Verliefd! Eerste fijne date gehad, en nu?

07-12-2025 05:32 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers,

Omdat ik voor de 3e nacht slecht aan het slapen ben besluit ik een topic aan te maken om jullie adviezen aan te horen.

In 2019 alweer heb ik hier een topic aangemaakt over een relatie waar ik in zat en ik last had van extreme verlatingsangst. Hier heb ik aan gewerkt met behulp van een intensief psychologisch traject. Ik ben ondertussen alweer 3 jaar vrijgezel en zelfstandiger en stabieler dan ooit.

Tot nu, nu ik na al die jaren eindelijk weer eens iemand echt heel leuk vind.
Deze man zit bij mij op de een bepaalde club van een hobby (ivm herkenbaarheid vaag gehouden) Ik zie hem 2 dagen in de week +- een halfuur.

Afgelopen donderdag hebben we elkaar voor het eerst privé gezien. Het was mijn voorstel (verkapt in een ‘hé zullen wij eens één op één afspreken om te tips uit te wisselen over hobby’) en hij die enthousiast reageerde. We zijn wat gaat drinken 2 uur en de gesprekken gingen veel verder dan de hobby.

Bij het einde hebben we een knuffel gegeven, niet gezoend maar dat voelde voor mij (zou ik nooit op een eerste date willen) heel goed.
Tijdens de date hebben we elkaar wel wat subtiele hints gegeven, er werd duidelijk geflirt. We hadden afgesproken het snel eens over te doen.
Die avond heeft hij me als eerste nog een bericht gestuurd om te laten weten dat hij een leuke avond had gehad, kort berichtje maar leuk. Dus ik heb teruggestuurd dat ik het ook erg leuk heb gehad en dat we deze hopelijk snel eens overdoen.
En nu is het radiostilte.
Ik heb hem zaterdag dus 2 dagen later nog een bericht gestuurd van een artikel wat ik las over hobby. Waar hij een ‘😁😂’ op reageerde. Dus ook geen opening voor een verder gesprek. Al is het volgens mij niet echt een apper.

Hoewel ik grotendeels van mijn verlatingsangst af ben, merk ik dat dit spelletje weer heel moeilijk voor me is.
Wat nu? Wachten tot ik hem op hobby weer zie? Met alle andere mensen om ons heen dus weinig 1 op 1 contact weet ik niet zo goed wat ik daar uit moet halen dan een warm fijn contact wat we al hadden.
Wanneer is het normaal een tweede date te plannen? En moet ik hier weer het voortouw in nemen of is het nu aan hem?

Dankjewel alvast voor jullie tips.
Mus* schreef:
07-12-2025 12:34
En ik denk eigenlijk dat de mensen die adviseren om hem gewoon weer bij de hobby te zien en het allemaal even aan te kijken niet precies weten hoe verlatingsangst voelt. Het aankijken kan als je hier relaxt in kunt staan. Voor verlatingsangstigen is dit een kwelling.

Dus ik vind het advies van @Qiya beter. Eerst met je onrust gaan zitten en je stabiele zelf terugvinden. En dan handelen vanuit je gevoel. Dat je de hele dag aan hem zit te denken, hoef je nou ook weer niet te zeggen. Maar ik zou wel open en eerlijk zijn dat je een tweede date heel leuk zou vinden. En zo zorgen dat hij dus ook duidelijk gaat zijn. Zodat je weer verder kunt als hij nul op het rekest geeft.
Ja waar, het is echt een kwelling gewoon.
Ik slaap bijna niet terwijl ik normaal gewoon goed slaap, krijg geen hap door mijn keel, kan mijn gedachtes niet van die onzekerheid en alles analyseren afzetten.
En inderdaad, ik ga zeker niet zeggen wat ik echt allemaal voel en bovenstaand, maar ik moet er wel iets mee om óf door te kunnen gaan op welke manier dan ook.
TO, wat fijn dat je het zo leuk en gezellig hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat je door deze radiostilte gaat twijfelen. Maar een korte reactie of emoji betekent natuurlijk niet dat hij niet geïnteresseerd is. Misschien is hij druk, weet hij niet goed hoe te reageren, of is hij gewoon niet zo’n apper. Ik zou even wachten tot je hem weer ziet bij de hobbyclub. Je ziet hem daar toch al twee keer per week, dus dat lijkt me een mooi moment om het ijs te breken zonder druk. Al snap ik dat dit voor jou inderdaad een kwelling is als je daarop moet wachten. Wanneer zien jullie elkaar weer bij de hobbyclub?
Vlindermeisje27 schreef:
07-12-2025 17:29
Ja waar, het is echt een kwelling gewoon.
Ik slaap bijna niet terwijl ik normaal gewoon goed slaap, krijg geen hap door mijn keel, kan mijn gedachtes niet van die onzekerheid en alles analyseren afzetten.
En inderdaad, ik ga zeker niet zeggen wat ik echt allemaal voel en bovenstaand, maar ik moet er wel iets mee om óf door te kunnen gaan op welke manier dan ook.
Meisje toch :hug:
Maar dit wil je niet, toch?
Je hebt hard gewerkt aan jezelf om stabiel te kunnen zijn. Ook nu je zo wordt getriggerd.
Je hebt hem niet nodig om je goed te voelen. Want je voelde je al goed hiervoor. Ik kan je alleen maar adviseren wat afstand te nemen van je eigen gevoel op dit moment. Hoe moeilijk ook.
Je hebt hem niet nodig.
Ga even lekker douchen en de stralen op je lijf voelen. Voeten op de vloer voelen. Je zit teveel in angstgedachten. Je reptielenbrein is overactief. Het enige wat je kan doen is jezelf veilig verklaren, steeds weer.

Kijk je kamer goed rond, overal, er is geen leeuw in de kamer dus geen direct gevaar. Je reptielenbrein reageert nu alsof die leeuw er is en je constant alert moet zijn.

Wieg jezelf, hou jezelf vast, schrijf al je angsten weg in een mooi schriftje. Hoe groot is die angst nou precies en waar ben je dan het meest bang voor.

Pak een geleide meditatie met ademhalingsoefeningen. Diep ademen naar je buik/bekken daar zit je veiligheid.

Je moet echt actief iets doen, om in jezelf te keren en vooral bewust van je lijf te worden ipv je hoofd. Anders blijft verlatingsangst grip op je houden.
Je hoofd voed de angst alleen maar, ga voelen in jezelf lieve TO. Je lichaam.

En dit vergt veel oefenen. En vooral heel lief zijn voor jezelf. Al lukt het je een minuutje, alles is winst.
Sterkte! Het is gewoon naar om hier doorheen te gaan.
Attraverso schreef:
07-12-2025 12:02
Ik vind het probleem net dat het allemaal zo snel moet gaan. Wat is er mis met iemand zonder ergens een label of een betekenis op te plakken leren kennen en wel of niet naar elkaar toegroeien?
Grappig, dit is echt volledig tegenovergesteld van wat ik van vrijgezelle vriendinnen hoor. Of eigenlijk zeg jij precies wat 99% van de mannen die zij tegenkomen dus ook doen. Het gevolg: ze zitten na maanden daten nog steeds in een "situationship", zelfs afspreken dat je exclusief date is al te 'eng'. En dat ligt niet aan de vrouwen in kwestie hoor, het is niet voor niets dat er ineens woorden als 'prela' bestaan.

OT: rot dat het je zo onrustig en onzeker maakt, TO. Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt. Bij voorkeur positief, maar anders lijkt dat me sowieso fijner dan dit onzekere.
https://insig.ht/r6Ot0oJxUYb

Deze is van de app insight timer (is gratis), een meditatie die je doormiddel van ademhaling door angst heen helpt, dat gaat je echt helpen kalmeren.
Koffiezetapparaat schreef:
07-12-2025 17:50
TO, wat fijn dat je het zo leuk en gezellig hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat je door deze radiostilte gaat twijfelen. Maar een korte reactie of emoji betekent natuurlijk niet dat hij niet geïnteresseerd is. Misschien is hij druk, weet hij niet goed hoe te reageren, of is hij gewoon niet zo’n apper. Ik zou even wachten tot je hem weer ziet bij de hobbyclub. Je ziet hem daar toch al twee keer per week, dus dat lijkt me een mooi moment om het ijs te breken zonder druk. Al snap ik dat dit voor jou inderdaad een kwelling is als je daarop moet wachten. Wanneer zien jullie elkaar weer bij de hobbyclub?
Dankjewel voor je geruststellende bericht. Dinsdag zie ik hem weer! Zo veel zin in!
Onkruit schreef:
07-12-2025 17:51
Meisje toch :hug:
Maar dit wil je niet, toch?
Je hebt hard gewerkt aan jezelf om stabiel te kunnen zijn. Ook nu je zo wordt getriggerd.
Je hebt hem niet nodig om je goed te voelen. Want je voelde je al goed hiervoor. Ik kan je alleen maar adviseren wat afstand te nemen van je eigen gevoel op dit moment. Hoe moeilijk ook.
Je hebt hem niet nodig.
Dankjewel voor je lieve bericht. Ja echt. Zo hard gewerkt en het voelt gewoon als terug bij af. Dit had ik helemaal niet meer verwacht en daarom weet ik dat er dus nog wat werk aan de winkel is.
Ik kan nu heel stoer zeggen dat ik afstand ga nemen van mijn eigen gevoel maar het lukt me gewoon niet.
Qiya schreef:
07-12-2025 17:57
Ga even lekker douchen en de stralen op je lijf voelen. Voeten op de vloer voelen. Je zit teveel in angstgedachten. Je reptielenbrein is overactief. Het enige wat je kan doen is jezelf veilig verklaren, steeds weer.

Kijk je kamer goed rond, overal, er is geen leeuw in de kamer dus geen direct gevaar. Je reptielenbrein reageert nu alsof die leeuw er is en je constant alert moet zijn.

Wieg jezelf, hou jezelf vast, schrijf al je angsten weg in een mooi schriftje. Hoe groot is die angst nou precies en waar ben je dan het meest bang voor.

Pak een geleide meditatie met ademhalingsoefeningen. Diep ademen naar je buik/bekken daar zit je veiligheid.

Je moet echt actief iets doen, om in jezelf te keren en vooral bewust van je lijf te worden ipv je hoofd. Anders blijft verlatingsangst grip op je houden.
Je hoofd voed de angst alleen maar, ga voelen in jezelf lieve TO. Je lichaam.

En dit vergt veel oefenen. En vooral heel lief zijn voor jezelf. Al lukt het je een minuutje, alles is winst.
Sterkte! Het is gewoon naar om hier doorheen te gaan.
Bedankt, deze reactie is heel helpend. ❤️
LolplusLolisHiHi schreef:
07-12-2025 18:35
Grappig, dit is echt volledig tegenovergesteld van wat ik van vrijgezelle vriendinnen hoor. Of eigenlijk zeg jij precies wat 99% van de mannen die zij tegenkomen dus ook doen. Het gevolg: ze zitten na maanden daten nog steeds in een "situationship", zelfs afspreken dat je exclusief date is al te 'eng'. En dat ligt niet aan de vrouwen in kwestie hoor, het is niet voor niets dat er ineens woorden als 'prela' bestaan.

OT: rot dat het je zo onrustig en onzeker maakt, TO. Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt. Bij voorkeur positief, maar anders lijkt dat me sowieso fijner dan dit onzekere.
Dat hoor ik ook heel vaak inderdaad. En dat trek ik dus niet. Dan liever nog het negatieve dan weken of zelfs maandenlang niet weten waar ik aan toe ben.
LolplusLolisHiHi schreef:
07-12-2025 18:35
Wil je bij de feiten blijven? Het gaat over dít topic waar ze één keer samen iets gaan drinken zijn. Ik ben zelf single en actief op de ‘datingmarkt’ en wat jij aanhaalt vind ik ook niet ok.

Als 99% van de mannen zich zo gedragen moeten ze dringend kritisch naar zichzelf kijken en ipv de players, de top 10 van de beschikbare mannen te daten, een beetje minder op uiterlijk af gaan. Geloof me, ik heb daar ook ervaring mee maar dat doe ik niet meer.

Ik kom net vaak mannen tegen die op de eerste date vonken willen, verliefdheid, is dat er niet dan komt er geen 2 de date. Terwijl je net het meeste kans op slagen hebt als je elkaar interessant vindt, een beetje leert kennen en dan verliefd wordt op de persoon. Niet op het uiterlijk.
En dat kan een beetje tijd nemen. Maar geen ‘maanden’.
Attraverso schreef:
08-12-2025 07:38

Ik kom net vaak mannen tegen die op de eerste date vonken willen, verliefdheid, is dat er niet dan komt er geen 2 de date. Terwijl je net het meeste kans op slagen hebt als je elkaar interessant vindt, een beetje leert kennen en dan verliefd wordt op de persoon. Niet op het uiterlijk.
Dit is hoe jij er in staat. Zo werkt dat niet voor iedereen, we zijn met miljoenen mensen. Wees blij dat die mannen gelijk afhaken, hoef je daar geen verspilde energie in te steken. Want dan waren ze nooit jouw match.

Jij wilt mannen die net als jij het op deze manier aanpakken. Dat is je goed recht.

Als we bij de feiten blijven, zitten we in een topic van iemand met verlatingsangst waar je jouw waarheid op plakt. Dan sla je toch behoorlijk de plank mis, als je aan zo iemand verteld dat het allemaal maar rustig moet. Dat weet ze zelf ook wel en verlangt ze als geen ander naar, op dit moment kan zij de rust in zichzelf alleen niet bewaken omdat heel haar zenuwstelsel alarm uitslaat door trauma.

Dus relax een beetje en zie jouw waarheid niet zo als een norm. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Qiya schreef:
08-12-2025 07:57

Als we bij de feiten blijven, zitten we in een topic van iemand met verlatingsangst waar je jouw waarheid op plakt. Dan sla je toch behoorlijk de plank mis, als je aan zo iemand verteld dat het allemaal maar rustig moet. Dat weet ze zelf ook wel en verlangt ze als geen ander naar, op dit moment kan zij de rust in zichzelf alleen niet bewaken omdat heel haar zenuwstelsel alarm uitslaat door trauma.

Dus relax een beetje en zie jouw waarheid niet zo als een norm. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik ben helemaal relaxed, lig zelfs nog in bed.
Het gaat hier niet over een wens. Maar mensen die zeggen: vertel hem dat je verliefd bent en als hij dan afhaakt had hij sowieso geen interesse.
Dat klopt helemaal niet. Zoals je zelf zegt: niet iedereen is hetzelfde.
Niemand zegt hier, vertel hem dat je verliefd bent?

Vraag hem op date is de tendens, zodat de intentie duidelijk is.
Als hij afhaakt is het haar match niet. Dat is met iedereen die afhaakt, hoe snel of langzaam het ook gaat.

Dit is haar werkelijkheid, zij brengt zichzelf mee in deze realiteit en zij heeft die duidelijkheid nodig. Voor hem hoeft niemand te denken, omdat hij geen topic heeft geopend.
Vraag hem op date? Dat zou ik niet doen. Zij heeft de eerste stap gezet. En ook de tweede, namelijk aangeven dat ze dit snel weer wil doen. Dan weet een man echt wel genoeg hoor. Als hij dan niks doet, is dat niet de man die je wilt. Want je wilt iemand die voor jou gaat en niet iemand die achter je aan hobbelt zolang hij zelf niet teveel hoeft te doen. Dus op haar handen gaan zitten is het beste wat ze nu kan doen.
Attraverso schreef:
Wil je bij de feiten blijven? Het gaat over dít topic waar ze één keer samen iets gaan drinken zijn. Ik ben zelf single en actief op de ‘datingmarkt’ en wat jij aanhaalt vind ik ook niet ok.

Als 99% van de mannen zich zo gedragen moeten ze dringend kritisch naar zichzelf kijken en ipv de players, de top 10 van de beschikbare mannen te daten, een beetje minder op uiterlijk af gaan. Geloof me, ik heb daar ook ervaring mee maar dat doe ik niet meer.
Eh, jij was degene die ontkennend op: 'Dat voorzichtige gedoe vind ik echt het probleem van deze maatschappij tegenwoordig' reageerde. Dus dan is het niet heel gek dat ik meld dat ik dit beeld uit mijn omgeving wél herken. En als je vind dat ik bij de feiten moet blijven, moet jij misschien geen oordeel vellen over mijn vriendinnen die je helemaal niet kent. Je hebt nu in dit topic een keer of vier laten weten hoe jij dit zou aanpakken. Je hebt geen verlatingsangst, dus geen idee wat jouw ideale aanpak terzake doet.

Dus OT: goed dat je voor jezelf hebt besloten dat je dinsdag bij de hobby afwacht en daarna wil zorgen voor duidelijkheid voor jezelf. Als jij liever eventueel een blauwtje loopt dan - voor jou - te lang in onzekerheid te zitten, dan is daar niks mis mee.
lolpluslolishihi wijzigde dit bericht op 08-12-2025 14:34
Reden: missend werkwoord
0.80% gewijzigd
Happening schreef:
08-12-2025 10:32
Vraag hem op date? Dat zou ik niet doen. Zij heeft de eerste stap gezet. En ook de tweede, namelijk aangeven dat ze dit snel weer wil doen. Dan weet een man echt wel genoeg hoor. Als hij dan niks doet, is dat niet de man die je wilt. Want je wilt iemand die voor jou gaat en niet iemand die achter je aan hobbelt zolang hij zelf niet teveel hoeft te doen. Dus op haar handen gaan zitten is het beste wat ze nu kan doen.

Eens als je veilig gehecht bent. Maar in TO's geval gaan gedachten aan die man (en hoop dat het iets kan worden) dan haar leven beheersen. Beter om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben. Als de man in kwestie niet wil, dan gaat hij heus niet (weer) mee op date. En als de man zo lauw blijft, dan is hij voor TO uitstekend oefenmateriaal in loslaten. Zolang ze in limbo zit, gaat dat te moeilijk zijn.
The impossible only takes a little longer
Mus* schreef:
08-12-2025 16:09
Eens als je veilig gehecht bent. Maar in TO's geval gaan gedachten aan die man (en hoop dat het iets kan worden) dan haar leven beheersen. Beter om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben. Als de man in kwestie niet wil, dan gaat hij heus niet (weer) mee op date. En als de man zo lauw blijft, dan is hij voor TO uitstekend oefenmateriaal in loslaten. Zolang ze in limbo zit, gaat dat te moeilijk zijn.
Ze vraagt wat ze moet doen. Door erachter aan te jagen houdt ze haar eigen patroon in stand. En door er zo dicht op te zitten jaag je ook nog een man weg. (Tenzij hij het wel makkelijk vindt voor de seks) Dus als ie leuk is zal ze het echt anders aan moeten pakken.
Happening schreef:
08-12-2025 18:53
Ze vraagt wat ze moet doen. Door erachter aan te jagen houdt ze haar eigen patroon in stand. En door er zo dicht op te zitten jaag je ook nog een man weg. (Tenzij hij het wel makkelijk vindt voor de seks) Dus als ie leuk is zal ze het echt anders aan moeten pakken.
Ben je nu echt serieus? Waar haal je deze wijsheid vandaan joh.
Ze jaagt nergens achteraan en staat al op de rem. Er achteraan jagen is in gaan op haar angst en nog meer appen. Wat ze niet doet, ze besluit te wachten tot de volgende hobby dag vandaag dus. Daar kijkt ze of hij een move maakt, doet hij dat niet dan ziet ze hem donderdag en vraagt ze het zelf zodat ze weet waar ze aan toe is.

Al die onzin over mannen wegjagen, wie heeft dat toch verzonnen dat mannen tegenwoordig met gouden handschoenen moeten worden aangepakt. En alles volgens een bepaald boekje moet, want anders jaag je iemand weg en is het je eigen schuld.. had je maar.....

Ik snap wel waarom daten vermoeiend is geworden en geen lol meer aan.
Niemand mag meer zichzelf zijn. Te snel, te langzaam, geen appjes, teveel appjes. Krijg je toch een punthoofd van.

Ben blij dat ik mijn man gevonden heb. Dat ging heerlijk vanzelf, moeiteloos.
En sindsdien weet ik dat je gewoon jezelf mag zijn en al die adviezen te maakbaar zijn. Waardoor liefde totaal niet meer kan stromen.

To is hoe ze is, ze pakt haar angst aan en staat op haar rem. Tegelijkertijd het besef dat ook duidelijkheid nodig is. En ze vraagt hem alleen maar op DATE...

Als een man daar al van gaat rennen, dan is hij toch gewoon geen match. Dan is hij dat ook niet als ze 2 weken wacht met dezelfde vraag hoor.
Het gaat om een gezonde dynamiek en als je weet dat je nogal onzeker bent en teveel aandacht vraagt, dan is dat voor jezelf niet goed. Ze wil dat zelf ook graag doorbreken. Dus wat ze nu gaat doen lijkt me prima. Ik reageerde op vrouwen die zeggen dat ze hem nu gewoon moet vragen. Dat vind ik niet slim, want dan houdt ze haar eigen patroon in stand. Ik ben trouwens een vrouw en als een man mij teveel op mijn nek zou zitten, ben ik ook weg hoor. Doe ff rustig aan, denk ik dan.
Wat een mooie posts schrijf je Quiya :redrose:

Hoe het ook zal lopen to, ik hoop op de eerste plaats dat je weer snel terug bent bij jezelf.
Angst is heel naar. :hug:
Bedankt weer allemaal ❤️

Morgenavond zie ik hem dus weer. Door mijn korte nachten heb ik alleen wallen tot aan mijn voeten 😫 maar goed, dat zal het verschil niet gaan maken.

Ik geef nog een update!
Attraverso schreef:

Dit was ook mijn ervaring. Maar dat soort mannen zijn op zoek naar een gevoel en niet per se naar een relatie. En vaak is het ook een verdedigings mechanisme. Dus meteen verliefd willen zijn (vaak onrealistisch) anders wordt hem niet.
Vlindermeisje27 schreef:
08-12-2025 23:07
Bedankt weer allemaal ❤️

Morgenavond zie ik hem dus weer. Door mijn korte nachten heb ik alleen wallen tot aan mijn voeten 😫 maar goed, dat zal het verschil niet gaan maken.

Ik geef nog een update!

TO, het meest verstandige wat je kunt doen is echt je verwachtingen managen. Het feit dat je zoveel last hebt van triggers en slecht slapen is intuïtief al geen goed teken. Als het goed voelt is tegenovergestelde (los van wat onzekerheid) aan de orde. Dan voel je je rustig en relaxed. Ook met hechtingsproblemen. Je hebt hem laten weten het nog een keer over te willen doen en hij reageerde daar niet eens op. 'hij is geen apper, hij weet niet hoe te reageren', zijn maar slappe excuses. Als ie geïnteresseerd was, was ie er gewoon op ingegaan om jou te laten merken dat ie je ook ziet zitten. Daarnaast heb je nog een bericht gestuurd waar hij een beetje droog op reageerde en was erna geen contact meer.

Mannen zijn vrij simpel. Als ze je leuk vinden, dan merk je dat wel. Als ze je nog een keer willen zien, dan gaan ze dat regelen.

Ik vraag me daarom echt af of het voor hem wel een date was en niet gewoon gezellig een drankje doen met een hobby vriendin. Overigens lees ik dat jij echt degene bent die het als een date noemt.

Maar.. correct me if im wrong! Maar geloof me: als ie weer wil afspreken, gaat hij de volgende stap zetten!

Focus je lekker op de vriendschap die er al was en zie wat de toekomst eventueel nog kan brengen. Dat is het echt voor nu.
Veel plezier en succes bij je hobby vanavond, TO!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven