Verliefd! Eerste fijne date gehad, en nu?
zondag 7 december 2025 om 05:32
Hoi forummers,
Omdat ik voor de 3e nacht slecht aan het slapen ben besluit ik een topic aan te maken om jullie adviezen aan te horen.
In 2019 alweer heb ik hier een topic aangemaakt over een relatie waar ik in zat en ik last had van extreme verlatingsangst. Hier heb ik aan gewerkt met behulp van een intensief psychologisch traject. Ik ben ondertussen alweer 3 jaar vrijgezel en zelfstandiger en stabieler dan ooit.
Tot nu, nu ik na al die jaren eindelijk weer eens iemand echt heel leuk vind.
Deze man zit bij mij op de een bepaalde club van een hobby (ivm herkenbaarheid vaag gehouden) Ik zie hem 2 dagen in de week +- een halfuur.
Afgelopen donderdag hebben we elkaar voor het eerst privé gezien. Het was mijn voorstel (verkapt in een ‘hé zullen wij eens één op één afspreken om te tips uit te wisselen over hobby’) en hij die enthousiast reageerde. We zijn wat gaat drinken 2 uur en de gesprekken gingen veel verder dan de hobby.
Bij het einde hebben we een knuffel gegeven, niet gezoend maar dat voelde voor mij (zou ik nooit op een eerste date willen) heel goed.
Tijdens de date hebben we elkaar wel wat subtiele hints gegeven, er werd duidelijk geflirt. We hadden afgesproken het snel eens over te doen.
Die avond heeft hij me als eerste nog een bericht gestuurd om te laten weten dat hij een leuke avond had gehad, kort berichtje maar leuk. Dus ik heb teruggestuurd dat ik het ook erg leuk heb gehad en dat we deze hopelijk snel eens overdoen.
En nu is het radiostilte.
Ik heb hem zaterdag dus 2 dagen later nog een bericht gestuurd van een artikel wat ik las over hobby. Waar hij een ‘
’ op reageerde. Dus ook geen opening voor een verder gesprek. Al is het volgens mij niet echt een apper.
Hoewel ik grotendeels van mijn verlatingsangst af ben, merk ik dat dit spelletje weer heel moeilijk voor me is.
Wat nu? Wachten tot ik hem op hobby weer zie? Met alle andere mensen om ons heen dus weinig 1 op 1 contact weet ik niet zo goed wat ik daar uit moet halen dan een warm fijn contact wat we al hadden.
Wanneer is het normaal een tweede date te plannen? En moet ik hier weer het voortouw in nemen of is het nu aan hem?
Dankjewel alvast voor jullie tips.
Omdat ik voor de 3e nacht slecht aan het slapen ben besluit ik een topic aan te maken om jullie adviezen aan te horen.
In 2019 alweer heb ik hier een topic aangemaakt over een relatie waar ik in zat en ik last had van extreme verlatingsangst. Hier heb ik aan gewerkt met behulp van een intensief psychologisch traject. Ik ben ondertussen alweer 3 jaar vrijgezel en zelfstandiger en stabieler dan ooit.
Tot nu, nu ik na al die jaren eindelijk weer eens iemand echt heel leuk vind.
Deze man zit bij mij op de een bepaalde club van een hobby (ivm herkenbaarheid vaag gehouden) Ik zie hem 2 dagen in de week +- een halfuur.
Afgelopen donderdag hebben we elkaar voor het eerst privé gezien. Het was mijn voorstel (verkapt in een ‘hé zullen wij eens één op één afspreken om te tips uit te wisselen over hobby’) en hij die enthousiast reageerde. We zijn wat gaat drinken 2 uur en de gesprekken gingen veel verder dan de hobby.
Bij het einde hebben we een knuffel gegeven, niet gezoend maar dat voelde voor mij (zou ik nooit op een eerste date willen) heel goed.
Tijdens de date hebben we elkaar wel wat subtiele hints gegeven, er werd duidelijk geflirt. We hadden afgesproken het snel eens over te doen.
Die avond heeft hij me als eerste nog een bericht gestuurd om te laten weten dat hij een leuke avond had gehad, kort berichtje maar leuk. Dus ik heb teruggestuurd dat ik het ook erg leuk heb gehad en dat we deze hopelijk snel eens overdoen.
En nu is het radiostilte.
Ik heb hem zaterdag dus 2 dagen later nog een bericht gestuurd van een artikel wat ik las over hobby. Waar hij een ‘
Hoewel ik grotendeels van mijn verlatingsangst af ben, merk ik dat dit spelletje weer heel moeilijk voor me is.
Wat nu? Wachten tot ik hem op hobby weer zie? Met alle andere mensen om ons heen dus weinig 1 op 1 contact weet ik niet zo goed wat ik daar uit moet halen dan een warm fijn contact wat we al hadden.
Wanneer is het normaal een tweede date te plannen? En moet ik hier weer het voortouw in nemen of is het nu aan hem?
Dankjewel alvast voor jullie tips.
zondag 7 december 2025 om 11:12
Vlindermeisje27 schreef: ↑07-12-2025 08:38Klopt. Dat is denk ik een soort onzekerheid/voorgevoel vanuit mijn angst.
Maar goede! Misschien past deze stijl ook veel meer bij mij. Niet allemaal er om heen gedraaid.
Ik durf best dat blauwtje te lopen, liever dat dan nog weken lang in deze onzekerheid zitten. Dan liever de korte pijn en dan kan ik wel door.
En met geluk, haal ik er wel iets uit. Dankjewel!
Is ook best eng om zoiets te zeggen, dat heeft niets met onzekerheid te maken. Een verliefdheid maakt de meest stabiele en zekere persoon wankel. En dat is ook wel weer het mooie er van.
Die onrust herken ik ook hoor, bij mij is dat, zeker in een begin, wat te groot en overweldigend. Maar probeer dat niet uit alle macht weg te duwen omdat je denkt dat het niet oké is. Er zijn al goede tips gegeven over reflecteren op dat gevoel en daar weer rust in vinden.
Als je de juiste persoon tegenover je hebt, wordt het vanzelf makkelijker.
I wanna live my life with the volume full!
zondag 7 december 2025 om 11:43
TO zei dit:
Ik zit de hele dag aan hem te denken en zou dat het liefst tegen hem zeggen.
Dat vind ik best heftig na een eerste afspraak dat officieel geen date was.
Plus als je zegt: wil je op een 2e date, kan hij ook denken: huh, was het een date dan?
Ik zou gewoon vragen of hij zin heeft om af te spreken (maar dus niet gelijk de eerste keer dat ze hem weer ziet).
Als hij haar leuk vindt en net zo ver is als zij, dan maakt het niet uit hoe ze het noemt.
Als hij het nog aan het ontdekken is of het meer is dan vriendschap, kan het een 2e date noemen, wel beklemmend voelen.
Ik blijf erbij, wat is de haast? Als de interesse er van beide kanten is, komt het wel goed.
zondag 7 december 2025 om 11:51
Wie zegt dan dat ze het een tweede date moet noemen?
TO ik zou niet te omslachtig zijn. Dat veroorzaakt juist weer meer twijfel. Hem op date vragen is gelijk duidelijk.
Schrikt het hem af, prima toch. Hoef je er verder geen energie meer in te steken.
Daten is toch gewoon ontdekken of er meer is, ze vraagt hem toch niet te trouwen? Het is gewoon gelijk helder wat haar intentie is.
Dat voorzichtige gedoe vind ik echt het probleem van deze maatschappij tegenwoordig.
TO ik zou niet te omslachtig zijn. Dat veroorzaakt juist weer meer twijfel. Hem op date vragen is gelijk duidelijk.
Schrikt het hem af, prima toch. Hoef je er verder geen energie meer in te steken.
Daten is toch gewoon ontdekken of er meer is, ze vraagt hem toch niet te trouwen? Het is gewoon gelijk helder wat haar intentie is.
Dat voorzichtige gedoe vind ik echt het probleem van deze maatschappij tegenwoordig.
zondag 7 december 2025 om 11:56
Dit vroeg ik mij ook af . Weet je dit zeker?
zondag 7 december 2025 om 12:02
Ik vind het probleem net dat het allemaal zo snel moet gaan. Wat is er mis met iemand zonder ergens een label of een betekenis op te plakken leren kennen en wel of niet naar elkaar toegroeien?
zondag 7 december 2025 om 12:10
Niks, als dat organisch zo loopt. Nu is dat niet het geval en is de eerste stap al gezet. Duidelijkheid over het vervolg is dan wel prettig, zeker voor iemand met verlatingsangst om er rustig in te kunnen landen.Attraverso schreef: ↑07-12-2025 12:02Ik vind het probleem net dat het allemaal zo snel moet gaan. Wat is er mis met iemand zonder ergens een label of een betekenis op te plakken leren kennen en wel of niet naar elkaar toegroeien?
zondag 7 december 2025 om 12:12
Voorzichtig? Ze heeft hem al een keer gevraagd. Ze heeft hem daarna nog geappt.Qiya schreef: ↑07-12-2025 11:51Wie zegt dan dat ze het een tweede date moet noemen?
En afschrikken is toch niet prima? Waarom moet het gelijk duidelijk zijn? TO kan toch ook gewoon rustig ontdekken of hij wel echt zo leuk is als ze denkt? Gewoon genieten van wat er nu is.
En stel ze noemt het een date en hij hapt. En er wordt gezoend. Dan vraagt TO zich weer af hoe serieus hij is. Wat is er mis met gewoon met de flow meegaan?
Het is niet iemand die ze in de kroeg heeft ontmoet. Het is iemand die ze al langer kent en ze wil nu van vrienden naar meer.
Mijn man en ik waren al jaren studiegenoten en uiteindelijk werd het meer. Bij onze eerste afspraak was het ook niet duidelijk of het een date was of meer. Ik had hem gevraagd onder het mom van bijpraten over een studieopdracht. Dat werd vanzelf duidelijk.
Nu 25 jaar getrouwd.
zondag 7 december 2025 om 12:16
Misschien wil hij ook wel rustig landen.
Hoezo loopt het niet organisch? Het is pas 3 dagen geleden. Geef die man ook wat ruimte.
zondag 7 december 2025 om 12:20
TO ook het advies, niet te gaan shoppen voor wat je moet doen. Er is geen goed of fout, iedereen doet het anders zoals je leest.
Ga in jezelf jouw waarheid ontdekken, jij bent je eigen sleutel. Geen andere mensen. Alleen jij weet wat goed voor je is als je stil staat bij je onrust, jezelf leert sussen en vanuit je kracht weer een volgende stap zet.
Gaan shoppen is echt een mindfuck, dan weet je echt niet meer wat te doen
Ga in jezelf jouw waarheid ontdekken, jij bent je eigen sleutel. Geen andere mensen. Alleen jij weet wat goed voor je is als je stil staat bij je onrust, jezelf leert sussen en vanuit je kracht weer een volgende stap zet.
Gaan shoppen is echt een mindfuck, dan weet je echt niet meer wat te doen
zondag 7 december 2025 om 12:28
Qiya schreef: ↑07-12-2025 05:57Wat ik ben gaan doen tijdens het daten, als ik me zo voelde als jij je nu voelt.
Met mezelf gaan zitten, een soort meditatie waarin ik ging voelen. Waar zit de onrust, deze onrust volledig vanuit het lichaam onderzoeken. De fysieke sensaties, als het van plek veranderde daar weer met aandacht naar toe. Meestal kwam er dan iets meer rust.
De onrust wordt nu vooral veroorzaakt omdat je oplossingen wilt vanuit het hoofd, om een stap verder te komen met hem.
Dan ben je uit de natuurlijke flow.
Mijn regel werd; vanuit onrust geen keuzes maken en geen acties ondernemen. Pas als ik me weer mijn stabiele zelf voelde.
Daten is een grote leerschool, ben heel dankbaar dat ik die periode heb gehad en daardoor de verlatingsangst echt heb kunnen oplossen in mezelf. En dat ging vooral over, mijzelf serieus leren nemen, naar de feiten kijken en niet meer vanuit mijn hoofd allerlei redenen bedenken waarom iets zo kon zijn (mijn gevoelens daardoor niet serieus nemen), en zitten met mijn eigen angst. Dat niet bij de ander neerleggen tot ik helderheid had en de feiten doorzag.
Wat een goede posts, @Qiya! Ik pik deze er even uit, als reminder aan mezelf. Ik kamp ook met hechtingsproblematiek. Zat altijd aan de bindingsangstkant, maar ben in mijn laatste relatie voor het eerst aan de verlatingsangstkant terechtgekomen. Nu heel voorzichtig het datingpad weer op, inderdaad om het geleerde in de praktijk te kunnen brengen. Dus ik heb ook veel aan dit topic.
The impossible only takes a little longer
zondag 7 december 2025 om 12:29
Qiya schreef: ↑07-12-2025 09:27En dat is het lastige, als je vrijgezel bent, niks aan de hand.
Kom je iemand tegen mag je het geleerde in de praktijk brengen.
Als ik je zo lees, kan je niet omgaan met het onbekende. Het niet weten waar het naar toe gaat, dus wil je gelijk duidelijkheid.
Dat geeft onrust, ga er zelf mee zitten, stel jezelf gerust door het gevoel te onderzoeken die je nu hebt. Als je je vanuit jezelf gerust kan stellen zonder externe validatie ga je je steeds sterker in jezelf voelen.
Zie het als leren nu met dit gevoel om te gaan. En als je hem bij de hobby ziet, vraag je of hij een keer op date wil omdat je het de vorige keer zo leuk vond.
Dan sta je veel meer in je kracht.
Mooie. Vind al je posts in dit topic erg waardevol. TO: blijf bij jezelf en ik duim voor een fijne uitkomst!
zondag 7 december 2025 om 12:34
En ik denk eigenlijk dat de mensen die adviseren om hem gewoon weer bij de hobby te zien en het allemaal even aan te kijken niet precies weten hoe verlatingsangst voelt. Het aankijken kan als je hier relaxt in kunt staan. Voor verlatingsangstigen is dit een kwelling.
Dus ik vind het advies van @Qiya beter. Eerst met je onrust gaan zitten en je stabiele zelf terugvinden. En dan handelen vanuit je gevoel. Dat je de hele dag aan hem zit te denken, hoef je nou ook weer niet te zeggen. Maar ik zou wel open en eerlijk zijn dat je een tweede date heel leuk zou vinden. En zo zorgen dat hij dus ook duidelijk gaat zijn. Zodat je weer verder kunt als hij nul op het rekest geeft.
Dus ik vind het advies van @Qiya beter. Eerst met je onrust gaan zitten en je stabiele zelf terugvinden. En dan handelen vanuit je gevoel. Dat je de hele dag aan hem zit te denken, hoef je nou ook weer niet te zeggen. Maar ik zou wel open en eerlijk zijn dat je een tweede date heel leuk zou vinden. En zo zorgen dat hij dus ook duidelijk gaat zijn. Zodat je weer verder kunt als hij nul op het rekest geeft.
zondag 7 december 2025 om 12:56
Mus* schreef: ↑07-12-2025 12:34En ik denk eigenlijk dat de mensen die adviseren om hem gewoon weer bij de hobby te zien en het allemaal even aan te kijken niet precies weten hoe verlatingsangst voelt. Het aankijken kan als je hier relaxt in kunt staan. Voor verlatingsangstigen is dit een kwelling.
Ik zou niet het woord "tweede" gebruiken. Gewoon zeggen dat je het heel leuk zou vinden om op date te gaan.
zondag 7 december 2025 om 13:42
Voor mij is een liefdesverklaring zeggen dat je van iemand houdt en hem of haar de liefste vindt. Dat komt bij mij pas tijden nadat ik iemand leuker vindt dan gewoon een vriend.
Maar zo zie je maar dat de interpretatie dus heel erg kan verschillen.
Het is wat ingewikkelder tegenwoordig merk ik. Maar ik kom dan ook uit de prehistorie, de tijd dat je twee keer met iemand ging tongen en dan had je verkering
I wanna live my life with the volume full!
zondag 7 december 2025 om 13:45
Haha, het voordeel van 'tweede' gebruiken is dat je meteen duidelijk maakt dat jij de eerste afspraak als een date zag.
zondag 7 december 2025 om 14:15
Helemaal eens met Qiya, ik zou hem zeker zeggen dat je jullie afspraak heel leuk vond en het leuk zou vinden om hem nog een keer te zien binnenkort. Dan blijf je bij jezelf en je bent duidelijk over je intentie. Als hij het niet zo voelt dan wordt dat dan ook duidelijk en dat is niet leuk, maar beter nu dan als je er later nog dieper in zit, emotioneel.
zondag 7 december 2025 om 15:01
Dat hebben ze allebei al gezegd, maar geen van beiden doet een concreet voorstel.aikidoka schreef: ↑07-12-2025 14:15Helemaal eens met Qiya, ik zou hem zeker zeggen dat je jullie afspraak heel leuk vond en het leuk zou vinden om hem nog een keer te zien binnenkort. Dan blijf je bij jezelf en je bent duidelijk over je intentie. Als hij het niet zo voelt dan wordt dat dan ook duidelijk en dat is niet leuk, maar beter nu dan als je er later nog dieper in zit, emotioneel.
Gewoon een voorstel doen TO.
zondag 7 december 2025 om 16:54
Bedankt voor alle reacties.
Ja, hij is vrijgezel. Ik heb dit tijdens de afspraak ook nog expliciet gevraagd omdat ik hier inderdaad helemaal zeker van wilde zijn : ‘ben je al aan het daten ondertussen of nog gewoon helemaal alleen?’ Hij gaf aan dat hij helemaal alleen was.
Ik ga dinsdag even kijken hoe de vibe voelt en of hij iets voorstelt en dan zie ik hem donderdag alweer dus komt mijn plan B, zelf vragen om een date ivm duidelijkheid.
Ja, hij is vrijgezel. Ik heb dit tijdens de afspraak ook nog expliciet gevraagd omdat ik hier inderdaad helemaal zeker van wilde zijn : ‘ben je al aan het daten ondertussen of nog gewoon helemaal alleen?’ Hij gaf aan dat hij helemaal alleen was.
Ik ga dinsdag even kijken hoe de vibe voelt en of hij iets voorstelt en dan zie ik hem donderdag alweer dus komt mijn plan B, zelf vragen om een date ivm duidelijkheid.
zondag 7 december 2025 om 16:54
Hij heeft toch alleen gezegd dat hij het leuk vond? Niet dat hij binnenkort weer wil afspreken.BrutaImmaculata schreef: ↑07-12-2025 15:01Dat hebben ze allebei al gezegd, maar geen van beiden doet een concreet voorstel.
Gewoon een voorstel doen TO.
TO heeft wel gezegd dat ze hoopt dat ze het snel overdoen. Daar heeft hij niet op gereageerd.
Ik zou eerst even bij hem laten en eventueel later eens polsen of hij nog eens wil afspreken.
zondag 7 december 2025 om 16:58
Pelle schreef: ↑07-12-2025 16:54Hij heeft toch alleen gezegd dat hij het leuk vond? Niet dat hij binnenkort weer wil afspreken.
TO heeft wel gezegd dat ze hoopt dat ze het snel overdoen. Daar heeft hij niet op gereageerd.
Ik zou eerst even bij hem laten en eventueel later eens polsen of hij nog eens wil afspreken.
Klopt, hij stuurde wel het eerste appje toen hij weer thuis was binnen een halfuurtje. Maar daarna geen reactie op mijn opmerking om het snel over te doen. Al was het geen vraag maar een opmerking, hoop ik dan ergens toch wel op reactie.
Het voelt voor mij dus heel erg als gemengde signalen waar ik einde van de week toch wel duidelijkheid in wil hebben, anders blijf ik hier de hele dag door aan denken terwijl het voor hem misschien niet zoveel voorstelt als voor mij.
zondag 7 december 2025 om 17:29
Het zijn geen gemengde signalen. Je wilt alleen meer en sneller. So far so good, jullie hebben het leuk gehad, leuk geappt. Wacht even tot de volgende keer dat je elkaar ziet. Veel mannen appen niet zoveel. Kijk wat hij doet als jullie elkaar zien. Zoekt hij je op of niet? Jij bent duidelijk geweest, geef hem nu de ruimte om zijn ding te doen. Flirt een beetje met hem, zodat hij voelt dat er een opening is. En als hij geïnteresseerd is, dan onderneemt hij actie. Zo niet, dan is er geen interesse.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in