Verliefd! Eerste fijne date gehad, en nu?

07-12-2025 05:32 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers,

Omdat ik voor de 3e nacht slecht aan het slapen ben besluit ik een topic aan te maken om jullie adviezen aan te horen.

In 2019 alweer heb ik hier een topic aangemaakt over een relatie waar ik in zat en ik last had van extreme verlatingsangst. Hier heb ik aan gewerkt met behulp van een intensief psychologisch traject. Ik ben ondertussen alweer 3 jaar vrijgezel en zelfstandiger en stabieler dan ooit.

Tot nu, nu ik na al die jaren eindelijk weer eens iemand echt heel leuk vind.
Deze man zit bij mij op de een bepaalde club van een hobby (ivm herkenbaarheid vaag gehouden) Ik zie hem 2 dagen in de week +- een halfuur.

Afgelopen donderdag hebben we elkaar voor het eerst privé gezien. Het was mijn voorstel (verkapt in een ‘hé zullen wij eens één op één afspreken om te tips uit te wisselen over hobby’) en hij die enthousiast reageerde. We zijn wat gaat drinken 2 uur en de gesprekken gingen veel verder dan de hobby.

Bij het einde hebben we een knuffel gegeven, niet gezoend maar dat voelde voor mij (zou ik nooit op een eerste date willen) heel goed.
Tijdens de date hebben we elkaar wel wat subtiele hints gegeven, er werd duidelijk geflirt. We hadden afgesproken het snel eens over te doen.
Die avond heeft hij me als eerste nog een bericht gestuurd om te laten weten dat hij een leuke avond had gehad, kort berichtje maar leuk. Dus ik heb teruggestuurd dat ik het ook erg leuk heb gehad en dat we deze hopelijk snel eens overdoen.
En nu is het radiostilte.
Ik heb hem zaterdag dus 2 dagen later nog een bericht gestuurd van een artikel wat ik las over hobby. Waar hij een ‘😁😂’ op reageerde. Dus ook geen opening voor een verder gesprek. Al is het volgens mij niet echt een apper.

Hoewel ik grotendeels van mijn verlatingsangst af ben, merk ik dat dit spelletje weer heel moeilijk voor me is.
Wat nu? Wachten tot ik hem op hobby weer zie? Met alle andere mensen om ons heen dus weinig 1 op 1 contact weet ik niet zo goed wat ik daar uit moet halen dan een warm fijn contact wat we al hadden.
Wanneer is het normaal een tweede date te plannen? En moet ik hier weer het voortouw in nemen of is het nu aan hem?

Dankjewel alvast voor jullie tips.
Succes vanavond to!
Marathonloopster schreef:
09-12-2025 08:47
.

Focus je lekker op de vriendschap die er al was en zie wat de toekomst eventueel nog kan brengen. Dat is het echt voor nu.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
En TO: realiseer je ook dat het met deze issues nog niet de goede tijd is om een relatie te beginnen. In een liefdesrelatie ga je daar nog harder tegenaan lopen; ik ben bang dat geen partner je nu dat veilige gevoel zal kunnen geven.

Ik zou genieten van de vriendschap en proberen hier wat rustiger, wat laconieker mee om te gaan.
En mocht híj wel willen....hou dan subtiel de boot een beetje af voorlopig. Je hebt nog echt teveel onzekerheden.
Zo, weer thuis, het was eigenlijk een teleurstelling, ook al zag ik het aankomen.
We hebben weer samen vriendschappelijk opgetrokken maar ook niks meer of extra’s dan dat.

Ik snap de reactie hierboven. Maar ik kan niet van deze vriendschap genieten als ik zoveel meer voel. Ik kan hier niet lacherig of laconiek mee omgaan, omdat er echte gevoelens in het spel zijn.

Ik heb het onlangs andersom gehad bij een andere mannelijke vriend, waar ik al jaren bevriend mee ben. Hij bleek gevoelens voor mij te hebben, ik zag het puur vriendschappelijk. We hebben geprobeerd vrienden te blijven maar ik merkte dat ik zo op moest letten om geen complimentje te geven of iets aardigs te zeggen omdat dat hem hoop gaf.
Om deze reden hebben we tijdelijk afscheid genomen, op af en toe een vriendschappelijk check-in momentje na, waarin we vragen hoe het nu met de ander gaat.

Zo voel ik me dus precies bij deze man. Ik moet en wil hier dus wel echt iets mee gaan doen.
En ik weet dat ik, als dit gevoel niet beantwoord wordt, dan wat (emotionele) afstand moet inlassen.

Ik snap ook dat dit niet voor iedereen zo werkt maar ik hou deze onzekerheid niet meer vol.
Nog tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Vragen voor een date of gewoon eerlijk aangeven dat ik hem wel meer dan leuk vindt?
Ik vrees dat je je antwoord al hebt, maar vanuit je verlatingsangst begrijp ik je behoefte aan duidelijkheid. Dus ik zou in jouw geval maar gewoon open zijn tegen hem. Zeggen dat je gevoelens voor hem hebt gekregen die verder gaan dan vriendschap. En als hij zegt dat het wat hem betreft puur vriendschappelijk is, dan kun je aangeven dat je dan liever tijdelijk even wat minder contact wil. Dan snapt hij meteen waarom je afstand houdt.

Sterkte TO :hug:
The impossible only takes a little longer
Mus* schreef:
09-12-2025 20:32
Ik vrees dat je je antwoord al hebt, maar vanuit je verlatingsangst begrijp ik je behoefte aan duidelijkheid. Dus ik zou in jouw geval maar gewoon open zijn tegen hem. Zeggen dat je gevoelens voor hem hebt gekregen die verder gaan dan vriendschap. En als hij zegt dat het wat hem betreft puur vriendschappelijk is, dan kun je aangeven dat je dan liever tijdelijk even wat minder contact wil. Dan snapt hij meteen waarom je afstand houdt.

Sterkte TO :hug:
Ik vrees het ook. Maar inderdaad die duidelijkheid heb ik echt nodig nu. Precies om wat je nu ook schetst, ik moet dan wat afstand nemen en wil ook dat hij weet waarom zonder dat ik me voor hem helemaal uit het niks wat terug trek en met andere mensen meer optrek.

Ik ga het niet dramatisch aanpakken en kan gelukkig mijn emoties heel goed onder controle houden en buiten beschouwing laten in een gesprek.
Hele goede verwoording die ik ook ga benoemen, ik heb wat gevoelens ontwikkelt die verder gaan dan vriendschap.
Trekken jullie zoveel met elkaar op?
Zijn jullie vrienden of kennissen vam dezelfde hobby?
Hoe ziet hij dat, amders snapt hij het ook niet.
Door je gevoelens te benoemen kun je hem zijn ongedwongen manier van hobby uitoefenen ontnemen.

Ik zou het echt bij mijzelf houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou het ook bij mezelf houden. Je hoeft hem hier niet mee op te zadelen. Maakt het alleen ongemakkelijker, ook voor hem.
Hou gewoon afstand.

En uiteraard is vriendschap met iemand waar je gevoelens voor hebt geen goed idee. Dat heb je goed gezien.
Sterkte.
Attraverso schreef:
09-12-2025 21:14
Ik zou het ook bij mezelf houden. Je hoeft hem hier niet mee op te zadelen. Maakt het alleen ongemakkelijker, ook voor hem.
Hou gewoon afstand.

En uiteraard is vriendschap met iemand waar je gevoelens voor hebt geen goed idee. Dat heb je goed gezien.
Sterkte.
Eens
In een hobbyclub zit je nu eenmaal in een groepscontext, dus het is logisch dat vriendschappelijk gedrag daar het meest op zijn plaats is. Het lijkt me niet zo vreemd dat hij in die setting wat meer afstand houdt om de sfeer niet ongemakkelijk te maken. Of heeft hij tijdens jullie gesprek juist heel duidelijk aangegeven dat hij jullie contact echt als louter vriendschappelijk ziet? Ik begrijp dat je behoefte hebt aan duidelijkheid, maar door het zo direct te benoemen maak je het wel meteen zwaarder dan het misschien hoeft te zijn. Daarnaast kan ik me voorstellen dat zo’n situatie ook je verlatingsangst kan triggeren. Misschien kun je beter gewoon rechtstreeks aan hem vragen hoe hij jullie contact eigenlijk ziet en/of hij er voor openstaan om nog eens 1-op-1 af te spreken.
Even een kleine update. Ik heb mijn antwoord gekregen. Ik kwam hem gisteren op straat tegen (echt geheel toevallig, het heeft zo moeten zijn) en ik heb het hem gevraagd. Het kwam er op neer dat hij best wilde daten maar dan ‘casual’ en niet met het doel van een relatie.
Gaandeweg in het gesprek merkte ik dat hij hier veel ‘losser’ in staat dan ik en vele losse contacten heeft.
Ik heb/kan niks met zo’n man dus heb vriendelijk bedankt.
Het heeft me gisterenavond wel nog even aan het denken gezet en toch ook wel laten twijfelen aan mezelf. Ik snap de denkwijze ergens van een man maar denk ook als je iemand echt leuk vindt stap je daar van af.

Dit helpt me wel om door te kunnen, dus ik ben blij dat ik het gevraagd heb.
Ah zo eentje. Geen traan om laten en geen moeite aanbesteden. Die willen gewoon geen relatie
lonelycat schreef:
11-12-2025 14:49
Ah zo eentje. Geen traan om laten en geen moeite aanbesteden. Die willen gewoon geen relatie

Nou ja, waarom zou die geen relatie willen? Hij wil gewoon geen relatie met haar, maar wil wel af en toe wat afspreken. Mannen kunnen prima blijven afspreken als ze het gezellig vinden, maar de keuze is al gemaakt.

Pas als ze verliefd worden, hebben ze er geen moeite mee om in een relatie te springen.
Goed gedaan TO! Fijn dat je helderheid hebt.
Vlindermeisje27 schreef:
11-12-2025 14:27
Even een kleine update. Ik heb mijn antwoord gekregen. Ik kwam hem gisteren op straat tegen (echt geheel toevallig, het heeft zo moeten zijn) en ik heb het hem gevraagd. Het kwam er op neer dat hij best wilde daten maar dan ‘casual’ en niet met het doel van een relatie.
Gaandeweg in het gesprek merkte ik dat hij hier veel ‘losser’ in staat dan ik en vele losse contacten heeft.
Ik heb/kan niks met zo’n man dus heb vriendelijk bedankt.
Het heeft me gisterenavond wel nog even aan het denken gezet en toch ook wel laten twijfelen aan mezelf. Ik snap de denkwijze ergens van een man maar denk ook als je iemand echt leuk vindt stap je daar van af.

Dit helpt me wel om door te kunnen, dus ik ben blij dat ik het gevraagd heb.

Of niet. Daar hoef je helemaal geen oordeel over te hebben, in elk geval niet eentje die verder gaat dan "Dan is dit het niet voor mij".

Goed dat je het hem gevraagd hebt en nu duidelijkheid hebt, heel sterk!
Marathonloopster schreef:
11-12-2025 16:03
Nou ja, waarom zou die geen relatie willen? Hij wil gewoon geen relatie met haar, maar wil wel af en toe wat afspreken. Mannen kunnen prima blijven afspreken als ze het gezellig vinden, maar de keuze is al gemaakt.

Pas als ze verliefd worden, hebben ze er geen moeite mee om in een relatie te springen.
Misschien deze wel maar ik heb ook genoeg mannen meegemaakt die de losse contacten prima vinden en verder niks serieus willen. Zolang ze het maar duidelijk communiceren zoals deze is er ook niks mis mee
Jammer TO! Maar wel met vlag en wimpel geslaagd voor de test. Vroeger was je misschien ingegaan op zijn FWB-voorstel. Vanuit het idee dat je dan in ieder geval iets van hem kreeg en vanuit de hoop dat het toch nog meer kon worden of dat je hem kon veranderen. Maar je kiest nu resoluut voor jezelf. Dat doet vast pijn, maar zie het alsjeblieft ook als een teken dat je je verlatingsangst aan het overwinnen bent.
The impossible only takes a little longer
verwijderd, niet bijgelezen
Mus* schreef:
11-12-2025 16:35
Jammer TO! Maar wel met vlag en wimpel geslaagd voor de test. Vroeger was je misschien ingegaan op zijn FWB-voorstel. Vanuit het idee dat je dan in ieder geval iets van hem kreeg en vanuit de hoop dat het toch nog meer kon worden of dat je hem kon veranderen. Maar je kiest nu resoluut voor jezelf. Dat doet vast pijn, maar zie het alsjeblieft ook als een teken dat je je verlatingsangst aan het overwinnen bent.
Dit klopt echt. Daarom voel ik ergens ook wel de kracht nu. Inderdaad vroeger zou ik dan zeker hebben afgesproken in de hoop op meer!
Dankjewel voor je bericht.
lonelycat schreef:
Misschien deze wel maar ik heb ook genoeg mannen meegemaakt die de losse contacten prima vinden en verder niks serieus willen. Zolang ze het maar duidelijk communiceren zoals deze is er ook niks mis mee
Ook die stappen daar vanaf als ze verliefd worden. Hormonen doen gekke dingen met een mens, ook als dat mens ervan overtuigd dacht te zijn geen relatie te willen.
apppie schreef:
11-12-2025 17:50
Ook die stappen daar vanaf als ze verliefd worden. Hormonen doen gekke dingen met een mens, ook als dat mens ervan overtuigd dacht te zijn geen relatie te willen.
Dat gevoel heb ik ook. Ik was er namelijk zelf ook van overtuigd geen relatie te willen en zeg dat ook tegen mensen die ernaar vragen, vond het prima alleen.
Totdat ik gevoelens voor hem kreeg.
Met het verschil dat ik wel lang zonder seks kan omdat dat bij mij echt alleen gelinkt kan aan die verliefde gevoelens.
En daarom moest ik mezelf tegen een date met hem beschermen, want zijn intentie/gevoel zou dan zo anders zijn dan die van mij.
Mus* schreef:
Huh? :whut:
calvijn1 schreef:
12-12-2025 19:24
Huh? :whut:
'Het kwam er op neer dat hij best wilde daten maar dan ‘casual’ en niet met het doel van een relatie.'
Attraverso schreef:
12-12-2025 22:26
'Het kwam er op neer dat hij best wilde daten maar dan ‘casual’ en niet met het doel van een relatie.'
Betekent toch niet dat hij fwb wil worden met to? Hij was toch niet aan het flirten met haar tijdens hun "date"?

Mijn indruk is dat zij het veel groter heeft gemaakt dan het is.

Hij is in ieder geval duidelijk. Dat pleit voor hem
calvijn1 schreef:
13-12-2025 12:35
Betekent toch niet dat hij fwb wil worden met to? Hij was toch niet aan het flirten met haar tijdens hun "date"?

Mijn indruk is dat zij het veel groter heeft gemaakt dan het is.

Hij is in ieder geval duidelijk. Dat pleit voor hem
Hij heeft letterlijk tegen TO gezegd dat hij best met haar wilde daten, maar dan casual he? Quote: 'ik heb het hem gevraagd. Het kwam er op neer dat hij best wilde daten maar dan ‘casual’ en niet met het doel van een relatie.'

Dus mijn indruk is dat hij inderdaad FWB wilde worden met TO.
LolplusLolisHiHi schreef:
13-12-2025 13:34
Hij heeft letterlijk tegen TO gezegd dat hij best met haar wilde daten, maar dan casual he? Quote: 'ik heb het hem gevraagd. Het kwam er op neer dat hij best wilde daten maar dan ‘casual’ en niet met het doel van een relatie.'

Dus mijn indruk is dat hij inderdaad FWB wilde worden met TO.
Aha, dat kan
We weten het niet

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven