wijzigde dit bericht op 30-12-2009 19:26
Reden: type foutje
% gewijzigd
Waarom breng je drie dagen door met mensen die je niet op waarde weten in te schatten? Waarom niet gewoon een middagje samen zijn en daarna met een vriendin borrelen om weer op adem te komen?
Tja wuiles dat vroeg ik me vandaag ook af.....

Maar ja zoon wilde logeren bij opa en oma.Ik dacht dat het voor hem ook leuk zou zijn. Te weinig nagedacht over hoe het voor mij zou zijn en nu heb ik 3 kut dagen gehad.......

opzich dus eigen schuld.

We logeren er hooguit 1 keer per jaar en ik denk dat ik het gemiddelde nog maar wat omlaag haal....

Idd, middagje is beter te doen. Misschien wel voor beide partijen.
quote:benmamma schreef op 30 december 2009 @ 19:32:

Tja wuiles dat vroeg ik me vandaag ook af.....

Maar ja zoon wilde logeren bij opa en oma.Ik dacht dat het voor hem ook leuk zou zijn. Te weinig nagedacht over hoe het voor mij zou zijn en nu heb ik 3 kut dagen gehad.......

opzich dus eigen schuld.

We logeren er hooguit 1 keer per jaar en ik denk dat ik het gemiddelde nog maar wat omlaag haal....

Idd, middagje is beter te doen. Misschien wel voor beide partijen.Maak er twee middagjes per jaar van en je gaat er vanzelf weer om lachen.
Heel verstandig Benmamma, doe het jezelf niet meer aan. Een paar keer per jaar een paar uur is prima en als je zoon wat ouder is kan hij zelf eens een paar dagen bij zijn opa & oma logeren.

Het zal niet veranderen. Heel hard maar zo is het helaas waarschijnlijk wel.

Je stiefzus kan er inderdaad niks aan doen, al zou ze het wel voor je op kunnen nemen als zij opgehemeld wordt, of doet ze dat ook?
quote:eleonora schreef op 30 december 2009 @ 20:14:

Heel verstandig Benmamma, doe het jezelf niet meer aan. Een paar keer per jaar een paar uur is prima en als je zoon wat ouder is kan hij zelf eens een paar dagen bij zijn opa & oma logeren.

Het zal niet veranderen. Heel hard maar zo is het helaas waarschijnlijk wel.

Je stiefzus kan er inderdaad niks aan doen, al zou ze het wel voor je op kunnen nemen als zij opgehemeld wordt, of doet ze dat ook?

Ik zie stiefzus nauwelijks dus heb geen idee of ze het over mij hebben als zij bij mijn vader en haar moeder is.

Heb er wle eens aan gedacht om haar te bellen en te vragen of ze het ook over mij hebben als zij bijelkaar zijn en zo ja op wat voor manier.

Zouden jullie dat doen of is dat een dom idee?

Ik twijfel er namelijk over. Wil haar er eigenlijk niet bij betrekken. Zij is niet degene die het probleem maakt zeg maar.
quote:benmamma schreef op 30 december 2009 @ 20:17:

[...]

Ik zie stiefzus nauwelijks dus heb geen idee of ze het over mij hebben als zij bij mijn vader en haar moeder is.

Heb er wle eens aan gedacht om haar te bellen en te vragen of ze het ook over mij hebben als zij bijelkaar zijn en zo ja op wat voor manier.

Ik twijfel er namelijk over. Wil haar er eigenlijk niet bij betrekken. Zij is niet degene die het probleem maakt zeg maar.Welnee, als zij de problemen niet maakt kun je haar er verder beter buiten laten. Je kunt haar misschien beter bellen om te vragen of je kind eens mag komen logeren?
quote:benmamma schreef op 30 december 2009 @ 20:17:

[...]

Ik twijfel er namelijk over. Wil haar er eigenlijk niet bij betrekken. Zij is niet degene die het probleem maakt zeg maar.

Vind ik moeilijk.

Omdat jullie niet echt close zijn zou ik zeggen nee, niet bij betrekken. Omdat je niet weet wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben. Meer dan dit moet je er niet bij hebben denk ik en als je stiefzus (hoe goed bedoeld misschien ook) de neiging heeft om na een gesprek met jou met je ouders gaat praten, dan heb je misschien juist meer ellende nog dan nu.

Of denk je dat je vader gevoelig is voor wat zij te zeggen heeft over de situatie en over jouw gevoelens?
He, ben jij mijn zus ofzo? Ik heb ook zo'n pa die me altijd onderuit schoffelt door rotopmerkingen te maken. Erg statusgevoelig. Hij heeft me zelf recht in mijn gezicht gezegd met een glimlach: "Jij zult nooit zo succesvol zijn als ik ben geweest" en dan doelt hij op zijn carriere. Dat kon me op zich nog niet eens zo veel schelen; vond hem eerder zielig, maar andere opmerkingen hebben mij zeer gekwetst. Ik heb daar een keer wat van gezegd en toen hebben ze nooit meer contact opgenomen om hun visie te geven. Daaruit heb ik opgemaakt dat ik het bij het rechte eind had: ik word niet gewaardeerd, gerespecteerd en ze houden blijkbaar niet van me. Ben ze nog wel eens een paar keer ergens tegengekomen, maar dat deed wel een beetje zeer om zo genegeerd te worden. Voor mij is het duidelijk. Ik ben op zich wel blij dat ik een grens heb aangegeven, maar met het resultaat ben ik natuurlijk niet blij. Toch is het dan maar wel duidelijk en geeft het ook heel veel rust.

Ik hoop dat jij er wel uitkomt met je vader. Je schrijft zelf wat jij je mindere punten vind, maar daar zou het toch niet om moeten gaan? Dat leg jij je kind toch ook niet op? Laat je dus niet ondersneeuwen. Zoals ik hierboven schreef, zei mij pa dat ik nooit zo succesvol zou zijn als hem, maar ik vind mezelf erg succesvol qua geluk in mijn gezin en dagelijks leven. Succesvoller dan hem, in dat punt.
Buiten het feit om dat je vader ontzettend bot en kinderachtig overkomt, vraag ik me af waarom je na 20 jaar er nog zo mee zit, ik bedoel je bent met 17 jaar al uit huis gegaan, dat is toch al omdat je vader je de grond intrapte met zijn opmerkingen. In die 20 jaar heeft hij dan nooit meer zulke botte en domme opmerkingen gemaakt?

Heb je ooit je vader aangesproken over zijn gedrag? Ik zou kort en duidelijk aan hem melden dat je wilt dat hij jou en je zoon respecteert en dat je anders serieus overweegt het contact te minimaliseren. Laat je niet door hem kleineren, zelf je zoon krijgt er al last van en lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling.
sorry, mosterd zie ik nu.........
quote:Brown_Eyes schreef op 30 december 2009 @ 13:44:

het is loser en wat bvc is weet ik niet.

Maar goed, ik vind je wel wat zwak overkomen dat je op jouw leeftijd er zo mee zit. Ik denk ook dat je het zelf groter maakt dan het is en er te veel mee bezig bent. Hoe meer je er op let, des te moeilijker je het voor jezelf maakt.

Jij vergelijkt jezelf dus met je stiefzus.

Welja, doe domweg nog eens dunnetjes over hoe haar vader tegen haar doet. Daar kan ze vast wel wat mee.

Djiesus wat ben jij toch een akelig mens. :puke:
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Dankzij jullie reacties heb ik eens eerlijk naar mezelf en de relatie met mijn vader gekeken.

Best confronterend. Dat wel.

Een paar dagen nagedacht over wat ik nu zou willen en wat reeel is te verwachten van mijn vader en van mezelf.

Ik ben idd tot de conclusie gekomen dat ik het contact met hem/hun minimaliseer.

En dan houd dat voor mij is dat ik voorlopig niks met ze wil.

Toen kwam het volgende "probleem".......

Hoe ga ik dit dan aanpakken.

Ik kan bellen, maar weet dat ik dan na 3 zinnen zit te janken en onverstaanbaar word.

Langsgaan en een persoonlijk gesprek aangaan. Gaat hetzelfde gebeuren als bij 1 of vader gaat sarcastisch lopen doen en ontekent alles al na 2 zinnen en ik kan mijn verhaal dus niet doen.

Dus heb ik voor de brief gekozen. Ik heb hem vanavond getypt. En dat was heftig om te doen!!! Huilend heb ik getypt.

Het gevoel erbij met dit was eht dan..........

Ik laat hem nog ff staan op de pc en wil het ff laten bezinken.

Het is best ene stap en ik wil zeker weten/voelen dat dit goed is.

Een volgend probleem is hoe leg ik dit uit aan zoon.

Vertel ik eerst nog ff niks en wacht ff af of er een reactie komt enzo.

En wat vertel ik hem? Hij is 5, wil hem niet met ingewikkelde zaken belasten.

Maar zal wel iets moeten vertellen waarom opa en oma uit beeld zijn.....

Mijn vader zal hij niet zo missen..........maar oma is zo lieeeeeeeeeeeeeeeeeeeef...........

Ik vroeg een paa rdagen geleden nog aan zoon, wat vind je van opa??

Zijn reactie, dat weet ik niet ik vind opa een beetje vreemd.

Klopt, denk ik voor hem. Opa is totaal niet duidelijk voor hemj, Hij weet niet wat hij aan opa heeft.

Iedereen bedankt voor de reacties zover.

thanks
Ik vind het erg knap dat je een knoop doorhakt. Ik vind het ook erg lastig te adviseren in dit geval. Ik weet niet in hoeverre je stiefmoeder voor rede vatbaar is. Misschien is het nog een idee om eens met haar om de tafel te gaan zitten. Om haar uit te leggen hoe jij de situatie ervaart en waarom je de beslissing neemt. Een brief schrijven aan je vader lijkt me een goed idee wanneer je niet uit je woorden komt als je hem direct spreekt.

Misschien kan jouw zoon je stiefmoeder af en toe wel blijven zien.

Tot slot zeg ik er gelijk maar bij, dat dit in mijn hoofd opkomt. Maar dat ik me er ook van bewust ben dat het je stiefmoeder in een lastig parket zal brengen. Dus ik twijfel zelf ook over dit advies. Ik hoop dat er meer dames/heren zijn op dit forum die er wat meer nuttigs over kunnen zeggen. Maar ik wil je in ieder geval een hart onder de riem steken, bij deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven