Verliefd! Eerste fijne date gehad, en nu?

07-12-2025 05:32 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers,

Omdat ik voor de 3e nacht slecht aan het slapen ben besluit ik een topic aan te maken om jullie adviezen aan te horen.

In 2019 alweer heb ik hier een topic aangemaakt over een relatie waar ik in zat en ik last had van extreme verlatingsangst. Hier heb ik aan gewerkt met behulp van een intensief psychologisch traject. Ik ben ondertussen alweer 3 jaar vrijgezel en zelfstandiger en stabieler dan ooit.

Tot nu, nu ik na al die jaren eindelijk weer eens iemand echt heel leuk vind.
Deze man zit bij mij op de een bepaalde club van een hobby (ivm herkenbaarheid vaag gehouden) Ik zie hem 2 dagen in de week +- een halfuur.

Afgelopen donderdag hebben we elkaar voor het eerst privé gezien. Het was mijn voorstel (verkapt in een ‘hé zullen wij eens één op één afspreken om te tips uit te wisselen over hobby’) en hij die enthousiast reageerde. We zijn wat gaat drinken 2 uur en de gesprekken gingen veel verder dan de hobby.

Bij het einde hebben we een knuffel gegeven, niet gezoend maar dat voelde voor mij (zou ik nooit op een eerste date willen) heel goed.
Tijdens de date hebben we elkaar wel wat subtiele hints gegeven, er werd duidelijk geflirt. We hadden afgesproken het snel eens over te doen.
Die avond heeft hij me als eerste nog een bericht gestuurd om te laten weten dat hij een leuke avond had gehad, kort berichtje maar leuk. Dus ik heb teruggestuurd dat ik het ook erg leuk heb gehad en dat we deze hopelijk snel eens overdoen.
En nu is het radiostilte.
Ik heb hem zaterdag dus 2 dagen later nog een bericht gestuurd van een artikel wat ik las over hobby. Waar hij een ‘😁😂’ op reageerde. Dus ook geen opening voor een verder gesprek. Al is het volgens mij niet echt een apper.

Hoewel ik grotendeels van mijn verlatingsangst af ben, merk ik dat dit spelletje weer heel moeilijk voor me is.
Wat nu? Wachten tot ik hem op hobby weer zie? Met alle andere mensen om ons heen dus weinig 1 op 1 contact weet ik niet zo goed wat ik daar uit moet halen dan een warm fijn contact wat we al hadden.
Wanneer is het normaal een tweede date te plannen? En moet ik hier weer het voortouw in nemen of is het nu aan hem?

Dankjewel alvast voor jullie tips.
Wachten, je hebt een extra bericht gestuurd dus als eerste iniatief getoond maar ik zou nu de bal bij hem leggen. Hoe moeilijk ook.
Was het voor hem duidelijk dat jij de privé ontmoeting beschouwde als een date?
Ik begrijp het, verlatingsangst is heel naar, ik heb het ook gehad en nu al jaren in een heel stabiele en veilige relatie. Zonder angst.
Het kan dus overgaan, het is alleen een lange weg van leren je eigen signalen serieus te nemen.

Dat deed ik dus niet, want dacht altijd dat het aan mij of mijn angst lag.
Wat ik ben gaan doen tijdens het daten, als ik me zo voelde als jij je nu voelt.
Met mezelf gaan zitten, een soort meditatie waarin ik ging voelen. Waar zit de onrust, deze onrust volledig vanuit het lichaam onderzoeken. De fysieke sensaties, als het van plek veranderde daar weer met aandacht naar toe. Meestal kwam er dan iets meer rust.
De onrust wordt nu vooral veroorzaakt omdat je oplossingen wilt vanuit het hoofd, om een stap verder te komen met hem.
Dan ben je uit de natuurlijke flow.

Mijn regel werd; vanuit onrust geen keuzes maken en geen acties ondernemen. Pas als ik me weer mijn stabiele zelf voelde.

Daarnaast kan je het in daten niet verkeerd doen, het is niet maakbaar zoals het de laatste jaren wel wordt voor gedaan. Dus app gewoon vanuit je stabiele zelf. Het wordt dan snel duidelijk of hij wel/niet verder wil daten.
Ik weet niet of hij je intentie wist, dus wellicht is hij wat voorzichtig.

Wat ik wel weet, zit het goed, dan komt heel je zenuwstelsel tot rust. Dus kijk naar de feiten, dat is je enige houvast.
Jouw onrust is ook een signaal in daten, als je naar feiten kijkt kan je heel goed gaan onderscheiden wat van jou is en wat een waarschuwingssignaal is.

Het is nu nog te pril en vrij onduidelijk voor hem waarschijnlijk. Dus doe nog eens een poging als je hem ziet bij je hobby, of in een appje (pas als je onrust weg is vanuit stabiliteit), wees duidelijk dat je met hem op date wilt. En hoe hij daarover denkt.
En daarna, let op feiten.
Veel onrust en geen initiatieven van zijn kant; duidelijk signaal dat het niet wederzijds is.
Veel onrust en wel duidelijke initiatieven van zijn kant, waarschijnlijk je verlatingsangst.

Daten is een grote leerschool, ben heel dankbaar dat ik die periode heb gehad en daardoor de verlatingsangst echt heb kunnen oplossen in mezelf. En dat ging vooral over, mijzelf serieus leren nemen, naar de feiten kijken en niet meer vanuit mijn hoofd allerlei redenen bedenken waarom iets zo kon zijn (mijn gevoelens daardoor niet serieus nemen), en zitten met mijn eigen angst. Dat niet bij de ander neerleggen tot ik helderheid had en de feiten doorzag.
Ik denk dat je gevoel heel normaal is. Jij vindt hem leuk en hij stuurt verwarrende signalen. Je denkt dat er geflirt is tijdens de date, dan kan de radiostilte nu heel raar aanvoelen.
Je hebt het geluk dat jullie elkaar sowieso zien. Kijk hoe het loopt tijdens de hobby, jij bent duidelijk geweest dat je graag snel een vervolgdate wil, houdt hij afstand dan weet je genoeg.
Ik duim voor jou!
Bedankt voor jullie reacties, dit geeft echt goede inzichten voor mij als noob hierin.

Ik ben niet duidelijk geweest over de intentie inderdaad. Dus het was niet echt een officiële date bedenk ik me nu. Misschien zit daar de verwarring bij ons beide óók in.
Hoewel ik in mijn ogen genoeg hints en signalen heb gegeven en hij ook weet ik zelfs dat niet meer zeker.
Laat ik het zo zeggen, in mijn referentiekader was er veel meer dan hobby-vrienden. Maar ik ken hem niet goed genoeg in zijn privé om te weten of hij ook zo denkt en voelt.
Wat vreselijk lastig allemaal en deze onduidelijkheid kan ik niet zo goed tegen. Zeker aangezien ik bijna de hoop had opgegeven ooit nog verliefd te kunnen worden. En ineens is het er maar is het zo ingewikkeld.
Ik zit de hele dag aan hem te denken en zou dat het liefst tegen hem zeggen. Maar ik doe het niet, want ik weet dat ik hem daarmee af kan schrikken.

Ik ga voor nu inderdaad proberen zelf weer in mijn rust en stabiliteit te komen.
En dan even kijken hoe het voelt als we elkaar weer zien.
Waarom weet je dat je hem afschrikt als je tegen hem zegt dat je aan hem denkt of heel erg leuk vindt?

Als het wederzijds is, schrikt dat hem echt niet af hoor.

Zo wel, dan weet je ook genoeg.

Dus misschien is het juist goed om open te zijn en te zeggen dat je aan hem denkt en toch wel wel erg leuk vindt :)
I wanna live my life with the volume full!
Weet je wat ik zou doen in jouw geval? Het voorlopig vriendschappelijk en hobbygericht houden. Je merkt dan vanzelf of er bij hem meer inzit.

Als je het nu al als "date" wilt zien dan hangt er een veel te groot gewicht aan. Geniet van de gedeelde belangstelling en spreek af als hij daar ook voor open staat. Zo kun je op een natuurlijke manier (vriendschappelijk en wie weet meer) naar elkaar toe groeien.

En de kans dat je een pijnlijk blauwtje loopt is dan ook veel kleiner.
Eidde schreef:
07-12-2025 08:28
Waarom weet je dat je hem afschrikt als je tegen hem zegt dat je aan hem denkt of heel erg leuk vindt?

Dus misschien is het juist goed om open te zijn en te zeggen dat je aan hem denkt en toch wel wel erg leuk vindt :)
Dat is handig bij online daten vind ik, als je elkaar nadien toch niet meer moet zien. Wanneer je 2 keer in de week samen dezelfde hobby uitoefent zou ik dat zelf niet doen .
Eidde schreef:
07-12-2025 08:28

Klopt. Dat is denk ik een soort onzekerheid/voorgevoel vanuit mijn angst.
Maar goede! Misschien past deze stijl ook veel meer bij mij. Niet allemaal er om heen gedraaid.
Ik durf best dat blauwtje te lopen, liever dat dan nog weken lang in deze onzekerheid zitten. Dan liever de korte pijn en dan kan ik wel door.
En met geluk, haal ik er wel iets uit. Dankjewel!
Attraverso schreef:
07-12-2025 08:36
Dat is handig bij online daten vind ik, als je elkaar nadien toch niet meer moet zien. Wanneer je 2 keer in de week samen dezelfde hobby uitoefent zou ik dat zelf niet doen .
Het is wel een hobby waarbij we elkaar heel makkelijk zouden kunnen vermijden om het zo maar te zeggen. 90 procent van de mensen daar spreek je eigenlijk niet.
Lieneke schreef:
07-12-2025 08:35
Weet je wat ik zou doen in jouw geval? Het voorlopig vriendschappelijk en hobbygericht houden. Je merkt dan vanzelf of er bij hem meer inzit.

Als je het nu al als "date" wilt zien dan hangt er een veel te groot gewicht aan. Geniet van de gedeelde belangstelling en spreek af als hij daar ook voor open staat. Zo kun je op een natuurlijke manier (vriendschappelijk en wie weet meer) naar elkaar toe groeien.

En de kans dat je een pijnlijk blauwtje loopt is dan ook veel kleiner.
Ik snap je punt alleen daar ben ik al te ver voor in mijn gevoel denk ik. Het is ook niet dat ik hem ineens heel leuk vind, we spraken elkaar veel als vrienden/leuke connectie al en daar zijn toch wel echte gevoelens bij mij ontstaan.
vlindermeisje27 wijzigde dit bericht op 07-12-2025 08:41
0.06% gewijzigd
Vlindermeisje27 schreef:
07-12-2025 08:39
Het is wel een hobby waarbij we elkaar heel makkelijk zouden kunnen vermijden om het zo maar te zeggen. 90 procent van de mensen daar spreek je eigenlijk niet.
Ok, dat scheelt…
Doe waar jij je het beste bij voelt… ik blijf duimen.
Je afspraak was toch pas een paar dagen geleden? Als het goed is zie je hem binnen een paar dagen weer bij je hobby.
Ikzelf zou het wat snel vinden als iemand in zo'n beginfase van aftasten meer/sneller contact verwacht.
toulouse_74 schreef:
07-12-2025 08:48
Je afspraak was toch pas een paar dagen geleden? Als het goed is zie je hem binnen een paar dagen weer bij je hobby.
Ikzelf zou het wat snel vinden als iemand in zo'n beginfase van aftasten meer/sneller contact verwacht.
Ook waar. Ik zie hem dinsdagavond weer.
Ik weet dus dat ik van mezelf de neiging heb om veel te snel te gaan.
Ik heb alleen in mijn stabiele jaren altijd heel sterk gezegd dat ik het nu echt anders zou doen en er anders in sta.
En dan krijg ik weer gevoelens voor iemand en komt dat zwakke stemmetje weer terug!
vlindermeisje27 wijzigde dit bericht op 07-12-2025 09:05
3.19% gewijzigd
Dubbel
vlindermeisje27 wijzigde dit bericht op 07-12-2025 09:03
Reden: Dubbel
98.98% gewijzigd
dubbel
Weet hij ook dat het een date was?
Maar dit wil niet zeggen dat je nu ‘onstabiel’ bent of zo. In je titel staat ‘verliefd!’ en dat brengt in het beginstadium onzekerheid mee. Dat is gewoon normaal.
Wacht nu gewoon af hoe dinsdag verloopt. Je zal wel gauw merken of hij toenadering zoekt of niet en zoniet weet je genoeg.
Wanneer hij interesse heeft zal je dat wel merken.
Je zegt dat je al 3 nachten slecht slaapt. Dus ook donderdag al, terwijl het afspraakje leuk was. Waarom die haast? We zijn nog geen 3 dagen verder. Je ziet hem waarschijnlijk morgen of overmorgen. Iemand schreef dat je niks verkeerd kan doen met daten. Daar ben ik het niet mee eens. Als hij jou ook al een tijdje leuk vindt, zal het hem niet zo snel afschrikken. Maar misschien denkt hij pas sinds donderdag dat er mogelijk meer in zit dan vriendschap en wil hij dat rustig ontdekken, dan kan een liefdesverklaring wel beklemmend werken.
Eens met Pelle
Vlindermeisje27 schreef:
07-12-2025 09:02
Ook waar. Ik zie hem dinsdagavond weer.
Ik weet dus dat ik van mezelf de neiging heb om veel te snel te gaan.
Ik heb alleen in mijn stabiele jaren altijd heel sterk gezegd dat ik het nu echt anders zou doen en er anders in sta.
En dan krijg ik weer gevoelens voor iemand en komt dat zwakke stemmetje weer terug!
En dat is het lastige, als je vrijgezel bent, niks aan de hand.
Kom je iemand tegen mag je het geleerde in de praktijk brengen.

Als ik je zo lees, kan je niet omgaan met het onbekende. Het niet weten waar het naar toe gaat, dus wil je gelijk duidelijkheid.
Dat geeft onrust, ga er zelf mee zitten, stel jezelf gerust door het gevoel te onderzoeken die je nu hebt. Als je je vanuit jezelf gerust kan stellen zonder externe validatie ga je je steeds sterker in jezelf voelen.

Zie het als leren nu met dit gevoel om te gaan. En als je hem bij de hobby ziet, vraag je of hij een keer op date wil omdat je het de vorige keer zo leuk vond.

Dan sta je veel meer in je kracht.
qiya wijzigde dit bericht op 07-12-2025 09:29
1.77% gewijzigd
Hele goede reactie Qiya, die vond ik ook fijn om te lezen! Reageren vanuit rust en goed focussen op het gedrag en de feiten. Je kunt dit het allerbeste live interpreteren, dus wacht tot je hem (binnen een paar dagen al!) weer ziet. Dan voel je snel of die chemie er is.
Qiya schreef:
07-12-2025 09:27

Zie het als leren nu met dit gevoel om te gaan. En als je hem bij de hobby ziet, vraag je of hij een keer op date wil omdat je het de vorige keer zo leuk vond.
Ik zou het geen date noemen, misschien zag hij het niet als een date.
Ik zou het eerst even bij hem laten en eventueel de tweede keer als je hem ziet vragen of hij het leuk vindt om weer af te spreken.
Pelle schreef:
07-12-2025 10:07
Ik zou het geen date noemen, misschien zag hij het niet als een date.
Ik zou het eerst even bij hem laten en eventueel de tweede keer als je hem ziet vragen of hij het leuk vindt om weer af te spreken.
Dan is het toch weer mega onduidelijk. Ze heeft de vorige keer al zo afgesproken.
Nu wil ze graag op date met hem, dat geeft hem en haar duidelijkheid waar het de volgende afspraak om gaat.
Pelle schreef:
07-12-2025 09:10
Maar misschien denkt hij pas sinds donderdag dat er mogelijk meer in zit dan vriendschap en wil hij dat rustig ontdekken, dan kan een liefdesverklaring wel beklemmend werken.

Zeggen dat je iemand leuker vindt dan vriendschap is niet direct een liefdesverklaring.
I wanna live my life with the volume full!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven