Verhuizen na scheiding?
vrijdag 6 maart 2020 om 11:22
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
vrijdag 6 maart 2020 om 11:32
Dat is voor mij absoluut geen optie. Ik heb geen kinderen gekregen om ze maar een deel van de tijd te kunnen zien. Dat we überhaupt gaan scheiden is een wens van mijn ex en voor mij nog redelijk onverklaarbaar. Ik heb me daar bij neergelegd en wil het nu zo goed mogelijk oplossen in het belang van de kinderen. Maar ze zelf alleen maar in het weekend zien is daarbij echt uitgesloten. Een co-ouderschap vind ik voor mijzelf al verschrikkelijk, maar vind ik wél in het belang van de kinderen en zou ik dus zeker willen overwegen als we bij elkaar in de buurt zouden wonen.
vrijdag 6 maart 2020 om 11:32
Jij "moet" doen wat voor jou en de kinderen het beste is. Wonen waar het financieel haalbaar is en je een netwerk hebt om op terug te vallen. Want als alleenstaande ouder heb je dat netwerk echt nodig.
Het klinkt misschien cru, maar je kids wennen snel aan een nieuwe school/opvang.
Zelf ben ik in een buurt gaan wonen waar ik zeker zelf niet voor gekozen zou hebben maar tja, ik had een woning nodig. In de buurt van opa's, oma's, ooms en tantes, in de buurt van werk en redelijk in de buurt van ex (15 a 20 min rijden).
Jouw ex zal waarschijnlijk lang zn poot stijf houden maar hij heeft ook te denken aan de beste toekomst voor de kids.
Het klinkt misschien cru, maar je kids wennen snel aan een nieuwe school/opvang.
Zelf ben ik in een buurt gaan wonen waar ik zeker zelf niet voor gekozen zou hebben maar tja, ik had een woning nodig. In de buurt van opa's, oma's, ooms en tantes, in de buurt van werk en redelijk in de buurt van ex (15 a 20 min rijden).
Jouw ex zal waarschijnlijk lang zn poot stijf houden maar hij heeft ook te denken aan de beste toekomst voor de kids.
vrijdag 6 maart 2020 om 11:42
Ik heb al een aantal keer een mediator voorgesteld, zelfs al een intake gedaan en afspraak gemaakt. Maar mijn ex zegt dat "hij best naar een mediator wil, maar dat hij zelf met 10 mediators ertussen absoluut niet van zijn standpunt zal afwijken".
vrijdag 6 maart 2020 om 11:43
Ze zijn 6 en 3. Hij zou inderdaad kunnen pendelen, of zelf ook een huis in de buurt kunnen huren/kopen. Maar dat wil hij niet.
vrijdag 6 maart 2020 om 11:44
Dit dus. Hij heeft ervoor gekozen om te scheiden en dan moet jij je in allerlei bochten gaan wringen. Laat hem maar pendelen.Vlinder1963 schreef: ↑06-03-2020 11:41Ik zou voor het huis gaan in de buurt van je familie, hij heeft je zelf voor het blok gezet door te willen scheiden dan moet hij het er ook maar voor over hebben om een half uur te rijden
Ik zou zelf niks meer zeggen maar stappen ondernemen.
Blijf in jezelf geloven !
vrijdag 6 maart 2020 om 11:45
Waarom denk jij dat je naar de pijpen van je ex moet dansen?
Onderneem nu stappen en ga voor dat huis ennlaat zien dat je ex niks meer te vertellen heeft. Je verhuisd niet naar de andere kant van het land of naar het buitenland.
vrijdag 6 maart 2020 om 11:45
Idealiter blijf je in je woonplaats en verandert er voor de kinderen niets qua school, vriendjes, etc. Maar dat heb je al allemaal onderzocht en het kan niet. Dus wat stelt je ex dan voor ? Kan hij een huis voor je toveren ?
Hopelijk kan een mediator hem laten inzien dat hij onhaalbare en onlogische eisen stelt.
Hopelijk kan een mediator hem laten inzien dat hij onhaalbare en onlogische eisen stelt.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
vrijdag 6 maart 2020 om 11:46
Maar heeft hij wat te willen dan? Het moet voor jou ook mogelijk zijn allemaal. Hij moet echt gaan inzien dat het zijn keuze is geweest en dat hij dan niet van jou kan verlangen om alles zo te regelen wat in zijn straatje past.
vrijdag 6 maart 2020 om 11:48
Zou je jullie gezamenlijke huis niet tijdelijk van hem kunnen "huren"? Tot je een eigen plek hebt? Ik weet niet waar hij zit in de tijd waarin hij niet in jullie huis zit, maar wellicht kan hij daar voorlopig blijven wonen?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
vrijdag 6 maart 2020 om 11:49
Hij heeft 1 wil gehad en dat is scheiden, daarna houdt t op voor hem. Jij moet doen wat goed is voor jou en de kids. Je hebt niet meer aan zijn eisen te voldoen.
Het voelt waarschijnlijk alsof je je kids iets vreselijks aan gaat doen door te verhuizen naar een andere omgeving maar dat zal echt reuze meevallen. Het enige wat voor hen belangrijk is, is een gelukkige moeder.
vrijdag 6 maart 2020 om 11:51
Hij gaat natuurlijk ook over de schoolkeuze e.d, het zijn ook zijn kinderen.
Als de kinderen dan bij hem zijn, moeten ze wel een half uur in de auto, heen, en terug. Dat is voor hem dan misschien weer niet haalbaar.
Ik zou ook eerst een mediator proberen.
Misschien zit co ouderschap er dan helemaal niet in.
justagirly wijzigde dit bericht op 06-03-2020 11:52
4.54% gewijzigd
vrijdag 6 maart 2020 om 11:51
Je kunt een advocaat inschakelen, maar je bent kansloos. Helaas als dit voor de rechter komt, mag jij de kinderen niet 'meenemen' en dat jij geen huis kunt betalen/vinden in de regio is jouw probleem.
Heel zuur, maar je had dat kunnen weten en je voor kunnen bereiden op een dergelijk scenario, door je bijvoorbeeld bij de verhuizing naar de regio in te schrijven voor een huurwoning.
Wat een hork dat je ex je zo laat worstelen, maar je kunt hem niet dwingen te verhuizen, want de rechter zal oordelen dat de kinderen verankerd zijn in de huidige woonplaats.
Probeer het op zijn schappelijke kant te spelen, want juridisch zit je echt in de penarie.
Heel zuur, maar je had dat kunnen weten en je voor kunnen bereiden op een dergelijk scenario, door je bijvoorbeeld bij de verhuizing naar de regio in te schrijven voor een huurwoning.
Wat een hork dat je ex je zo laat worstelen, maar je kunt hem niet dwingen te verhuizen, want de rechter zal oordelen dat de kinderen verankerd zijn in de huidige woonplaats.
Probeer het op zijn schappelijke kant te spelen, want juridisch zit je echt in de penarie.
dropdrop wijzigde dit bericht op 06-03-2020 11:54
8.16% gewijzigd
vrijdag 6 maart 2020 om 11:54
Ik ben het er niet mee eens dat, omdat hij wilde scheiden, ook vervolgens alles moet toestaan. Ik vind dan ook niet dat hij per se naar een andere stad/dorp moet hij verhuizen waar hij vervolgens niemand kent.
Neemt niet weg dat hij ook verantwoordelijk is om mee te zoeken naar een geschikte oplossing. Blijft hij wel in het huis wonen? Zou je nog geld kunnen generen uit de verkoop van jullie huidige huis voor meer budget. Vrienden/familie op 35 km klinkt nog als te overzien om af en toe bij te kunnen springen. Voor de kinderen is het mi het fijnst om hun beide woonplekken niet te ver van elkaar te hebben.
Overigens weet ik niet of co-ouderschap (uitgaande van 50/50 regeling), hoe mooi het ook klinkt, nu echt het beste is voor kinderen...
Neemt niet weg dat hij ook verantwoordelijk is om mee te zoeken naar een geschikte oplossing. Blijft hij wel in het huis wonen? Zou je nog geld kunnen generen uit de verkoop van jullie huidige huis voor meer budget. Vrienden/familie op 35 km klinkt nog als te overzien om af en toe bij te kunnen springen. Voor de kinderen is het mi het fijnst om hun beide woonplekken niet te ver van elkaar te hebben.
Overigens weet ik niet of co-ouderschap (uitgaande van 50/50 regeling), hoe mooi het ook klinkt, nu echt het beste is voor kinderen...
karnemelk wijzigde dit bericht op 06-03-2020 11:57
2.74% gewijzigd
vrijdag 6 maart 2020 om 11:55
Dat snap ik maar hij kan toch niet van haar verwachten dat ze maar blijft doen wat hij wil. Ze heeft geen mogelijkheid daar te blijven.justagirly schreef: ↑06-03-2020 11:51Hij gaat natuurlijk ook over de schoolkeuze e.d, het zijn ook zijn kinderen.
Als de kinderen dan bij hem zijn, moeten ze wel een half uur in de auto, heen, en terug. Dat is voor hem dan misschien weer niet haalbaar.
Ik zou ook eerst een mediator proberen.
Misschien zit co ouderschap er dan helemaal niet in.
Het is waarschijnlijk wel haalbaar voor hem maar te veel gedoe en daar heeft hij geen zin in.
Hij wil het lekker makkelijk voor zichzelf houden waarschijnlijk.
Dus dan moet zij maar zien hoe ze het gaat doen.
Ik zou er toch werk van gaan maken want waarschijnlijk is hij zo koppig dat ze niets gaat bereiken zonder hulp.
vrijdag 6 maart 2020 om 12:03
Ik gok dat hij een ander heeft. Mannen gaan zelden 'opeens' weg bij hun partner. Die heeft al een gespreid bedje klaarstaan, bij een ander.
Daarom heeft hij nu ook geen zin in gedoe en geregel. Zijn penis hart is nu bij die ander. Over een maand of drie is ie misschien meer voor rede vatbaar.
vrijdag 6 maart 2020 om 12:03
05-2019 schreef: ↑06-03-2020 11:55Dat snap ik maar hij kan toch niet van haar verwachten dat ze maar blijft doen wat hij wil. Ze heeft geen mogelijkheid daar te blijven.
Het is waarschijnlijk wel haalbaar voor hem maar te veel gedoe en daar heeft hij geen zin in.
Hij wil het lekker makkelijk voor zichzelf houden waarschijnlijk.
Dus dan moet zij maar zien hoe ze het gaat doen.
Ik zou er toch werk van gaan maken want waarschijnlijk is hij zo koppig dat ze niets gaat bereiken zonder hulp.
Er is een oplossing: een weekendregeling. Dat wil TO dan weer niet, wat dat betreft zet zij net zo goed de hakken in het zand. Ik kan me beide standpunten wel voorstellen: pa wil dat kinderen in de buurt blijven waar ze hun school en vriendjes hebben, ze hebben tenslotte ook al een scheiding meegemaakt. Ma wil graag een co-ouderschap en een goed huis om te wonen. Wat is dan het beste voor de kinderen? Ik weet het niet.
vrijdag 6 maart 2020 om 12:06
emmalien schreef: ↑06-03-2020 11:32Dat is voor mij absoluut geen optie. Ik heb geen kinderen gekregen om ze maar een deel van de tijd te kunnen zien. Dat we überhaupt gaan scheiden is een wens van mijn ex en voor mij nog redelijk onverklaarbaar. Ik heb me daar bij neergelegd en wil het nu zo goed mogelijk oplossen in het belang van de kinderen. Maar ze zelf alleen maar in het weekend zien is daarbij echt uitgesloten. Een co-ouderschap vind ik voor mijzelf al verschrikkelijk, maar vind ik wél in het belang van de kinderen en zou ik dus zeker willen overwegen als we bij elkaar in de buurt zouden wonen.
Dit klinkt toch niet alsof je co-ouder zijn ziet als een goeie regeling voor je kinderen maar een regeling voor wat jij wil?
vrijdag 6 maart 2020 om 12:09
Jullie hebben beide een idee en willen niet goed naar de ander luisteren.
Zorg eerst dat je alle facts hebt. Heb je echt gekeken of dat er in een andere gemeente binnen die straal van 35km geen woning mogelijk is? Is het niet mogelijk om meer inkomen te genereren? Meer uren werken of een andere baan?
Net zo min jij geen kinderen op de wereld hebt gezet om er niet voor zorgen, geldt dit natuurlijk ook zo voor de vader. Jullie willen beide voor de kinderen zorgen. Dan moet je een modus gaan vinden die voor de kinderen het beste is.
Wanneer je alle opties goed kent, dan kan je beter in gesprek met je ex. Hij zal dan ook water bij de wijn moeten doen.
Zorg eerst dat je alle facts hebt. Heb je echt gekeken of dat er in een andere gemeente binnen die straal van 35km geen woning mogelijk is? Is het niet mogelijk om meer inkomen te genereren? Meer uren werken of een andere baan?
Net zo min jij geen kinderen op de wereld hebt gezet om er niet voor zorgen, geldt dit natuurlijk ook zo voor de vader. Jullie willen beide voor de kinderen zorgen. Dan moet je een modus gaan vinden die voor de kinderen het beste is.
Wanneer je alle opties goed kent, dan kan je beter in gesprek met je ex. Hij zal dan ook water bij de wijn moeten doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover